Mastering Processorlerin Mixing'de tezahürleri

'Müzik Teknolojileri & Kayıt Forumu' forumunda annabel tarafından 20 Mayıs 2004 tarihinde açılan konu

  1. Matering Processor kullanacaksak eğer mixing aşamasında ne gibi değişiklikler yapmamız gerekir? Bir de 2 track' e indirgenmiş sinyal seviyeleri nasıl olmalıdır? Çok mu soru soruyorum? :oops:
     
  2. Sorunu biraz daha acarsan daha kolay anlasilacak.
    Mastering processor ile kastin ne? Multiband Comressormu, Maximizer mi, Parametric EQ mu?
    Ben kendi kayitlarimda mixi iki kanala indirirken (main buss'da) multiband comressor ile sesi yukseltiyorum. Premaster iki kanal sinyalin 5db kadar headroom'u olmasi (yani sinyalin sifira vurmamasi iyi olur) Bu sekilde mastering sirasinda albumdeki butun sarkilar birbirlerine uyumlu hale getirilebilir.
     
  3. Playmaker'a katılmakla birlikte ben ek olarak en sonda Waves'in Ultra Maximizer denen limiterini kullanıyorum ve -0.1 dB e kadar volümü yükseltiyorum (threshold). Daha yüksek volümler orada takılıp kalıyor ve volüm yükselip klip yapmıyor. Ben headroom olayını -5 dB yerine +6 dB maksimumda tutuyorum. Bu olayı şu şekilde uyguluyorum:

    1. Besteyi Psikoakustik Analizör denen bir frekans volümetre göstergesi olan programla (Waves ürünü PAZ adında software) ve Ulrta Maximizer ile izliyorum.

    2. PAZ ile hangi frekans aralıkları daha yüksek ise (bas, mid, tiz vb.) o bölgeyi multiband compresör ile dengeliyorum. Böylece "flat" denen ve genelde hiçbir frekansın baskın olmadığı ideal miksi gerçekleştiriyorum. Bu işlem toplamda genel volümü daha yükseltmek için önemli. Eğer baslar - mesela- hep yüksek gelirse genel volümü de yükseltir ve Ultra Maximizer denen Limiter de volüm kesintisi olur ve baslar yüzünden kesilen volüm, genel volümü de negatif etkileyerer bestede genel bir volüm düşüşü yaşanır. Bu yüzden yüksek gelen bütün frekansların aşağı yukarı aynı oranlarda tınlaması gerekir.

    3. Ultra Maximizer denen Limiter ile bütün besteyi dinledikten sonra sonuçta limiterimin en fazla ne kadar pik gelen volüm kestiğine bakıyorum. Bu 6 dB den fazla ise 6 dB olacak kadar threshold ayarı yapıyorum. Böylece hep yüksek volümlü bir beste kaydı bitiyor.
     
  4. Multiband mastering işlemciden bahsediyorum (yanılmıyorsam sinyal işlemcilerin çogunda zaten eq kullanılıyor).Demek istediğim realtime bir mastering işlemciydi ancak yazılımları hakkında bilginiz varsa ya da farkların neler olabileceği konusunda bilgileriniz bulunuyorsa paylaşmayı çok isterim.Yanıtlarınız için teşekkürler.
     
  5. Multiband mastering işlemci diye bir tabir pek doğru değil: Ona mastering prosesleme diyelim. Çünkü mastering sırasında birkaç plug-in kullanma ihtimalimiz var: mesela EQ, compressor, limiter genellikle kullanılan plug-inlerdir.

    Kayıtlarımız miks aşamasında ne kadar iyi olursa olsun, son stereo çıkış için gerekli olan bazı ufak son ayarlar gerekli oluyor. CD için, kaset için ayarlar, TV, disko, müzik seti için veya optimum (her yerde dinlemek için) ayarlar için son bir rötuş atmak, ve dithering e de (http://www.turkrock.com/ftopic119-0-asc-20.html) ihtiyaç duyulabiliniyor.

    Ben hepsini de kullanıyorum kısaca. Önemli olan, müziği dinlerken hiçbir frekansın batmayacak kadar (özel efekt değilse) volümlenmesi ve toplam sesin en yüksek volümlerde klipsiz olması. Her beste için frekans değerleri değişir. Ama stereo volüm çıkışı için limiter software kullanıyorsanız, profesyonel programlarda çıkışı -0.1 dB e ayarlarsınız. Giriş volümü tüm beste boyunca maksimum 6 dB (16bit kayıtlarda), 9 dB (24 bit kayıtlarda) kadar olabilir (yüksek kalitede kendi içinde işlem yapabilen ses kartlarıyla). Bu şekilde 9 dB bile pik yapabilecek bir volüm anında -0.1 dB ses gelecek ve tüm beste boyunca parça yüksek volümde gidecektir. CD için kaliteli ve sürekli yüksek volümü ben böyle alıyorum.

    Bazı programlar (plug-inler) kompresör ve limiterleri düğmeli, çevirmeli görsel olarak güzel olan, gerçekten işe de yarayan ama dB çıkışlarını sayısal olarak göremeyeceğiniz şekillerde tasarlamışlardır. Bu gibi durumlarda: limiterin zaten ratiosu sonsuzdur, sadece attack time olarak 1 milisaniye gibi seçin. release time olarak ta en kısa zamanı seçin. Böylece prosesleme hızlı olacak ve pik yapmaya meyilli olmayacak kadar çabuk limiteriniz açılıp kapanacaktır.

    Mastering yaparken eğer mümkünse efekt sıralamasını şöyle yapın : Fazlalık frekansları traşlamak için EQ, multiband compressor, en sona Limiter.

    EQ ayarları her besteye göre değişir o yüzden bir standart şablonu olamaz. Kulağınıza fazla gelen frekansı oradan indirin.
     
  6. Selam,
    Anladığım kadarıyla miks olayını yaparken aynı anda mastering yapılırsa neye benzer bu miks denklemini gerçekleştirmek istiyorsun.Sevgili Annabel öncelikle duymak istediğin miksi yapmakla başlamalısın işe.Forumlarda çeşitli kriterler bulabilirsin teorik anlamda.Onları bir oku istersen.Miks bir denge,uyum ve zevk işi.Yaptığın miks kulağında hoş bir yerlere tekabül ediyorsa ne güzel,etmiyorsa yaptığın resimdeki boyalar birbirine karışıyor demektir.Bence ilk önce mikste dinamiği,ruhu,zevki bul.
    Multiband compressor geleneksel parametrik eq ve comp un beraber işlemesi hali diyebiliriz.Gelelim sorduğun soruya...Multiband mastering processor tabirinde bir hata yok.Ama sözlükler bazen karışıyor tabiki. :wink: Vincent Burel'in C10 multiband mastering tool (650euro),Multicomp XP v3,PSP Vintagewarmer,IK Multimedia'nın T-Racks'ı,iZotope'un Ozone 'u söylediğin tabire uyuyor sanırım.Ama hepsindeki mantık arkadaşların söylediği kavramların birarada olmasıyla oluşan tek bir software.Yani dönüp dolaşıp compa,EQya,limitere vs.vs.vs. ye mahkumsun. 8)
     
  7. Mastering'le ilgili yanlış bir şeyi düzelteyim:
    Bitmiş mixi freq analyzer ile izleyip herhangi bir frekansı limitlemek veya EQ ile azaltmak, şişmiş bölgeyi azaltmak değildir. Bu frekansları kıstığınız zaman tüm enstrumanların o frekanslarını almış olursunuz. Böylece tüm mixin tonalitesi değişir.
    Örnek; mixiniz 2,5 kH'de şişkin, siz de kalktınız çat diye bu frekansı azalttınız, bu durumda gitarın, vokalin parladığı frekanslar azalır. Azalınca da mix içindeki duyum değişir, o frekanslar açıkken çok duyulan bazı seslar geri plana gider.
    Demek ki mastering'den önce dengeli bir mix yapılmazsa, masteringde öyle sanıldığı gibi frekans dengesi sağlanamaz. Bu türden her hareket mixi değiştirir.
    Doğru mastering mixi aynen bırakıp, volüm seviyesini standart hale getirmek ve eğer gerekiyorsa mix içindeki dinamik farklılıkları nötralize etmektir.
    ''Aman ben dokunmayayım, mastering'de düzeltilir'' diye mix yapmayın. Mixinizi en tam hale getirin. Sadece stereo bus'da limiter ve compressor kullanmayın. Çünkü o zaman dinamiklerle oynamak daha sonraki merhalede zorlaşır.
    Multiband comp ve limiter ile de ilgili ise, aslında bu cihazların analog olanlarının kendi ses renkleri vardır. Yıllar içinde hangi marka hangi enstrumanda iyi sonuç verir standartları oluşmuştur. Bunları öğrenmeye bakın. Mesela blues çalarken bir gitarcının TS9 kullanması gibi.
    Genelde iyi mix, doğru cihazın ya da emulasyonunun doğru yerde kullanılmasıyla başlar. (İstenirse detaya girebiliriz)
     

Bu Sayfayı Paylaş