Fingering ve picking sorunları.

'Elektro Gitarlar' forumunda JarleHOlsen tarafından 6 Ocak 2005 tarihinde açılan konu

  1. Öncelikle forumda yeniyim ve göz attığım kadarıyla bilgili insanların takip ettiğini farkettim. Sorularım hız mekaniği ve tekniğiyle ilgili olarak bir kaç ufak kafama takılan detaydan oluşuyor. Aslında sorularımı yöneltebileceim bir başlık aradım ama malesef yakın bir başlık bulamayınca yeni bir başlık açmaya karar verdim.

    1-) Sweep picking le ilgili method kitaplarında fingering den ziyade picking'e çok önem veriliyor fakat bazı durumlarda fingering büyük sorun yaratabiliyor. Örneğin ;
    e-----------------8-12-
    B--------------10------
    G-----------10---------
    D--------10------------
    A--8-12----------------

    bu gibi arpeggio larda fingeringde büyük sorun çekiyorum biri bana yardımcı olabilirmi. Muhtemelen o "10" lara 3 numaralı parmağımla barre basar gibi inmem gerekiyor. Umarım yalnış tahmin ediyorumdur çünkü bunu yaparken temiz olmak cok zor.

    2-) "inside pickstroke" ikinci bir dert. Bunla ilgili ince bir kaç detayda kafamı karıştırıyor.

    B-8--9--11--11-12--9--11--8-
    G---8--8---8---8---8--8---8---

    Burda öncelikle işaret parmağımızla bare mi basmalıyız. Ve işaret parmağımızı D# notasından her seferinde kaldırmalımıyız, diğer türlü nota sürekli gitmeye devam ediyor ve kulağa temiz ses gelmiyor.(tabi 16 lık 4/4 130 metronom)

    3-) iki ve üçüncü parmaklarım arasına bir perde boşluk bırakamıyorum, tuhaf sinirsel bir sorun gibi, 2 ve 3. parmaklarım birbirilerine doğru dönüyor. yani 1 ve 2. parmaklarımın arasına bir yarım ses(perde) boşluk alabilirken (3 ve 4 ün arasına da) 2 ve 3. parmaklarımın arasına yarım ses boşluk bile sığdıramıyorum. Bu sorun egzersizler ve pratiklerle geçermi? Yoksa ben sırf bu yüzden 12. oktavdan sonra bile 4 parmağımı kullanarak çalmaya devam etmek zorundamıyım.

    e----12-15-12--12-15-12------
    B-13----------13-----------13--

    Bunu bile 4. parmakla çalmak zorunda kalıyorum :(
    Sanırım herkez 3. parmakla çalıyor. çok sürat yapmak istediğim zaman do sesini ince mi telinden bulup tapping le yapıyorum aynı olayı.


    Böyle tuhaf gereksiz gibi gözüken sorularım için şimdiden hem özür hem teşekkür. Ama kafamı uzun zamandır buluyorlar.
     
  2. Merhaba foruma hoşgeldin diyeyim öncelikle :)
    Gerçi teknikler kişisel yorumlara tamamen açıktır. A kişisinin bir şekilde çaldığını B kişisi apayrı çalabilir önce bunu belirteyim.
    1) Evet süpürme pena tekniğinde örneklediğin gibi bir durum söz konusu olduğunda bareli bir hareket yapacaksın. Ama buna çalışırken ilk başta çok yavaş (30-40 vuruş/Dk.) başla. penanın aşağı yada yukarı vuruşlarına dikkat de ederek ilk sol notasını vurduktan sonra F'a geçerken parmak uçlarındaki basıncı değiştir ve etken basıncı sol teline aktar. Böylece bir üst teldeki basınç azalacak ama parmağını tam kaldırmadığın için cın cın öten armoniklerden, teldeki gürültüden de nispeten korunmuş olacaksın. Aynı şeyi daha sonra Si telindeki La notası içinde yapacaksın. Kısacası olay etken basıncın aktarımı diyebilirim.
    Süpürme pena için bkz.Malmsteen, Frank Gambale, P.Gilbert videoları...
    2)İç penalama da parmağını kaldırma gerek yok. sadece yine aynı etken basınç aktarımı yapılacak.
    Bkz. Steve Morse ve j.petrucci videoları(bu konu ile ilgili önemli şeyler anlatıyorlar orada)
    3)İlla 2 ve 3 arasını açacaksın, 12den sonrada serçe parmağı kullanacaksın yada kullanmayacaksın diye bir şey yok, niye özellikle ayırmak istiyorsun ki? Elbette çalışarak,eğer istiyorsan, Ayırabilirsin. Temel başlangıç egzersiz yöntemlerine dön ve onları 1.,2. ve 3.parmaklarında çalarsan bir süre sonra mesafe katettiğini göreceksin.
    Aslında burada yazabilecek, benden kat kat daha iyi bir çok gitarist var, sanırım onlarda bir kaç kelam edeceklerdir. Umarım yazdıklarım yararlı olabilir.
     
  3. Öncelikle Foruma hoşgeldin JarleHOlsen,

    1. Sorun için söyleyeceğim tek şey kesinlikle evet o parmak orada durup o üç telede "bu sesi çıkartın lan" diyecek.Nitekim o teller seninde dediğin gibi o kadar kolay lokmalar değiller, "çıkartmıyorum ulan naaparsın" diyecekler. Sen bu durumda börekçilerin, börek kestikleri o çeyrek daire şeklinde bıçakları varya! onlar gibi tellerin üzerinden yavaş yavaş kalkacaksın??? Nasıl yani diyorsun duyuyorum :D Yapacağın vurduğun telden elini çekmek olacak.
    Sabit olarak yerinde kaldığın sweepler kesinlikle eziyet(temiz ve net ses çıkartmak açısından) Bu yüzden ben sabit sweeplerede hareket vererek onları oynak hale getiriyorum.Daha temiz ses duyuluyor kesinlikle.


    2. sorunu Nienturi cevaplamış(bu arada ben yanlış biliyormuşum editledim ayyy utandım şimdi) :D

    3. sorununun sebebi ise tahminimce parmaklarınla gitar çalmaya çalışman????????????? Ne demek bu yahu? Tabi parmaklarımla çalacam ya neyle çalacam ki gitarı?
    Parmaklarını kullandığın kadar bileğini hatta koluu da kullanman lazım.Yani kolun ve bileğin, parmaklarının çalıştığı yerde sabit kalırsa az öteye gidebilmen için bütün yükü parmağına vermen gerekir.

    e----12-15-12--12-15-12------
    B-13----------13-----------13--

    bunu yaparken parmakların klavyeye kesinlikle 90 derece dik olmasın, 90 dereceden daha fazla bir açıyla dursun ve 15. perdeye basacağın sırada açıyı azaltarak (90'a yaklaşarak) parmak sabit! bilek hareketli olacak şekilde uzanmaya çalış ;) Ama kesinlikle 4 parmağınıda kullanma 1-2-3 yeter
    Gerisini halledersin zaten

    Aşağıdaki egzersiz sanırım parmak açmana yardımcı olur(umarım ne olduğunu anlatabilmişimdir)

    e----------6-9-12-sl-15-12-9---------------------9-12-15-sl-18-15-12-------
    B---------------------------------------------------------------------------------
    G--6-9-12------------------- 15-12-9---9-12-15----------------------18-15-12
    aynı aralıklarla devam edebilirsin
    sl=slide
    kullanacağın parmaklar 1,2 ve 4
    Kolay gelsin.
     
  4. Ne demek ya, belki senin yöntemde iyidir yazsaymışsın keşke. Ben sadece petrucci rock disciplineden beridir, o bu tarz çalarım hepsi o ;)

    Eğer bunu yaparken parmakları kaldırırsak fazlasıyla gürültü+ armonik tınlamaları ile karşılaşırız.
     
  5. 3.sorudaki lick zaten 3 parmakla çalınıyor ama buradaki olay hangi 3 parmak :)

    ben burda 15.perdedeki notayı küçük parmağımla çalarım
    3.parmakla çalmak da yanlış değil ama mesela şöyle bir lick olduğunu düşün

    E--------------12-14-15-----------12-14-15
    B---12-13-15-----------12- 13-15

    böyle bir olayda 15.perdede 4. parmak
    14. perdede 3. parmak
    13.perde de 2.parmak daha kullınışlı geliyor bana
     
  6. Aslında pozisyona göre değerlendirme yapılsa daha mantıklı olacak galiba. Şöylede birşey olabilir mesela

    e-----------------------------------12-14~17~
    B---15-12----12--------12-13-15------------
    G----------14----12-14-----------------------
    Barnak no 3 1 2 1 1 2 1 2 4 1 2 2

    burdada 1-2-3 kullanmak rahat olacak.

    Sardı bu iş beni geyiğe vurdum valla
     
  7. Airborne u bilirmisiniz bilmiyorum ama buna benzer bir bölüm var ve 220 metronom üzeri çalınıyor (16lık 4/4). Bir video da çalan kişinin sağ eline dikkat ettimde, sıradan bir alternative picking yapmıyor. Ama ne yapiyor onuda anlamadım doğrusu sweep benzeri bişey. Bunu klasik alternatif le çalarken 220 üzerine çıkmak cook zor geldi bana. Yine böyle ince detay ama sinirimi bozan bir soru, Yanlış pratik etmeyim diye soruyorum kusura bakmayın :wink:
    Olay şu :

    e--8-8----6-6----9-9----8-8----11-11-----6-6-
    B------6-6----6-6----6-6----6-6-------6-6-----

    http://www.jarleholsen.com/videoclips/Jarle H. Olsen - Airborne.mpg
     
  8. ohhaa ohahaa bu ne böyle yaw :)

    yalnız tabdan ben anlamadım bişey 8.perdede ard arda 2 nota mı çalıyor demek oluyor mu
    yoksa elemaın gitarına baktım 88 perde yoktu :)
     
  9. heeee bende şaşırdım kaç perdeli bu gitar diye :D daha sonrada tırstım herhalde yeni bir yaklaşım çeşidi falan diye ama anlamadım maalesef...
    (bide tab'a çok karşıyım :dan )
     
  10. tabIn hastasiyim yalakasiyim :p
     
  11. Aman kim kasacak nota falan...Hobi niyetine gitar çalan birisi olarak notaya karşıyım ben de :)
     
  12. evet nota çok gereksiz bizim gibi zevkine çalanlar için :D
     
  13. Çalın o zaman hayde 1 , 2 , 3 :metal
     
  14. jarle H. olsen ...???????????

    buda kimmiş böyle. bAYA iyi biri vallaa. peki neden petrucci, malmsteen, vai, satrianni gibi tanınmış biri değil. ben daha önce hiç duymadım.ama çok iyi... ilk izlemede şaşırıyosun ama 2,3. izlemeye çokda garip gelmiyo :D
     
  15. sweep' lerinin düzgün çıkmasının, sesin çokbozulmamasının sebebi kullandığı drive tonundan kaynaklanıyor.
     
  16. setup' ını öğrenmek gerekir.??
     
  17. iskandinav ülkelerinde virtüoz olmayana kız vermiyolarmış
    o yüzden her evden bir malmsteen çıktığı için adının fazla duyulmamış olması normal :)
     
  18. :D ehe çok iyi dostum çok :D
     
  19. o kadar süper çalmıyor bence jarle holsen arkadaşımız.Paul Gilbert'ın Frenzy ya da Michael Angelo'nun Speed Kills videoları izlenirse onların yanında
    eşek hızında çaldığı söylenebilir.
     

Bu Sayfayı Paylaş