Farklı Gamlar

'Müzik Endüstrisi' forumunda TKHal0 tarafından 1 Kasım 2012 tarihinde açılan konu

  1. arkadaşlar öncelikle merhaba , ben bu aralar farklı melodilere kafayı taktım artık majör minör gamlarından zevk almamaya başladım algerian modunu biliyorum armonik minörüde biliyorum diminished gamınıda biliyorum ama daha farklı şeyler arıyorum klasik müzik melodileri hoş geldi minör majörden farklı şeyler çalınıyor klasik müziğin nota dizilimini bilen varsa paylaşması çok iyi olur bi de tam bir randy rhoads hayranıyım mesela ozzy in diary of a madman şarkısındaki melodiler çok iyi geliyor birde yngwie malmsteen in arpeggios from hell deki melodileri , yardımcı olursanız sevinirim
     
  2. armonik ve melodik minor öğrenin, www.jguitar.com burada her türlü gamı bulabilirsiniz.
     
    ornapsen ve TKHal0 bunu beğendi.
  3. çok teşekkür ederim :) buraya çalıştım mı hallolur herhalde
     
  4. youtube da satriani ve vinnie moore un modlar hakkında videoları mevcut ikisi de iyi anlatmışlar bir bakabilirsin.
     
  5. Gitardaki ve teorik konulardaki düzeyini bilemiyorum. Ama yaptığın tespitler yanlış, bu nedenle de yanlış yerlerde çare arıyorsun.

    Klasik müzikte minör ve majörden farklı şeyler çalındığını neden düşündüğünü bilmiyorum. Özellikle de Malmsteen'i etkileyen klasik müzikten bahsediyorsak. Bu gitaristlerin beslendiği yer Barok, Klasik ve Romantik dönem müziğidir. Bu müziklerin tümünün de merkezinde majör ve minör dizi bulunur. Klasik müzikte duyduğun şeyler, bu dizinin kimi notalarının değiştirilmesi ile elde edilir, ama teorik merkez her zaman majör ve minör dizidir. Malmsteen'de bol bol armonik minör ve frigya ve İspanyol firgya modları duyulur, ama neticede bunların da temeli majör ve minör dizilerdir. Doğal minör dizisinin 7. sesi tizleştiğinde armonik minör olur. Doğal minör dizisinin 2. sesi pesleştiği zaman Frigya modu olur, Frigya modunun üçüncü derecesi tizleştiğinde İspanyol Frigya modu olur. Görebileceğin üzere, mesele teori öğrenmekle ilgili.

    "klasik müziğin nota dizilimini bilen varsa" ifadesi iyi niyetli ama pek safça bir talep olmuş:) "Hayatın anlamını bilen varsa yazsın" demek gibi bir şey:) "klasik müziğin nota dizilimi" diye bir şey yoktur, duyduğun şeyler klasik müzik besteceilerinin 12 notayı belli bir tonal merkez (majör ve minör dizi) içerisinde kendi yaratıcılıkları ile kullanmalarından ibarettir. Diary of a Madman'de duyduğun da herşeyden önce Randy Rhoads'un yaratıcılığıdır. Rhoads belli ki Malmsteen'in aksine sadece barok ve romantik dönemden değil, daha modern müziklerden de etkilenmiş birisiydi. Parçanın başında duyduğun arpejlerdeki akorlar oldukça modern tınılı şeyler mesela ve analiz edebilmen için bir miktar armoni bilmen lazım. Aşağıda ilk dört akor var mesela bir web sitesinden aldığım. BUnlar açıkça caz/fusion tınılı akorlar.
    A7#11 A6#11 Adim7 Bm7b5

    Bu akorların fonksiyonel olarak anlamlarını ve seslerini bilmiyorsan farklı gamlar çalışarak çok bir yere varamazsın.

    Ama parçanın distortion ile rifi girdiği anda genel olarak doğal minörde olduğu anlaşılıyor, dikkatli dinlersen parçanın aslında doğal minör modunda olduğunu fark edeceksin. Hatta Judas Priest'ın Electric Eye şarkısnın (ve başka bir çok parçanın da) benzer riffler kullandığını görürsün. Rhoads ciddi klasik müzik ve klasik gitar tutukunu olan bir adamdı. Solo çalarken de bu birikimini kullanıyor ve zaman zaman diziye ait olmayan notaları ekliyor, bu zaten adamın "alamet-i farika"sıdır, yani onu tanımlayan özelliğidir. Mesela, dizinin beşinci derecesinin peşleştiğini duyarsın sık sık, veya bir akoru vurmadan önce yarım ses tizinden veya pesinden aynı akoru vurabilir. Diary of a Madmen de de tarz şeyleri çok sık kullanıyor. Ama geleneksel yapılar da var. Örneğin, solonun sonu açıkça minör pentatonik-blues dizisi ile bitiyor.

    Yine söylüyorum, mesele öncelikle teorik bilgi sahibi olmakla ilgili. O nedenle "buraya çalıştım mı hallolur" diye bir şey yok:)
     
    TKHal0, aiyiadam, Spectre ve 1 kişi daha bunu beğendi.
  6. Her modülasyonu gam sanmamak lazım...
     
  7. sana nacizane önerim oturup gam üzerinde doğaçlama yapmak yerine değişik türlerden ve değişik müzisyenlerden parçalar çalışmak. yapılan genel yanlış müzisyenlerin çoğunlukla başarılı olduklar ya da olduklarına inandıkları konu üzerinde yoğunlaşmaları. buda kısır döngüye sebep olmakta. armoni kitapları sadece klasik armoniden yada modlardan bahseder. tür armonisine girdiğin vakit şartlar değişir. kitabın bir önemi kalmaz. arızalar havada uçuşur. o yüzden mümkün olduğunca değişik parçalar değişik türler denemeni öneririm. birde üflemeli partisyonlarını çalışmakda faydalı olacaktır. gitarla yazılan parçalar belirli bir teknik üzerinden yazıldığından örneğin saksafon partisyonları sağ ve sol el için ayrıca armoni için faydalı olacaktı. önemli olan gamları ezberlemek değil o gamları emprovize içerisinde yedirmektir. sitede bu konuda çok bilgili arkadaşlar var. umarım yardımcı olurlar. saygılar.
     
  8. arkadaşlar öncelikle barrios arkadaşımın ve BugraKezan arkadaşımın dedikleri doğru , biraz yanlış bahsettim aradığımı :) barrios arkadaşıma teşekkür ederim baya açıkladı olayı ,cahilliğime verin :D
    bende tek tarz üzerine yoğunlaşmıyorum blues , country , metal , rock , slow , alternative tarzları çalıyorum (jazz a kulağım alışmadı :) ) evet dediğin doğru farklı türlerde müzik çalmak gerekiyor ama herkesin aksine ben şarkı çalmayı sevmiyorum daha çok beste , doğaçlama konusunda gelişmeye çalışıyorum doğru olan da bu bana göre , ama şarkı çaldığımda olur mesela dediğim gibi ozzy in diary of a madman ın melodileri hakkında bilgi sahibi olmak için çaldım
     
  9. o zmn soralım modulasyon ne demektir? Hangi modulasyonlar gam sayılır hangileri sayılmaz?
     
  10. Modülasyon, geçici veya kalıcı olarak tonun değiştirilmesidir. Genel kuralların (yakın tona modülasyon) dışında bambaşka şekillerde de olabilir.

    Hiç bir modülasyon gam sayılmaz, zira bu ifade bile doğru değildir, alakasız konulardır. Fakat iki ölçü içinde 3 kere modülasyon yapıp 4 farklı tona geçiş yapıldığı bir yerde, bu iki ölçüde çalınan ezgideki notalar arka arkaya geldiğinde hepsi beraber major ya da minör ya da tanıdık diğer gamların nota dizimine uygun olmayabilecğeinden, sanki bu iki ölçüde çalınan ezgi farklı bir gama aitmiş gibi yanılgıya düşünülebilir.

    Major, minör, modlar, simetrik gamlar dışında diğer gamlara rastlamak çok nadir olur, fakat yukarıdaki anlattığım sebepten ötürü karşılaşıldığı düşünülür.
     
  11. Gayet iyi bir analiz bu. Ben de bir kaç şey ekleyeyim, özellikle de başlığı açan kullanıcının sorusu açısından. Sanırım birbirlerini tamamlayacaktır.
    Bir diziye ait olmayan sesler genellikle "non-diyatonik" (ya da kromatik) olarak nitelenir. Bu notalar, modülasyon olmaksızın da (yani esas tonal merkez değişmeksizin) müziğin içinde kullanılabilirler.
    Kromatik veya non-diyatonik armoni başlığı altında arama yaparsanız bu konularda gayet iyi bilgilere ulaşabilirsiniz.
    Kimi zaman diziye yabancı bu notalar öyle kullanılabilir ki, bir başka tonal merkeze geçiş yapılmış gibi (modülasyon) olur, ama tam olarak da bu gerçekleşmez. Buna daha çok "tonisizasyon" deniyor.
    Modlüasyon derin bir konu, ama aslında bir tonal merkezin içerisinde o tona ait olmayan seslerin nasıl kullanılacağı da çok önemli. Popüler müzik armoisinde genellikle bu sesler "non-diyatonik akorlar" başlığında ele alınıyor. Genellikle de aşağıdaki başlıkları görürsüüz:

    Sekonder dominantlar ve diminished akorlar
    Napoliten/frigya akoru
    Modal interchange (Farklı modlardan ödünç alınan akorlar)

    Bunlar çok zor konular değil ve internette de bol miktarda kaynak var.Klasik armoni üzerinden çalışmak isteyenlere de benim tavsiyem Nurhan Cangal'ın armoni kitabı olur.

    Bazıları (örneğin Satriani gibi adamlar) aynı eksenden temel alan pek çok modu yanyana kullanabiliyorlar. Mesele C lydian ile bir parçaya başlayıp arkasından köprüde C frigya, nakaratta C aeolian vs gibi... Çok basitçe söyledim tabii ama...
     

Bu Sayfayı Paylaş