nota ve gam hakkında bir soru

#1
arkadaslar ben daha yeniyim bu konularda ama birşeyler pekiştirmeye calısıyorum umarım dogru yere yazmısımdır


diyelimki elimizde bi miminor ve solminor akoları var 4/4 lük ritm de arkaplanda back track. biz bunun ustune hangi gamları kullanabiliriz. bu gamları kullanabilmek için ilgili minor unu mu buluyoruz ya da ne yapıyoruz. ilgilendiginiz için teşekkurler. iyi gunler
 
#3
Sadece iki akor üzerine bayağı bir gam çalabilirsin aslında. Her akorda o akorun kendi gamını, ilgili majörünü,pentatoniğini ve modlarını. Ayrıca bu iki akoruda minör olarak içeren farklı kararlardaki gamları da çalmak mümkün olur. Oturup bakmak lazım hangi notalar uygun olur diye. Armoni bilmek gerek yani bu şekilde pek yeterli bilgi alamazsın.
 
#4
hocam teşekkurler verdiginiz bilgi için ama soyle bi durum var . iki akor var buna minor 5 ler cemberinden hangi notalara gittigini ve bu notaların gamlarını calmam gerekmezmi( em ve gm nin 5 ler cemberinden notalarına bakmam gerekmezmi )
 
#5
Şöyle bir yntem var ve "genellikle" doğru oluyor.

İki gamın notalarını yaz.

Farklı olanları işaretle, şu an düşünemiyorum ama büyük ihtimalle pentatonik bir gam çıkar farklı notaları sildiğinde.

Ortak sesleri kullan ve küçük 2lilerin gdenk gelmemesine özen göster.

Ona göre akorlarda akorlara ait sesleri ayrıca eklemek çeşitlilik olacaktır.

En basit hali bu.
 
#6
guitar pro varsa eğer gam lar diye bir bölüm var. Orada gam daki notaların farklı yerde(çevrimlerimi deniyor tam bilmiyorum) gösterilmiş. Ben kullanıyordum bir ara. işine yarar belki
 
#8
yani : atyrm

1 2 3 (4 5 6 7)
______(4 5 6 7) 1 2 3


4 5 6 7 notları her iki gamdada mevcut
bunları kullanıcaz dimi bunların gamlarını da transpoze cemberinden bulacaz ?
 
#9
çok pardon yukarıda bir arkadaşımız gp.nin çevrimlerinden bahsetmiş onlar çevrim değildir sadece o gama ait notaların farklı pozisyonlarda gösterilmesidir,kafa karıştırmasın.senin sorduğun soru ne tarz çaldığına bağlı olarak bile değişebilir aslında.ama genelde çok sık kullaılan pentatoniklere en basit şu şekilde ulaşırsın:
majör dizide 4. ve 7. sesi atarsın.
minör dizide 2. ve 6. sesleri atarsın.
bu bilgiden yola çıkarak istediğin gamın pentatonik dizisini oluşturursun.son verdiğin örnekte ise;
bunların ortak arızalarına bakabilirsin çözülümlerine vs... modal armoni üzerinde mod çalışmak işini görücektir.gamları ne için transpoze etmek istediğini anlamadım??ve en yukarıda minör örnek verip ilgili minörünü bulmaktan bahsetmişsin???ilgili majörlerinden bahsediyor isen eğer istediğin majör gamın 1.5 ses gerisindeki nota o gamın ilgili minörüdür.bunu tam tersine çevirirsek eğer minör gama ismini veren notadan 1.5 ses ileri gideriz.bu tip şeyleri biraz daha kavradığın zaman genel sıkıntını aşmış olursun düşüncesindeyim kolay gelsin:))
 
#11
bu arada bu çember meselesini tam olarak anladığından emin olmak istiyorum.baya bir bahsetmişsin bu konudan.5.liler çemberi olduğu gibi 4.lüler çemberide vardır.bu bir karışıklık yaratmasın,5.liler çemberi diyezleri 4.lüler ise bemol üzerine kuruludur.bunu düz bir şekilde çember karıştırmadan kullandığında daha rahat edersin belki.mesela;

F C G D A E B .......
bu örnek diyez sıradır.gamları ve arızaları çalışmanda çok yardımcı olur.arızaları bulmak için kendinden önceki sesi atlayıp kalan herşeyi alıyorsun.örnek olarak D majörün arızalarını bulalım D sesini alıyoruz F ve C arızaları gibi......yukarıdaki dizilimin tam terside bemol dizisi.o dizidede kendinden bir sonraki ses ve geride kalan sesleri alıyoruz arızaları bulmak için.
 
#13
morv demiş ki:
bu arada bu çember meselesini tam olarak anladığından emin olmak istiyorum.baya bir bahsetmişsin bu konudan.5.liler çemberi olduğu gibi 4.lüler çemberide vardır.bu bir karışıklık yaratmasın,5.liler çemberi diyezleri 4.lüler ise bemol üzerine kuruludur.bunu düz bir şekilde çember karıştırmadan kullandığında daha rahat edersin belki.mesela;

F C G D A E B .......
bu örnek diyez sıradır.gamları ve arızaları çalışmanda çok yardımcı olur.arızaları bulmak için kendinden önceki sesi atlayıp kalan herşeyi alıyorsun.örnek olarak D majörün arızalarını bulalım D sesini alıyoruz F ve C arızaları gibi......yukarıdaki dizilimin tam terside bemol dizisi.o dizidede kendinden bir sonraki ses ve geride kalan sesleri alıyoruz arızaları bulmak için.
hocam 5 liler ve 7 liler degilmiydi yahu:W kafam karıstı şimdi 7 liler major 5 liler minor için değilmiydi? :S


asıl sorun şu ki hocam

bir şarkıda atıyorum miminor reminor ve solminor basılıyo ( diyeceksinizki amma baydı minorler cok duygusal oldu ) işte bu basılan akorların ustune bişey calmak için ne yapacaz direk olarak ilgili minorunu bulupta mı onun gamını cıkarıcaz yoksa bu gamların ortak notalarını mı yapacaz ? :S yani ilgili minorde ortak nota gamlarıda oluyormuş fakat hangisinde daha kaliteli cumleler kurabiliriz ?


ilginizi için çok teşekkurler
 
#14
gitar_armoni demiş ki:
Arkadaşlar bayağı zor bi olay değil aslında çalacağınız parçayı analiz ettikten sonra parçanın tonundan yola çıkarak parçanın tonuna göre mesela parçanın tonu E majör ise bunun modları üzerinde dolaşabiliriz

Arıza olayına gelince bunun için bazı yöntemler var mesela bemol alan gamları bulmak için C majör gamı ile başlıyoruz hiç arızası yoktur bunun 4. derecesini alıyoruz Yani F notası bunun da 4. derecesine bemol ekleyerek F Majör( F G A Bb C D E F) Gamını elde ediyoruz daha sonra F majör Gamının 4. derecesini alıp yani Bb ü 4. derece sine bemol ekleyp Bb Majör( Bb C D Eb F G A Bb) gamını buluyoruz umarım anlatabilmişimdir.
Bemol sırasına göre F Bb Eb Ab Db Gb Cb oluyor mesela bunun gibi :)

arkadşlar sorularınız için gitar-armoni@hotmail.com

(Arkadaşlar gitar ve armoni Kursu verilir e-mail adresimden talep ederseniz bilgi almak için bana ulaşabilirsiniz. gitar-armoni@hotmail.com )


hocam teşekkurler de benim peder müzik öğretmeni 2 senedir anlatıyo o anlatıyo ben anlamıyorum en sonunda kayıcak bana korkyrm :) nese dusunursem irtibat kurarım hocam teşekkurler



morv demiş ki:
çok pardon yukarıda bir arkadaşımız gp.nin çevrimlerinden bahsetmiş onlar çevrim değildir sadece o gama ait notaların farklı pozisyonlarda gösterilmesidir,kafa karıştırmasın.senin sorduğun soru ne tarz çaldığına bağlı olarak bile değişebilir aslında.ama genelde çok sık kullaılan pentatoniklere en basit şu şekilde ulaşırsın:
majör dizide 4. ve 7. sesi atarsın.
minör dizide 2. ve 6. sesleri atarsın.
bu bilgiden yola çıkarak istediğin gamın pentatonik dizisini oluşturursun.son verdiğin örnekte ise;
bunların ortak arızalarına bakabilirsin çözülümlerine vs... modal armoni üzerinde mod çalışmak işini görücektir.gamları ne için transpoze etmek istediğini anlamadım??ve en yukarıda minör örnek verip ilgili minörünü bulmaktan bahsetmişsin???ilgili majörlerinden bahsediyor isen eğer istediğin majör gamın 1.5 ses gerisindeki nota o gamın ilgili minörüdür.bunu tam tersine çevirirsek eğer minör gama ismini veren notadan 1.5 ses ileri gideriz.bu tip şeyleri biraz daha kavradığın zaman genel sıkıntını aşmış olursun düşüncesindeyim kolay gelsin:))


hocam teşekkurler en başta cevap verdigin için ben açıkcası kimse ilgilenmez diye duusnuyordum ama cevap verenler oldu cok saolun ya


hocam şimdi modlar ustunde gitmek birşeyler kurmak birşeyler eksik gibi geliyor bana modlarla calarken yanlıs anlamayın ama gercekten ne biliyim jazz a kayıyor gibi geliyor ve ben aslen neo classic yapmak istiyorum direk gamları kullanmak pentatonikleri kullanmak istiyorum ama hala kafam baya bir karışık


merak ettiğim şey farklı3 akor un ustune birşeyler calacak isek :

ilgili notalarını bulup onun gamınımı kullanacagız
akorların kesişen notalarını bulup onların gamlarınımı bulacagız ( eyer boyle ise modlardaki gibimi) cok teşekkurler tekrardan



OdenMuzik demiş ki:
Şöyle bir yntem var ve "genellikle" doğru oluyor.

İki gamın notalarını yaz.

Farklı olanları işaretle, şu an düşünemiyorum ama büyük ihtimalle pentatonik bir gam çıkar farklı notaları sildiğinde.

Ortak sesleri kullan ve küçük 2lilerin gdenk gelmemesine özen göster.

Ona göre akorlarda akorlara ait sesleri ayrıca eklemek çeşitlilik olacaktır.

En basit hali bu.

abi şimdi "Farklı olanları işaretle, şu an düşünemiyorum ama büyük ihtimalle pentatonik bir gam çıkar farklı notaları sildiğinde. "

farklı olanları işaretliyimmi yoksa aynı olanlarımı işaretliyim ? :S
 
#15
Sol'den başlayarak Sib, Do#, Mi, Sol şeklinde oluşan bir dizi çalabilirsin en basitinden. Ama çok yeterli olmaz tabiki. Diminished dedikleri mevzu sanırım. İsimler konusunda pek bilgim yok.

Bahsettiğin olay bir kaç Dream Theater şarkısında vardı. Minör akorun 3. sesini kök ses alıp yine minör bir akor kuruyodu.
 
#16
abi benim sordugum asıl şey bunu bunu calarsın demeniz degilde o calacaklarımı nasıl cıkartırım onu bana anlatabilirmisiniz olayı :) ama yinede cok saolun ya hepiniz bana cok yardım ettiniz abi cok teşekkurler

bide solden başlayıp bunu bunu calarsın demişsin abi yani 1 tanemi secicem 2 tanemi onlar arasından 2 tane seciceksem nasıl seçicem nasıl bir zaman periyoduna gore kullanıcm :S
 
#17
Akorları bi midi programına yazıp üzerine random takılarak hangi notaların uyup uymadığını anlayabilirsin. Sadece kitap okuyarak, kural-isim vs öğrenerek bişey olmaz, ilk önce duymak gerekir.
 
#18
abi yok ben cok fazla dogaclama calıstım jam tracklerin onların bunların ustune su anda metalin de ustune blues dogaclıyabiliyorum ama işte nedense geneli hep blues gibi çıkıyo :'( ( dogaclamalarım cok kotude degil ) ama işte daha iyi cumleler kurabilmek için istiyorum nota gam bilgisini ya :) cok sağoun teşekkurler
 
#19
Farklı olanları işaretle onlara basma, ya da akoru geldiğinde yeden ses olarak kullan.

Klasik armoni kurallarıyla kısıtlanabilirsin belki ama, modern yapılarla ne basarsan basa kadar yolun var :)
 
#20
sağolasin abi ben az cok anladım gibi sanırım bundan sonrası sırf benim ptansiyelime ve calısmama kalmış cok teşekkurler tabi başka farklı alternatif yollar bilenlerde ben az cok oğrendim diye soylemekten cekinmesin abi :) cok sağolun
 

Üst