Serbest gitar metodu,solo teknikleri ve dahası....

'Müzik Endüstrisi' forumunda cash tarafından 12 Ekim 2004 tarihinde açılan konu

  1. Sevgili arkadaşlar;
    lütfen altta yazan bilgiler hakkında yorum yapmayın;tüm konular özenle incelenmiş ve tartışılmıştır :!:
     
  2. Tamam o zaman yavastan yavastan konuya şöyle bir giris yapalım
    NOTALARIN JAZZ TERİMLERİ

    1.SES:TEMEL SES(KARAR,FİNAL,DURAK)
    3.SES:MEDİYANT(MAJOR,MİNOR DURUMUNU BELLİ EDER)
    5.SES:DOMİNANT(O SESİN GÜÇLÜSÜ)

    1 2 3 4 5 6 7 8
    DO - RE - Mİ FA - SOL - LA - Sİ DO
    1 1 1/2 1 1 1 1/2

    (yukardaki do major dizisi uzerindeki sayılar ses numaralarını altındaki
    sayılar ise notalar arasındaki aralıkları göstermektedir)

    hazır majör ana dizimizi göstermisken onun minör kardeslerinide gösterelim;

    DOÐAL MİNÖR;(TABİİDİR HEM İNİCİ HEM CIKICI)

    1 2 3 4 5 6 7 8
    LA Sİ DO RE Mİ FA SOL LA
    1 1/2 1 1 1/2 1 1


    ARMONİK MİNÖR;(HEM CIKICI HEM İNİCİ)

    1 2 3 4 5 6 7 8
    LA Sİ DO RE Mİ FA SOL# LA
    1 1/2 1 1 1/2 1/1/2 1/2


    MELODİK MİNÖR;(SADECE CIKICIDIR!!!)

    1 2 3 4 5 6 7 8
    LA Sİ DO RE Mİ FA# SOL # LA
    1 1/2 1 1 1 1 1/2


    NOT:# sembolu diyez'i temsil etmektedir.
    MELODİK MİNOR SADECE CIKICIDIR İNERKEN DOÐAL MİNOR KULLANILIR!!!!!!

    MAJOR VE MİNOR İLİŞKİSİ;

    Bir Major dizinin 6. sesiyle başlayıp devam eden dizi, o major dizinin minör kardesidir ve iki dizi aynı arızaları alır.

    (MİNÖR - MİNÖR - MİNÖR)
    1 2 3 4 5 6 7 8
    DO RE Mİ FA SOL LA Sİ DO RE Mİ FA SOL LA
    1 2 3 4 5 6 7 8
    (MAJOR - MAJOR - MAJOR )


    DO MAJÖRÜN İLGİLİLERİ;
    DO MAJÖR
    RE MİNÖR
    Mİ MİNÖR
    FA MAJÖR
    SOL MAJÖR
    LA MİNÖR
    Sİ MİNÖR-5'Lİ
    SOL DOMİNANT 7'Lİ

    imza cash
     
  3. KONU 2:
    JAZZ DİZİLERİ;
    Müziğin tarihi çok eski çağlara uzanmasına rağmen en büyük ilerleme milattan sonra yunanlılar tarafından olmuştur bu zaman dilimi icinde muzik matematigine verilen önem daha da artmıştır ve şu andada her tur muzik tarafından kullanılan hallerini ve isimlerini almıştır bu modlar için 7 ayrı dikilitaş tapılmıştır ve günümüzdede hala saglam duruyorlardır
    Biz bunlara kendi konumuz içinde JAZZ DİZİLERİ diyoruz;


    IONİAN(MAJOR);DO RE Mİ FA SOL LA Sİ DO
    DORİAN(MİNÖR);RE Mİ FA SOL LA Sİ DO RE
    PHRYGİAN(MİNÖR);Mİ FA SOL LA Sİ DO RE Mİ
    LYDİAN(MAJOR);FA SOL LA Sİ DO RE Mİ FA
    MİXOLYDİAN(MAJOR);SOL LA Sİ DO RE Mİ FA SOL
    AEOLİAN(MİNÖR);LA Sİ DO RE Mİ FA SOL LA
    LOCRİAN(MİNÖR);Sİ DO RE Mİ FA SOL LA Sİ

    Gitarın icadı konusunda tum arkeoloklar buldukları çeşitli kazılar ve enstrumanlarla tezler ortaya koymaktaydılar ama gitarın bir mısırlı icadı oldugu gunumuzde ortaya çıkmıştır ama siz bakın şu işe bizim kullandıgımız gitar o gitar degil çünkü;gitarda diğer enstrumanlar gibi bir evrim süreci içinde geliştirilmiştir daha iyi ve daha rahat akorlar basılması ve diğer tum enstrumanlara uyması gerekti bu yuzden TAMPARE perdeleri olan gitar DOÐAL perdeli hale getirilip batı müziğine uyarlanmıştır

    TURK MÜZİÐİ VE BATI MÜZİÐİ ARASINDAKİ FARK;

    Türk muzigindeki enstrumanlarımız yukarıda yaşanan evrim sürecini yaşamamış ve atalarımız tarafından böyle kullanılmıştır bizim muzigimizdeki özellik;(tampare'nin tanımı);diyez ve bemollerin her ikisininde bir deger olarak kullanılması ve çalınmasıdır oysa batı muzigi evrimindeki gitarda diyez ve bemol aynı perdededir

    DOÐAL PERDELER;

    DO _ 12 _ DO

    TAMPARE PERDELER;

    DO_ 24 _ DO


    GİTARA GİRİŞ;
    SOLO KURALLARI; 1. SOL EL DİRSEGİNİZ SERBEST KALACAK 2.EL PENÇE VAZİYETİNDE POZİSYONU ORTALAYACAK 3.SAP TUTULMAYCAK; BAŞ PARMAK SERBEST KALACAK

    BİR PARÇA YAPILIRKEN ÜSTÜNE DÜŞÜLÜCEK DÖRT ANA KOŞUL;

    1.RİTİM
    2.SENARYO
    3.MELODİ AKIŞI
    4.ARMONİ AKIŞI

    imza cash
     
  4. Evvet başta belirttigimiz 7 ana mod'umuz muziğin kalbine giden can damarları gibidir bu mod'lara ne kadar hakim olur ve dikkatle yaklaşırsak
    müzigin amacı olan hissettirme ve heyecanlandırmayı okadar iyi yaparız
    Dünya üzerinde binbir tür huylu insan vardır bedeni ve ruhu olmayan müzik gibi,evet müziği gercekten ne kadar iyi bilir ve iyi hissedersek
    yapılan müziğin ruhuda okadar canlı olur unutmayın müziğinize karakter
    vermek ve o tüğler ürperten besteleri yapmak sizin elinizde;

    IONİAN(DO MAJOR);EÐLENCE HİSSİ VERİR
    DORİAN(RE MİNÖR);HÜZÜN VERİR
    PHRYGİAN(Mİ MİNÖR);ASİLLİK VERİR
    LYDİAN(FA MAJOR);GERİLİM VERİR
    MİXOLYDİAN(SOL MAJOR);GERİLİMDEN ÇIKARIR
    AEOLİAN(LA MİNÖR);ROMANTİZM VERİR
    LOCRİAN(Sİ MİNÖR);KARAMSARLIK VERİR
    BLUES(HER MODÜLDE OLABİLİR);SESERİLİK HİSSİ VERİR
    PENTATONİK(HER MODÜLDE OLABİLİR);BAŞKALDIRIŞ HİSSİ VERİR

    ÖRNEKLER;

    Romance ve Still got the blues;la minör blues modunun önemli örneklerindendir
    Gerilimi en fazla hissettiren parçalardan biri olan harvester of sorrow'da
    mi minör akor ile parçaya mistiklik katılmış ve fa notasının vurgusu ile işi gerilime sürüklemiştir bu gerilimden çıkmak içinde sol notasının ilgilileriyle yani phry'nın degimi sol majorun scalasıyla gerilimden çıkılmış ve yine fa notasının ilgilileriyle yapılan arpej parçayı gerilime geri döndermiştir

    Bu modların kullanımı dediğim etkenlerden dolayı çok önemlidir bu modları günümüzde dört dörtlük kullanan sanatçılardan örnek verirsek;
    Ritchie Kotzen,steve vai,joe satrıanı,eric johnson,paul gilbert

    Notaları cumle kurmaktaki birer harf varsayarsak şu örnek bizi oldukça aydınlatacaktır;

    Elimizde olanlar(MALZEME LİSTESİ )

    29 harf

    1.HARFLER:KELİMELER
    2.KELİMELER:CÜMLELER
    3.CÜMLELER:ANLAMLAR
    4.ANLAMLAR://SONSUZLUK//

    YENİ BİR ŞEYLER YARATMAK SİZİN ELİNİZDE

    imza CASH
    _________________
     
  5. Temelde böyle olsa bile, çok hüzünlü bir ionian based kompozisyon yapmak mümkündür, yani major bir keyde hüzünlü bir parça.

    veya keyifli bir dorian parça...(satriani cool #9 mesela)

    phrygian a her zaman asil diyemeyiz, türk piyasasındaki neredeyse bütün arabesk parçalar böyle frigyen parçalardır.

    örnekleri çoğaltmak mümkün.

    hisleri modlarla sınırlamamak lazım. hisleri veren daha çok kompozisyon tekniği ve melodilerdeki phrasing oluyor genelde. tabi modların hissettirdiklerinin etkisi de büyük, ama verdiğin tanımların tam aksine parçalar yapmak her zaman mümkün.

    İMZA PYRAMİND
     
  6. harmonic minörün şifresi nedir? "1 2 b3 4 5 b6 7" tamam, fa majorü yaz, 3. ve 6. dereceyi yarım ses pesleştir, oldu sana armonik minör. sen do dan başlayıp sonra naturel minörü anlatmak için ilgili minörü olan la dan başlayınca, işin içine hesap için bir işlem daha katmış oluyorsun. halbuki bütün kaynaklarda, scalelerin şifreleri 1 2 3 4 5 6 7 major scaleine arızaların belirtilmesiyle gösterilir, bu ortak bir terminolojidir. buna göre major scalein modları:

    major: 1 2 3 4 5 6 7
    dorian: 1 2 b3 4 5 6 b7
    phrygian: 1 b2 b3 4 5 b6 b7
    lydian: 1 2 3 #4 5 6 7
    mixolydian: 1 2 3 4 5 6 b7
    aeolian: 1 2 b3 4 5 b6 b7
    locrian: 1 b2 b3 4 b5 b6 b7

    YUKARIDA DO MAJORU SCALASINDAN ÇIKAN MODLARLA
    ÇİFTLEŞTİRME YAPILMIŞTIR

    İMZA PYRAMİND
     
  7. Tarih: Pts 11.10.2004 18:44 Mesaj konusu:

    --------------------------------------------------------------------------------

    ünite3.

    -----PLAN-----

    1.POZİSYONLAR(AMAÇ):NOTALARIN YERLERİNİ DOÐRU PARMAKLA BULMAK(KLAVYE TEKNİÐİ)
    2.DİZİLER(MODLAR,GAMLAR VS)
    3.DİZİLERİN AYRI AYRI POZİSYONLARDA DEÐERLENDİRİLMESİ
    4.GAMLAR!!(MAJÖR,MİNÖR ANASI)
    5.GAMLARIN DERECELERİ
    6.ARALIKLAR
    7.ARMONİ
    8.AKORLAR
    9.ARMONİ YÜRÜYÜŞLERİ
    10.RİTİMLER

    (PYRA SANA ANLATMAK İSTEDİGİM KONU 5. (İLGİLİLER)
    BİDE HER TURLU OLAYA UYSUN VE YENİ TARTIŞMA KONUSU ÇIKMASIN DİYE KONU 3.YANINDAKİ İFADELER...

    SONUÇ:BÜTÜN MADDELER UYGULAMA İÇİN GEREKLİDİR!!!
    PEKİ UYGULAMA NEDİR??????
    ----UYGULAMA----
    A)TONU - B)MODU - C)RİTMİ - D)ARMONİSİ - E) SOLOSU
    F)SENARYOSU(TRAFİÐİ)

    VE KONUYA GİRERKEN BİR KAÇ HATIRLATMA;

    Sevgili arkadaşlar işlediğimiz ve işleyeceğimiz konuların tümü sizin kendiniz için yeni bir metod;yeni bir tarz yeni bir ruh yakalamanız içindir kesinlikle ama kesinlikle birilerini taklit etmeyin kendiniz olun unutmayın

    BİR YERDE GÖLGELER UZAMAYA BAŞLADIÐI AN,GÜNEŞ BATIYOR DEMEKTİR!!

    imza cash
     
  8. --------DO MAJÖR - LAMİNÖR----------
    ARMONİYE GİRİŞ;

    5'Lİ AKORLAR VE KURULUŞLARI

    1----2-----3--4-----5-----6-----7--8
    Do---re----mi-fa---sol---La-----si-do-----re-----mi-fa------sol------la
    ---------------------------(1)----2--3-------4-----5--6---------7------8

    (MAJ)DO--Mİ--SOL:DO MAJÖR =) SOL 7'Lİ

    .....RE--FA--LA:RE MİNÖR

    .....Mİ--SOL--Sİ:Mİ NİNÖR

    .....FA--LA--DO:FA MAJÖR

    .....SOL--Sİ--RE:SOL MAJÖR

    (MİN)LA--DO--Mİ:LA MİNÖR =) Mİ 7'Lİ

    ......Sİ--RE--FA:Sİ MİNÖR -5 'li

    ......Sİ--RE--FA#:Sİ MİNÖR

    ......SOL--Sİ--RE--FA:SOL DOMİNANT 7'Lİ

    ......Mİ--SOL#--Sİ:Mİ MAJÖR

    ......Mİ--SOL#--Sİ--RE:Mİ DOMİNANT 7'Lİ

    UFAK TANIMLAR;

    7'Lİ(DOMİNANT)=8 SES EKSİ 1TAM SES
    ÖRNEK;Mİ - 1TAM SES : RE
    YANİ...DOMİNANT7=b7,-7

    üstte belirtmiş olduğum do majörün ve la minörün yanındakilerde ne öyle derseniz 2 konu önce belirtmiş olduğumuz' pezevenkler ' yani müzik terimi ve arkadaşımız phyra'nın yaklaşımıyla 'TONİK'.
    YUKARDA VERİLEN SOL 7'Lİ
    DO MAJÖRLE KADANS UYUMU YAPAR YANİ(FİNAL - BİTİŞ)
    Mİ 7'Lİ İÇİNDE AYNISINI DİYEBİLİRİZ

    VE ŞUNUDA ÇOK AÇIK VE ÇOK ÖNEMLİ ŞEKİLDE BELİRTELİM AŞAGIDA VERİLEN MAJÖR AKORLAR BİZİM ANA AKORLARIMIZDIR SAKIN UNUTMAYIN!!!!!!

    DO- MAJÖR=DO--Mİ--SOL
    FA- MAJÖR=FA--LA--DO
    SOL- MAJÖR=SOL--Sİ--RE

    SEVGİLİ ARKADAŞLAR YUKARDA BELİRTTİÐİM ARMONİ KURALLARI SADECE DO MAJÖR--LA MİNÖRE AİTTİR DİGER 24 AYRI TONUN YAKLAŞIK 40 SAYFAYA YAKIN DÖKÜMANI İÇİN İRTİBATA GEÇİP BİLGİ ALABİLİRSİNİZ

    ÖZLÜ SÖZ;
    AKLINLA ÇAL!!!PARMAKLARIN AKLINI TAKİP ETSİN,AKLIN PARMAKLARINI DEÐİL!!!(CARLOS SANTANA)

    imza CASH
     
  9. ---ARALIKLAR---

    (aşağıda verilen tablo notaların do majör modu ile diğer notaların arasındaki uyum ve aralık durumudur birinci sütun do majör modunu
    ikinci sütun diğer notaları 3. sütun uyum durumu 4. sütun sonuçta alınan durumu ve terimleri 5. sütun ise aralık durumunu göstermektedir)

    1------2-------3---------4-----------5

    DO---DO----TAM-----TAM 1'Lİ---0

    DO---DO#--UYUMSUZ--+1'Lİ----1/2

    DO---RE----UYUMSUZ---MAJÖR2'Lİ---1

    DO---RE#--YARI UYUM--+2'Lİ----1/1/2

    DO---Mİ----YARI UYUM---MAJÖR 2'Lİ---2

    DO---FA----TAM UYUM---TAM 4'LÜ---2/1/2

    DO---FA#---UYUMLU-----+4'LÜ------3

    DO---SOL---TAM UYUM---TAM 5'Lİ----3/1/2

    DO---SOL#--YARI UYUM---+5'Lİ------4

    DO---LA-----YARI UYUM----MAJÖR 6'LI---4/1/2

    DO---LA#---UYUMSUZ------+6'LI----5

    DO---Sİ-----UYUMSUZ------MAJÖR 7'Lİ----5/1/2

    DO---DO----TAM UYUM------TAM8'Lİ-----6

    (Daha 25 tondan ekstra açılımları ve yaklaşık 70 sayfalık bilgi için özel olarak yararlana bilirsiniz mesaj atmanız yeterli)

    imza cash
     
  10. Do major:
    1 2 3 4 5 6 7
    C D E F G A B

    Do naturel minör:
    1 2 b3 4 5 b6 b7
    C D Eb F G Ab Bb

    Do harmonic minör:
    1 2 b3 4 5 b6 7
    C D Eb F G Ab B

    Do melodik minör:
    1 2 b3 4 5 6 7
    C D Eb F G A B

    yukarıda do majör la minöre ve onun diğer türevlerine çekilmiştir

    imza
     
  11. mesaj tekrar hatası düzeltilmiştir 8O
     
  12. Evet başlayalım madem,
    Önce kullanacağım genel terimler ve açıklamaları:

    Diyatonik dizi: Batı müziğinde kullanılan 7 sesli diziye denir. (herkesin aşina olduğu "do re mi fa sol la si" bir diyatonik dizidir)

    Kromatik dizi: Batı müziğinde kullanılan 7 sesli diyatonik diziyle, zaman içinde bu diziye eklenmiş 5 ara notanın oluşturduğu 12 seslik dizidir. Bu diziyi aşağıda yazacağım, referans noktamız olacak.

    Diyez: Bir notayı yarım ses tizleştirir. # sembolü ile gösterilir.

    Bemol: Bir notayı yarım ses pesleştirir, b sembolü ile gösterilir.

    Buna göre;
    Do re mi fa sol la si yerine sırayla C D E F G A B kullanırsak,
    C-D-E-F-G-A-B bir diyatonik dizi,

    C-C#-D-D#-E-F-F#-G-G#-A-A#-B ve C ye dönen diziye de kromatik dizi diyebiliriz, aslında böyle tamamen diyezlerle gösterilmesi yanlış ama açıklayacağım şeyi kolaylaştırması için şimdi böyle yazdım.
    Evet görüldüğü gibi, kromatik dizide araya notalar eklenmiş, C#-D#-F#-G#-A# (veya Db-Eb-Gb-Ab-Bb, aynı şeyler bemol ve diyezin tanımına bakınız).

    Kromatik dizideki her sesin aralığı yarım sestir. E-F arasına ve B-C arasına yarım ses gelmemesine dikkat ediniz. Bu bir kaidedir, E-F arası ve B-C arası daima yarım sestir. Bu durumda;
    C D E F G A B C notalarının aralıları sırasıyla:

    Tam, Tam, Yarım(E-F arası), Tam, Tam, Tam Yarım(B-C arası)

    Olacaktır. Tamların arasında bir yarım ses daha olduğunu unutmayın, kromatik diziye bakın).

    Daha ileriye gitmeden önce, notaların aralıklarını kafanızda netleştirmeye çalışınız, yoksa daha sonra yazanlardan bir şey anlamayabilirsiniz. Tipik bir ders seansında, sanırım bir hafta için bu kadar bilgi yeterlidir(ders vermiyorum bilemem, ama bence böyle), bunlarla ilgili alıştırmalar verilir. Siz netten okuduğunuza göre, bunlar üzerinde biraz kafa yorun.

    Evet, temel bilgilerden sonra gelelim modal armoniye. Modal armoni, piyasada, televizyonda, mtvde, orda burda duyduğunuz her parçada kullanılmaktadır. Cazda ise daha derinlemesine kullanılmakta, üzerinde türlü çeşit maymunluk yapılmaktadır. Bu kulanımları anlatabilmek için, önce bu işin alfabesini öğrenmek gerekir. Şimdi de ona kasıyoruz zaten, değil mi? (uyuma)

    Öncelikle bir major scale in kurulumuna bakalım, bir scale, yedi notadan oluşan diyatonik bir dizidir(7 notalı yani). Major, minör, şu, bu, bütün bu scaleleri birbirinden ayıran, içindeki notaların belli bir düzende aralıklarla yerleştirilmesi ve bunalrın ardarda çalınmasının veya bunlarla melodiler oluşturulmasının dinleyiciye verdiği etkidir. Bu aralıkların değiştirmesi, melodinin hissettirdiklerini etkiler. Scale in tanımını kafanızda netleştirmeye çalışın. Bir kitaba baksanız, çok daha akıllıca ve kısa bir tanım bulmanız mümkün, öyle yapmayın, yapmadan önce bir düşünün. Kendinizce bir tanım uydurun. Bir gün yanlış olduğunu farkederseniz, doğrusunu gördüğünüz anda belleğinize kazırsınız.

    Major scale de, aralıkların dizilimi, hangi notadan başlarsanız başlayın şöyledir: "Tam, Tam, yarım, Tam, Tam, Tam, Yarım" yani, "2 tam 1 yarım, 3 tam 1 yarım". En kolay anlatımlı olduğu için, önce do majör örneğini vereceğim, daha sonra, bu yöntemle, bütün major scaleleri kendiniz çıkartmayı öğreneceksiniz(cash arkadaşımın değinmeye meyilli olmadığı nokta burasıydı sanırım). Bir müzisyenin hele ki caz yapacaksa her tonda yazıp okuyabilmesi önemlidir. Bu yüzden kesinlikle ama kesinlikle do majöre kolay okunuyor diye bağlı kalmayın, gelecekte canınız yanar.

    Yukarıda verdiğim aralık şifresine göre, do major aynen şudur:

    C D E F G A B C (sondaki do, bizi başa döndürüyor, bi oktav üzeri. ilk 7 nota dikkate alınmalı)

    Bu notalar arasındaki aralıkları gözden geçirin, tam, tam, yarım, tam, tam tam, yarım. (unutmayın, e-f arası ve b-c arası her zaman yarım.)

    Başka bir örnek, diyelim ki, D major yazmak istiyorsunuz, işe D den bi oktav yukarıdaki D ye kadar sırayla notaları yazmakla başlayın "D E F G A B C D", daha sonra aralıklarını yukarıda verdiğim "ttyttty" şifreye göre ayarlayın, yani geniş aralıklara bemol, dar aralıklara diyez koyun, ancak unutmayın, notaların isimlerini değiştirmek yok, sadece diyez ve bemollerle bu iş halledilmek zorunda. Başka bir deyişle, bir major dizide, her notadan(her harften) bir tane bulunmalı. Cevaba bakmadan önce biraz uğraşın. Doğrusu şudur:

    D E F# G A B C# D (D Major)

    bakın, E ile F arası yarımdı, tam yapmak için F yi yarım ses tizleştirdik ve arası tam oldu. F# ile G arası, f, g ye yarım ses yaklaştığı için yarım oldu, istediğimiz de buydu, devam ediyoruz, g ile a arası tam, a ile be arası tam, b ile c arası yarımdı, tam yapmak için c# yaptık, ve c# d arası yarım. ne oldu? tam tam yarım tam tam tam yarım. Bingo!

    İşte bu yöntemle bütün major dizileri çıkartmanız mümkün. Zaman içinde çalıştıkça bunlar ezberleniyor. Her seferinde kimse böyle hesaplamaz. Ama başta hesaplayacaksınız. Acı ama gerçek. Hatta bunlar arasında matematiksel ilişkiler var doğal olarak, kolay yoldan bunları çıkartmak mümkün oluyor. Daha sonra merak eden olursa anlatmaya çalışırım.

    Evet, neden major scale üzerinde bu kadar durdum? Çünkü major scale kullanacağımız en en en temel dizidir. Bütün o gamları kolay yoldan elde etmek için bu scale ile oynayacağız. Ayrıca, bu aralıkları kafanızda ve kulağınızda zaman içinde oturtabilirseniz, size şifresi verilen bir gamın nasıl tınlayacağını kolaylıkla kafanızda kurabilir, veya size dinletilen notaların hangi scale e ait olduğunu anlayabilirsiniz. Bu sadece zaman ve pratik işi. Bundan sonra örneklerimi nota ile vermem doğru olmaz, bu sadece kafa karıştırır. Major scale kurulumunu ve şifresini bildiğimize göre, bu scaledeki notaların her birine bir derece vereceğiz. Evet doğru bildiniz, sırasıyla: "1 2 3 4 5 6 7" Sekizinci nota ise 1 in 1 oktav üstü olacak. Yani, C D E F G A B C do major ise:
    1=C
    2=D
    3=E
    4=F
    5=G
    6=A
    7=B
    8=C (bir oktav üstü)

    olacaktır. Bunları böyle numaralandırdığımız zaman, Hiç notayla anlatımda, hesabı karıştırıcı olmasın diye notalarla konuşmayacağız, 4 deyince, bir major dizinin 4. sesi olduğunu düşüneceğiz.

    Buraya kadar kafanızda bir pürüz bırakmamaya çalışın, pratik yapın. Tipik bir ders seansında, 2. ders de buralarda bitebilir, alıştırmalar verilebilirdi. Aklınızdan bir nota tutun, sonra bırakın. Veya major scaleini yazmaya çalışın, bi işe yarasın.

    Gelelim minör tonlara.
    Temel major ve minör tonlar doğada sırasıyla coşkuyu ve hüzünü çağrıştırabilir ama buna bağlı kalmayın. Bu bilgiler uydurulmuş değil, doğadan getirilmiş ve uzuun zaman içinde mantığı çözülüp matematiğe oturtulmuş şeylerdir. Yani bu böyle olacak diye koyulmamıştır, öyle olduğu için yazılmıştır.

    Her major tonun ilgili bir minör tonu vardır. Bu ikisi kardeştir, ve aynı notaları paylaşırlar. Ancak başlangıç(kök) noktaları farklı olduğu için, notaların aralıkları majorde verdiğimiz ttyttty sıralamasından farklı olduğu için, farklı hissettirir.
    Bir major tonun ilgili minörü 6. sesidir(örneğin yukarıda verdiğimiz do major için la minör, veya re majordan 6 sayın, si minör gibi...). Yani, C majoru 1234567 sırasına göre değil de 67123456 sırasıyla çalar, kök notayı parçanın karar notasını 6. nota yaparsanız, minör tonda dolaşıyorsunuz diyebiliriz. Ancak, 67123456 sırasıyla işlem yapmak için önce major sonra minöre çevirmemiz, yani iki işlem yapmamız gerektiğinden, bu yöntem pratik değildir. 1234567 şeklinde sıralı bir majorü minöre(naturel, doğal minör deniyor ilk minör çeşidimize, toplamda 3 tane var, geleceğiz onlara) çevirmemiz için kullanılan şifre şudur:

    Naturel minör: 1 2 b3 4 5 b6 b7.

    Yani bir major scalein 3. 6. ve 7. seslerini yarım ses pesleştirirsek, minörünü bulmuş oluyoruz. (C Major C D E F G A B ise örneğin, C minör: C D Eb F G Ab Bb olmakta)

    Alıştırma olarak, La minör (A minör) scale i bulmaya çalışın. Daha sonra bulduğunuz şeyi C major(ilgili olduğu major C nin 6. derecesine bakın) ile karşılaştırmayı deneyin, mantığı kapacaksınız. Bunları farklı notaları kök seçerek deneyin, unutmayın, ne kadar karışık gözükürse gözüksün, pratik yaptığınız sürece bunlar gelişecektir.

    İki çeşit minörümüz daha var. Bunlar Harmonik minör ve Melodik minör. Aynı şekilde bunların da major üzerinden nasıl çıkartılacaklarını veriyorum:

    Harmonik minör: 1 2 b3 4 5 b6 7
    Melodik minör: 1 2 b3 4 5 6 7

    Bütün bunlar üzerinde notalarla çalışma yapın, sadece do major ile kalmayın, yanlış yola girmiş olursunuz. Gerçekten öğrenmek istiyorsanız, bunu acı bir şurup gibi düşünün, iyileşmek için içmelisiniz, iyileşmek için pratik yapmalısınız.

    Bunları sadece kağıt üzerinde yapmanın kimseye faydası olmaz. Enstrumanınızda bulduğunuz notaları sırayla çalın, neyin farkettiğini, neler hissettirdiğini düşünün. Bu notalarla melodiler yaratın.

    Tüm bunları neden öğreniyoruz, ne işimize yarayacak diye düşünmeyin. Bunlar hala işin alfabesi. Bunları rahatça kullanabildikten sonra bunların nasıl kullanılacağını, bunlarla nasıl müzik yapılacağını göreceğiz, eğer cash arkadaşım da do re mi diye örnek vermekten vazgeçip, elindeki kitabı bir kenara bırakıp, işin içinde yatan matematiksel hesabı vermeye karar verirse, ortak bir dilde bunları anlatabileceğiz. Modlara geçmeden önce hem benim dinlenmem gerek, hem de tartışmayı yürüten ahaliden bir negatif veya pozitif destek almam, nabız yoklamam gerek. Bundan sonra devam edeceğimdir şartlara göre.

    Karmaşanın içinde belirtilmiş tavsiyeleri özetlersek:
    Notaların aralıklarını öğrenin. E-F ve B-C arasının yarım ses olmasını, aralarında ses olmadığını kavrayın, diğer notaların arasındaki bemollü ve diyezli notaları düşünün, bir kağıt kalem yardımıyla bunları kafanıza yerleştirmeye, pratik yapmaya çalışın. Kafanızı yorduğunuz her saniye sizi ileri götürecektir. Ve bu da önemli, enstrumanınız ne olursa olsun, piyano ile çalışın, en azından bir klavye, org falan bulun, dandik iyi, farketmez, bu bahsettiklerim grafiksel olarak piyanonun tuşlarıdır zaten. Aralıkları çok daha iyi kavrarsınız. Piyano müiğin laboratuarıdır.

    Aralıkları kavradıktan sonra bir çok değişik kök notada major scalei çıkarmayı deneyin, kağıda yazın, enstrumanınızla çalın. hepsi farklı notalardan başlamakla beraber, aralıları aynı olduğu için aynı tınlamalı, kendi hatalarınızı keşfedin. Bu sadece ve sadece çalışma işi.

    Daha sonra major içine verilen arızaları(bemol ve diyez gibi notayı etkileyen işaretlere arıza diyoruz) kullanarak natürel minörleri çıkartmaya çalışın. Güzel bir çalışma olarak şunu deneyin: Bir nota seçin, Bunu major olarak yazın(aralıklarını ayarlayın) daha sonra bulduğunuz scale in 6. derecesini(notasını) alın, unutmayın bu ilgili minörün kök notası olacak) ve o notayla başlayan bir major scale yazmayı deneyin, sonra bunu minöre çevirin. Arızalarını, ilk bulduğunuz majorün arızalarıyla karşılaştırın, aynıysa doğru yapıyorsunuz. Yani ilk major scale i 6. derecesinden başlatarak 67123456 şeklindeki dizilimini tekrardan keşfetmeye çalışın. Deli miyim demeyin, pratik yapın. Matematiksel olarak kafanız bu konuda kıvraklaşsın(bu bana da lazım, neyse çalışsam iyi olur ).

    Bu kadar işten sonra harmonik ve melodik minörleri kağıt üzerinde çıkartmak sanırım sizin için çocuk oyuncağı olacaktır. Bunları da yapın, ve MUTLAKA enstrumanınızla çalın. Kulağınıza yerleştirin. Yoksa boşa uğraşıyorsunuz.

    Şimdilik bu kadar, verilebilecek en genel şekilde, hiç bir tona bağlı kalmadan anlatmaya çalıştım işin alfabesini. Sadece do ya bağlı kalmayıp her tonda çalışma yapabilmeniz için böyle bir şekilde öğrenmeniz gerekir. Zaten başka türlü anlaşılmadığını ben tecrübelerimden biliyorum. Eğer tek ton üzerinde daha önce çalışıp anlamadıysanız, hocanız arkanızdan kazkafalı diye konuştuysa, üzülmeyin, bir de böyle deneyin. Hazır alamazsınız bunu kendiniz bulmak keşfetmek, aralarındaki ilişkiyi matematiksel ve duysal olarak kavramak durumundasınız. Kolay bir yolu olsa, emin olun ben baştan öğrenmeye başlardım. Çok kolay değil, ama nükleer fizik de değil. Bir gün çalarken öbür gün yazarken çok işinize yarayacak.

    Müzik teorisi, nükleer fizik değildir. e=fb (e eşit mc kareye gönderme olsun, odamın duvarında asılıdır uzun zamandır)
    Herkese kolay gelsin, sevgilerimi sunarım.
    imza pyramind :wink:
     
  13. Daha bu bilgilere ek olarak ayrı bir başlıkta yeni konularla devam edilecektir :wink: :wink: :wink:
     
  14. Yazdigin mesajin cercevesinin sag üst kisminda degistir, sil gibi edit butonlari onlarla duzeltebilirsin.
    Bu kadar uzun metinler dial-up kullanan arkadaslari oldukca zorlar.
    Kolay gelsin
     
  15. Ayrıca, daha düzgün ve tamamı büyük harflerden oluşmayan bir başlık seçmeniz gerekli.. Şu haliyle, hem başlık, hem ilk mesaj forum kurallarına aykırı olduğundan, normalde silinmesi gerekiyor.. Verdiğiniz bilgilerin boşa gitmesini istemeyiz, ancak bütün bir mesajı düzeltmemizi de beklemeyin, bu haliyle kalması da kötü bir örnektir.. Lütfen en kısa sürede gerekli değişiklikleri yapın..

    Not: Başlıkta Free v.s. gibi popülist ifadeler kullanmaktan kaçının, bunlar forumlarda hoş görülen şeyler değiller..Başlığın içeriği ne ise, onu açık ve net ifade edip, bırakın, merak etmeyin o şekilde daha çok ilgi görecektir..
     
  16. Başlığı forum kurallarına göre değiştiriniz. Ayrıca tamamı büyük harflerden oluşan mesajlar atmayınız.
     
  17. :D :D :) :) :eek: :eek: :? :? :( :( :x :x :cry: :cry: :idea: :idea:
     
  18. başlık ve giriş sözü değiştirildi,mesajların hiç birinde tamamen büyük harf kullanılmadı varsa değiştirildi; başka bir yerde bariz bir hata göremiyorum varsa söyleyin düzenliyim :!: :!: :!: :?
     
  19. Su 1,5km olan ve iki kere tekrarlanan yazi lütfen...
    Son gelen mesaji okumak icin rollerimi 25 tur filan ceviriyorum
     
  20. okeeeeey şimdi düzenliyorum hepsini (yazım hataları falan )beş dakka bekle :wink:
     

Bu Sayfayı Paylaş