Sap Ayarı Ve Entonasyon Sonrası Tellerin Konumu

Merhaba,

Gitarıma aşağıdaki ayarları yaptırdım, fakat gitara yandan baktığımızda teller neredeyse aynı hizada, bu normal bir şey mi? Klavyenin eğimine göre konumlanmış olması gerekmiyor mu?
Sap ayarı yapılıp, tel değiştirilip entonasyon ayarı, yükseklik ayarı yapıldıktan sonra telleri konumu nasıl olmalı. Bununla ilgili görüş, resim ve deneyimlerinizi paylaşırsanız çok sevinirim.

Teşekkürler,
 
Esasında "Nasıl olmalı?" sorusuna cevap veremem; çünkü genel bir "değer" yok.Ama bizzat yaptığım ve hiç sorun yaşamadığım ayarları, fikir vermesi açısından yazayım:
- Sap ayarı, tel değiştirilip akort yapıldıktan sonra yapılmalıdır. Aksi halde bir anlamı yok. 1. ve 24. perdelere bastığınızda 12.-14. perde demirlerine teller nerdeyse değer konumda olabilir. Hani, bir gazete kağıdını bir veya iki kez katladıktan sonra perde demiriyle tel arasına sorunsuz geçirebilmelisiniz :) Tabii en üst ve en alt tel için söz konusu mesafe aynı olmalı. Yani en alt telde 1. ve 24. perdelere basacak ve 12.-14. perde demiriyle tel arası mesafeye bakacaksınız. Sonra en üst telde aynı işlemi tekrarlayacaksınız. Mesafeler aynı olmalı.
- Tel yüksekliği de sap ayarı yapıldıktan sonra ayarlanmalıdır. Kalın teller ince tellere göre daha rahat titreşeceği için ince tellerin olduğu taraf, perde demirlerine daha yakın olmalı. 12.perde demiri ile tel arası mesafe için, en kalın telde 1.5-2mm arası, en ince telde de 1.5mm den biraz az yapıyorum. Normalden kalın teller kullandığım için sert vuruşlarda teller perdelere çarpıyor ama dert değil.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #4
Esasında "Nasıl olmalı?" sorusuna cevap veremem; çünkü genel bir "değer" yok.Ama bizzat yaptığım ve hiç sorun yaşamadığım ayarları, fikir vermesi açısından yazayım:
- Sap ayarı, tel değiştirilip akort yapıldıktan sonra yapılmalıdır. Aksi halde bir anlamı yok. 1. ve 24. perdelere bastığınızda 12.-14. perde demirlerine teller nerdeyse değer konumda olabilir. Hani, bir gazete kağıdını bir veya iki kez katladıktan sonra perde demiriyle tel arasına sorunsuz geçirebilmelisiniz :) Tabii en üst ve en alt tel için söz konusu mesafe aynı olmalı. Yani en alt telde 1. ve 24. perdelere basacak ve 12.-14. perde demiriyle tel arası mesafeye bakacaksınız. Sonra en üst telde aynı işlemi tekrarlayacaksınız. Mesafeler aynı olmalı.
- Tel yüksekliği de sap ayarı yapıldıktan sonra ayarlanmalıdır. Kalın teller ince tellere göre daha rahat titreşeceği için ince tellerin olduğu taraf, perde demirlerine daha yakın olmalı. 12.perde demiri ile tel arası mesafe için, en kalın telde 1.5-2mm arası, en ince telde de 1.5mm den biraz az yapıyorum. Normalden kalın teller kullandığım için sert vuruşlarda teller perdelere çarpıyor ama dert değil.

Öncelikle cevabınız için teşekkürler,

Ayarı ben yapmadım. Burada luthiye bir arkadaşa verdim, gitarı 2. el olarak yeni aldığımı için komple bakımdan geçirilmesini istedim. (sap, entonasyon, tel ve yükseklik ayarı)
Fakat, tel değişikliğinden başka bir farklılık göremedim gitarda. Neck Bridge'yükseklik ayarı yapılan yerler neredeyse cetvel koy üzerine (o kadar düz). Gitarist bir arkadaşıma gösterdim, teller çok yüksek neden ayrlamadılar, hatta entonasyon da kayık dedi. Bunun üzerine eğer gerçekten problem varsa yaptırdığım yere tekrar gitmek için sizlere danışayım istedim.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
Eskiler derler ki, en üst telden paralel olarak en alt tele baktğınızda, balık sırtı görünümünde olacak ,bütün teller tek bir tel gibi görünmeyecek.
Hah, işte bende tam öyle biliyorum..Tam nokta atışı konuya değindiniz. Bende kalın E'den bakınca ince E görünmüyor, tüm teller neredeyse aynı hizada. Gitar yanımda değil olsa keşke fotosunu çekip koyardım.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #8
AZqamX.jpg
 
Yükseklik bahsettiğiniz gibi düz olabilir, çünkü deluxelerde radius değişir ve yüksek perdelerde dümdüz olur, eğer cızlama yoksa doğru bir ayar. U şeklinde ya da eğri tipinde farklı yükseltiler, düşük radiuslarda görünür, örneğin 7,25" necklerde. Bu tip compound radius gitarlarda tel yükseklikleri de oldukça düşük olur. Eğer tellerde hafif cızlama varsa ve amfide duyulmuyorsa (tabii ideali hiç olmaması) tamamdır. Ölçebiliyorsanız tellerin 17.perdedeki, fret-tel yüksekliğini söylerseniz daha rahat yardımcı olurum. Entonasyon da problem değil, siz evinizde yapabilirsiniz.
 
Aslında doğru gitarına göre ve çalım tarzına göre değişir blues, country , rock çalıp bolca bend yapıyorsan ve fender tarzı bir gitarsa söylediklerim geçerli ama jazz fusion metal ya da shred çi dostlar neredeyse dümdüz bir ayarla kullanıyorlar ibanez gibson tarzı gitarlarda
 
Yükseklik bahsettiğiniz gibi düz olabilir, çünkü deluxelerde radius değişir ve yüksek perdelerde dümdüz olur, eğer cızlama yoksa doğru bir ayar. U şeklinde ya da eğri tipinde farklı yükseltiler, düşük radiuslarda görünür, örneğin 7,25" necklerde. Bu tip compound radius gitarlarda tel yükseklikleri de oldukça düşük olur. Eğer tellerde hafif cızlama varsa ve amfide duyulmuyorsa (tabii ideali hiç olmaması) tamamdır. Ölçebiliyorsanız tellerin 17.perdedeki, fret-tel yüksekliğini söylerseniz daha rahat yardımcı olurum. Entonasyon da problem değil, siz evinizde yapabilirsiniz.
Onu ancak akşam eve gittiğimde ölçebilirim. Ölçtükten sonra paylaşırım. Hatta resimlerini de paylaşırım.(klavyenin, neck bridge'in ve tellerin konumunun)

Aslında doğru gitarına göre ve çalım tarzına göre değişir blues, country , rock çalıp bolca bend yapıyorsan ve fender tarzı bir gitarsa söylediklerim geçerli ama jazz fusion metal ya da shred çi dostlar neredeyse dümdüz bir ayarla kullanıyorlar ibanez gibson tarzı gitarlarda

Blues ve rock icra etmeye çalışıyorum.
 
Konum fotolarına çok gerek yok, tel yüksekliği yeterlidir. Fotolar yanıltıcı olabilir. Ölçebiliyorsanız hassas şekilde ölçmeniz çok önemli, 2mm civarındaysa tamamdır, problem yoktur. Bahsettiğiniz eğimli köprü durumu, yani G ve D tellerinin daha yüksek olması, genelde 7,25"-9,5" klavyelerde olur. 12" ile sonra ciddi oranda kademeli olarak azalır. Örneğin Ibanezlerde düz olmasının sebebi radiusun 17" olmasından kaynaklanıyor.
 
Konum fotolarına çok gerek yok, tel yüksekliği yeterlidir. Fotolar yanıltıcı olabilir. Ölçebiliyorsanız hassas şekilde ölçmeniz çok önemli, 2mm civarındaysa tamamdır, problem yoktur. Bahsettiğiniz eğimli köprü durumu, yani G ve D tellerinin daha yüksek olması, genelde 7,25"-9,5" klavyelerde olur. 12" ile sonra ciddi oranda kademeli olarak azalır. Örneğin Ibanezlerde düz olmasının sebebi radiusun 17" olmasından kaynaklanıyor.

Sadece 17.fert'te tüm tellerin tel ile fret arasında ki yüksekliği ölçeceği değil mi?
 
Evet aynen. Aslında kalın mi ve ince mi'i ayrı ayrı ölçsen yeterlidir. Hepsine gerek yok. Arkadaşın ciddi bir ustayla, zaten öncelikle elindeki radius kalıbıyla klavye eğimini ölçmüş, ondan sonra aynı ölçüye göre köprüyü ayarlamıştır. Gitarı görmediğim tam bilemiyorum ama altın ayarı tutturmak, sap-tel yüksekliğini ayarlamak teknik olduğu kadar el hüneri ve biraz da içgüdü de gerektiriyor. Hani elin gidecek derler ya öyle bir şey. Ya da bol denemeyle kendi gitarını çözüp, ara sıra uğraşıp kendin öğrenmen gerek.
 
Son düzenleme:
Evet aynen. Aslında kalın mi ve ince mi'i ayrı ayrı ölçsen yeterlidir. Hepsine gerek yok. Arkadaşın ciddi bir ustayla, zaten öncelikle elindeki radius kalıbıyla klavye eğimini ölçmüş, ondan sonra aynı ölçüye göre köprüyü ayarlamıştır. Gitarı görmediğim tam bilemiyorum ama altın ayarı tutturmak, sap-tel yüksekliğini ayarlamak teknik olduğu kadar el hüneri ve biraz da içgüdü de gerektiriyor. Hani elin gidecek derler ya öyle bir şey. Ya da bol denemeyle kendi gitarını çözüp, ara sıra ulaşıp kendin öğrenmen gerek.
Diğer gitarist arkadaşlarımda tellerin çok yüksek, çok zorlanırsın demeleri beni aslında bu başlığı açmama yöneltti. Bende birde Fender American Strat var ondaki tel yüksekliğiyle arasında belki 1-1,5mm fark var. Onda çok rahat bentler ama bunda 2 günde parmaklarım su topladı neredeyse diyebilirim.
 
Merhabalar,

Gitarınızın özelliklerine http://www.fender.com/series/americ...aster-rosewood-fingerboard-aged-cherry-burst/ baktığımızda, sapın eğimi
Fingerboard Radius:9.5"-14" Compound Radius (241 mm-355.6 mm)
olarak karşımıza çıkıyor...

http://www.fender.com/support/articles/telecaster-setup-guide/ incelediğimizde
ACTION
Players with a light touch can get away with lower action; others need higher action to avoid rattles. First, check tuning. Using a 6" (150 mm) ruler, measure the distance between bottom of strings and top of the 17th fret. Adjust bridge saddles to the height according to the chart, then re-tune. Experiment with the height until the desired sound and feel is achieved.
Neck Radius - 9.5" to 12"
String Height Bass Side - 4/64" (1.6 mm)
Treble Side - 4/64" (1.6 mm)
görüyoruz...(Tablo çıkmadı, sizin gitarın radius u elle ekledim)

Özetle, sevgili @CoolDoG un belirttiği üzere tellerin düz olması normal...Ancak çalım tarzınıza ve isteğinize göre bir miktar ayarlama yapabilirsiniz, yalnız entonasyon ve tellerin fretlere dokunmasına (cızlama) dikkat etmenizde fayda var...

Sevgiler ve saygılar...
 
Diğer gitarist arkadaşlarımda tellerin çok yüksek, çok zorlanırsın demeleri beni aslında bu başlığı açmama yöneltti. Bende birde Fender American Strat var ondaki tel yüksekliğiyle arasında belki 1-1,5mm fark var. Onda çok rahat bentler ama bunda 2 günde parmaklarım su topladı neredeyse diyebilirim.

O kadar olamaz ama demek istediğinizi anladım, normalde compound radius klavyelerde tel yüksekliği daha rahat kontrol edilir, özellikle tiz perdelerde solo çalım çok rahattır. Yüksekse bir anormallik var demektir. Zaten deluxe klavyede elinizi koyduğunuzda rahat etmeniz gerekir. Bir ihtimal kalın teldendir diyeceğim, belki arkadaşınız kötü ve kalın bir tel takımı takmıştır. Siz yine tel yüksekliklerini hassas bir ölçü cetveliyle ölçmeyi ihmal etmeyin.
 
Compound radius
Tele deluxelerde, hatta hiçbir fender deluxe de balık sırtı olmaz hocam. Üstte biraz açıkladım.
Çok iddialı bir cevap vermişsin ama olur eski deluxe ler de bariz bir balık sırtı biçimi vardır yeni compound radius larda da çalım tarzına göre belli belirsiz bir balık sırtı biçimi ayarlayabilirsin milimlik, cızlama bızlama olmadan sevgiler...
 
Geri
Üst