Sus Akorunun Açılımı Nedir

selam arkadaşlar kafama takıldı bu sus akorlarında ki sus sın açılımı neydi acaba sustainer daki sus mı yok sa başka bişeymi yorumlarını bekliyorum teşekkürler
 
Hemen örnekleyelim daha iyi anlaşılsın. Do Majör akoru Do Mi Sol seslerinin aynı anda tınlatılmasıyla oluşuyor ve buradaki Mi yerine Fa çalarsak işte o zaman Do Sus4 ( Csus4 yani Do Fa Sol) oluyor. Kulağımız akorun pedal sesi yani karar sesine göre (ki bu örnekte DO'dur) üçlüsünün geciktirildiğini hissediyor ki, peşinden Do Majör'e çözülerek tamamlanması sıklıkla karşılaşılan bir durumdur. Genelde Majör akorlarda sus4 kullanılsa da, minör akorlarda da kullanılabilir. Örneğin, La Re Mi çalınıp, peşinden La Do Mi'ye çözülebilinir. Sonuçta keyif işi.
Gitar ve telli enstrüman çalanların sıkça kullandığı "Sustain" farklı bir şeydir. Enstrümanın üzerinde bulunan tel titreşimlerinin enstrümanın yapısına göre uzama süresi, devamlılığı anlamında kullanılır. İyi kalite tuşesi olan bir enstrümanda genelde bu süre uzundur. Ya da başka bir örnekle piyano ya da keyboardlarda kullanılan "Sustain Pedal", basılan tuşların çıkardığı seslerin, parmaklar tuşlardan kaldırılsa da sanki kaldırılmamışçasına devam etmesi, uzamasıdır.
 
Hemen örnekleyelim daha iyi anlaşılsın. Do Majör akoru Do Mi Sol seslerinin aynı anda tınlatılmasıyla oluşuyor ve buradaki Mi yerine Fa çalarsak işte o zaman Do Sus4 ( Csus4 yani Do Fa Sol) oluyor. Kulağımız akorun pedal sesi yani karar sesine göre (ki bu örnekte DO'dur) üçlüsünün geciktirildiğini hissediyor ki, peşinden Do Majör'e çözülerek tamamlanması sıklıkla karşılaşılan bir durumdur. Genelde Majör akorlarda sus4 kullanılsa da, minör akorlarda da kullanılabilir. Örneğin, La Re Mi çalınıp, peşinden La Do Mi'ye çözülebilinir. Sonuçta keyif işi.
Gitar ve telli enstrüman çalanların sıkça kullandığı "Sustain" farklı bir şeydir. Enstrümanın üzerinde bulunan tel titreşimlerinin enstrümanın yapısına göre uzama süresi, devamlılığı anlamında kullanılır. İyi kalite tuşesi olan bir enstrümanda genelde bu süre uzundur. Ya da başka bir örnekle piyano ya da keyboardlarda kullanılan "Sustain Pedal", basılan tuşların çıkardığı seslerin, parmaklar tuşlardan kaldırılsa da sanki kaldırılmamışçasına devam etmesi, uzamasıdır.

Mantik şöyle mi işliyor;
do mi si = c7
do mi re = c9
do mi fa = c11 vsvsvs
 
Komalı melodilere eşlik çalarken hayat kurtarır. Misal ben Kardeş Türkülerde çalarken çoğunlukla basvururdum.

Aynen hocam tam bir cankurtaran.
Mantik şöyle mi işliyor;
do mi si = c7
do mi re = c9
do mi fa = c11 vsvsvs

Pek sayılmaz. Ama bir nebze anlamışsın. Daha ayrıntılı tabi.

Kısaca; (örnekler Do majör gam için)

İki çeşit 7'li akor var; (aslında birkaç tane daha var ama o biraz daha ileri seviye)
Dominant 7; 1-3-5-7b yani Do-Mi-Sol-Si bemol (bu bildiğimiz 7'li C7 diye yazılan)
Majör 7; 1-3-5-7 yani Do-Mi-Sol-Si (buda Cmaj7 diye yazılan)

6-9-11-13 gibi akorları kurarken aslında dominant7 üzerine kurup 5 ses tınlatmak daha doğru ama 4 seste olabilir. Zaten o zaman akordan eksilteceğin sesi başka enstruman verebilirsin.
Aslında bir sesi başka enstrüman vermek her akor için geçerli. Benim göürşüm bu konuda akorun tüm enstrümanlardan duylması yönünde böylece register sorunları ortadan kalkıyor. Tabi tercih meselesi.
Bu arada dominant 7 majör 7 gibi tüm bu dereceli akorlarda da dominant majör ayrımı var. Aslında bu ayrımı bize dereceli akorları dominant 7li veya majör 7'li üzerine kurmamız veriyor.

Yani

C9 için; 1-3-5-7b-9 yani Do-Mi-Sol-Si bemol-Re gibi. Ama bu konular biraz karmaşa oluyor işte.
Burda asıl dikkat etmemiz gereken üçüncü ses. Üçüncü ses aslında akora karekterini veriyor. 7b veya 5 basmasan bile 3 ü basmanı tavsiye ederim. Lakin 3. derece akorun majör mü minör mü olduğunu tınlatır.

Basit örnek: Sen Power Chord La çalarken sadece La ve Mi basıyorsun. Eğer bas gitar orda Do basarsa akorminör olur. Yok Do Diyez basarsa akor majör olur. Bas gitarda La veya Mi basarsa genel gamda aranır majör veya minör akoru.

Senin yazdığın akorlarda hep bir ses eksik hepisne C majörde ki 5. sesi (sol) eklediğimizi düşünürsek;

do mi sol si : Cmaj7
do mi sol re ; Cadd9 (dikkat dokuzlu değil eklenmiş dokuzlu yani majör akora dokuzlu ekle -add 9th voice to major chord-)
do mi sol fa: : Bu Do tabanlı değil bu Fmaj9 akoru ama la basılmamış hali gibi. C11 biraz daha karmaşık bir akor do-mi-sol-sibemol-re-fa gibi.

Yanlış bişey yazmışsam armoniye daha hakim arkadaşlar düzeltir zaten.
Detay çok aslında.
 
Klasik armoni şartlarına göre bir akorun 3lüsü mutlaka olmalıdır. 5lisi ise tercihe göre kullanılmayabilir. Yani Do Majör diyebilmek için Do pedal sesinin üzerine Mi konmalı, Sol ise isteğe bağlı. Sus4 akorunun çözülmesinde de, nasıl yeden ses (Yeden Ses bir gamda 7inci sestir. Örnek 1Do 2re 3mi 4fa 5sol 6la 7si ) sonrasında kulağımız tonic (karar) yani Do sesini duymak istiyorsa, sus4 akoru da (yani 4üncü ses 3e düşmeli) ekseni bulmalı ki dinleyici rahatlamalı, derin bir oh çekmelidir. Bu konu genel olarak konuşuluyor fakat bestenin gidişhatına göre işler değişebilir, aranjörün keyfine göre düzenleme olabilir. Fakat ne olursa olsun klasik armoni öğrenilmelidir.
 
Geri
Üst