Kök Ses Bulmak Hakkında ?

Öncelikle Merhaba:

Doğaçlama soloya iyice merak salmış bir haldeyim.solo atmak için birçok eksiğimi hallettim fakat,kök sesi nasıl bulabilirim ? İnternette araştırmalarım sonucu kök ses hakkında hiçbir bilgiyede ulaşamadım.
Yardımcı olabilirseniz çok süper olucak.
Şimdiden Teşekkürler...
 
Yine yapmışsın yapacağını Ömer:)
Lütfen, kafandaki sorunun adına bir kavram uydurup buraya yazmak yerine, yaşadığın sorunun ne olduğunu doğrudan yaz. O zaman çok daha rahat yanıt veririz. "Kök ses bulmak" diye bir şey yok Türkçe'de, gözünü seveyim Ömer !!!
"Finding the root note" (kök notayı bulmak) gibi bir şeyi Türkçe'ye çevirdiğini tahmin ediyorum. Aklıma gelen birden fazla ihtimal var ne kast ettiğin ile ilgili. Ama sen doğrudan sorununu yazarsan dahah iyi olur. Aşağıdakilerden birini kastediyorsun (umarım ???)
  • Çalan bir parçanın veya altyapının tonunu bulmak ?
  • Çaldığın bir dizinin hangi ton/diziye ait olduğunu bulmak ?
Ayrıca, yazdıkların birbiri ile çelişiyor. "Solo atmak için bir çok eksiğini" gerçekten halletmiş isen, bu soruların yanıtını nasıl bilmezsin ?? Lütfen biraz daha objektif değerlendir kendini. Geçmişte sana yardımcı olmayı denedim, hatırlarsın. Lütfen biraz daha dürüst ve açık ol. Ne bilmediğini anlamak ilerlemenin yarısıdır, ama bunun için biraz daha açık olman lazım. Birilerini etkilemek istermiş gibi yazı yazıyorsun, en azından bende bu hissi uyandırıyor. Hiç gerek yok buna. Altı üstü "şunu yapmakta zorlanıyorum" diyeceksin. Bu kadar. İnan bana, açık sözlü olursan sana pek çok kişi yardımcı olacaktır.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #3
Hocam aslında etkilemeye çalışmadım.Sorunumu ben yine çok değişik anlatmışım yorumunuzdan onu anladım :D Özelden anlatayım ben size direk :D
Ve sorunum çalan bir parça veya altyapının tonunu bulmaktı :)
 
Son düzenleme:
Öncelikle parçada kontrastlar olabilir, parça her zaman aynı ton üzerine dönmeyebilir.
Ben kendi adıma parça içerisinde kullanılan notalardan yola çıkıyorum. Ritmlerde kullanılan akorlar mesela. Bir süre sonra çat diye anlar hale gelirsin (basitçe atıyorum si minör bir parçayı mesela). Dinle ve çıkarmaya çalış önce ritmleri. Genellikle** parçanın dönüp dolaşıp geldiği yer karar ses olur.

Parçayı bir süre dinleyip çıkardıktan sonra, parçanın sonuna gelmişsin gibi -arpej halinde- olabilecek akoru vur bakalım, sırıtacak mı? Bunun için de dediğim gibi tonların değiştirici işaretlerini ve klavye pozisyonlarını çalışman gerekiyor. Bir süre sonra rahatça ezberlediğini göreceksin zaten (en azından ritmlerde). Daha sonradan da yukarda belirttiğim gibi duyar duymaz, elinde gitar olmadan dahi anlarsın parçanın tonunu :)

Sana tavsiyem, -fotoğraftaki gitardan metal müzik sevdiğini düşünerek- sabırsızsan minör dizilerden başlaman.
Öğrendiğin ya da kendi kendine bulduğun soloda işine yarayabilecek lickleri çalışırken, her tona göre farklı klavye pozisyonlarında çalışmanı öneririm. Sevdiğin bir kalıbı kullanmak için hep mi minör bekleme yani. Böylece bir parçanın solosuna bakarak da tonunu çıkarabilirsin hem. Anlayacağın bütün iş ÇALIŞMAKTAN geçiyor. Armut piş ağzıma düş yok.
 
Öncelikle parçada kontrastlar olabilir, parça her zaman aynı ton üzerine dönmeyebilir.
Ben kendi adıma parça içerisinde kullanılan notalardan yola çıkıyorum. Ritmlerde kullanılan akorlar mesela. Bir süre sonra çat diye anlar hale gelirsin (basitçe atıyorum si minör bir parçayı mesela). Dinle ve çıkarmaya çalış önce ritmleri. Genellikle** parçanın dönüp dolaşıp geldiği yer karar ses olur.

Parçayı bir süre dinleyip çıkardıktan sonra, parçanın sonuna gelmişsin gibi -arpej halinde- olabilecek akoru vur bakalım, sırıtacak mı? Bunun için de dediğim gibi tonların değiştirici işaretlerini ve klavye pozisyonlarını çalışman gerekiyor. Bir süre sonra rahatça ezberlediğini göreceksin zaten (en azından ritmlerde). Daha sonradan da yukarda belirttiğim gibi duyar duymaz, elinde gitar olmadan dahi anlarsın parçanın tonunu :)

Sana tavsiyem, -fotoğraftaki gitardan metal müzik sevdiğini düşünerek- sabırsızsan minör dizilerden başlaman.
Öğrendiğin ya da kendi kendine bulduğun soloda işine yarayabilecek lickleri çalışırken, her tona göre farklı klavye pozisyonlarında çalışmanı öneririm. Sevdiğin bir kalıbı kullanmak için hep mi minör bekleme yani. Böylece bir parçanın solosuna bakarak da tonunu çıkarabilirsin hem. Anlayacağın bütün iş ÇALIŞMAKTAN geçiyor. Armut piş ağzıma düş yok.


" Genellikle** parçanın dönüp dolaşıp geldiği yer karar ses olur." gibi bir genelleme yapma yanlış olur çünkü parçanın kök sesi döngüde (eğer varsa) ortada veya sonda kullanılabildiği gibi hiç kullanılmayadabilir böyle bir zorunluluk yoktur, bir kök sesi bulmanın en garanti yolu parçada kullanılan akorların tamamını düşünerek en yakın minör gamına bakılıp daha sonra parçanın geri kalanındaki sololar ve vokalin bastığı sesler bu gama uyuyor mu diye kontrol etmektir. Örnek veriyorum 4 akorlu bir döngümüz var do major-fa major-re minör-si dim bu parçanın kök sesi la minördür ama yukarıda da bahsettiğim gibi döngüde la minör kullanılmamış. Bu arada kök ses kelimesi bodoslama ingilizce'den çevrildi mi bilmiyorum ama biz hocalarımızdan böyle öğrendik ki Bijen Rahimi'den bahsediyorum taktir edersiniz ki Türkiye'deki birçok iyi gitaristen biridir.
 
" Genellikle** parçanın dönüp dolaşıp geldiği yer karar ses olur." gibi bir genelleme yapma yanlış olur çünkü parçanın kök sesi döngüde (eğer varsa) ortada veya sonda kullanılabildiği gibi hiç kullanılmayadabilir böyle bir zorunluluk yoktur, bir kök sesi bulmanın en garanti yolu parçada kullanılan akorların tamamını düşünerek en yakın minör gamına bakılıp daha sonra parçanın geri kalanındaki sololar ve vokalin bastığı sesler bu gama uyuyor mu diye kontrol etmektir. Örnek veriyorum 4 akorlu bir döngümüz var do major-fa major-re minör-si dim bu parçanın kök sesi la minördür ama yukarıda da bahsettiğim gibi döngüde la minör kullanılmamış. Bu arada kök ses kelimesi bodoslama ingilizce'den çevrildi mi bilmiyorum ama biz hocalarımızdan böyle öğrendik ki Bijen Rahimi'den bahsediyorum taktir edersiniz ki Türkiye'deki birçok iyi gitaristen biridir.
Bahsettiğiniz akorların aynı sırayla çalımından oluşan bir progression çalsak gene de kök la mıdır? Do dan Do ya solo çalsam Am çalıyorum mu demeliyim? Gamlar başladıkları seslerin isimlerini almazlar mı? Soruyu soran arkadaşa modları incelemesini tavsiye ediyorum çünkü gamlar bu kadar kolay öğrenilebilecek şeyler değildir.
 
Bahsettiğiniz akorların aynı sırayla çalımından oluşan bir progression çalsak gene de kök la mıdır? Do dan Do ya solo çalsam Am çalıyorum mu demeliyim? Gamlar başladıkları seslerin isimlerini almazlar mı? Soruyu soran arkadaşa modları incelemesini tavsiye ediyorum çünkü gamlar bu kadar kolay öğrenilebilecek şeyler değildir.

Modları incelemesini ben daha önce önermiştim zaten, siz söyleyin do dan do'ya natural notalarla solo çalsak la minör olmaz mı bu ?
 
Karar sesini bulmak için bence çok basit parçaları duyarak çıkartmaya çalış.Atıyorum donna lee gibi bir parçayla ugraşmak saçma olur.Kral tv ve ya böyle türkçe parçalar çalan bir kanal açıp parçayı dinleyip ilk önce karar sesini bulmaya çalış.bence parçanın tonunu hissetmelisin herşeyden önce analiz etmek yerine. Yani şu akorlar varsa şu tondur gibi bir işe ilk başta kalkışmak yanlış olur.parça çalarken tek tek notalara bas hissedersin zaten karar sesini.işin sonraki kısmınıda şöyle ögrenebilirsin.türkçe parçalarda kullanılan gamlara hakim olmak.major gam(ionian),minör gam(aeolian),phrygian,phrgian major.En azından bu dört modu her tonda çalışmalısın türkçe parçalar eşlik edebilmek için .ondan sonra bu modların alabilecegi akorları çalışmalısın .ben şimdi yazıyım.
parça do major ise
1.derece akoru (domajor gamının ilk sesi üzerene kurulan akor demek) do major.
2.derece reminör
.3.derece mi minör.
4.derece fa major.
5.derece sol major.
6.derece.la minör.
7.derece si minör b5.Burda ton do major sen bunu diger tonlardan da çalışmalısın.ton mi major olursa bu sefer 3.derece akoru g# minör dür gibi..diger yazdıgım şeyleri de bütün tonlardan çalışmalısın.
parça do minör ise.
1.do minör
2.reminör b5
3.mi bemol major.
4.fa minör.
5sol minör
6.la bemol major
7 sibemol major.
parçanın tonu yine do minör ama phrgian modunda ise.
1.do minör
2.re bemol major.
3.mibemol major.
4.faminör.
5.sol dim.
6.la bemol major.
7.sibemol minör
ton major ama phrygian major modunda ise (armonik minörün 5.derecesinden başlayan mod aynı zamanda.)
1.do major
2.re bemol major
3.mi dim.
4.fa minör.
5.sol dim
6.la bemol aug.
7.si bemol minör.
Çok hızlı şekilde yazdım.Hatalı yerler varsa gitarist arkadaşlar düzeltebilirler.Umarım yardımcı olabilmişimdir.
 
Son düzenleme:
Öncelikle Yorumlarınız için çok teşekkürler.Çalışmayı en ilk ilke edinip,Minör dizilerden başlıyorum hemen.Sağolun :)
 
Müzik armonisi kanun niteliğinde olmazsa olmaz kuralları olan bir olgudur. Bunu öğrenmek için insanlar okullarda senelerini veriyorlar. Bunu iki kitap alarak yada iki minör majör dizi ezberleyerek kendi başına öğrenemezsin. Sonra olacağı söyleyeyim iki gam ezberleyip vızır vızır çaldıktan sonra, güzel bir solo yazdım peki buna doğru akorları nasıl yazacağım dersin bu seferde.
Benim tavsiyem Amerikayı tekrar keşfetmeye çalışma, bu işin hakkını veren eğitimini alışmış bir kişiden destek al, emin ol yürüyerek gideceğin yolu koşmaya başlarsın.
 
"yürüyerek gideceğin yolu koşmaya başlarsın." Cidden okuduktan sonra çok hak verdim. hocam,İşin bilenine gideceğim direk.
 
Portelerinin başındaki anahtarlardan sonra olan diyez ve bemol işaretleri zaten bu iş için.. ama tabi nota okumayı bilen "müzisyen" gitarist sayısı, mecliste hakkıyla yabancı dil bilen milletvekili oranına denk olduğundan sıkıntı çıkıyor.. Kullandığın arızalardan zaten çaldığın gamın ne olduğunu kendin de çıkarırsın..
 
Geri
Üst