Elektro gitar: dolgusu, boyası, cilası

'Elektro Gitarlar' forumunda cakewalker tarafından 24 Ağustos 2005 tarihinde açılan konu

  1. Herkese selamlar, uzun süredir elektro gitar yapımı üzerinde çalışıyorum hatta aradığım parçalarla ilgili ilan da vermiştim ocak ayında bazı arkadaşlar hatırlar. :roll:

    Gel zaman git zaman bu işi ucundan da olsa öğrendim. Şimdilik sadece gövde yapabiliyo olsam da teorimi ve pratiğimi her gün ilerletmeye çalışıyorum. :wink:

    Şimdi sorun bitirmiş olduğum, yada bitirmek üzere olduğum bir kaç gövdem var. Yurtdışı forumlarında da gezindim, bazı kitapları da okudum ancak neticede bu işle uğraşmış bazı arkadaşların da tecrübesine ihtiyacım var.

    Gerçi bu finishing olayı ağaca göre değişir tabi ama..

    1- Gitarımızı kestik, şeklini verdik, törpülerle son halini verdik. Sonra da 220 ile zımparaladık..

    Pekala şimdi ağacımızın maun olduğunu varsayarsak

    2- Sıradaki aşamamız dolgu verniğimi oluyor? Eğer oysa nasıl uygulamak lazım? Fırça, tabanca?

    3- Şimdi de dolgu verniğini tekrar zımparalamak mı geliyo?

    4-Ağacın gözükmesini istiyorsak bu aşamadan sonra nasıl maddeler, boyalar kullanmlıyız?

    Arkadaşlar her ne kadar biraz bişeyler biliyo olsam da konu ile ilgili terimlerde ve kullanılacak malzemede pek bi cahilim.

    Herkesten katkı bekliyorum :p
     
  2. abi ben Drb abiye sormustum o da bana bır mesaj gondermıstı ıstersen aynısını sana da gondereyım...ama sadece boya ile ilgili bişey...öle dolgu cilasını filan kapsamıyor..
     
  3. gönder abicim
     
  4. bir süre bir gitar fabrikasında çalış bence,orda işi öğrenip sonra yap bu işleri =) hem daha sağlam olur direk temelden öğrenmiş olursun,biliyorsun usta olmadan önce çırak olmak lazım gelir.

    bu work&travel olaylarında belki böyle birşey yapılabilir.
     
  5. bana mükemmel bir fikir verdin.seneye work%travel a gidicem o tarz bir iş mükemmel olur.sağol darestan:)


    (ben kumarhanede çalışmayı düşünmüştüm.hayvan bahşiş alırım)
     
  6. 1. 1600-2000 falan cok ince zimpara ile cok temiz zimparalayacaksin.

    2 .Dolgu cilasi alip onun ile gozenekleri kapatacaksin. Agactan agaca fark eder, maun daha cok ister, maple daha az mesela.

    3. iyice kuruduktan sonra yine ince 1600 falan giib bir zimpara yapmak lazim.

    4. Devaminda ya seluloz bazli (dolgu vernigini de buna gore seluloze seluloz, polye poly almak lazim) yada poly artik ne istersen (benim tercihim seluloz) ustune tercihan tabanca ile (yada aerosol satiliyorsa ondan al) at. Firca da olabilir ama daha ince ve duzgun katman ceker tabanca. Cok fazla degil!

    5. kurusun

    6. 3'e geri don! Ilk uc sefer de guclu zimpara yap 1600 ile kuruduktan sonra. Sonra o kadar guclu yapmazsin. Bu islemi en az 7 8 kez istersen nitrocellulose ise 11 12 kez sana bagli sonuca bagli tekrarla.

    7. En son katmanda zimpara yapma!

    8. Araba pasta cilasi al, ve onu govdeye sur. 4 5 dakika bekle tamamen kapli olsun govde bu arada, ugrenc gozukecek. Bir tane maktap ucuna takilan yumusak ped ile maktabi bastirarak govdede dolastir. Cok iyi pasta cila yapmis olursun. Sonuc cok parlak bir finish olacak. Eger cok parlak degil saten olsun diyorsan o zaman bu islemden sonra cok ince ama cok ince 2000 flaan zimpara ile cok bastirmadan islem yap!

    B
     
  7. Barlo abim bu sensin!

    Peki işin içine boya girince son aşamadan önce mi boya süreceğiz..

    Bi de seluloz ve polynin sana göre avantaj ve dezavantajları nedir?

    Sen bu işleri ev ortamında mı yaptın, yoksa bi atölye bulup yapmak şart mı koku açısından?
     
  8. Hemen cevaplayalim:

    1. Bu isleri yaparken aman aman aman dikkatli ol evi yakabilirsin. Hepsi genelde yanici maddeler icerir tiner gibi. Cok cabuk alev alabilirler.

    2. Ben hem firca ile hem aerosol ile hem de son iki sefer tabanca ile yaptim. Valla tabanca o kadar rahat ki. Ama tabi evde yapamazsin bir marangoz atolyesi cinsi bir sey lazim gelecek. Evin icine edersin yani dikkat et.

    3. Ben evde yapmisken hem firca hem aerosol ile bir kac hafta banyoya sadece gitar boyamak icin girmekteydim. Allahtan amerikada o zamanlar her gun havuza gidip 2km yuzmemi yaptigimdan banyoda yikanmam gerekli olmuyor idi. Neyse gereksiz mevzuular! Kuvetin orayi her seferinde buldugum bir yatak naylonu ile kaplamistim, buyuk oluyor iki kisilik yatak naylonlari. :wink: Sonra atiyorsun kurtuluyorsun hic bir temizlige gerek kalmiyor. Ama gelecek sefer nerden bulurum diye hemen hayiflanmaya basliyorsun.

    4. Poly: Cok saglamdir, plastik gibidir mubarek. En iyi koruyandir ve hic mi hic nem gecirmez adeta. Goruntusu cok parlak olabilir, ve onunla cesitli derinlik veren numaralari yapmak cok kolaydir. Belalari: 0 nem gecirdiginden ayni zamanda gitar isterse 50 senelik olsun agac hic kurumaz!!!!!!! yani ilk aldigin gunku gibi kalir. Bataklikta yasiyorsan bu genelde belki isteyecegin bir sey ama kaloriferli bir evde kalan bizler icin gitar yillar boyunca daha da kuruyup daha da iyi bir duruma gelecektir! Ben mesela 90 fender stratimin poly finishini pickguardinin altindan cikardim (kimsayal bir madde ile), hic bir sey gozukmuyor yani. Ve icine nem alan hani teknik aletlerin icnde gelen ufak posetler var ya ustunde yemeyin falan yazar, onlardan koydum her sene. Valla da billa da fark etti hem de aslanlar gibi. Bunun yaninda 10 senelik les paulum (nitro cellulose o) valla nasil biliyormusun, gozumu kapadigimda titresimden hangi nota anlar duruma geldi yani. Saka yapmiyorum, butun govdede kurumadan dolayi inanilmaz bir vibrasyon artisi var.

    Neyse yani en buyuk belasi budur. Ikinci bir belasi yaparken eger tinerle cok karistirmazsan (daha cok is demek) cok yapiskan bir halttir. Ve yanlislari duzeltmek hic kolay degildir.

    Nitro cellulose: Dusun bakalim kagida su geldiginde ne olur! Siser dimi. Dolayisi ile seluloz bir cilaya nem disardan geldiginde hemen etkilesim geregi siser ve genisleyip (gozle gozukmeyecek sekilde) onun girmesini engeller. AMMA VELLAKIN tahtanin icindeki nem daha az oldugundan disariya daha rahat cikabilir. Dolayisi ile tahta hem kuruyabilir, hem de sudan nemden korunmus olur. Pahalidir meret, polyden falan iyileri (renk degistirtmeyenleri; italyan diyorlar turkiyede ne alaka ise aslinda kaliforniya menseili ama), hem de cok pahali. TAbi bir gitar icin problem degil de bir seri uretim gitar sirketi olsan (bkz fender) 60larda mukemmel aletlerinde nitro kullanirken zamanla masraf kesmek icin hemen polyy atlarsin! :wink: Amerikan series falan hep poly. Benim bildigim kadari ile bir tek american vintage serileri nitro. Neyse... Parlak olabilir, derinlik numaralarini yapmak (tiger eye, veya dye falan gibi hadiseleri yani) bununla da mumkundur.

    BELALARI: Daha ince oldugundan polye gore daha uzun is cikarir insanin basina. En onemli dezavantaji da terden matlasir! Bunu biliniz, yani poly 20 sene sonra ilk gunku gibi kalacakkten nitro ilk once matlasir sonra ter her oraya gelmeye devam ediyorsa orasi incelir incleri ve sonunda bir vakit tahtanin ustunde tamamen cila kalkmis olur. Rory Gallagher'in strati buna en buyuk ornek: (soldaki orjinali, sagdaki fender custom shopta yapilmis bu gitarin taklidi) ve bu gitar zamaninda bir sunburstmus. Boyasi kalmamis nerdeyse zavallinin. Ama gelmis gecmis en iyi stratlardan biridir bu! SRVnin #1, bu, clapton brownie. Kesinlikle ilk uc tabi bana gore.

    [​IMG]

    Uc bes sene icinde parlaklik gitmez bu arada cok korkmayin. Ama 5 6 seneden sonra bir pasta cila yerse yine eski goruntusune kavusur. Bir sureligine en az tabi eger enstruman kullaniliyorsa. Ben valla kirilmasini yani matlasmasini cok severim. LP'um bence bana oteki parlak tiplerden cok daha iyi gozukuyor, cunku artik mat falan. Ter de benim terim olunca neyse...

    Boya diyorsan o da kolay butun bu bahsettigim polydi nitroydu falan mat boyalarla da oluyorlar, yani illa saydam olmasina gerek yok. Ben sahsen tahtayi gormeyi hep tercih ederim ama sana bagli.

    Sana yakin zamanda 1 2 ay icinde daha fazla detay verebilirim, tam olarak istanbulda neyi nerden alacaksin diye. Cunku ben bir tane p90li bir maple top honduras mahogany bir gitar yapmaya basladim (daha dogrusu govdeyi USA custom guitarsdan aldim, ve elimdeki cok sevmedigim bir stratin sapini ona takacagim). Boyasina yaklasik 3 4 hafta icinde baslarim. Bayagi cetrefilli bir nitrolacquer yapacagim, boyle deniz mavisi falna olacak, blue dye isi var yani butun bu yukarda anlattiklarimin basinda. T.C.'de bu boyacilari (cok kaliteli mobilya ve yat cilacilari oluyor bunlar, muzik enstrumancilari nedense T.C. tutturmuslar poly de poly oyle gidiyorlar) taniyor. Onun pesinden persembe pazari, maslak sanayii falan dolasacagiz iste hadiseleri bulmak icin. :wink: Sonunda asagidaki gibi gozukmesi lazim:

    [​IMG]

    Bu adami da tanirim yapani yani. Bana ilk boya yapmayi ogreten kendisidir, yani ustam bir yerde. :lol:

    Bu arada guitar reranch'e bir bak orada cok detayli bilgiler bulabilirsin. Ama lanet olsun ki heriften boyalari yanici oldugundan alamiyoruz. Bir cok boya bundan dolayi buraya yollanamiyor. Ama elimden kacmayacak nerde saklaniyorlar bulacagim. :wink:

    http://home.flash.net/~guitars/index.html

    B
     
  9. vallahi soruyu da ben sormadım, gitar yapmak benim için yıllardır bastırdığım bir fanteziden başka bişey de değil ama Stratomaster, eline ağzına sağlık diyorum, oldukça bilgilendim yazılarını okuyunca.
     
  10. Barlo abim peki konuyla alakasız ama başladığın gitarın kasası ne tip olacak?

    poly'i pickguardın altından sökmek çok akıllıca bu arada, ben de satrat tipi kastığım için aylardır boya kısmında poly yaparsam pickguardın altını olduğu gibi bırakıcam:)
     
  11. Selam arkadaşlar,

    Startomaster arkadaşımız çok güzel yazmış. Ben yıllarını bu konulara vermiş yarı bir lutiye olarak
    (şu antalyada bu işi yapıyorum) bir kaç deneyimimi paylaşmak istiyorum.

    Elektrogitar üreten fabrikaların hala klasik olarak kullandıkları yöntem polyesterdir. Polyesterhem çok sağlamdır hem de çizikleri daha az gösterir. Bugünkü teknoloji ile de en yakın yöntem arkadaşımızın dediği gibi poly esaslı ürünlerdir. bu ürünlerle uğraşmak eğer bir usta değilseniz polyester ile uğraşmaktan daha kolaydır. Ama polüretan vernik te sertleştiricisi olan bir vernik türü olduğu için biraz deney sahibi olmak şart gitara tatbik etmeden önce. amaç gitarın boya ve verniğini çözmek ise daha başka pratik çözükler var ama illa bir idealist olarak kendim yapacam diyorsanız bayağı terlemeniz gerekiyor.

    Mesela ben bir kaç gitar boyadım ve polyesterledim. polyester işini bir ustaya tarif ederek yaptırmıştım. ama amaç imalat ise ben bu işe girmeyi düşünmedim çünkü emeğimin karşılığını alabilmeyi düşünemiyorum piyasada bu kadar ucuz ve kaliteli fabrikasyon gitarlar varken.

    Yalnız polyester sonuç itibarıyle herşeyin üzerinde oluyor. gitara baktığınızda "ayna gibi" diyorsanız bunun nedeni polyesterdir. yalnız polyesteri atanın bile ustalığı sunucu çok etkiliyor. bir başka yönten de araba boyacılarının kullandığı kristal vernik. bu vernik direk boyanın üzerine uygulanıyor. onlar 2 yada 3 kat atıyorlar ama gitar için bu 5-6 kata çıkması gerekiyor bu da renge derinlik kazandırıyor. önemli olan boyadan sonra kullanılan verniğin kalınlığı, pürüzsüzlüğü ve parlaklık kalitesi. poiüretanda bu kalınlığı dolgu verniğiyle yapıyorsunuz, polyesterde de dolgu polyesteri ve son kat polyesteri var ama maalesef ülkemizde mobilyada kullanılan bu polyester artık yerini poliüretana bıraktığı için hem artık kullanan azaldı hem de bulmak zorlaştı.

    Birde sap konusu vardı. sapta asla vertürü kullanmam ve tavsiye etmem çünkü elin tahtayı hissetmesi daha güzel ve sıcak bir duygudur. sapta her zaman gomalak kullanırım. bunun kullanma tekniği de başka bir konudur. normalde 10-15 kat gomalak atılır eğer daha kalın istenirse sonra 2-3 ay sonra bir daha atılır. Eski piyanolar 50-100 kat gibi gomalaklanırlarmış. kaliteli klasik gitarların her tarafı gomalaktır. gomalak kristalize bir vernik türü olduğu için sesi bozmayan tek vernik türüdür.
     
  12. Valla çok güzel bilgiler var burda ellerinize sağlık
     
  13. beyler cok guzel bilgiler herkese cok tesekkurler.
    fakat sizin anlattıklarınızı uygulamak için oldukça fazla bilgi ve beceri ve bu işlerle ilgili ekipmanlar lazım ki en önemlisi daha onceden bu boya cila zımpara işini bilmek gerekiyor.
    simdi benim sizden asıl sormak istediğim su;
    govdeyi bu işten anlayan boyacıya goturmek istiyorum. fakat muhtemelen bu işi daha önceden yapmadığı için. boyacıya hangi malzemelei kullanmasını veya bu yukarıda bahsedilen malzemeler yoksa benim hangi malzemeleri (marka ve urun) almam gerektiğini, boyacıya hangi husslara dikkat etmesi gerektiğini açıklayan bi yazı yazarsanız sevinirim
    tesekkurler
     
  14. Herhangi big boyaciya goturme, bence etrafinda bir tane saz yapan bir sirket bul. Onlar akustik aletlerle hasir nesir olduklari icin degme gitar ustasi kadar isi hep yapiyorlar. Ama gelende poly bilirler, nitro hakkinda cok cok bilgili degiller bunu da bil.

    B
     
  15. tesekkurler barlo. fakat, suan elektronun ustunde boya var bu boyanın ve alttaki tabakanın sanırım öncelikle cıkması gerekiyor. bu arkadaslar. sadece vernik veya boya gibi bi ürün kullanmıyorlarmı.
    elektroda sanırım boyanın altında pasta veya ona benzer bi dolgu maddesi kullanılıyor. bu sahıslar bu boya sokme ve dolgu maddesi uygulama meselesinden de anlarlarmı. ya sonra keske... demek istemiyorum hassasiyetimin sebebi budur.
     
  16. Bu başlığın üstünden baya zaman geçmiş ama benim de merak ettiğim bir şey var.Üst kısımda alıntı yaptığım arkadaş gibi benimde elimde Strat kasa bir gitar var(hatta bildiğin Fender Strat işte :lol: Alder gövde)Bu elimdeki siyah renkli gitarın boyası baya hasarlı,yer yer dökülmelere maruz kalmış,bende diyorum ki:Eğer ben bunu boyatırsam tekrardan
    Bu işlemin gitarın tonuna bir etkisi olur mu acaba?
    Maliyeti yüksek mi olur bana ve hatta ne kadar civarında bir paraya mal olur?
    İstanbulda en iyi kim anlar bu işten?

    Zaten zamanım olursa yarın gidip sorucam maliyeti büyük ihtimalle,Murat Sezen Gitar'a falan ama yinede daha önce bu işi yaptırmış biri varsa fikrini almak niyetindeyim.
     
  17. ya böyle vasat bi gövde haşat edilmişse zımparalamak boyatmak cilalatmak vs bi ustaya kaça mal olur acaba???
     
  18. bab

    bab

    28
    0
    100
    boyasını beğenmediğim bir gitarın rengini değiştirmek ya da ehli bir ustaya değiştirtmek mümkün mü acep? mümkünse bu ne kadar mantıklı ve sağlıklı bir hareket olur? böyle bir tecrübe yaşamış arkadaşlar tecrübelerini paylaşırlarsa sevinirim..
     
  19. bab

    bab

    28
    0
    100
    boyasını beğenmediğim bir gitarın rengini değiştirmek ya da ehli bir ustaya değiştirtmek mümkün mü acep? mümkünse bu ne kadar mantıklı ve sağlıklı bir hareket olur? böyle bir tecrübe yaşamış arkadaşlar tecrübelerini paylaşırlarsa sevinirim..
     
  20. Atolyemde;

    Poliüretan, nitrocellulose boyama yapıyorum.

    Fiyat kriterleri; renk, gövde formu ve cila türüne göre değişkenlik göstermektedir.

    Saygılar.
     

Bu Sayfayı Paylaş