Brutal Vokal Nasıl Yapılır?

'Müzik Endüstrisi' forumunda Petrucci_21 tarafından 28 Mayıs 2005 tarihinde açılan konu

  1. Arkadaşlar bir death grubu kurduk herşey çok iyi yavaş da olsa beste çalışmalarımız var. Elemanlar aynı seviyede oldugu için sorun da cıkmıyor ama cok büyük bir sorunumuz var Brutal Vokal. Bulamadık bir türlü ve bulamayacagız gibi de görünüyo piyasada hem brutal wokal yok hem olsa bile millet super grupların cover larını yapıyor biz ise yeni başladığımız için tıngır mıngır beste ile ugrasıyoz. Ilk dinlediğimde de '' Ulen way be herife bak sanki öbür dünyadan sesleniyo'' diye sasırıp kalmıstım sonra hep yapmak istedim ama elime acıyan ses tellerimden baska hiçbisey gecmedi eh brutal yapcak adamı da bulamıcagımıza gore bunu ögrenmeye karar verdim. Acaba burdaki tecrübeli arkadasların bildiği bir brutal vokal dersi veren bir hoca falan varmı izmirde kafama koydum ucreti neyse halledicem.Ama yeterki bende mikrofonda kendimi öbür dünyada gibi hissedeyim (Hayatımda ilk defa bi bayan olarak doğmak istedim ARCH ENEMY nin vokalisti ANGELA olmak isterdim :D ) bunu öğrenebileceğim bir yer olmalı mutlaka sehir dısı da olabilir yurt dısı bile olur. aklıma su geldi bircok effect aracı varda niye clean sesi brutale ceviren bi arac yok. yada varsa markası modeli falan nedir eger öğrenemezsem bir gün o aletten yapıcam Bunu ögrenmeyi petrucci gibi gitar calmaktan bile cok istiyorum :cry: :cry:
     
  2. brutal vocal dersi diye bişey olmaz :!: :!:
    olursada çok ayıp olur, çünkü sesi eğitmekten çok paralamaya yarar, bunun bir ustası bir tekniği yokki sana şöyle böğüreceksin desin..

    brutal vocal yapmak içinde kendini zorlama ses tellerine kalıcı hasarlar verebilirsin..

    nedense özellikle daha genç arkadaşlara bunu anlatmak baya zor oluyor, yok efendi şu şöyle yapıyor bu böyle.. hiçbişey olmuyo adamlara falan filan, daha önce çok konusunun geçtiğine rastladım bihayli bilinçsiz davranan var bu hususta..

    zira bende yıllardır death metal çalıyorum ama vocal ile hiç işim olmaz, boğazını parçalamaya gönüllü birileri bulunur hezaman ;)
     
  3. vileshome doğru demiş tabi bazı noktalarına katılmıyoruma özellikle boğazın parçalanır vs..

    dediğin gibi bu işin effectleride var ama direk clean'i brutal yaparmı bilmem.. vocal processorler var.

    eğer kendinde o yeteneği hissetmiyosan hiç başlama bu işe,brutal vokal sanılanın aksine etrafımda clean'den çok fakat adam gibi yapan parmakla sayarsın.. zor iştir.. öle ders felan olmaz sanırım fakat teknikleri var tabi..
     
  4. obituarynin vokalisti gırtlak kanseri olmuş şeklinde geyikler vardı vakti zamanında :)
     
  5. güzel kardeşim! yazıktır günahtır, clean clean söylemek varken niye böyle yapıyosunuz. soradan kalıcı hasarlar olunca çok üzülürsün bak, ameliyata kadar yolu var bunun. :cry:

    metal müzigin önemli bir unsuru sesi bozarak vokal yapmak, kabul ediyorum ama dozunu kaçırmamak lazım.sen gene iyi düşün.
     
  6. brutal vocal yapılmasın mı :?: yapılsın.. oda lazım çünkü, ama kimse sağlıksız bişey olmadığını savunmasın ;)
     
  7. GKN

    GKN

    181
    0
    300
    brutal in tekniği falan yok mu hiç?

    yok çeneyi geri çeliceksin, microfonu şöyle tutacaksın falan diye.

    (bilinçli forum üyesi olarak ne yapıyoruz 2. mesaj yerine editleyerek mesaj ekliyoruz:) )
    slipknotun vokalisti chorus bağlıyor,
    birde Distortion bağlıyor bazıları microfona falan ama nasıl oluyor bilmiyorum.
     
  8. Bu tarz vokalleri yapan insanların ciğerleri bir kere çok büyük ve gerçekten baya bir ses aralığına sahipler...

    YAni bu tarz vokalleri herkez yapamaz :)

    Kendini kasarsanda zaman zaman Duman ın vokalisti Kaan gibi olursun :)
     
  9. Bence söylediklerin çok bariz yanlışlarla dolu, hata bazı yerlerde kendin söylüyorsun bunları :)

    Çok yönlü olan/olabilen herşeyin bir tekniği vardır, olmasa da geliştirilir. Söylediğin gibi brutal vokal yapamk çok zararlı olabilecek bir şey ama bir konseri başladığı gibi bitiren brutal vokaller de yok değil, bu işin tekniği de mümkün olduğunca az zararla bunu yapmaktır, ayrıca brutal vokal dediğinizin bir çeşidi yok, onlarca çeşidi var :)

    Kaldı ki herşeyi geçtim, herhangi bir tür vokalde nefes alma olay çok önemlidir, kanımca brutal vokalde bu daha da önemlidir, ister zamanlama olarak olsun ister teknik olarak. Hani şu diyafram b.k püsür olayları yani :D

    Bir keresinde bir arkadaşla konuşurken brutal grind vokali ile ilgili, doğru mu adlandırdım onu bile bilmiyorum, bana şunun gibi bir şey söylemişti. "Sesi direk burun bölgesiniden çıkartacaksın" (nasıl oluyorsa :D ) Ayrıca böyle burun bölgesini göstermişti eliyle falan :D :D Tek bildiğim bu, eğer bilgi sayılırsa :D Kolay gelsin, araştırmaya devam et derim :D
     
  10. Söylediklerinin geneline katılıyorum bir yerdışında oda sesi burundan filan çıkar lafı :)

    Vokali geliştirmede genellikle belirli teknikler vardır biraz uzun bir mevzu (ben halen şan-vokal dersleri aldığım için söylüyorum) , alşınan nefesi karna verip yavaş yavaş vokalde o nefesi vermek gerekir,buna ek olarakta sert ve kirli vokallerde işin içine gırtlakta giriyor karın boşluğğuna alınan o havayı verirkende vokali bir yandanda gırtlaktan yapmak lazım....

    Bunlar biraz yetenek gerektiren zor işler...YAni herkes bunu yapmaya kalkarsa adamın konuşma sesi bile allak bullak olur :)
     
  11. hoca işte dediğim yanlışlara düşüyorsun :!: ses gerçekten bir enstrumandır, profesyonel bir şan hocasına brutal vocal gibi bişeyi gösterirseniz adam düşer bayılır orda :) zira bu konuda müzikal eğitimin yanında tıp eğitimi almış şan hocaları var pek çok konservatuarımızda, bukadar yüzeysel geçmiyelim..

    brutal vocalin hiçbir şekilde metoda dayalı bir yöntemi yoktur ve bu şekilde eğitimi gibi bişeyde sözkonusu olamaz..

    brutal vocal tarzı sadece farklı bir müzikal yaklaşımdır, sağlıksız olduğuda son derece açıktır..
    alıntı yaptığın mesajımda da belirttiğim gibi "çok iyi yapan var hiç bişey olmuyor.. falan filan.." bunlar örnek teşkil edemez, çünkü bütün konser boyunca aynı performansla bunu yapan yada yapabilen bir kişi kendi sesiyle kumar oynuyor demektir, özellikle sıkca sahne alıyorsa..

    uzun dönem brutal vocal yapıpda sesinde hasar oluşmamış kimseyi görmedim şimdiye kadar, ses borozan gibi olmuştur ses telleri hastadır ama bu ne kendinin nede etrafındakilerin umrunda olmadığı için normal bişeymiş gibidir, sadece adamın sesi kalınlaşmıştır sestellerinin doğru şekilde birleşip birleşmemesi kimsenin umrunda değildir :!:

    ama herzaman hasar bu boyutta kalmaya bilir çok ciddi ses kayıpları oluşma riski vardır.. yani durum "ben E-5 de 180 basıyorum hiçbişey olmuyor.." gibi bişey..
     
  12. Kesinlikle yanlış bilgilendirmelerle dolu bir başlık haline gelmiş. Herkes kulaktan dolma birşeyler anlatıyor. Brutal vokal zarar veren birşey değildir.
    Yapmayı bilmek ve öğrenmek gerekir. Bilinçsizce yapılan her iş zarar verir. Elbetteki insanlara genelde uzak bir sound olduğu için herkes zarar verir ses tellerine, teknik gerektirmez gibi şeyler söyleyebilir. Teknik de gerektirir, yetenek de. Ayrıca gelip de brutal vokal yapan insana gülen bir şan hocası görürsem asıl ben ona gülerim. Joe Cocker çok mu temiz vokal yapıyor derim hatta :)
     
  13. vileshome bir konuda haklı ama...

    Rock kökenli vokal teknikleri ülkemizde hiçmi hiç gelişmemiştir,bu sebeplede ders veren yerlerde yok denecek kadar azdır belkide hiç yoktur...
     
  14. Soruyu soran arkadaşa önerim: ders, şehir dışı, şehir içi falan dediğine göre ayıracak paran var anlaşılan 1.adam gibi bi processor alıp sadece vokale bağlarsın iyi bi ayarla (bol gain,distortion) konuşarak bile o tarz müzikte fena iş çıkarmazsın...(seneler önce zoom 9020 bağlarlardı vokale ötme falanda yapmazdı...şahaneydi) 2. ortamların gaz elemanlarından birini kafalar sanat için ses tellerini heba etmeye ikna edersin frontman olarak hayatına devam eder sende paranla kendine yatırım yaparsın adam gibi armoni dersi alır 25 yaşına gelincede jazz cı olursun neydi eski günler peh diye içlenirsin...müzik dünyasındakilere jazzı keşfetmişler ve keşfedecekler gözüyle bakarsın...)
     
  15. Boyle şeyler duydukça jazz müziğe uyuz oluyorum :)

    Yaşasın brutal vokal :p (uyuz olurum :D )

    Bence gitmen gereken yer, brutal vokal yapan bir vokalist :) Bu işi ciddi yapan bir grup bulup onun vokalistine danış...
     
  16. brutal vokal yapıpta sesin tahrip olmaması mümkün bi mevzu değil, hiç kimse kandırmasın kendini. bu doğrultuda " konseri başladığı gibi bitiren brutal vokaller de yok değil" lafına fazlasıyla katılıyorum, zira brutal vokal sesi bozarak yapılır. sahnede durduğun her dk ka ses tellerinde, fazla yüklenmeden dolayı kızarmaya sebep olur yani brutal performansın katlanarak güzelleşir.

    petrucci kardeşimiz eğer illa brutal yapmak istiyosa önce diyafram kullanmayı iyi ögrenmesi lazım, karın kaslarını güçlendirmesi lazım ki temeli nefesi kuvvetle dışarı vermeye dayanan bir vokal şeklini yapabilsin. ciğerlerle vokal yapılmaz, brutal hiç yapılmaz. yapsan yaparsında, bişeye benzemez.
     
  17. Sesin Korunması

    Ses Sanatçılarında Ses Bozukluklarının Nedeni
    Türkiye'de ki profesyonel ses sanatçılarının en önemli sorunlarından biri, seslerindeki bozulma nedeniyle başvuracakları yeterli sayıda foniatrın olmayışıdır. Foniatr, müziğin temel bilgilerine sahip, şan tekniğini de bilen ve sadece ses bozuklukları ile ilgilenen Kulak, Burun Boğaz uzmanıdır.
    Türkiye'de foniatr'ın az sayıda bulunmasının yanı sıra, öneminin bilinmeyişi de büyük sorundur. Çünkü birçok sanatçının, Foniatriarın görevini üstlenen KBB uzmanlarından beklentileri çok farklıdır. Uzmana başvuran sanatçının amacı, ses bozukluğunun birtakım ilaçlarla bir an önce giderilmesi ve sahne çalışmalarının kesintiye uğramamasıdır. Oysa ses bozuklukları konusunda eğitim görmüş, deneyimli bir KBB uzmanının görevi, ses bozukluğunun nedenlerini saptadıktan sonra bunu ortadan kaldırmaktır.

    Ses sanatçılarındaki ses bozukluğu nedenleri aşağıdaki gibi sıralanabilir:

    1- Tekniğin kusurlu olması: Şarkı söylemeye yeni başlayan bir şarkıcının tekniği yanlış olabilir ve gırtlağını fazlasıyla zorlayarak birçok sorunla karşılaşabilir. Bu durum kendini kanıtlamış bir şarkıcı içinde geçerlidir. Üstelik bu sanatçılar şarkı söyleme tekniklerinde bir kusur olacağını kabul etmek istemezler.


    2- Karın kaslarının hatalı kullanılması: Ses organlarının yalnızca gırtlakta yer aldığını düşünen bazı sanatçılar karın kaslarını önemsemezler. Karın kaslarının doğru kullanılmadığı durumlarda ses sorunları doğabilir.


    3- Yanlış postür: Postür, vücudun ayakta ve dengeli bir biçimde simetrik olmasıdır. Yatarak, oturarak ve kol kaslarını gererek şarkı söylemek çok zor ve yanlıştır.


    4- Buluğ döneminde şarkı söylemek: Tartışmalı olmakla birlikte buluğ döneminde ses tam oturmadığından şarkı söylemek, şan dersleri almak zararlıdır.


    5- Kendi sesinden farklı bir ses çıkarmaya çalışmak: Her şan öğrencisinin kalbinde bir aslan yatar ve sesini ona benzetmeye çalışır. Bu çok yanlıştır.


    6- Yetersiz eğitim: Şarkıcının eğitim süresinin kısa olması ve bu eğitimin zaman zaman kesintiye uğraması birçok sorunu beraberinde getirir. Bir şarkıcınırı ses eğitimi gördüğü yılların, ses yeterliliği ile doğrudan bir bağlantısı vardır. Bir iki yıldır ses eğitimi alan bir şarkıcının teknik problemleri, yirmi yıldır çalışan kişiye göre daha fazla olacaktır.


    7- Eğitim ve çalışma programlarının yüklü olması: Şarkıcıdaki fiziksel dayanıklılığın düşmesine ve psikolojik gerilime yol açan yüklü bir programla, olumsuz gelişmeler kaçınılmazdır.

    8- Prova ortamının sağlıksız olması: Bozuk akustik, sigara dumanı, toz, gürültü, kuru, sıcak ya da Soğuk ortamlar ses bozukluklarına yol açar.


    9- Sesin dinlendirilme sürecindeki yanlışlar: Bu yanlış, genel olarak konser sonralarında yapılır. Başarılı bir konserden sonra sahne arkasındaki kutlamalar zararlı olabilir. Şarkıcı yorulmuş ve gerilmiştir. Çevresinde gürültülü bir kalabalık vardır ve çevresi kuru, tozlu bir havayla kaplıdır. Benzer şartlar gösteri sonrası partilerde de vardır ve sigara dumanı işi daha da kötüleştirir.


    10- Sese uygun olmayan repertuar: Şarkıcılar seslerinin sınıflandırılmasının bir alışkanlığa dönüşmesinden mutsuzluk duyarlar. Ancak sesi olduğundan başka bir şekilde kullanmaya çalışmak daha büyük mutsuzluklara neden olacaktır.


    Il- Yanlış performans (Eğitimsiz veya az eğitimli yoğun ses kullanımı): Bir şarkıcının ses eğitimine başlamadan önceki aktif çalışma süresini bilmek gerekir. Amatör şarkıcılar sık sık düzeltilmesi oldukça zor olan, istenmeyen teknikler geliştirirler. Eğitimsizler ya da az eğitimli yoğun ses kullanımı ve uygun olmayan repertuar, daha sonra ortaya çıkacak ses bozukluklarının nedeni olabilir.


    12- Konuşma sesinin korunmaması. İnsanların tümü seslerini konuşmak için kullanır. Ses sanatçıları şarkı söylediklerinde seslerini korumayı bilirler ancak konuşurken aynı özeni göstermez ve bundan zararlı çıkarlar. Uzmanlar genellikle konuşma sesi ile ilgilenmezler. Bu da sesin zorlanmasına ve konuşma sesinin olduğu kadar şarkı söyleme sesinin de etkilenmesine yol açar. Bu tür bir zarar özellikle arabalar ve gürültülü ortamlar gibi gürültünün aldatıcı düzeyde yüksek olduğu yerlerde meydana gelir.


    13- Uçak yolculukları: Kabin içindeki kuru hava ve fondaki gürültünün yüksek sesle konuşmaya neden olması.
    14- Lombard etkisinin bilinmemesi: Lombard etkisi, gürültülü ortamlarda sesin şiddetinin artırılması eğilimidir. İyi bir şarkıcı bu eğilimin nasıl denetleneceğini bilir ve sesi için zararlı olacak düzeyde sesini yükseltmez. Klasik müzik sanatçıları bu eğitime sahiptirler ve genel olarak bir piyano eşliğinde şarkı söylerler. Ancak büyük salonlarda orkestra ile çalışanlar ve opera şarkıcıları deneyimsiz dönemlerde aşırıya kaçarlar ve seslerini zorlarlar. Bu durum pop şarkıcılarında daha sık görülür.


    15- Çalışma ortamının iyi olmaması: Konser amacıyla inşa edilmemiş, akustiği bozuk büyük salonlar, havasız, gürültülü ortamlar ses sanatçıları için çok zararlıdır. Özellikle büyük salonlarda yüksek sesle şarkı söyleyen pop sanatçıları için ses monitörleri son derece önemlidir. Bu aletler, şarkı söyleyen grubun ve şarkıcının sesini kendisine yönelterek akustik geri dönüşü sağlar. Ancak bunların kullanılması her konser ortamında mümkün değildir.


    16- Sahne korkusu: İnsan sesi, duyguların en hassas ileticisidir. Eğitimli şarkıcılar normal şartlarda seslerini fiziksel ve duygıısal stresten korumayı bilirler. Ancak bunu başaramadıkları zamanlar da olıır. Sahne korkusu, güvensizlik, depresyon ve diğer duygusal bozukluklar sese yansır. Bu tür tepkilerin bir kısmı otonom sinir sistemi aracılığıyla ortaya çıkar ve ağız kuruluğu, ciltte solukluk, salgılarda koyulaşma meydana getirir. Bunlar normal tepkilerdir, iyi bir eğitimle ve güven duygusunun gelişmesiyle üstesinden gelinebilir.


    17- Sigara kullanımı: Sigara dıımanının mukozadaki zararları tartışılmaz. Ses kanalı boyunca hafif ödem ve yaygın iltihaba yol açan dumanın kendisi gibi yaydığı sıcaklık da önemlidir. Ses sanatçılarının sigara içmeleri çok yanlıştır. Ancak sigara içmeden de sigara içilen ortamlarda bulunmaları sorun yaratabilir. Bazı tiyatro veya konser salonlarında, sahneden salona doğru havayı üfleyen fanlar yerleştirilerek sanatçıların korunmasına özen gösterilir.


    18- Alkol kullanımı: Alkollü içeceklerin az miktarda içilmesi bile tartışma konusudur. Uzmanların çoğu, damarlarda ve mukozada yol açtığı değişiklikler nedeniyle alkole karşı çıkarlar. Birçok sanatçı ise sahneye çıkmadan önce az miktarda alkole ihtiyaç duyarlar ve bunun kendileri için olumlu bir etkisi olduğunu savunurlar.


    19- İlaç kullanımı: Antihistaminik ilaçlar boğazda kuruluk yaratarak seste bozulmalara yol açabilir. Bu nedenle dikkatle ve doktor gözetiminde kullanmak gerekir. Benzer sonuçlar, bilinçsiz antibiyotik kullanımında da görülür. Sanatçılar gösteri öncesinde boğaz rahatsızlıkları için hekime danışmadan antibiyotik kııllanırlar. Oysa uygun ilaç ve dozun saptanmasını hekime bırakmak gerekir.


    Örneğin, antibiyotikler mikropları öldürür ama virüslere karşı etkili değildir. Soğuk algınlığı, virüslerin yol açtığı bir hastalıktır. Bazı antibiyotiklerin bazı mikroplara hiçbir etkisi yoktur. Penisilin, "streptokok" adı verilen boğaz hastalığının mikrobuna karşı etkilidir. Ancak boğaz hastalığını streptokok değil de "stafilokok" yapıyorsa penislin hiçbir işe yaramaz, boşa zaman kaybı olur; bu arada da mikroplar direnç kazanır ve hastalığın tedavisi güçleşir.


    Kortizon, ödem ve tahriş bulgularını ortadan kaldırır ama vücudun mikroplara karşı direncini düşürürür. Kortizon çok bilinçli olarak, uygun doz ve sürelerde kullanılmalıdır.
    Antihistaminikler mukozada kuruluk yapar, boğazda kazınma ve kuru öksürüğe neden olur. Daha önce hiç antihistaminik kullanmamış bir sanatçının program öncesinde kullanmaması gerekir.
    Aspirin, alternatifi olduğu sürece hiçbir zaman bir ses sanatçısı tarafından kullanılmamalıdır. Yan etkileri vardır ve ses tellerinde kanamaya yol açabilir. Tedavi sırasında alınan ilaçlarda birçok yan etkiyle karşılaşmak mümkündür ve bundan kaçınmak için mutlaka doktor kontrolünde ilaç almak gerekir.
    Yüksek dozda "C" vitamini kullanımı da idrar söktürücü özelliğiyle aşırı su kaybına ve mukozada kuruluğa neden olabilir.


    20- Uyuşturucu maddelerin kullanımı: Burun ve boğaz mukozalarını tahriş eder, damarlarda genişleme ve büzülmelere neden olur, duyarlılığı düşürür; sonuç olarak ses kontrolünü azaltarak sesin bozulmasına yol açar.


    21- Bazı yiyecekler: Gösteriden önce süt, dondurma, çikolata, kahve, kuruyemiş gibi besinler boğazda tahriş, boğazı temizleme ihtiyacı ve salgılarda koyulaşma meydana getirir. Limon suyu salgıları incelttiği için yararlı olabilir.

    22- Sesin yaşlanması: Sesin yaşlanması her zaman kişinin yaşıyla doğrudan ilişkili olmayabilir. Ancak çoğu yaşlı insanın vücudundaki aşağıda sıralanan değişikliklere bağlı olarak seslerinin de değişim gösterdiği saptanmıştır:
    o Vücuttaki kıkırdak özelliklerini kaybedip kemikleşmeye başlar.
    o Yumuşak dokularda hacim olarak küçülme görülür.
    o Gırtlakta yer alan iç kasların elastik lifleri azalır ya da kopar.
    o Damarlarda kireçlenme ve daralma gibi rahatsızlıklar sonucu gırtlağın beslenmesi azalır.
    o Vücuttaki yağ birikimleri nedeniyle genel sağlık sorunlarına da bağlı olarak çalışma temposunda düşü olur.
    o Akciğerlerin kapasitesi düşer.
    o Hormonların fonksiyonları azalır.
    o Su metabolizması azalır.
    o Boyun dış kaslarının yumuşaklığı kaybolur.
    o "C" vitamini metabolizması azalır.
    o Kollajen doku azalır.
    o Erkek sesleri 80-90 yaşlarında incelirken, kadınlarınki kalınlaşır.
    23- Mevsim hastalıkları.
    24- Genel durum bozukluğu.
    25- Yorgunluk.
    26- Uykusuzluk.
    27- Cinsiyet hormonları.
    28- Gece geç saatlerde yemek yeme alışkanlığı.
    29- Aşırı heyecan.
    30- Vücudun su ihtiyacının karşılanmaması.
    31- Havanın nem oranının düşük ya da yüksek oluşu.
    şim.

    Mehmet Ömür,Sesin Peşinde,2001
     
  18. Abi çok süper olmuş ama burdakileri dikkate alarak bu amatör gruplardan 4te 3ünün vokalistlerinin öleceğini öngörmemiz lazım. Bozuk akustik bile sese zarar veriyormuş abi, bizim çalıştığımız ortamlarda akustik olmuyor ki bozuk olsun :?
     
  19. processor lazım...çok alakalı değil belki ama emptywords.com da rahmetli chuck schuldiner'in
    (death-control denied) hastalığı ortaya çıktıktan sonra yapılan röportajı var...yıllardır sahnede çığlık atmasının
    yarattığı olumsuzluktan bahsediyor ing bilenler bakabilir...rip...
     
  20. eğer uzun süre vokal yapmak istiyosak bunların bi çoguna uymasakda uyarmış gibi yapmak lazım.
     

Bu Sayfayı Paylaş