Gitarı kasten eskitme ve ağacın oturması

Arkadaşlar merhaba, bu tarzda bir başlık gördüm ama aradığım sorunun cevabına yönelik değildi o sebepten bu başlığı açmayı uygun gördüm. Bir mim fender strat'ım var, e nitro cila değil tabi. Nitro cila olmadığından ağacının verimli biçimde oturmayacağını okudum, bu sorunun çözülmesinin de cilayı kaldırmaktan geçtiği bazı topic'lerde yer almış. Bunlar benim iddia ettiğim şeyler değil; yanlışım varsa düzeltirseniz sevinirim. Sormak istediğim soru ise, bu şekilde zımparalayarak vs. cilanın kazınması ağacın oturmasına katkıda bulunacaksa bu işlem nasıl yapılabilir?..
 
Ağaç nereye oturacakmış onu anlamadım ?
Bugün dünyanın en önde gelen bir çok custom gitar firması polyester,poly urethane veya acrylic urethane finish kullanıyor.
Mesele hava geçirme durumu ise eğer, iddia edildiği gibi nitro dışındaki boyalar hava geçirmiyor olsa bu gitarların saplarında hava değişimine bağlı hiç bir hareket olmaz ve süper stabil olurlardı.Ayrıca ağaç kurudukça gitarın tonu daha güzel olmuyor,ağacın belirli bir nem dengesine sahip olması lazım,aksi takdirde fingerboard'ları nemlendirme amaçlı ürünlerin olmaması lazımdı.

Boyanın inceliğinin katkısı ağacın daha iyi titremesi,boya türünün konuyla alakası yok.

Bugün çeşitli gitar firmaları çok eski ağaçlar kullanıyorlar ancak eski gitarlardaki sır ağacın eskimesinden ziyade gitarın çalınmış olması.

Mexico Fender'inin ağacı iyi değilse tamamen çıplak bıraksanda yine daha iyi olmayacak.Zaten bu seviyedeki gitarlarda özel bir ağaç seçimi yok,ama şansına çok iyi bir tanesi denk gelmiş olabilir bunu eğer anlayamıyorsan sadece gitarını çalmaya devam et tecrüben arttıkça elindeki gitarın çok iyi bir ağaca sahip olduğuna karar verirsen o zaman üzerindeki kalın boyayı söktürüp yeniden ince bir boya yaptırabilirsin.Ama çok önemli bir mevzu değil.

Sonuç boya nitro olursa ince olmazsa kalın olur gibi bir şey yok,Türkiye'de ki bazı profesyönel (!) gitar yapımcıları bile bu tür şeylere inanıyor maalesef,ben elimdeki bir gitarı yeniden boyatmak için telefon görüşmesi yaptığım bir ustadan ince bir acrylic urethane finish için fiyat alamadım,kendisi inatla nitro olursa ince olmaza çok kalın olacağını iddia ediyordu.Hani nitro olursa daha ince olur dese onuda kabul edebilirim,ancak üzerindeki çok kalın poly boyadan daha incesinin yapılamayacağını iddia edercesine konuştu.Boya kendiliğinden ince yada kalın olmuyor yani.
Boya türlerinide çok iyi bilmiyorlar zaten nitro dışındakilerin hepsine poly deyip geçmeyi tercih etmekteler.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #4
şu forumda aldığım en açıklayıcı cevap oldu, ilginize teşekkürler ^^

bu arada, bir arkadaşın 73' fender stratını denemiştim zamanında, boyasının %60-70 i soyulmuş, gitarın tonunun herhangi bir usa deluxe'e vesaireye göre çok dengeli ve tuşeye göre değişen bir tizlikle tınladığını gördüm. elbette ki 37 senede fender firmasının bir çok değişikliği olmuştur ancak ben bunu, sürekli dolanan "ağacın oturmuş olması" geyiğine vurdum. fark sadece manyetiklerde bile olabilir...
 
İnanılan şeyler diye bahsedilenler yılların tecrübesi ile öğrenilen ve herhangi bir deney yapılarak çok zor veri alabileceğiniz ve sonuca net olarak ulaşamayacağınız şeylerdir.

Lütfen gidip elinize bir kilise çanı alınız ve çana birkaç kez vurup çıkan sesi kaydediniz. Daha sonra dışına kalın bir boya atın yada naylon bantlayın. Onada birkaç kez vurarak sesi kaydedin ve aradaki farkı yüzlerce kez dinleyin.

Çünkü yüzlerce kez dinlesenizde cevap başından belli. Tecrübesi sadece tellere vurmakla kısıtlı yada bir iki kere zımpara atmış ve çok şey görmemiş yaşamamış arkadaşların kesin konuşmaları hiç doğru değil hele ki bu ortamda.

Siz gitarın tellerine vurduğunuzda çıkan sesi etkileyen o kadar çok şey vardır ki... Bakın millet birisi kulağınızda korna çalarsa kulak zarınız patlar yada çok yüksek ses ile camlar kırılır vs vs. Bunlara sebep olan ses dalgalarıdır. Yani kulak zarına kimsenin bişey sokup patlamadığı kesin değil mi?

Tellere vurduğunuzdaki ses dalgalarından tutun tellerin salınım esnasında yarattığı titreşimler vb olaylar sonucu gitar gövdesi resmen dalgalanır bir şekilde hareket eder. Bunu çıplak gözle görmeniz imkansızdır çünkü çok hızlı gelişir.

Bu salımını etkileyen en büyük etken gövdeye atılmış boyadır. Bunu kimse inkar edemez... İnkar edicek arkadaş karşıma belgeler ile gelmesi gerekmektedir ki inanadırıcılığı olsun biraz. Benim anlattıklarımı az çok gözünde herkez canlandırabilir ve inanın zamanım olsa simüle edebilirdim ki bende çok istiyorum böyle çalışmalar yapmak.

Kısaca kalın bir boya ile ağacı absorme etmek, ağacın ses dalgaları ile yapacağı salınımları engellemektir. Bahsettiğim ses dalgaları tellere vurduğunuzda duyduğunuz yada duymadığınız tüm oluşan faktörlerdir.
 
Smtzdmr ile blackbird arkadaşın ortak yanları var,fakat neye göre konusuyoruz?

Bir stratta ya da lespaulde sustain cok önemlidir.
Gary moore gayet sustainli sololar atar.

Fakat bir Sl-1de nitro cila yoktur,ya da jem7v de.
Bu gitarların kötü titreştiğini düşünen var mı acaba?
jem floyd rose sistemine sahip sl1lerin geneli de kilitli sisteme sahip.
Peki bir ağacın iyi kosullarda saklanması durumunda 200yıl sağlam kalacağını biliyormusunuz?(Fatih Yılmazdan alıntıdır)

Bence gövde ağacının iyi titreşmesi ciladan cok vereceğin paraya,aynı fiyat aralığında da şansına kalmış bir şey.Evet ne kadar ince olursa o kadar cok iletir ses dalgalarını,fakat darbeye de o kadar açık olur.
Seçenekler belli hepsi bir arada cok zor oluyor,1 tane jem 1 tane de 57RI strat alıp herşeyi yapmak cok zor değil..
 
smtzdmr demiş ki:
İnanılan şeyler diye bahsedilenler yılların tecrübesi ile öğrenilen ve herhangi bir deney yapılarak çok zor veri alabileceğiniz ve sonuca net olarak ulaşamayacağınız şeylerdir.

Lütfen gidip elinize bir kilise çanı alınız ve çana birkaç kez vurup çıkan sesi kaydediniz. Daha sonra dışına kalın bir boya atın yada naylon bantlayın. Onada birkaç kez vurarak sesi kaydedin ve aradaki farkı yüzlerce kez dinleyin.

Çünkü yüzlerce kez dinlesenizde cevap başından belli. Tecrübesi sadece tellere vurmakla kısıtlı yada bir iki kere zımpara atmış ve çok şey görmemiş yaşamamış arkadaşların kesin konuşmaları hiç doğru değil hele ki bu ortamda.

Siz gitarın tellerine vurduğunuzda çıkan sesi etkileyen o kadar çok şey vardır ki... Bakın millet birisi kulağınızda korna çalarsa kulak zarınız patlar yada çok yüksek ses ile camlar kırılır vs vs. Bunlara sebep olan ses dalgalarıdır. Yani kulak zarına kimsenin bişey sokup patlamadığı kesin değil mi?

Tellere vurduğunuzdaki ses dalgalarından tutun tellerin salınım esnasında yarattığı titreşimler vb olaylar sonucu gitar gövdesi resmen dalgalanır bir şekilde hareket eder. Bunu çıplak gözle görmeniz imkansızdır çünkü çok hızlı gelişir.

Bu salımını etkileyen en büyük etken gövdeye atılmış boyadır. Bunu kimse inkar edemez... İnkar edicek arkadaş karşıma belgeler ile gelmesi gerekmektedir ki inanadırıcılığı olsun biraz. Benim anlattıklarımı az çok gözünde herkez canlandırabilir ve inanın zamanım olsa simüle edebilirdim ki bende çok istiyorum böyle çalışmalar yapmak.

Kısaca kalın bir boya ile ağacı absorme etmek, ağacın ses dalgaları ile yapacağı salınımları engellemektir. Bahsettiğim ses dalgaları tellere vurduğunuzda duyduğunuz yada duymadığınız tüm oluşan faktörlerdir.


Yazdığımı tam olarak okusanız ya da okuduğunuzu anlasanız böyle bir yanıt yazma gereksinimi duymazdınız,ben zaten kalın boyanın titreşimi azaltacağını yazdım.

Benim tecrübesi tellere vurmakla kısıtlı bir iki kere gitar zımparalamış birisi olduğumu nerden biliyorsunuz asıl sizin burada böyle kesin konuşmanız absürt.

Belgeler için sayın Kılıçdaroğlu'na başvurun.
Belgelerle ispat istiyorsanız buyrun bilgilerimin yanlış olduğunu siz ıspatlayın.

Sanırım Türk gitar yapımcıları ile ilgili söylediklerim sizde bir kuyruk acısı bırakmış ya da sizde şu kraldan çok kralcı olanlardansınız.Burada öyle kişiler var, bilmem kim usta şöyle dedi,öyleyse doğrudur deyip fanatikçe birilerini savunan çok.Bu bahsedilen kişiler hayatları boyunca kaç adet 59 Les Paul kaç adet pre-CBS Fender görmüş,tamir etmiş bana söyleyin.
Ben kendi işkembemden konuşmuyorum referans olarak da Murat Sezen ekolünün takipçilerini değil Scott Lentz,John Suhr,James Tyler gibi kişileri kabul ediyorum.
 
KoNt87 demiş ki:
Smtzdmr ile blackbird arkadaşın ortak yanları var,fakat neye göre konusuyoruz?

Bir stratta ya da lespaulde sustain cok önemlidir.
Gary moore gayet sustainli sololar atar.

Fakat bir Sl-1de nitro cila yoktur,ya da jem7v de.
Bu gitarların kötü titreştiğini düşünen var mı acaba?
jem floyd rose sistemine sahip sl1lerin geneli de kilitli sisteme sahip.
Peki bir ağacın iyi kosullarda saklanması durumunda 200yıl sağlam kalacağını biliyormusunuz?(Fatih Yılmazdan alıntıdır)

Bence gövde ağacının iyi titreşmesi ciladan cok vereceğin paraya,aynı fiyat aralığında da şansına kalmış bir şey.Evet ne kadar ince olursa o kadar cok iletir ses dalgalarını,fakat darbeye de o kadar açık olur.
Seçenekler belli hepsi bir arada cok zor oluyor,1 tane jem 1 tane de 57RI strat alıp herşeyi yapmak cok zor değil..


Sl-1 nedir bilmiyorum ama Ibanez Jem ve benzeri gitarlar çokda iyi titreşen gitarlar değildir.Bunda gövde ve sapın yapısı birinci pay sahibi.

Titreşim=sustain denklemi tamamen yanlış.Ağır ağaçtan yapılmış gitarın sustaini uzun olur hafif ağaç ise daha rezonanstır,ton gitarın sesinin uzaması ile ölçülecek bir şey değil.Tek mesele sustain ise en ucuz gitara bir Fernandes sustainer takarsın en pahalı gitarlar bile sustain'de yanına yaklaşamaz.
Ayrıca kilitli sistemler zaten sustain düşmanı,en iyi sustain malum Les Paul tarzı gitarlarda mevcut.


Daha çok para verince gitar daha iyi titremiyor maalesef alacağınız çok ucuz bir gitarın ağacı binlerce dolarlık bir gitardan daha iyi titreşebilir.Burada temel faktör ağacın kendisi cila değil buna katılıyorum daha ince boya daha iyi titreşim denklemi aynı oranda rezonans iki gitar için geçerli olabilir.
Benim verdiğim ilk yanıttada bu mevcut zaten,gitarın iyi değilse daha iyi olmayacak tarzı bir cümle kurmuştum ilk yanıtımda.

Daha ince boya darbeye daha açık olmaz,ülkemizde gitar yapımcıları tarafından pek bilinmeyen tercih edilmeyen bir boya türü olan akrilik üretan boya çoğu kişinin yaptığı nitro finishden daha ince yapılabiliyor üstelik sert yapısı ile oldukça dayanıklıdırda.Kalın bir nitro boya bundan çok daha dayanıksızdır.Sonuçta sizin göreceğiniz sadece boyanın üst katmanı ne kadar kalın olursa olsun nitronun son katı yine daha kolay çizilecek,hava değişikliklerinde çatlayacak ve zamanla rengi değişecektir.

Bie adet Jem bir adet 57ri Strat sizin kişisel tercihiniz olabilir ancak herşeyi bunlarla yaparsın diye bir standard söz konusu değil.Ibanez gitarlar asla ihtiyaç duymayacağım aletler.Strat dersen sadece 57 değil bir çok farklı modeli ihtiyacım dahilindedir.Zaten bunun konuyla alakası yok.
 
KoNt87 demiş ki:
Smtzdmr ile blackbird arkadaşın ortak yanları var,fakat neye göre konusuyoruz?

Bir stratta ya da lespaulde sustain cok önemlidir.
Gary moore gayet sustainli sololar atar.

Fakat bir Sl-1de nitro cila yoktur,ya da jem7v de.
Bu gitarların kötü titreştiğini düşünen var mı acaba?
jem floyd rose sistemine sahip sl1lerin geneli de kilitli sisteme sahip.
Peki bir ağacın iyi kosullarda saklanması durumunda 200yıl sağlam kalacağını biliyormusunuz?(Fatih Yılmazdan alıntıdır)

Bence gövde ağacının iyi titreşmesi ciladan cok vereceğin paraya,aynı fiyat aralığında da şansına kalmış bir şey.Evet ne kadar ince olursa o kadar cok iletir ses dalgalarını,fakat darbeye de o kadar açık olur.
Seçenekler belli hepsi bir arada cok zor oluyor,1 tane jem 1 tane de 57RI strat alıp herşeyi yapmak cok zor değil..

Kont yazımı birkez daha okursan poly yada nitro boyadan bahsetmediğimi farkedersin. Anlatmaya çalıştığım kalın bir boya tabakası...

Sl1 yada Jem mümkündür ki çalmış incelemiş insan olduğunu varsayarak konuşuyorum, evet bahsettiğin konu gitar kozmetiğini koruyan yapıda boyaya sahipler fakat aşırı değil kararınca.

Şu bir gerçektir, birşeylerden feragat etmek gerekir ki istediğimizi elde edelim. Şimdi gitar kozmetiğine çok önem veren bir insanın gitarına çok iyi bakacağına adım gibi eminim. Sence bu durumda darbelerden koruyacak kadar taş misali boyaya ne gerek var?

Floydrose sistemine bayılan bir insanım, kullanmasam bile gitarımdaki varlığı bana güç verir sanki, durum böyleyken bilinçli bir kullanıcı olarak bazı şeylerinde de farkındayım ve aynen başkalarıda farkındadır. Bu yüzden kişisel zevklere göre girer bu konu, bir boyama teknikleri gibi tartışılacak bişey değil. Cidden 40 dk sustaini olmuş olsa bile elimdeki aletin benim pek işime yaramıyor ki ;)

Konu nerelerden nerelere sapıttın aklına ne geldiyse anlatmışsın be moruk... Alkol var mı :D

Konuyu toparlamak gerekirse sıkmayın canını fazla ağaçların bırakın rahat kalsın. Gerçekten boyama tekniğinin ağaç karakterine etkisi olduğunu düşünüyorum. Tabiki şimdiye kadar yaşadıklarımı hesaba katarak yaptığım yorumumdur. Ne demişler herşeyin azıda zarar fazlasıda...
 
Senin yaptığının aksine kim veya ne olduğun hakkında yorum yapmaya hak sahibi görmüyorum kendimi ama, boş işler bunlar.
Çalın gitsin.
Gitarımda 2 santim gloss finish var diye eve gidip ağlamıyorum, yaptığım işe bakıyorum mesela.
Olayı ad hominem'e vurursan söyleyecek çok lafım olur da, pek tahmin etmiyorum uzatacağını muhabbeti.
 
Ehuehe yorumlar cok güzel :)
Smtzdmr haklısın kalın boya tabakasını poli olarak idrak etmişim.
Blackbird anlatmak istediğimi anlatamamışım,
57Ri da eskime olayı(elimizde eskisin bana özel olsun,cabuk olsun) olduğundan onu örnek verdim,gibson lplerdeki cila da nitrodur işinize hangisi yararsa tercih meselesi.
Biz çalalım da 2 yıla değil 20 yıla eskisin(inşallah:D poli cilayla biraz zor ama:) )
Herkese iyi geceler..
 
cankup demiş ki:
Arkadaşlar merhaba, bu tarzda bir başlık gördüm ama aradığım sorunun cevabına yönelik değildi o sebepten bu başlığı açmayı uygun gördüm. Bir mim fender strat'ım var, e nitro cila değil tabi. Nitro cila olmadığından ağacının verimli biçimde oturmayacağını okudum, bu sorunun çözülmesinin de cilayı kaldırmaktan geçtiği bazı topic'lerde yer almış. Bunlar benim iddia ettiğim şeyler değil; yanlışım varsa düzeltirseniz sevinirim. Sormak istediğim soru ise, bu şekilde zımparalayarak vs. cilanın kazınması ağacın oturmasına katkıda bulunacaksa bu işlem nasıl yapılabilir?..

oturtup napacan. Sen gitar çalmana bak. Yarın bi gün profosyonel bi gitarist olduğunda ozaman oturtursun ağacını.
 
blackbird demiş ki:
Ağaç nereye oturacakmış onu anlamadım ?
Bugün dünyanın en önde gelen bir çok custom gitar firması polyester,poly urethane veya acrylic urethane finish kullanıyor.
Mesele hava geçirme durumu ise eğer, iddia edildiği gibi nitro dışındaki boyalar hava geçirmiyor olsa bu gitarların saplarında hava değişimine bağlı hiç bir hareket olmaz ve süper stabil olurlardı.Ayrıca ağaç kurudukça gitarın tonu daha güzel olmuyor,ağacın belirli bir nem dengesine sahip olması lazım,aksi takdirde fingerboard'ları nemlendirme amaçlı ürünlerin olmaması lazımdı.

Boyanın inceliğinin katkısı ağacın daha iyi titremesi,boya türünün konuyla alakası yok.

Bugün çeşitli gitar firmaları çok eski ağaçlar kullanıyorlar ancak eski gitarlardaki sır ağacın eskimesinden ziyade gitarın çalınmış olması.

Mexico Fender'inin ağacı iyi değilse tamamen çıplak bıraksanda yine daha iyi olmayacak.Zaten bu seviyedeki gitarlarda özel bir ağaç seçimi yok,ama şansına çok iyi bir tanesi denk gelmiş olabilir bunu eğer anlayamıyorsan sadece gitarını çalmaya devam et tecrüben arttıkça elindeki gitarın çok iyi bir ağaca sahip olduğuna karar verirsen o zaman üzerindeki kalın boyayı söktürüp yeniden ince bir boya yaptırabilirsin.Ama çok önemli bir mevzu değil.

Sonuç boya nitro olursa ince olmazsa kalın olur gibi bir şey yok,Türkiye'de ki bazı profesyönel (!) gitar yapımcıları bile bu tür şeylere inanıyor maalesef,ben elimdeki bir gitarı yeniden boyatmak için telefon görüşmesi yaptığım bir ustadan ince bir acrylic urethane finish için fiyat alamadım,kendisi inatla nitro olursa ince olmaza çok kalın olacağını iddia ediyordu.Hani nitro olursa daha ince olur dese onuda kabul edebilirim,ancak üzerindeki çok kalın poly boyadan daha incesinin yapılamayacağını iddia edercesine konuştu.Boya kendiliğinden ince yada kalın olmuyor yani.
Boya türlerinide çok iyi bilmiyorlar zaten nitro dışındakilerin hepsine poly deyip geçmeyi tercih etmekteler.

Bir çok doğru ama aynı zamanda da yanlış barındırmakta bu yazı. Bundan dolayı bazı önemli yanlışlar kalıcı olmasın amacı ile yazmaktayım. Sonra bu gibi bir zihniyeti doğru gösteren tiplerle karşılaşmak istememekten dolayı.

Ağaç nereye oturacakmış onu anlamadım ?
Bugün dünyanın en önde gelen bir çok custom gitar firması polyester,poly urethane veya acrylic urethane finish kullanıyor.
Mesele hava geçirme durumu ise eğer, iddia edildiği gibi nitro dışındaki boyalar hava geçirmiyor olsa bu gitarların saplarında hava değişimine bağlı hiç bir hareket olmaz ve süper stabil olurlardı.Ayrıca ağaç kurudukça gitarın tonu daha güzel olmuyor,ağacın belirli bir nem dengesine sahip olması lazım,aksi takdirde fingerboard'ları nemlendirme amaçlı ürünlerin olmaması lazımdı.


Bir çok üst model gitar ve gitar modelinin poly urethane cila kullanması doğrudur. Vellakin bunun sebebi bu cilanın iyi olması değil, tersine zaman içinde kalıcı ve de gitar ilk gün nasılsa 10 sene sonra da öyle olmasını sağlamasını garanti ettiğinden dolayıdır. Cilam eskidi falan diye gelecek tiplerle uğraşmamak içindir bir yerde...

Polyurethane petrolden üretilen sonuçta hiç mi hiç hava geçirmeyen bir malzemedir. Hiç hava geçirmez. Kendinizce verdiğiniz örnek cidden çok abes olmuş, gül ağacı klavyeleri nemlendirmek için kullanılan yağları, cila işi ile karıştırmış vaziyettesiniz. "ağacın belirli bir nem dengesine sahip olması lazım,aksi takdirde fingerboard'ları nemlendirme amaçlı ürünlerin olmaması lazımdı" böyle derken unuttuğunuz ciddi bir şey var: Gül ağacı klavye cila görmez. Ondan zaten kurumasın diye bahsettiğiniz nemlendirici yağ (limon yağı) sürülür.

Nitro cilanın tam açık adı nitrocellulose ciladır. Türkçe'de selülozik cila diye geçen şey. Kağıtla aynı hammadde'den kısacası. Kağıt gibi o da su veya nem gelince şişer ve de nemi dışardan içeri almaz. Tabi nem şapır şupur akan bir su şeklindeyse yeterli olmaz ayrı mevzu. İçerdeki nem de zamanla nitronun içinden geçen (daha doğrusu kağıt gibi düşünürseniz, gövdeyi saran kağıt bir peçete gibi nemi çeker) nem de dışarı çıkar. Ve de gitar kurur!

Bu bağlamda gitarın sesi OTURUR! Oturma bu demek!

Ama polylerde ise böyle bir şey yok. Ne içeri ne de dışarı nem geçer. Gitar üretimdeki ilk hali neyse o halde kalır. 20 senelik bir poly gitarınız varsa, aman 20 seneliktir gitar kurumuştur falan diye atıp tutmayın, çok güzel dalga geçilirsiniz!

Boyanın inceliğinin katkısı ağacın daha iyi titremesi,boya türünün konuyla alakası yok.

Çok alakası var.

Nitro sert bir boyadır, sert ama esnek deildir, çok kırılgandır. Ama bundandır ki etrafında nitro olan bir gövde, çok daha sert çeperlere sahip olduğundan titreşime geçtiğinde bu titreşimde ciddi bir sönümleme olmaz. Halbuki poly ise aslında kurumaz. Çok zor kurur daha doğrusu, Fatih görürse bunu yazar, ya da malzemeci başka bilen arkadaşlar varsa onlar da buyursunlar... Ama yapışkan yumuşak bir malzemedir. Nitro gibi kemik şeklinde kurumaz. Ve de iyi ya da kötü, esnektir... Hal böyle olunca, koruma için çok iyi olan poly, titreşimlerin sönümlenmesinde ama nitroya göre çok daha kötüdür. Onun için yukarda ettiğiniz lakırdı tamamıyle yanlış ve de bilgilendirmekten ziyade insanları yanlış yönlere sevk edici niteliktedir.

Bugün çeşitli gitar firmaları çok eski ağaçlar kullanıyorlar ancak eski gitarlardaki sır ağacın eskimesinden ziyade gitarın çalınmış olması.

Nedir bu firmalar? Fender Gibson custom shoplar değiller onu söyleyebilirim, Jackson da olmaması lazım...

Ama bunun yanında dediğinizde bir doğruluk payı var. Yani gitar çalındıkça güzelleşiyor, bu sadece boyanın kuruması şu bu değil. Ağacın hücresel yapısı titreştikçe titreşmenin (dalga olarak düşünmenizde yarar var) istediği şekilde yönlenmeye meyilli olacak. Ve de diğer bir deyişle titreştikçe titreşesi gelecek, titreşmeyii daha çok sever. Dolayısı ile böyle bir şey var, yani daha çok çalınmış gitar daha iyi olmaya meyillidir. Ama iki ağacı karşılaştırırken o kadar da önemli değil. Yani bir gitar çok daha çalındı diye illa öteki bir gitardan daha iyi olmak zorunda falan değil.

Mexico Fender'inin ağacı iyi değilse tamamen çıplak bıraksanda yine daha iyi olmayacak.Zaten bu seviyedeki gitarlarda özel bir ağaç seçimi yok,ama şansına çok iyi bir tanesi denk gelmiş olabilir bunu eğer anlayamıyorsan sadece gitarını çalmaya devam et tecrüben arttıkça elindeki gitarın çok iyi bir ağaca sahip olduğuna karar verirsen o zaman üzerindeki kalın boyayı söktürüp yeniden ince bir boya yaptırabilirsin.Ama çok önemli bir mevzu değil.

Burası doğru, burada bir laf yok.

Sonuç boya nitro olursa ince olmazsa kalın olur gibi bir şey yok,Türkiye'de ki bazı profesyönel (!) gitar yapımcıları bile bu tür şeylere inanıyor maalesef,ben elimdeki bir gitarı yeniden boyatmak için telefon görüşmesi yaptığım bir ustadan ince bir acrylic urethane finish için fiyat alamadım,kendisi inatla nitro olursa ince olmaza çok kalın olacağını iddia ediyordu.Hani nitro olursa daha ince olur dese onuda kabul edebilirim,ancak üzerindeki çok kalın poly boyadan daha incesinin yapılamayacağını iddia edercesine konuştu.Boya kendiliğinden ince yada kalın olmuyor yani.
Boya türlerinide çok iyi bilmiyorlar zaten nitro dışındakilerin hepsine poly deyip geçmeyi tercih etmekteler.


Bunlar da tamam... Ayrıca nitro yapmak çok daha zordur. Daha ince ve de akışkandır bir yerde. Ve de onu ince atmak cidden kolay bir iş değil. Polyde mesela 4 5 kat (tabi her kat arasında zımpara yaparak) yeterken, nitroda yaklaşık aynı şey 8 10 falan... Ancak yetiyor bence. Tabi bu cila kalın olacak demek değil, aralarda zımpara olduğundan... Cila kalın olmak zorunda değil.

Nitro cila istiyorsanız, bu foruma üye olan (biri Tünelde öteki Eskişehir'de) arkadaşlar var. Ufuk Biçer Eskişehirde, ve Fatih Yılmaz Tünelde. Onlar bu olayların ne olduğunun ciddi şekilde farkında ve de yapmayı da çok iyi bilen kişilerdir.

B
 
Bu arada eklemek istediğim iki nokta daha var:

1. Bunca detaya rağmen, ağaç iyise gitar iyi olur. Bu kadar basit. Tabi doğru manyetik seçimi ile, doğru amfi seçimi ile, ve pedalların seçimi ile toplam sonuç adam gibi olur.

Onun için elinizde iyi olduğunu düşündüğünüz bir gitarı, çalın gitsin.

2. Eldeki bir gitarın cilasını nitroya çevireyim diyorsanız bunu dikkatli okuyun: Eğer poly ise gitarınız, dolgu astarı da polydir. Dolayısı ile dolgu astarını da sökmek, ve de selülozik dolgu astarı çekmek lazım. Ve de zımpara ile ağacı görseniz dahi, gözenekler hala poly astarı ile dolu olabilir. Ondan dolayı zımparanın yanında poly dolgu astarını sökmek için devamında gerekli kimyasalları da kullanmanız gerekecek. Kısacası sökme işlemi sonlandığında gitarın sathını dümdüz plastik gibi görmemeniz gerekmekte. Gözenekleri görüyor olmanız lazım.

Bu bağlamda kızılağaç (alder) çok gözenekli olmadığından çok dert değil. Ama bataklık meşesi ve dişbudak çok gözenekli olduğundan o ağaçlarda bu ciddi dert. Yani ben nitro çektim hey de hey diye dolaşırken, aslında dolgu astarı yüzünden gitarınız hala gayet gayet poly cilalı olmuş olur. Haberiniz olsun.

Ondan bu sökme işi hiç kolay olmayıp, genelde "ucuz" gitarları iyileştirme konusunda işin içine giren işçilik ve de bilgi yüzünden, astarı yüzünden pahalıya gelir, ve de değmez.

Bu durumdaysanız, PhoibosApollon'nun ettiği lakırdı pek doğru olur: Çalın gitsin!

B ;)
 
Geri
Üst