0.11-0.12 Tel Setleri Ve Tona Etkileri

'Elektro Gitarlar' forumunda barrios tarafından 16 Nisan 2012 tarihinde açılan konu

  1. Bir süredir takıldığımız bir caz triomuz var. Ne yazık ki gitardaki sound problemi beni deli ediyor. 0.9 set ile çalmaya alışığım, ama 0.9 setler temiz tonda ve caz settingi içerisinde inanılmaz zayıf kalıyor. Bu nedenle uyduruk bir semi-hollow aldım. Onu da 0.9 set ile ile çalıyorum; ama tonu çok daha dolgun geliyor. Ama problem bitmiyor, çünkü bu sefer de archtop semi-hollow bir gitarda asla (benim alışık olduğum) strat veya superstrat kasalar kadar rahat edemiyorum. Les Paul tipi sabit köprü zaten beni çıldırtıyor, üstüne bir de elimdeki semi-hollowun klavye problemleri eklenince...

    Bu durumda Strat tipi bir gitara 0.11-0.12 tel seti takıp şansımı denesem mi diye düşünmeye başladım. Benim için tellerin tansiyonu vs. sorun değil çalım açısından, evde çaldığım çelik telli akustiğin üzerinde 0.11 veya 0.12 setler var zaten.
    Merak ettiğim şeyler şunlar:
    1. Söz konusu setlerde sapa binecek ekstra tansiyonu bu tip gitarlar kaldırabiliyor mu ? (Mesela Music Man Silhoutte...) Yoksa gitara yazık mı olur ?
    2. Bu tip setlerin TEMİZ TONDA etkisi nasıl ? Bu soruyu özellikle soruyorum, çünkü bu forumda kalın tel setleri ile çalan insanların çoğunun bunu distortion ile heavy sound almak için kullandığını gözlemliyorum. Ben ise sesi temiz tonda da sesi dolgunlaştırıp semi-hollow olmasa da bir miktar düzeltebilir miyim diye merak ediyorum. Bu nedenle bu son sorum daha çok blues-caz ile ilgili arkadaşlara yönelik...
     
  2. Stratlar .11 teli kaldırır. Ton toklaşır. Ancak Akustik gitarlardaki çelik tellerle elektro telleri bir değil zannımca. Elektrogitarda teller daha sert ve bend çok daha zor olur. Ancak yumuşak karışımlı tel markalarına yönelirsen bend problemi de biraz azalır. Ben Curt Mangan kullanıyorum, Türkiye'de yok sanıyorum ancak Ernie Ball'da işini görebilir. Ayrıca tellerin malzemesi farklı olanları var, onlara da bakmak lazım. Ben hep .09 ve .10 kullandım ancak .11 ler standart stratocasterlarda sorun olmaz. .12'yi E üzerinden akortlarsan ne olur hiç bilmiyorum, toplam gergi bayağı fazla olacak, Gibson fretboardı kaldırır ama stratın hangi marka ve fretboard tipinde olduğunu bilmem lazım.
     
  3. Bend hiç sorun değil, çünkü bahsettiğim bağlamda çalarken zaten pek bend yapmıyorum. Standart işi şeyler çalmaya uğraşıyoruz ve o ekolde de bendin pek yeri yok gitarda. 0.12 de şart değil, 0.11 de olur pekala.

    Bahsettiğim gitar tipik bir Strat değil, Music Man Silhoutte. Sanırım tipik bir Strattan daha küçük skalaları.
    Hoş, sırf bu iş için orta yollu bir superstrat düşünebilirim. Kore malı bazı Ibanez SA'ların filan kesimlerini ve işçiliklerini beğeniyorum, ikinci elde uygun düşebilir...Şu tip bir şey mesela ?
    http://www.guitarguitar.co.uk/electric_guitars_detail.asp?stock=06021511101129
     
  4. 9-10 aydır Endonezya Malı G&L S-500 ve Amerikan Malı G&L Comanche'de standart akortta 0.11'lik Jim Dunlop set kullanıyorum .. Gitarlarda hiç bir sorun yok tabii.. . Ama özellikle bend ve vibratolara alışmak çook zaman alıyor. 0.11'e Eb akortla başlamak da alışmanızı kolaylaştırabilir.

    Bu tip setlerin bence etkisi esas temiz tonda zaten. İstediğiniz yönde farkını görürsünüz.. Penayı da kalınlaştırmak istediğiniz ton açısından iyi olabilir.

    Mevcut gitarınızda 0.09'dan 0.11'e geçiyorsanız sap ayarı da gerekebilecektir muhtemelen.. Tel değişimini bir luthier'e yaptırmak daha iyi olabilir.

    NOT: Eş zamanlı yazmışız, bend ve vibrato konusunu dikkate almayın.
     
  5. Evet, tel değişimini o şekilde yapacağım. Zaten sap ayarı anladığım bir şey değildir, işim olmaz truss rod ile:)
    Endonezya S-500'den memnun musunuz peki ?
     
  6. Memnunum.. İşçiliği çok iyi değil ve ağacı (hard ash) inanılmaz ağır.. Manyetikler ve köprü Amerikanlar'la aynı.. Köprüyü bir tahta parçasıyla sabitleyip, köprü manyetiğini Seymour Duncan TB4 ile değiştirdim.. Distortion/Overdrive ile çalarken S-500'ü tercih ediyorum..

    Köprüsü de bence Fender'lere göre çok daha iyi..

    G&L strat'lerin -pasif- ton kontrolleri de çok mantıklı, alt ton potunun doğrudan bası kontrol etmesi oldukça işe yarıyor..

    G&L'in MFD manyetikleri normal single coil'lerden çok farklı, farkı duyabilmek için youtube'daki G&L legacy ve s-500 karşılaştırmalarına bakabilirsiniz.

    Şunu da ekleyim: Caz için Comanche'yi tercih ediyorum. Hard Ash bence clean tonlar için çok uygun değil.
     
  7. Anladım. Teşekkür ederim. Comanche şık bir model, ayrıca G&L'nin geniş kasa ve archtop olmayan hollowbody modelleri de varmış. Tabi bir hayli pahalılar, ama Amerikan malı olanlar ömürlük olur sanıyorum. Görüntüsüne illet olduğum için Telecaster'in hollowbody modelini sevmiyorum, ama G&L'nin Z-3 Semi-Hollow ve hele de ASAT Deluxe semi-hollow çok güzel gitarlarmış. PRS'e göre filan da hesaplı oldukları açık. Bunları Senkop getiriyor herhalde, ama Tünel mağazalarında vitrinde bu ara pek görmedim.
     
  8. G&L'lerin ikinci eli düşük oluyor.. Geçenlerde 880$'a SRV'de maple saplı bir Amerikan S-500 vardı örneğin. Şu anda da SRV'de hollowbody olmayan bir tribute asat var. Bundaki MFD sap manyetiği belki tatmin edici caz tonları verebilir..

    Senkop'a bir sormak lazım.. Yaklaşık bir senedir Senkop'un önünden geçmedim.. Ama o zamanlar içeride bir kaç G&L vardı diye hatırlıyorum.
     
  9. Standart duzende calarsaniz 12 numara tel sikintili olabilir.Ama gerekli ayarlamalarla bence kaldirabilir diye dusunuyorum.Malum bu sekilde telecaster calan birsuru insan var.Stratta da daglar kadar farketmeyebilir.Fakat soyle bir durum var kullanacaginiz gitar strat oldugundan dolayi telleri kalinlastirmak tam olarak istediginiz sonucu yaratacak mi?Dusuk tuseyle calmak lazim zira stratta tuse yukseldikce istediginiz caz tonundan cok uzakta bulacaksiniz kendinizi.Hele ki teller kalinsa.Stratla cok da uygun caz tonu alanlar var fakat gitar oldugu kadar amfiniz de onemli.Clean headroomu genis bir amfiniz varsa mesela stratla kalin tel olayi ise yarayabilir diye dusunuyorum.Ama tweed bir Fender amfide ayni sekilde tutmama ihtimali var mesela.Yani sadece gitara gore dusunmemekte fayda var.
     
    Kuntekin bunu beğendi.
  10. Stratları kullanmanın genel bir "stratça" yolu vardır ve birçok gitarist bunu yaptıklarını söylerler: gitarın volümünü full değil 9a ya da 8 e kadar düşürmek. Bu şekilde daha yumuşak ve tizleri biraz traşlanmış çokça aranan strat tonu alınır. Birçok videoda gitaristler bunu böyle yaptıklarını söylerler. Fabrika çıkışlı strat gitarların kapasitörlerinden kaynaklandığını düşündüğüm bir tonlama özelliği bu. Gerçekten ton farkı yaratıyor, illa ki ton potlarıyla oynamaya gerek yok.
     
  11. Volume pot dinamigi basli basina bir mevzu zaten.Ton potlari da bir o kadar etkili tabi ki.Ama bu pot ayarlari da amfiden amfiye cok degisiklik gosteriyor.Misal elimizde blackface bir amfi ya da ac30 falan varsa volume potu kismak guzel olabiliyor.Ama tweed tipteyse misal volumeden almak yerine ton potansindan ayarlama yapmak hani ayni tona daha yakinsatiyor.Farkli tabi ki temelinde.Yani bir strat bir sekilde bir Dumble tipli bir amfiye girdigi zaman ister istemez strat duyuruyor kendisini.
     

Bu Sayfayı Paylaş