Arpej Sorunu (sağ El Tekniği)

'Elektro Gitarlar' forumunda Casablanca tarafından 31 Mart 2012 tarihinde açılan konu

  1. Öncelikle penalama tekniğimden bahsetmek istiyorum. Kendi uydurduğum ritmik alternative picking diye bir şey kullanıyorum (Belki başka kullanan, başka isim veren vardır. Bilemiyorum orasını). Yani sağ el sürekli ritmi sağlıyor. Aşağıdaki resme bakarsanız daha iyi anlayabilirsiniz. Aksak ritimlerde yüksek tempoda bir şey çalmadığım sürece tahmin ettiğimden çok daha fazla işime yaradığını farkettim :) Olay şu; triplet olmadığı sürece her beat e aşağı vurarak başlıyorum. Eğer tempo yavaşsa, triplet ve daha küçük uzunlukta notalarda, eğer çok hızlıysa(130 üstü diyelim) 8lik notalarda alternate yapmaya başlıyorum. Neyse, buna oldukça fazla alıştığımı söylemek için anlattım bu kadar.

    Şimdi sorunuma gelelim; 2-3 tel yukarı atlanarak çalınan arpejler. Örnek olarak da Dark Tranquillity - Insanity's Crescendo nun bir parçasını koydum aşağıya.

    Önce yukarıdaki bir teli down stroke ile çalıp, sonra kaç tel atladığım farketmeden aşağıdaki tellerden birini up stroke ile yeterli bir hıza kadar rahatlıkla çalabiliyorum. Ama olay tam tersi olduğunda, yani yukarıya upstroke ile çıktığımda afallıyorum. Çok yavaş tempolarda çalabiliyorum, ama tempoyu yavaş yavaş arttırmak işime yaramadı açıkçası. En azından sağ elimdeki istediğim akışı sağlayamadım.

    Özellikle bu olayı geliştirmemi sağlayacak bir egzersiz tavsiye edebilecek, ya da yazabilecek olan varsa gerçekten çok yardımcı olabilir bana :)

    [​IMG]
     
  2. Bu parçanın kendisi bir egzersiz gibi düşünülebilir. Tizdeki ilk notayı upstroke ile çal; penayı pesteki tellere atmanı kolaylaştırır. Pes tellerdeki notaları "sweep" şeklinde komple down stroke ile çalabilirsin. Pes tele geçeceğin zaman penanın kolaylıkla downstroke yapabilecek konumda olması gerekir, temel ilke bu. Sağ elinde bahsettiğin "afallama" hissi bu şekilde çalarsan azalacaktır. Upstroke en zor vuruştur, çünkü yerçekimine karşı yapılır. Pena iki tel arasına girdiğinde (inside picking) ise daha da zorlaşır. Bastaki teli upstroke ile çalmaya kalktığında da gerçekleşen olay budur. Pek çok gitaristin upstroke vuruşu genellikle downstroke vuruşuna kıyasla daha zayıftır, o nedenle ayrıca çalışmak gerekir. Ama upstroke geçişlerini sadece iki tel arasında geçerken mükemmelleştirmek bile zaman alır ve bence burada istisnasız herşeyi alternate picking ile çalmak pek akılcı değil.

    O nedenle pasajın tümünü alternate picking ile çalmış olmak filan gibi şeylere saplanma, önemli olan en az eforla çalabilmek. Senin "ritmik alternative picking" dediğin şeye "strategic picking" picking diyenler de vardır. Kuvvetli vuruşu downstroke üzerine denk getirmek için pena vuruşlarını ayarlamaktan ibarettir bu çoğu zaman.

    Al di Meola'nın bu şekilde çaldığı pek çok arpeji vardır.


    Tel geçme egzersizi için de bir başka video, bu da Kiko Loureiro'dan (kendisi de Al di Meola'nın müritlerindendir...)


    Kiko'nun 4:59 gibi göstermeye başladığı egzersize dikkat et. Sol el kısmı zor gelirse bunun sadece sağ el kısmını da çalışabilirsin ki, zaten videonun başında biraz bunu da gösteriyor.

    Ayrıca, başlangıç düzeyi klasik gitar etütlerinin pek çoğu da pena tekniği ile arpejleri ve özellikle tel geçişlerini geliştirmek için çalışılabilir.

    Bu arada, bu ne akordu ? Standart olmadığı kesin:)
     
  3. Şu an mobilde olduğum için önemli kısımlara cevap veremiyorum da, sondaki sorunu cevaplayayım. Parçanın kendisi f# minörde. Akord düzeni de C# standart. Ama E standart çalarken dereceler değişmeden a minöre dönüştüğü için, genelde ugrasamiyorum tüm telleri 1,5 perde aşağı çekmeye :)
     
  4. Sanırım arpejlere özel olarak dediğin gibi çalsam daha iyi olacak. Yine de upstroke larımı geliştirip, iki türlü de rahatlıkla çalabilecek hale gelmek en iyisi gibi :D Kiko'nun egzersizlerini anladım sayılır, ama sol eli algılamak biraz zor gerçekten :)
     
  5. Orda vuruşları göstermişte ben arpejleri sweep olarak çalışıyorum. Tek nota tel dğeişince aşağı iniyorsam üst yukarı çıkıyorsam alt. O arada bir telde birden fazla nota varsa alt üst sonra aynı şekil penayı yüzdürmeye devam ediyorum.
     
  6. Bu "economy picking" denilen hadise oluyor ki, ben de çoğu zaman böyle çalıyorum. (Aslında sadece arpejleri değil, pek çok şeyi böyle çalıyorum...). Ancak downstroke ile verilen ritmik his çok daha kuvettli oluyor, o nedenle arada bir ayarlama yapmak ve kuvvetli vuruşları downstroke üzerine getirme ihtiyacı hissediyorum.
     
  7. Alternative picking den önce ben de economy picking öğrenmiştim bir süre aslında, çalım olarak daha kolay. Ama Alternative picking den aldığım ritmik hissi bir türlü alamadığım için pek rahat edememiştim. Ama bu denli geniş arpejlerde (6 tel arasında bol atlamalı demek istiyorum) alternative picking daha küçük gruplarda olduğundan çok daha zor bir hale geliyor. En iyisi hepsini öğrenip, istediğin durumda istediğini uygulayabilmek.
     
  8. Aynen öyle
     
  9. petruccinin metodunda bununla ilgili güzel egzersizler vardı. aynı sıkıntıyı oda yaşıyormuş. iki tel arasında down-up şeklinde çalarken daha kolay geliyormuş ama up-down la çalarken zorlanıyormuş. o yüzden bu tip arpejlere çalışırken hem downla başlayarak hemde upla başlayarak çalışıp ikisini eşit düzeye getirmen gerekiyor. o metoda bakabilirsen bu konuyla ilgili işine yarıyacak egzersizler bulabilirsin.
     
  10. Rock Discipline yüzünden kafayı takmıştım zaten her bir şeyde alternative picking uygulamaya :D Uzun zamandır metodun başında gösterilen sağ el warm up larını yapmıyordum (sürekli bir tel atlayarak arpej çalışması, right hand warm up kısmında olan egzersiz). Birkaç gün önce onları yapmaya başladım tekrar, şimdiden etkisini gördüm. Sanırım direk sağ ele dikkat ederek yaptığım egzersizleri yapmayınca, Kiko'nun da bahsettiği minimum effort olayı yalan olmaya başlıyor :)
     

Bu Sayfayı Paylaş