Çelişkili Gamlar

armoniye çalışmaya yeniden başladım ve çözemediğim gamlar oldu.. örneğin sol diyez major gamı şöyle gidiyor :

g# a# b# c# d# e#
tam tam yarım tam tam

e diyezden sonra ( yani f ) gamın bozulmaması için tam ses gitmemiz gerekiyor ...yani normalde burda sol olması gerekiyor... fakat orda olması gereken fa notasını 2 ses birden nasıl ileri atıcaz...en fazla diyez atarız ondada f# olur o da yarım ses ileri gitmiş oluruz.. umarım anlatabildim.....bunun yanısıra daha bir çok gamda takıldım.. takıldığım noktalara kadar onlarıda yazıcam..


fa bemol major gamı : f(bemol) gb ab bb ---(B yi bemol yapsakta yarım sese inmiyor aradaki ses tam ses oluyor )
adiyez major gamı : a# b# c (c yi idyez yapsak bile araları yarım ses oluyor halbu ki tam ses olmaları gerekiyor..
b diyez major : b# c# daha baştan olmadı tam sese çıkamadık...
d diyez major : d# e# f# tam sese çıkamadık
e diyez major gamı : e# f# haydeeeeeeeeeeeeee
 
armoniye çalışmaya yeniden başladım ve çözemediğim gamlar oldu.. örneğin sol diyez major gamı şöyle gidiyor :

g# a# b# c# d# e#
tam tam yarım tam tam

e diyezden sonra ( yani f ) gamın bozulmaması için tam ses gitmemiz gerekiyor ...yani normalde burda sol olması gerekiyor... fakat orda olması gereken fa notasını 2 ses birden nasıl ileri atıcaz...en fazla diyez atarız ondada f# olur o da yarım ses ileri gitmiş oluruz.. umarım anlatabildim.....bunun yanısıra daha bir çok gamda takıldım.. takıldığım noktalara kadar onlarıda yazıcam..

F##

fa bemol major gamı : f(bemol) gb ab bb ---(B yi bemol yapsakta yarım sese inmiyor aradaki ses tam ses oluyor )
Benzer şekilde Bbb

Diğerleri de benzer şekilde olacak...Ancak bu genelde çok kullanılmıyor, bu durumla karşılaştığında, Diyez değil de Bemol olarak kullanabilirsin...

Sevgiler ve saygılar...
 
armoniye çalışmaya yeniden başladım ve çözemediğim gamlar oldu.. örneğin sol diyez major gamı şöyle gidiyor :

g# a# b# c# d# e#
tam tam yarım tam tam

e diyezden sonra ( yani f ) gamın bozulmaması için tam ses gitmemiz gerekiyor ...yani normalde burda sol olması gerekiyor... fakat orda olması gereken fa notasını 2 ses birden nasıl ileri atıcaz...en fazla diyez atarız ondada f# olur o da yarım ses ileri gitmiş oluruz.. umarım anlatabildim.....bunun yanısıra daha bir çok gamda takıldım.. takıldığım noktalara kadar onlarıda yazıcam..


fa bemol major gamı : f(bemol) gb ab bb ---(B yi bemol yapsakta yarım sese inmiyor aradaki ses tam ses oluyor )
adiyez major gamı : a# b# c (c yi idyez yapsak bile araları yarım ses oluyor halbu ki tam ses olmaları gerekiyor..
b diyez major : b# c# daha baştan olmadı tam sese çıkamadık...
d diyez major : d# e# f# tam sese çıkamadık
e diyez major gamı : e# f# haydeeeeeeeeeeeeee

Pratikte bu tip diziler çok anlamlı değil. O nedenle bu tip diziler pratikte en az arızayı verecek ve çift arıza gelmeyecek şekilde düzenlenir. Mesela sol diyez majör gamını gitaristler daha çok Ab majör (4 bemol) şeklinde düşünür. Caz gitarcıları sadece 12 ton düşünür: C majör, F majör (1 bemol), Bb majör ( 2 bemol), Eb majör (3 bemol), Ab majör (4 bemol), Dbmajör (5 bemol), Gbmajör (6 bemol), B majör (5 diyez), E majör (4 diyez), A majör (3 diyez), D majör (2 diyez), G majör (1 diyez). Gb majör aynı zamanda F#majör (6 diyez) şeklinde düşünülebilir. Bunun ötesi teoride mümkündür, klasik müzik teori kitaplarında karşılaşabilirsiniz. Ama gitar ve emprovize için çalışıyorsanız bence anlamlı şeyler değil.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
Pratikte bu tip diziler çok anlamlı değil. O nedenle bu tip diziler pratikte en az arızayı verecek ve çift arıza gelmeyecek şekilde düzenlenir. Mesela sol diyez majör gamını gitaristler daha çok Ab majör (4 bemol) şeklinde düşünür. Caz gitarcıları sadece 12 ton düşünür: C majör, F majör (1 bemol), Bb majör ( 2 bemol), Eb majör (3 bemol), Ab majör (4 bemol), Dbmajör (5 bemol), Gbmajör (6 bemol), B majör (5 diyez), E majör (4 diyez), A majör (3 diyez), D majör (2 diyez), G majör (1 diyez). Gb majör aynı zamanda F#majör (6 diyez) şeklinde düşünülebilir. Bunun ötesi teoride mümkündür, klasik müzik teori kitaplarında karşılaşabilirsiniz. Ama gitar ve emprovize için çalışıyorsanız bence anlamlı şeyler değil.

ya ben sadece beste yapabilmek ve solo yazabilmek istiyorum .. o yüzden giriş yaptım bugün.. dedim bi tüm gamları deftere çıkarıyorum defalarca yazayım kafaya kazınsın dedim, o yuzden yani.
 
ya ben sadece beste yapabilmek ve solo yazabilmek istiyorum .. o yüzden giriş yaptım bugün.. dedim bi tüm gamları deftere çıkarıyorum defalarca yazayım kafaya kazınsın dedim, o yuzden yani.
Bu durumda bahsettiğim yaklaşımı öneririm. 7 arıza ve sonrası pratik değildir. Gitarist için önemli olan da bu dizileri gitar klavyesinde kolaylıkla çaldıracak sistemleri öğrenmektir. Çünkü arızaları bilmek daha çok piyanistin veya nefesli çalan adamın işine yarar. Gitarda ise C majörü çalmak için kullanılan klavye şekli B majör çalmak için de kullanılabilir. Piyanistler bunu anlayamaz mesela:) Çünkü adam C majörü bir kere öğrenir, bütün oktavlarda aynıdır. Ama her bir tonu tek tek çalıışmak zorundadır. Gitarist ise bir kez C majörü klavyenin heryerinde öğrenene kadar canı çıkar, ama adam gibi bir sistemi öğrenirse aynı sistemle bütün diğer tonları da çalabilir. Bu yüzden gitarist için Ab majörün kaç arızası olduğunu bilmek çok önemli değildir. Piyanoda bunu öğrenen adam mantıken Ab majör dizisini öğrenmiş sayılır:) Gitaristin ise bu bilgi pratikte hiç bir işine yaramaz:) Çünkü bir majör dizi bir sürü farklı şekilde çalınabilir. Üstelik gitarın siyah ve beyaz tuşları yoktur, hepsi aynı renktir:)
Bu yüzden tanınmış pek çok gitarist kulaktan ve gitarın şekil mantığına güvenerek çalan adamlardır.
Yanlış anlamayın sakın, dizilerin arızalarını öğrenmek elbette iyidir. Ama bunun gitarda solo çalmaya tek başına çok yardımı dokunmaz. Beste yaparken dokunur elbette, o ayrı mesele.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #7
Bu durumda bahsettiğim yaklaşımı öneririm. 7 arıza ve sonrası pratik değildir. Gitarist için önemli olan da bu dizileri gitar klavyesinde kolaylıkla çaldıracak sistemleri öğrenmektir. Çünkü arızaları bilmek daha çok piyanistin veya nefesli çalan adamın işine yarar. Gitarda ise C majörü çalmak için kullanılan klavye şekli B majör çalmak için de kullanılabilir. Piyanistler bunu anlayamaz mesela:) Çünkü adam C majörü bir kere öğrenir, bütün oktavlarda aynıdır. Ama her bir tonu tek tek çalıışmak zorundadır. Gitarist ise bir kez C majörü klavyenin heryerinde öğrenene kadar canı çıkar, ama adam gibi bir sistemi öğrenirse aynı sistemle bütün diğer tonları da çalabilir. Bu yüzden gitarist için Ab majörün kaç arızası olduğunu bilmek çok önemli değildir. Piyanoda bunu öğrenen adam mantıken Ab majör dizisini öğrenmiş sayılır:) Gitaristin ise bu bilgi pratikte hiç bir işine yaramaz:) Çünkü bir majör dizi bir sürü farklı şekilde çalınabilir. Üstelik gitarın siyah ve beyaz tuşları yoktur, hepsi aynı renktir:)
Bu yüzden tanınmış pek çok gitarist kulaktan ve gitarın şekil mantığına güvenerek çalan adamlardır.
Yanlış anlamayın sakın, dizilerin arızalarını öğrenmek elbette iyidir. Ama bunun gitarda solo çalmaya tek başına çok yardımı dokunmaz. Beste yaparken dokunur elbette, o ayrı mesele.
anladım hocam aynen bende başta öyle yapmıştım zaten şu an c majorun yerlerini biliyorum mesela klavyede... peki şu an nasıl bi yoldan gitmeliyim sence... örneğin gam pozisyonlarını mı öğreneyim... yoksa derfter üzerinden mi yüreyeyim
 
Her ikisini de yapın. Tonların arızalarını ezberlemek için çalışmaya devam edin. Kısa sürede oturacaktır. Ancak gitar için şunu soracağım :
C majörü çalmak için kullandığınız şekiller ile Ab majör veya B majör çalabiliyor musunuz ? Eğer kafanız karışıyor ve çalamıyorsanız, bunun anlamı C majörü çalmak için klavyede belli bir sistem kullanmıyorsunuz demektir. Bu durumda sadece notaların isimlerine güveniyorsunuz ve "beyaz tuşlara" basıyorsunuz demektir.
Eğer CAGED veya benzeri bir sistemi öğrenirseniz kısa zamanda çok daha kolay şekilde bütün majör dizileri çalarsınız. Gitar klavyesinin farklı bir mantığı vardır, bunu anlamak için ayrıca çalışmak gerekir.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #9
hepsi aynı zaten ... örneğin

---1-3-5----------------------mi
------------1-3-5--------------la
-----------------------2-3-----re

yanlış yazmadıysam böyle bi kısayol var... örneğin bunu 5 . perdeye alırsam lamajor yı verir.....7 ye alırsam simajor verir aynı formülün bide minör için olanı var ... ama sanırsam bu pentatonik gam için sadece
 
hepsi aynı zaten ... örneğin

---1-3-5----------------------mi
------------1-3-5--------------la
-----------------------2-3-----re

yanlış yazmadıysam böyle bi kısayol var... örneğin bunu 5 . perdeye alırsam lamajor yı verir.....7 ye alırsam simajor verir aynı formülün bide minör için olanı var ... ama sanırsam bu pentatonik gam için sadece
Evet, mantık doğru. Ama bunu bilmekten ziyade çalabiliyor olmak lazım.
Bir de, tek bir şekli bilmek yetmez. Bu diziyi (yazdığınız F majör dizisi...) bütün klavye boyunca çalabiliyor olmak gerekir. Bu da farklı şekilleri ve bunların birbirine eklenişlerinin mantığını bilmeyi gerektirir.
 
Barrios çok güzel açıklamış. Aslında ben başlığı ilk okuduğumda direk "G diyez diye bir gam yok ki" diye düşündüm ama tabi bu benim cahillğimdenmiş :)

Ben de şunu ekliyeyim, 5'ler çemberi. Benim kafam karıştığı zaman hep işime yarar...

circle-of-fifths.gif
 
F dizisi çalmak istiyorsunuz, ya da arpej e farklı bir parmak pozisyonuyla giriş yapmak istediniz, ya da bir nota ekliyorsunuz ve daha basmadan nasıl tınlayacağını bilmek istiyorsunuz, hatasız yapmak istiyorsanız en azından major dizinin temel mantığını kavrayıp, klavyedeki tüm notaları bilmek, başlangıç için en ideali bana kalırsa. Zira doğaçlama çalarken tek bir diziyi 6 telde aşağı yukarı çıkmak pek iyi gelmiyor kulağa.
 
Barrios çok güzel açıklamış. Aslında ben başlığı ilk okuduğumda direk "G diyez diye bir gam yok ki" diye düşündüm ama tabi bu benim cahillğimdenmiş :)

Ben de şunu ekliyeyim, 5'ler çemberi. Benim kafam karıştığı zaman hep işime yarar...

circle-of-fifths.gif

bunun mantığı ileri tarafın 5.sesleri diyez veriyor .,
geriye doğru gittiğimizde ise bemolleri alıyoruz doğrudur demi.başka bi numarası var mı bunun yoksa bu kadar mı? sanırsam bide diyez ya da bemol alan notaları da söylüyordu
 
bunun mantığı ileri tarafın 5.sesleri diyez veriyor .,
geriye doğru gittiğimizde ise bemolleri alıyoruz doğrudur demi.başka bi numarası var mı bunun yoksa bu kadar mı? sanırsam bide diyez ya da bemol alan notaları da söylüyordu

5'ler çamberi ile ilgili yazılabilecek çok şey var ve forumda benden daha iyi anlatacak insanlar da var. İşin özeti, saat yönünde gittikçe, her nota bir öncekinin 5'lisi. Örneğin G'nin C'nin 5'lisi olması gibi... Çemberin içinde de dıştakinin döndürülmüş hali var. Bu içerideki çemberde, dışarıdaki notaların minör'leri var. Dışarıdaki notalarda aynı zamanda o gamda hangi notaların diyez veya bemol (arıza) aldığı var. Arıza sayısı diyez arızalarda saat yönünde, bemol arızalarda saat yönünün ters yönünde artıyor. Örneğin C,G,D,A,E,B,F/G sırasını ezberledikten sonra, porteye bakıp arıza sayısından hangi gam olduğunu anlamak mümkün olabilir mesela.
 
anladım teşekkürler ama böyle parça parça olmuyor.bildiğiniz türkçe eğitim videoları var mı ... bende selim ışık metodu var bide..
 
Geri
Üst