Solo gitarda serçe parmağın işlevi ?

'Elektro Gitarlar' forumunda Prelektro tarafından 13 Ekim 2005 tarihinde açılan konu

  1. Arkadaşlar merak ettiğim bi konu var. Şimdi bi kaç video izledim. Videolarda çoğunlukla gördüğüm 12. perde ilerisinde atılan sololarda bir çok ünlü gitaristin serçe parmaklarını minumum kullandığını gördüm. Ben hep serçe parmağımı işlevsel kılmaya yönelik çalıştım bu zamana karşı ama şimdi düşünmeye başladım acaba bendemi 3 parmak üzerinde gitmeyliydim diye. Çünkü örneğin "One" ın solosundaki tappingten hemen sonraki bölümü 3 parmakla atmaya çalıştığımda alışmamış olsamda çok sorun olmuyo ama serçe parmakla çalışırsam ses cılız kalıyo bunca zaman serçe parmak üzerinde çalıştığım halde .

    Sizler ne düşünüyossunuz ?
     
  2. Öyle bir kural yok. Ben bolca kullanırım. Nasıl rahat ediyorsan onu yap. Önemli olan soloyu düzgün atabilmek. Nasıl attığın çok ta önemli değil. Bir de, herkes aynı şekilde kullanmaz parmaklarını. Ben çok rahat ediyorum serçe parmak kullanırken. Kurallar çıkartıp insanları başka şeyler yapmaya çalışmayalım. Öyle birşey demediğini biliyorum da, başkaları ileride yok illa ki böyle olmalı demesin. Yok öyle birşey. Keyifinize göre stilinize göre rahatınıza göre amacınıza ulaşın derim: solo atın da nasıl olursa olsun.
     
  3. Katılıyorum , başka söze gerek yok..
     
  4. Bu konu benim de çok kafama takılıyor. Benim tercihim nasıl rahat ediyorsan öyle çal dan yana. 12. perdeden sonra konusunda çok haklısın bende nerdeyse hiç kullanmıyorum diğer 3 parmak boşta ise yani zorunlu haller dışında. Benim de serçe parmağım diğerlerine göre baya güçsüz ve yavaş kalıyor az kullandığım için. Hız olarak direk düşüşe geçiyorum serçe parmağı kullanırken. Bi de gitarla haşır neşir olmadan önce bi çok insanın yüzük ve serçe parmağı bağımlı hareket eder. Bunu aşmak için yoğun parmak kontrol egzersizleri yapmak lazım. Ben hala tam olarak aşmış değilim bunu yani belli bi noktadan sonra benim elimde olmayan şeyler ortaya çıkıyor. Kaslar direk bağlı birbirine. Parmaklarımı açıp Yüzük parmağını sabit tutup serçe parmağı avuç içine doğru bükmek imkansız gibi bişey 30 derece büktükten sonra yüzük parmağı da arkasından koşuyor :D . Kısacası benim tercihim parmağım yetiştiği sürece ve 4. parmak gerekmediği sürece 3 parmak çalmak (12. perdeden sonra) . Bu arada ünlü gitarist görmedim pek demişsin. Paul gilbert manyak, adam 21 23 24 . perdelere basarken bile serçe parmak kullanıyor o adamın da orta parmağı çok pasif.

    Kişisel görüşüm; belli bi noktadan sonra nasıl rahat ediyorsan öyle çalmaya bakmak lazım. Pena tutuşundan tutun da klavye tutan elin açısına kadar bi çok şey kişiden kişiye değişir. Vai nin pena tutuşu hiç kimseye benzemiyor. Ya da Marty Freidman... Serçe parmak konusunda bkz: steve vai - for the love of god. solosundaki en çok hızlandığı yerde adam serçe parmak kullanmıyor 3 parmakla hallediyor (ben hala yüzük ve orta parmak işaret parmağından nası o kadar ayrılır 14.den 19-20 ye çözemedim aslına bakarsanız :D) kimi de 3 perde mesafede bile serçe parmak kullanır...

    Steve Vai vs Paul Gilbert
    Buyrun :D
    [​IMG]

    Ben mesajı yazıp resimleri snapshot ile alıp upload edene kadar Atalay abi döşemiş zaten neyse boşa gitmesin Göndere bastım bile...
     
  5. 12 perdeden sonra perdeler çok sıklaştığı için armoniyi uygulamak için genelde 3 parmak yetiyor. Alışkanlığın ve üstteki açıklamadaki rahatlığın etkisi de büyük. Yaklaşık 12. perdeden önce 5-6 perde incelmek için serçe parmak şart oluyor (bende).
    Eğer hız yapılacaksa ve serçe parmakta refleks yoksa gitarist için önce süs sonra da fazlalık oluyor.
     
  6. Ben 12. perdeden sonraki perdelerde en üst telden aşağıya doğru gam inerken serçe parmak kullanırdım yüzük kullanmazdım. Sonra kısa bi süre ders almıştım orda eleman serçe yerine yüzük kullan dedi bunları yaparken önceleri çok rahatsız geldi, yapamıyorum falan dedim sonra üstüne düşünce iyi ki bu değişikliği yaptım dedim, gitarda özellikle solo gitarda alışkanlıkları değiştirmek çok zor oluyo ancak vakit problemi yoksa parmakları incitmeden her türlü yol her zaman denenip öyle karar verilmeli..
    Benim de şimdi yüzük parmağım aşırı derecede kuvvetlendi, serçe sadece sweep'te iş görüyo 12'den sonra :)
     
  7. Legato nerdeyse serçe parmak orda diyorum. :lol: Biliyorum abarttım ama ben bir çok zor legato vs de serçe parmağımın inanılmaz yardımını görüyorum. İyi yetiştirilmiş bir serçe parmak size iki kat solo yeteneği imkanı sunuyor klavyede erişemeyeceğiniz noktalara erişmenize yardımcı oluyor. Serçe parmağı zamanında iyi yetiştirmezseniz yıllar sonra 3 parmak çalmaya mahkum olabiliyor insan. Çalınmazmı 3 parmak ? Elbet hemde nasıl çalınır 3 parmak, ama daha iyisi daha güzeli daha avantajlısı varken niye zoru seçelim. Serçe parmak zayıf olduğu için yüzük parmağıyla 12. perde sonrasını çalmak bence bir senaryo. Oysa 12. perde sonrası perde araları daraldığı için serçe parmağın uygun düşmediği yerlerde yüzük parmak kullanılır denilse daha mantıklı bir açıklama olur. Ben serçe parmağımı yüzük parmağım kadar sert kullanabiliyorum refleksleri de gayet iyidir. 12. perde sonrasında daralan perde araları için hangi parmağım uygunsa ona göre basıyorum. Yoksa daha iyi ses alınabilmesi için bu perdelerde yüzük parmağı kullanma yolu biraz kaçamak bir yol oluyor açıkçası.

    Serçeyi ihmal etmemeli derim. Ancaaak 3 parmakla da çalınır hiç sorun olmaz da derim, ona da itiraz etmem. :lol:
     
  8. Hazır aklıma gelmişken serçe parmağını en iyi çalıştıran agzersizlerden biri de udas Priest'in Painkiller albümünün Painkiller parçasındaki solonun bir bölümüdür.
    e, b mi ve sol telleri: aşağıyı sıraylar takip edin...

    b : 12-15-19 e: 12-15-19-19-15-12 b: 19-15-12 (x2) şeklinde geçen bir rifi var. çok güzel bir solo ve benim gibi parmakları uzun olmayanlar için dert ama alışınca sorun yok.

    Kolay gelsin.
     
  9. Nasıl rahat ediyorsanız öyle çalın tabii ki, istediğinizi yapabildiğiniz sürece... Ama yolun başındayken ben böyle rahat ediyorum diyerek serçe parmak kullanmamak doğru olmayabilir. İleride istediğiniz şeyleri yapamıyor hale gelebilirsiniz :)
     
  10. Serce parmak, uzaktaki yerlere erismek icin gibi cok onemli bir misyona sahiptir ki, parmaklarin en ufagi olmasina ragmen kesinlikle ciddi sekilde uzerine dusulmelidir.
    bence 12. perdeden sonra uc parmak yada dort parmak calmanin pek bir onemi yok. ama ozellikle arpej calarken(sweep atarken, oyke akdeniz aksamlari arpeji degil) serce parmak cok ise yarar
     
  11. 12'den sonra, 3 ardışık nota için 3 parmak kullanmak 4. nota için serçe parmağı boşa çıkarır...:)
     
  12. Ne çalıyo olduğunu önceden bileceğin için buna o anda karar vermene gerek yok... Yani herhangi 3lü kombinasyonu serçe parmak kullanmadan çalmak gerekli değil. 4. bir nota basmayacağın yerde bence serçe parmağı kullanmak daha mantıklı kesinlikle...
     
  13. bu başlığı görünce aklıma rahmetli chuck geldi hey gidi bea ne çalardı üç barmağıynan
     
  14. Kesinlikle atalayın dedikleri doğru. Nasıl rahat ediyorsanız öyle çalın. Bu işin bir kuralı yok. Cdde dinlerken anlamıyorsun serçe ile mi basmış yüzük parmağı ile mi :)

    Bu arada jason becker in bir videosunu izlemiştim herif serçe parmağı öyle bir açıyor ki yanlış hatırlamıyorsam 12 den 21 e kadar :) ben kasmıştım ama el küçük yahu olmuyor :)

    Bunun bir benzerini de Dimebag yapıyor. 12 19 tapping yaparken serçe parmağıyla 19 21 arasında slide yapıyor yuh dedim ona da. Kullanan kullanıyor ama sonuca giden her yol mübahtır diyerek ayrılıyorum başlıktan :)
     
  15. Selam, serçe parmağını solo atarken aktif olarak kullansanız ya da kullanmasanız bile size dolaylı olarak yardımcı olduğunu düşünüyorum. Ben de merak etmiş ve araştırmıştım bu konuyu, solo atarken serçe parmağı ile nota basmasanız bile farkında olmadan diğer parmaklara hız kazandıran ve denge sağlayan bir rolü var. Ben serçe parmak kullanırken çok rahat ediyorum, serçe parmağım üzerine de çok çalışıyorum hatta bend ve vibrato uygulayacak kadar.
     
  16. Birisinin böyle birşey söyleyeceğini biliyordum, eğer doğaçlama yaparken çalmadan biraz önce ne yapacağımıza karar veremiyorsak bence çok da bilinçli/sağlıklı bir doğaçlama olmuyor demektir o. Doğaçlama yapmak rastgele çalmak değildir çünkü kanımca...
     
  17. Hiç bir işe yaramıyo be kesin gitsin fazladan ağırlık yapıp hızınızı bile engelliyor :p
     
  18. Ben de bu konuda Marty'yi örnek alıyorum, neredeyse hep 3 parmağını kullanıyor, bu sayede istediği zaman istediği yerden çok iyi bendler yapabiliyor. Ama gerektiğinde 12den 19a, 21e kadar da açabiliyor serçe parmağını...


    Bir de ben şahsen 3 parmakla çalmayı nedense daha zor buluyorum, kafam karışıyo çünkü :) klavyenin en son kısımlarında bile genelde serçe parmağımı kullanıyorum :)
     

Bu Sayfayı Paylaş