Digidesign Digi 002Rack / Pro Tools hakkinda bayagi bir soru

Merhaba herkese,
Arkadaslar benim sorum Protools ile ilgili olacakti.
Su Digidesign002 ile ilgili bilgileri forumda aradim ama bir türlü istediim soru ve cevaplarla karsilasamadim,o yüzden de yeni baslik açtim kalabalik için simdiden özür dilerim,neyse saadede geliyorum:
Kendi Kayitlarimi yapmak için evde bir kayit stüdyosu kurmayi düsünüyorum,oldukça arastirdim ve bütçemi de oldukça zorlayarak Digidesign002 rack ile çalismaya karar verdim.
Davul'lari,Fruity loops ile yaziyorum,çok güzel akustik hit ler var elimde,oldukça da verimli sonuç aliyorum...parçanin davulunu alip protools un bi kanalina insert etçem wav olarak,bunda sorun yok.
-Ancak Bass gitar,gitar ve en önemlisi Trompet kayitlari için Protools'un içinde hazir gelen efektler isimi ne kadar görür?Özellikle Compressor benim için çok önemli malumunuz,ayrica noise gate ya da noise reduction tarzi bir plug in'i anladigim kadariyla extra olacak ve çok ciddi fiyatlar dönüyo protools un plug in lerinde,Punkrock da çaldigim için yüksek gainli distortion gitarlar kullanmak zorundayim zaman zaman,sm 57 mi Marshall amfimin önüne koyarak kaydetmek istiyorum gitarimi.Fakat böyle bir durumda noise gate e ihtiyacim olacak,bu da kara kara düsündürüyor beni....bu plug inleri ucuza bulmanin yolu yok mu:(,ya da gitarimi amplitube plug in ine baglamak isimi görür mü?(distortion kalitesi açisindan)
-digidesign in içindeki ses kartini kullanarak Cubase ya da cool edit pro programlarinda kayit yapma sansim var mi?yoksa ömür boyu protools a mi bagli kalacam?
-Trompet kaydi için Condenser mic. çok mu gerekli?
-Ileride bu isi büyütüp Ciddi bir kayit stüdyosu açmayi düsünüyorum,ve eger davullari canli kaydetme gerekliligim olursa bu rack ile davulu 8 mic ile mikrofonladiktan sonra pro tools da her mic. i ayri kanallara kaydetme sansim var mi?yoksa bu alet elimde patlar mi?
-Elde etmek istediim kayit,albüm kalitesinde olsun istiyorum,çünkü yurtdisindaki bir çok Ska label ina yollayacagim kayitlari basmalari için...
daha çok sorum olacak konu açildikça aklima gelir...

Bu sorularimi cevaplar ve bana yardimci olursaniz 21 yasindaki bu genç zibidi ama müzisyen arkadasinizi çok bahtiyar etmis olacaksiniz,zira artik beni hayatta tutan tek sey bu...
Herkese simdiden tesekkürler,cevap,öneri ve küfürlerinizi bekliyorum
bakin bu da Bir stüdyoda yaptiim bi kayit,bunun çok daha iyisi benim ulasmak istedigim...:
http://www.punkerland.com/upload/dosyalar/mp3/allahsiztospaalar_tikikizlari.mp3
 
Re: Digidesign002 Rack hakkinda bayagi bir soru....

allahsiztospaa demiş ki:
Bass gitar,gitar ve en önemlisi Trompet kayitlari için Protools'un içinde hazir gelen efektler isimi ne kadar görür?
Şu an 002R ile yapmakta olduğum bir kayıda ara verdim geldim, hemen söyleyeyim: Standart pluginleri çok güzel, kullanmasını ve ne istediğini bilenlerin işini çok çok görecek kalitedeler. Ben bile bu kadar beklemiyordum, şaşırdım.

Özellikle Compressor benim için çok önemli malumunuz,ayrica noise gate ya da noise reduction tarzi bir plug in'i anladigim kadariyla extra olacak ve çok ciddi fiyatlar dönüyo protools un plug in lerinde, Punkrock da çaldigim için yüksek gainli distortion gitarlar kullanmak zorundayim zaman zaman, sm 57 mi Marshall amfimin önüne koyarak kaydetmek istiyorum gitarimi. Fakat böyle bir durumda noise gate e ihtiyacim olacak,bu da kara kara düsündürüyor beni.... bu plug inleri ucuza bulmanin yolu yok mu:(
Niye acı çekiyorsun ki? Aslında eğer HD kayıt yapıyorsa bir insan -özellikle noise gate etkisi vermek istemedikçe- noise gate'e ihtiyacı yok. Audio kayıtlarında "sample-accurate" denen miktarda, yani diyelim eğer 88.2kHz kaydediyorsan saniyenin 88200'de biri hassasiyetinde editler yapman mümkün. Noise Gate'i kim takar? Sinyalin bittiği yerde kes, arayı maskele at, bir sonrakini başladığı yerden tekrar sok. Kayıtta mümkün olduğu kadar compressor/limiter/noise gate/eq kullanma. Onları miksaja bırak.

Pro Tools pluginleri öyle, pahalı. Ama açıkçası şu âna kadar kullanabildiğim ve görebildiğim kadarıyla içinde gelen RTAS pluginleri çok kaliteliler. Hem bu pluginler üzerinde neden o kadar durulduğunu anlamıyorum, yani bu meretler öyle iki tuşa basınca bir anda harikalar yaratmıyor, hangisinin nerede nasıl netice vereceğini bilmek lazım, yoksa rastgele ne çıkarsa diye kullanılacaksa o kadar para vermenin anlamı zaten yok, ayrıca Pro Tools 6.4 ile beraber gelen bedava pluginler o kadar güzel ki sistemin içini dışını öğrenip "artık bu bana yetmiyor" diyene kadar yeni plugine ihtiyacın olacağını sanmıyorum, o yüzden fazla üzerinde durma derim.

,ya da gitarimi amplitube plug in ine baglamak isimi görür mü?(distortion kalitesi açisindan)
Evet. Amplitube gerçekten çok iyi, birçok kişinin işini görüyorsa neden seninkini de görmesin?

-digidesign in içindeki ses kartini kullanarak Cubase ya da cool edit pro programlarinda kayit yapma sansim var mi?yoksa ömür boyu protools a mi bagli kalacam?
Evet. Hayır. Digi 002/002R ASIO2 sürücüleri ile beraber geliyor, dolayısı ile Cubase'den direkt 002'nin audio I/O'larını görmen mümkün, hatta bu şekilde sorunsuz kullanan insanları da başka forumlarda duydum. Ancak tek eksiği ASIO modunda 002'nin MIDI I/O'larına ulaşamıyorsun, dolayısı ile Cubase kullanırken 002 üzerinden MIDI alışverişi yapamayacaksın. Bu 002 ile beraber gelen dokümantasyonda da belirtiliyor, dolayısı ile "bu alet bozuk" deme şansın yok. Nedense öyle, belki ileride düzeltirler. Gerçi o da büyük sorun değil, bir tane mini USB MIDI arabirimlerden alırsın M-Audio veya Edirol filan, MIDI sinyalini dışarıya oradan gönderir alırsın olur biter, eğer çok gerekiyorsa. ama söyleyeyim, sen Pro Tools'u bir kullanmaya başla, kolaylığından bir daha Cubase'e geri döneceğini sanmıyorum.

-Trompet kaydi için Condenser mic. çok mu gerekli?
Sarı nefeslilerde mikrofon seçimi tarzdan tarza, beklentiden beklentiye değişir. Eğer biraz uzak mesafeden toplu bir ses almak istiyorsan (section recording) condenser idealdir ancak eğer yakın mikrofonlamaya gidiyorsan (solo trompet) dinamik mikrofonla da işi götürebilirsin. Pes tonlu brass enstrumanlarda tercihan biraz parlak karakterli mikrofonlar (ribbon/şerit mikrofonlar gibi), yüksek tonlu solo brass enstrumanlarda da patlama yapmasın diye biraz yumuşak karakterli mikrofonlar tercih ediliyor benim gördüğüm kadarıyla, ama en güzeli deneme yanılma. Öyle bir lüksün varsa tabii. Yoksa biraz köre atıp topalı vurmak oluyor. İngilizlerde bir deyim vardır, "beggars can't be choosers" derler. Dilenciysen seçme şansın yok, eline düşene razı olacaksın.

Ama "yok abi bütçem var" diyorsan Sennheiser'in özellikle brass enstrumanlar için tasarlanmış E604 ve E608 adlı mandallı mikrofon modelleri ile headroom'unun büyüklüğü sebebiyle aşırı yüklenmesi mümkün olmayan MD421 diye bir modeli var ki bu üç mikrofonun da brass kayıtlarında kullanıldıklarına sıkça şahit oldum.

Ayrıca AKG'nin D440 ve yine Sennheiser'ın E614 modeline de göz atabilirsin brass için.

-Ileride bu isi büyütüp Ciddi bir kayit stüdyosu açmayi düsünüyorum,ve eger davullari canli kaydetme gerekliligim olursa bu rack ile davulu 8 mic ile mikrofonladiktan sonra pro tools da her mic. i ayri kanallara kaydetme sansim var mi?yoksa bu alet elimde patlar mi?

002 ile 24/48'de kalmak kaydı ile aynı anda 18 kanal kayıt yapmak mümkün, ancak cihazın kendi üzerinde sadece 8 kanal analog girişi var. Diğer 10 kanal dijital giriş halinde (8 tanesi Adat optik, 2 tanesi koaksiyel SPDIF halinde). Eğer üzerinde Adat çıkış kartı takılı olan Focusrite Octopre gibi bir 8 kanal mikrofon preamplisi varsa onu Adat girişine bağlayıp, ayrıca SPDIF çıkışı olan bir stereo strip'i de SPDIF girişine bağlayarak aynı anda 18 kanal hücum kayıt yapabilirsin. Ancak bu durumda kullanabileceğin sample rate 48kHz ve altı ile sınırlı kalacaktır (zira Adat standardının teknolojisi 44.1 ve 48kHz'de 8 kanal iletişime, 88.2 ve 96kHz'de ise kanalları çifter çifter eşleyip 4 kanal iletişime izin veriyor, daha fazlasına optik bant genişliği yetmiyor, ne var ki Digi 002/002R serisi Adat girişinde 96kHz standardını desteklemediğinden 48kHz üstü çalışmalarda Adat giriş çıkışını kaybediyorsun).

dolayısı ile eğer 24/88.2 veya 24/96 kayıt yapacaksan aynı anda kullanabileceğin giriş/çıkış sayısı 10'a düşer (8 Analog + 2 SPDIF).

-Elde etmek istediğim kayit albüm kalitesinde olsun istiyorum, çünkü yurtdisindaki bir çok Ska label ina yollayacagim kayitlari basmalari için...
daha çok sorum olacak konu açildikça aklima gelir...
O konuda endişen olmasın, eğer iyi kayıt yapmasını biliyorsan o setup ile dünya standardında iş çıkarırsın. Alet o kapasitede. Yeter ki bilgisayarın güçlü olsun (mümkün olduğu kadar yüksek CPU hızı, mümkün olduğu kadar yüksek RAM hafıza, mümkün olduğu kadar HD hızı ve Digidesign web sitesinde belirtilen uyumluluk şartlarına istisnâsız uyumlu bir anakart/firewire çipseti) ve daha da önemlisi sende profesyonel albüm kalitesinde kayıt/miksaj çıkarabilecek bilgi ve deneyim olsun.

Bir söz okumuştum Mixerman diye efsane bir miksajcıdan, diyordu ki: "Kullandığınız ekipman miksajınızı iyi veya kötü yapmaz, sadece işinizi kolaylaştırır veya zorlaştırır."

Çok doğru bir teşhis. İşi bilen adam freeware programla da albüm yapar (ki hâlâ 1988-89'da aldığı Atari 1040ST'de ilkel MIDI sequencer'ı ile müzik yapan yığınla meşhur müzisyen biliyorum, birisi efsane klavyeci Joe Zawinul, diğeri Britanya'nın en çok kazanan jingle bestecisi Tot Taylor, bir diğeri de Steely Dan'in solisti bir başka efsane klavyeci solist Donald Fagen.)

İşi bilmeyen adama 150,000$'lık Pro Tools setup da versen ne fayda...

Kusurumu mazur gör, şu an demo dinleyecek durumda değilim, kafamda başka bir müzik var, başka zamana inşallah.

Kolay gelsin.
 
Mahcem, yazdiklarin yari review gibi olmus gerci ama yine de vaktin oldugunda senden bir full review, hatta ornek kayit bekliyorum(z) Digi002R hakkinda :)

selamlar
 
Peki Mahcem abi, benim param şuanda anca m-box a yetiyor gibi..yukarıda 8 kanal için 24/48khz onermişsin.sorum şu m-box ın maximum u bildigin gibi 24/48.Öyle ise,aynı hz.lerde kullandıgımda iki karttanda alacagım ses kalitesi ve kayıt performansı aynımı olacaktır?yani bu iekilde kullandıgımda diyelimki sadece tek vokal kaydedecegim iki kayıt birbiri ile aynı kalitede mi olur?yoksa tek enstruman ve 48khz de dahi olsa digi 002 nin kalitesi daha iyi olur veya uzerindeki mic.pre amfisi daha kalitelidir diyebilirmisin?
Bu önemli bir nokta.
 
"EN IYI BILGISAYAR" derken neyi kastettin Mahcem?
Mesela daha dun yeni bir laptop sahibi oldum.
P4 3,O6 Ghz
2GB Ddr ram
boyle bir makine aldim.
Ben buna external bir harddisk almayi dusunuyorum hizli ve bol gigabyte li :D
Bunun yaninda bir de digi002rack almayi dusunuyorum. Basarili kayit ve miksajlar cikarabilirmiyim bu sistemle?
 
Xero,

Laptop'un güzel, benim bilgisayarım P4 2.2GHz 1GB RDRAM, Digi 002R gayet güzel çalışıyor, dolayısı ile eğer laptopunun firewire çipseti TI (Texas Instruments) ise sana karada ölüm yok :D (Bunu Hardware Manager'dan bakarak öğrenebilirsin.)

Zeos,

MBox hiç kullanmadım ama okuduğum kadarı ile MBox ile 002 mikrofon preamplileri aynı, Focusrite tasarımı class A tasarım, o sebeple neticesi aynı olacaktır büyük ihtimalle. MBox'un 48kHz max. olmasının sebebi kullandığı USB1.1 protokolünün o örnekleme frekansında 4 kanaldan daha fazla audio stream'e yetememesi (2 kayıt + 2 monitör geri okuma). Yoksa geri kalanı aşağı yukarı aynı, sadece biri daha kompakt özetlenmiş bir model, diğeri sayıca daha büyük.

Eğer film endüstrisine iş yapmıyorsan ve 48'in üzerine de sistemin çıkamıyorsa 24/48 kaydedip sonra 16/44.1 normal ses CDsi standardına çevirmekte bir fayda yok. Direkt 24/44 kaydet, sonra miksajdan çıktı alırken 16/44'e çevirirsin.

Benim 88.2 kaydetmemin sebebi öncelikle cihazımın yapabiliyor olması, sonra ilk kayıtta daha iyi bir ses tanımlaması yapabilmesi ve son olarak da gerektiğinde 48 veya 44.1'e çevirim yapmak gerektiğinde bölen küsuratının sonsuz olmaması. İlk baştan 96 denemiştim ama sonra biraz araştırınca 96'dan 44.1'e çevirimde bölen oranının çok karmaşık olduğunu gördüm. Dolayısı ile ben de 88.2'de karar kıldım.

Netice olarak Digi 002R tecrübelerim ve MBox hakkında okuduklarım ışığında söyleyebilirim ki MBox'u kesinlikle tavsiye ederim. Pişman olmayacağın bir ürün olduğunu düşünüyorum.

Mulder,

Birşeyler ayarlamaya çalışacağım kardeşim :)

Hepinize sevgiler.
 
benim makinenin chipsetine baktim,garip garip sayilar vardi alt basliginda Texas Instruments vardi,umarim budur.
Ikincisi:
Madem Mbox in da mic preamp leri falan ayni o zaman bana da Mbox onerirmisiniz? EE malum Mbox daha ucuz,madem ayni ne gerek var para harcamaya :D

Ben alacagim bu cihazla grup kaydi yapacagim,davul kayitlarinida da mixer yardimiyla girerim Mbox a...
Olmaz mi?
 
Hay hay Burak :)

Zero, grup kaydı yapacaksan MBox'tan daha büyük birşeye ihtiyacın olacak zannediyorum. MBox'ta aynı anda sadece iki giriş kaydedebiliyorsun. 002 veya 002R'ye gitsen daha iyi olur.

Ben 002 almak yerine 002R ve bir de Command 8 kontrol yüzeyi aldım, onca zaman kontrol yüzeysiz fare ile sağa sola tıklarken çektiğim acılar bir anda sona erdi.
 
Mahcem, ufak çapta bir serveti yatırmışın.
6 ay sonra protoolsHD alırsan şaşırmamamız gerek. :)

Powercore olayını n'aptın, almaya niyetli misin?Benimki geldi.Gerçekten makinayı rahatlatıyor.Pluginlere alışmak biraz zaman aldı ki hâlâ tam anlamıyla çözebilmiş değilim.Biraz da latency artıyor.
Bir saniye protools kullanıyorsan powercore kullanamıyorsun veya dönüştürücü bir programla çok yüksek gecikmeli kullanabiliyorsun.O zaman powercore defterini kapadın sanırım.
 
Tüm protools meraklılarına ve kullananlara kendimce bir bilgi aktarmak istedim:

Mahcem abi kayıt sırasında neden ötürü kopresör kullanmama durumundasın merak ettim. Ben özellikle vokallerde amatör vokallerin henüz mikrofonlara alışık olmamaları sebebiyle çokça poplamaları ortadan kaldırmak içim orta derece kompresör uyguluyorum hatta gerekirse bazı gereksiz frekansları bile başta kayıt sırasında egale edip daha sonra bu gibi efektlerle vakit kaybetmiyorum. Böylece vokalin kaba miksini başta bitirmiş oluyorum. Hatta gitarlarda 4-5 efekt birden kullanıp (comp/gate, amplitube, EQ, limiter) temiz kayıt elde edebiliyorum.

Bu işlemler için P4 2.4GHz, 1500MB Ram kullanıyorum ama 1024 MB ram de işe yarıyordu eskiden.

Herkese kolay gelsin.
 
Atalay, kalıcı olarak değilde kanallara insert ediyorsan yani ham ses elinde kalıyorsa sorun değil, hiç bir sakınca yok sanırım onda.Ama dosyayı kompres veya eq edip saklarsan geri dönüşü olmaz.Zannedersem Mahcemin demek istediği bu.
 
Anlıyorum ama bazı durumlarda ham sesin bir anlamı olmuyor. Sürekli poplayan bir vokal benim için kullanılamaz. Ama enstrümanlarda ham ses benim için de önemli. Bu biraz da kayıtların hangi profesyonellikle yapıldığına bağlı. Bazı işler demo havasında daha çabuk bitiyor, bazıları sadece kuru kayıt yapıp her kanalı ayrı ayrı CDlerde saklamak istiyor. Ben kararımdan emin olduğum durumlarda efekt koymadan sadece ufak çaplı düzeltmeleri baştan yapmayı zaman kazanmak olarak görüyorum. Tercih meselesi tamamen. Temelde kaybedilecek, kazanılacak ya da tartışılacak bir durum olarak görmüyorum.
 
xerophyte demiş ki:
sonuçta grup kaydı yaparken hücum kayıt yapmayacağım,kanal kayıt yapacağım. yine de m box olmaz mı diyorsun?

Eğer bir defada iki kanaldan fazla kayıt yapmayacaksan olur, ama çok kanallı davul kaydı filan diyorsan olmaz. Davul kaydını da direkt stereo yaparsan olur.
 
ben teorik olarak şöyle düşünüyorum:
Davul dışındaki diğer enstrümanları bildiğimiz kanal kayıt.(teker teker)
Davulu ise bir mixer yardımıyla stereo. Araya mixer sokarsam davul ile diğer enstrümanlar arasında ses farkı olur mu bilmiyorum? Sadece teorik olarak söylüyorum bu işi. Yani kafamdan destekli atmaya çalışıyorum.Şu anlık pek anlamıyorum bu işlerden daha doğrusu müziktek ten okuduğum kadarıyla biliyorum,pratiğe dökemedim.
Önümüzdeki hafta öss var ondan sonra başılıyorum inşallah. Bana şans dileyin :D
 
Olur tabi. Ben konser kayıtlarında davulları stereo ya indirgiyorum öyle protoolsa atıyorum. Sadece o ilk anda stereo ya girmeden önce olabildiğince iyi miks ayarı yapmalı.
 
Geri
Üst