köprü yüksekliği sap ayarıyla mı, yaylardan mı düzeltilmeli?

'Elektro Gitarlar' forumunda ahx tarafından 22 Aralık 2009 tarihinde açılan konu

  1. ahx

    ahx

    8
    0
    105
    selamlar,
    derdimi kısaca anlatmaya çalışayım,
    gitarıma 0.10luk tel taktım ve haliyle köprü azıcık kanatlandı:D
    ve burda gördüğüm konuyla ilgili bir yazıdan yola çıkarak korka korka sap ayarına giriştim, sabır isteyen bir işmiş gerçekten ama hallettim heralde, lakin yaptıktan sonra aklıma birşey takıldı,
    nette gördüğüm üzere tel değiştirdikten sonra insanlar çeşitli yollarla yükseklik ayarlarını yapıyorlarmış, yayları sıkıp gevşetme, yay ekleme, yayları çapraz takma gibi...

    sorum şu olacak, bu yukarıdakiler köprüyü dengelemeye yetmediği zaman başvurulacak son yol mudur sap ayarı?
    yani ne zaman hangisi yapılır,
    yaylarla işin ince ayarı mı oluyor?
    yoksa hepsi dengelenmeli mi böyle bir tel değişiminde?
    aydınlatırsanız sevinirim
    teşekkürler
     
  2. bence koprü ile sap ayarının alakası yoktur.

    yaylar ile köprüyü kalın tel taktığında gerilim fazla olacağından , gerilimi eşitlemek için yayları sıkarsın köprü normal hizasına gelir.
    sap ayarı ise bambaşka bi konudur.

    yaptım dediğiniz sap ayarını nasıl yaptınız ?

    izlediğiniz yol nedir
     
  3. ahx

    ahx

    8
    0
    105
    aşağıda yazılanlara göre yapmaya çalıştım: http://www.turkrock.com/ftopic28563.html
    "Senaryo 2: Yeni tel aldım, kalın çıktı, teller çok yüksekte; çalmakta zorlanıyorum

    Bu durumda da, truss rod, tellerin daha yüksek gerilimine karşı koyamamakta ve sap dışarı doğru eğilmektedir. Truss rod'u sıkıştırarak, tellerin direncine eşitlemek gerekir. Bunun için, yine saptan eşiğe baktığınızda, allen wrench'i hafifçe SAÐA çevirmeniz yeterlidir. "

    olayı yanlış mı anlamışım ben?
     
  4. eDDz

    eDDz

    1,781
    170
    755
    evet yanlış anlamışsın, o konuda lafı geçen "truss rod" senin anladıgın şekilde köprün degil aksine sapın içindeki uzunca vidadır.eğer tel değişiminden dolayı köprün havalandıysa gitarın arkasındaki yayların köprüye uyguladıgı kuvveti artırırsın köprüyü geri çekerler.çok sıktın olmadı yayı çapraz baglarsın, o da olmadı yay eklersin ama sap ayarı köprünün pozisyonuna ilaç değildir olmadı olcak derken gitarına zarar verebilirsin zor da olsa.ha şu da var köprünün denge ayarını yaylardan yaptıktan sonra ister istemez tel numarası değiştiği için teller saptan uzaklaşacaktır ancak bu durumda sap ayarı yapmalısın.köprünün yüksekliği ve köprünün gövdeye açısı için köprü vidaları ve köprü yayları mevcut, sap ayarı yalnızca sap için.
     
  5. ahx

    ahx

    8
    0
    105
    cevap için çok teşekkürler, sap ayarı köprü dengede olduğu halde tel yüksekliğini ayarlamak için yapılıyor anladığım kadarıyla, oysa ben köprünün yüksekliğini truss rod'u sıkarak ayarlamaya çalışmışım, tekrar teşekkür.
     
  6. gitarın klavyesini bi tüfeği tutar gibi tut. ve nişan alır gibi bakk.. eğer klavyede bi yamukluk yoksa ozaman sap ayarına ihtiyacı yok demektir..

    telleri sökmeden önce köprünün altına bi kibrit kutusu koy ve telleri çöz.
    limon yağı varsa klavyeyi sil. sonra telleri tak. bass mi telinden başlayıp akord etmeye başla..
    akord işlemi bittikten sonra
    köprü yukarı doğru kalktıysa burguları 1 tur gevşet. ve gövdenin alt tarafındaki vidaları hafifçe sık..
    köprü aşağı doğru inerse ki inmez. çünkü köprünün altında kibrit kutusu var :D önce onu al :D öyle bişey olursa hafifçe gevşet. dikkat etmen gereken en önemli husus köprünün düz bi şekilde olmasıdır. buna dikkat etmelisin.

    [​IMG]
     
  7. gitardan gitara değişir ama ben genellikle 1.0 üstü takımlarda floydta 3 yay 1.0 altı takımlarda 2 yay kullanıyorum.
     
  8. Tam olarak öyle değil o iş. En iyi çalarken anlaşılır gitarın neye ihtiyacı olduğu. Zaten sap ayarı yapılırken bir miktar "relief" bırakılır, 1 ile 12. perdelere aynı anda basıp 7. perdeden tel yüksekleri kontrol edilir. Elle hissedilebilecek bir boşluk olması gerekir. Yani sapın hafif öne eğik olması gerekir. Bunu öyle tüfek gibi tutup bakarak gözle algılayamazsın. Yeterince relief bırakıp bırakmadığın da köprü yükseklik ve saddle ayarları da düzgün yapıldıktan sonra 1-7 perdelerde cızırtı oluşup oluşmamasıyla anlaşılır zaten.

    Bazı gitarlar çok relief isterken, bazı gitarlarda neredeyse problemsiz olarak dümdüz bir sap ayarlanabiliyor. Gitarına ve işçilik kalitesine göre değişiyor.
     
  9. eDDz

    eDDz

    1,781
    170
    755

    evet tüfek mantığı değil el ile çalarak ve 1-7 perde benzeri yöntemlerle hareket etmek daha mantıklı olur.büyük markaların ünlü modelleri için belli perdeler için mm bazında tel yükseklikleri verilmiş onlar da kullanılabilir ama tüfek yöntemi çok birşey ifade etmez.
     
  10. haklısın ama gelgör ki bizim jem veya esp gibi gitarlarımız olmadığı icin relief gibi durumlar bizim klavyede olmuyor. bu yüzden bizde klavye ve gövdeyi yerinden söker. klavyenin dip kısmına bi parça kağıt sıkıştırır ve kendi relief imizi kendimiz yapardık ;)
     
  11. relief i oyle parça koyarak yapamazsınız yanlız :)
    klavyenin havuz olması durumudur. , truss rod ile alakalıdır :)

    klavyenin havuz olması da esp ve ya jem le alakalı değildir , kaliteli kalitesiz her gitar için farklılık gosterir.
     

  12. madem öyle sana benim klavyeyi göndereyim ne dersin :D
     
  13. izah edemedim sanırım dostum :)

    senin klavyende havuz olacak diye bir kaide yok , bu sap profili , birleşim şekli vs vs ye bağlıdır.

    benim 1 i custom olmak üzere 2 gibson um da da havuz yok. çok az bir eğim var.

    çalımla bile ilgili , nasıl çalıyorsan ona gore n asıl rahat ediyorsan vs.

    ynai kaliteli gitarda havuz olur
    kalitesizde olmaz dgibi bi durum yok.
     
  14. lotion doğru söylemiş her gitarda olacak diye bir kaide yok. Olması bana sorarsan iyi birşey ki olmadığında da bir sorun yoksa herşeyi bırakıp gitarını çalmak en güzel iş olacaktır ;) çünkü fazla kurcalamamak lazım böyle şeyleri sonra kafayı taktın mı gitar çalmaktan çok o işlerle uğraşırsın...

    Herneyse ben kısaca neden olması iyidir dememin sebebini söyleyeyim. Şimdi hocam biz makine değiliz yani ne görürsek, ne hissedersek o... Çok ufak detaylar her zaman gözden kaçar çok ufak şeyleride elimizde ekipman olsa dahi ölçmek zulümdür. Denemesi bedava :D Alın elinize kumpas ölçün bakim relief dediğiniz boşluğu :D :D

    Bu relief dedikleri boşluğun olması iyidir çünkü sap dediğimiz ince uzun tehlikeli alet :D bu boşluğun olmadığı durumlarda hafif arkaya eğik durumda olabilir ve biz bunu 1-24e bas sonra 8 e bas olayına bakarken algılayamayız. Bizim sapın arkaya yaslanma olayıda hiç iyiye dalalet değildir nasıl öne geldiğinde sorun çıkarması gibi.

    Bu tarz hassas konuları en güzeli lithuer üstadlara gidip danışmak gereklidir. Biz ne kadar konuşsakta açık kapı kalır. Sap ayarı ile fazla oynamamak gereklidir sapın yapısını bozma ihtimali vardır tuşe hassastır ama serttir bu yüzden bir oraya bir buraya oynatmak kötüdür. Truss rod kapağını açtım direk alyeni yada pipoyu sokup sap ayarı yapmaya çalışmak iyi değildir. İlk önce vidayı çıkartıp hafif yağlamak gerekir.

    Bırakın 3 5 kuruşun hesabını yapmayalım gidip bir lithuere danışalım. Açıkçası üstadlarımızda kazansın bizde sağlıklı gitar çalalım. Ha tamam ufak tefek ayarları kendimiz yapalım hocamda eğer gitarımızla ilgili bir sıkıntımız varsa doktor tek ilk çare ;)
     
  15. Relief'i ölçmezsin zaten. Hissedersin. Gitarın neye ne kadar ihtiyacı olduğunu teşhis etmenin ayar tercihlerine göre basit yolları var.

    Çok fazla relief ara perdelerde akort problemleri yaratır. Dümdüz bir klavye ise sapın ilk perdelerinin cızırdamasına, ya da atağın çok yüksek olmasına yol açar. Köprüden telleri yükseltmek buna bir miktar çözüm olabilir, sap ayarını o şekilde seviyorsanız. Karışık işler yani bunlar. Her farklı ayarın birbirine etkisi var.

    Ayarlara çok hakim değilseniz en iyisi luthiere bırakmak. Ama gerçekten hakimseniz hiçbir luthierin yapacağı ayar kendinizin yapacağından size daha uygun olamaz.
     
  16. Ayrıca kalitesiz gitarlar çok düşük relief'lere genellikle izin vermezler, üstelik hiçbirinin sapı da birbirinin aynı olmaz. İşçilik ve kaliteyle doğrudan alakası var bunun. Bazı squier'lar, çoğu endonezya ibanez, bazı kore modelleri, washburn ve cort'un alt modellerindeki çoğu gitar böyledir.

    Buna istisnalar da olmuyor değil tabi. Mesela şaşırtıcı derecede kaliteli squier'lar çıkabiliyor, genellikle senesine bağlı olarak. Ya da bazı ibanezler gerçekten çok iyi olabiliyor.
     
  17. gitar şans tamamen 98 yılında bir ibanez japon rgr 480 almıştım ve dükkanda çalışan arkadaş yakın arkadaşımdı özene bezene seçtik ama 1,5 sene içerisinde sapta geri dönüşü olmayan hatalar ortaya çıktı. erkan usta üretim hatası zamanla ortaya çıkmış şansına küs demişti. düzeltebileceğini söyleyen bir arkadaşıma çeyrek fiyatına vermiştim ve uzun süre washburn n1 kullandım ibanezden daha ucuz olmasına rağmen bana oh dedirtmişti. :(
     
  18. 1. basamak; sapı 1/6 sık ve geri al
    2. basamak; gitarın arka kapağını aç ve orada yayları tutasn pençe gibi kancayı (ing. bear claw) gövdeye bağlandığı 2 vidadan hafifçe sık abartmadan, tekrar akortla ve gitarın stabil bir duruma gelinceye ve köprün eski yada normal haline gelinceye kadar 2. basamağı tekrarla, genç kız kuvvetiyle yapıcan bu işleri, bu i,ş kolaydır çok abartma, sıkılma ve korkuya düşme, tekrar soru sormaktan çekinme. sevgi ve saygılarımla.
     
  19. alın size ustasından ustaca bir yorum :)
     
  20. Fatih Usta zamanım olsada yanına gelsem iki muhabbet etsek çok istiyorum vallahi... Namını zamanında çok duydum şans işte birkaç kez lithuerlik işim oldu onda da dükkanda yoktun :( Göremedim bir türlü seni an gelsede gelsem tanışsak :) Allah var görmeden ısındığım nadir insanlardandır ve yaptığı işleri gördüğüm kadarıyla, kişiliği olsun, insanlığı olsun kral adamdır.
     

Bu Sayfayı Paylaş