Major and minor triads

'Müzik Endüstrisi' forumunda yjm tarafından 15 Kasım 2005 tarihinde açılan konu

  1. yjm

    yjm

    228
    0
    300
    Major ve minor triads inversions up to or down to freatboard

    yani 3 notalı major ve minor akorların klavye üzerinde aşağıdan yukarıya veya yukarıdan aşşağıya gösterimi nedir,nasıl ve neden kullanılırlar.
    Bunların klavye şemalarını nerden örenecez?????
     
  2. gidicez bi bora uslusoyun "Progressive Solo Gitar Metodu" kitabını alıcaz, onun arkasında armoni bilgisi var sana yetecek kadar şimdilik, ordan ogrenicez. :D
    daha bunun beşlisi yedilisi, 11 aralığı 13 aralığı felan var, kolay gelsin...
     
  3. ne demisler, bi adama balik ver bir gun doyurursun, balik tutmayi ogret omur boyu doyurursun

    once akorlarin formullerini bilmen lazim. major uclu 1 3 5, minor uclu de 1 b3 5 notalarindan olusur. Do kok notasindan baslarsan, C,E,G do major, C Eb G de do minor olur.
    simdi bu dizide bas nota kok notasinin aynisiydi. eger G notasi C den daha kalin olursa bir inversion olmus olur. yani akor kalindan inceye G C E diye gider. diger inversion da kalindan inceye E G C olanidir. hepsi de sonucta ayni akordur, sadece notalarin dizilisi farklidir.
     
  4. gam dilizimleri içinde:
    majör:2 tam bir yarım 3 tam 1 yarım
    örnek:do majör gamını ele alırsak do-re iki tam, mi-fa bir yarım,sol-la-si 3 tam,si-do bir yarım akorun sesleride 1-3-5 yani do-mi sol dür:
    minörde:akor olarak 3. yü yarım ses arkaya alarak basarsın gamdada yukardaki kalıbın 3.ses ve 7.ses bemol,5. seste diyez alır o zaman Cm gamını örnek werirsek gam
    do-re-mibemol-fa-sol-soldiyez-sibemol-do olur:

    beni tawsiyem giutar pro programını kur.Orda aklına gelebilcek bütün gamların kalıpları ve akor sesleri werilmiş.Yani senin istediğin gibi klavye şemalı olarak.
     
  5. Burdan öğrenilmez kolay kolay...
     
  6. yjm

    yjm

    228
    0
    300
    Cevaplar için sağolun,bu arada ben netten bir kaynak bulabildim sonunda bu konuyla alaklı ve öğrenmeye başladım bile :).
    Aslında mantığını biliyorum ,akorları oluşturan notaların farklı dizilimlerinden oluşan yine aynı akor ve bu sefer klavyede farklı bir yerde yani inversion(ingilizce olarak)
    Peki inversion neden kullanılır veya neden kullanılma gereği duyulur sonuçta aynı akor değil mi yani hangi inversion 3 lümü 5 limi kullanacağımıza nasıl karar verecez.Bu inversion'ların 3 lü 5 li 11 li'si var,aynı akorun 3'lüsü ve 5'lisi arasında ses farkı açısından başka fark var mıdır yani demek istediğim birbiri yerine kullanılır mı bunlar?Ve akorlar hakkında da aklıma takılan sorular var mesela c major scale çalıyorsunuz ve akorla bitirmek istiyorsunuz,hangi akoru kullanacağımıza nasıl karar verecez,deneme yanılma metoduyla mı yoksa bununda bir kuralı var mı(bence vardır:)),c major'ün akor kalıpları mevcut ama bunlardan hangisini nerede kullanacaz yani x nota ile biten solomuzu y akoru ile tamamlamak istiyorum,x ve y arasında bi bağıntı varmı öğrenmek istediğim buydu :).
     
  7. yjm

    yjm

    228
    0
    300
    Guitar pro kullanıyorum zaten ama 3 lü 5 li akorları bulamadım beceremedim yani sadece scale,arpeggio kalıpları felan var ama chords yok onlar nerede?????
     
  8. gp'den de ogrenilmez kolay kolay...
     
  9. yjm

    yjm

    228
    0
    300
    Beyler ben öğreniyorum bunları benim sorunum o deil sorunum bunların nasıl ve nerede kullanılacağı tabiki guitar pro bunu öğretmiyor benimde sorunum bu zaten.
     
  10. Bu inversion olayi gitarda olmasa da sahsen klavye calarken cok kullandigim birsey. Soyle ornek vereyim:
    ardarda mi minor ve sol major akorlarini calacaksin diyelim. mi minor= E G B , sol major=G B D notalarindan olusur. Simdi mi minor bastiktan sonra bas parmagini E den kaldirip D ya basarsan sadece bir parmak degistirerek farkli bir akor calmis olursun. sol akorudur ama inversion halidir(bu terim dogru mu?!).

    ama tabi bu inversion olayinin tek nedeni tembellik degil, biraz da akorlarin akisini uydurmaktir. her zaman oldugu gibi teori ile pratigi ayni potada eritmen lazim ki iyi bir sonuc alasin
     
  11. :kaydim ,yau anlatacamda nasipse,korkuyorum hüsran olur diye,tam olarak sorunu ve ne yapmak istediğini,anlamadığın noktaları yazarmısın?..
    Parmak problemimi olay yoksa kuramsallıkmı?..
    Kök akor vardır birde 1.çevrim I-6 vede 2.çevrim II-4-6 vardır,kök akorun etrafında döner bu eksen,mesela C Maj akor basıyorsan C Maj'den kopmamak için basman gereken 3 pozisyon var,önce C E G bu köktür,olay C'de biter,eksen bunun etrafındadır,sonra E G C buradada E ile C küçük altılı olduğundan 1.çevrim I-6 adını alır,son olarak C majorden kopmamak için basacağın çevrimin var,G C E buda 2.çevrim adını alır II-4-6 denir,nedeni ise G ile C tam 4 lüdür yan, oyun havası sesini çıkarır,yine G ile E küçük altılı yani love storynin aralığını çıkardığı için adı böyle konmuştur...
    Bu çevrimler C majore sadık kalarak taban yapacağın tek kurulumdur,aynılarını başka kök seslerdende kurabilirsin ama sadece kök hariç 2 kere çevirebilirsin...
    Aynı mantığı yani major çözülüm mantığını her notaya aralıklar yardımıyla uygulayarak yapabilirsin...
    Umarım bildiğin birşeyi yazıp boş iş etmedim...
     
  12. yjm

    yjm

    228
    0
    300
    Soloist bilmediğim bişey yazdın saol ama bu seferde benim kafam allak bullak :kaydim
     
  13. Yau gözüm bak şöyle anlatayım,bu çok daha kolay...
    Bu biraz daha taban bir bilgi,deminkinden farklı ama buda işe yarar nasipse...
    Şimdi bir major dizi ineceksen 3-4 ve 7-8(octave). sesler yarım nota olacak,minör ineceksen 2-3 ve 5-6. sesler yarım nota olacak...
    Şimdi 2 tane doğal major ve minor var,bak iyi oku bu çok kolay hali,haklısın yukardaki biraz bulantılı bir anlatım kusura bakma =)...
    Do,Re,Mi3,4Fa,Sol,Lâ,Si7,8Do...
    La,Si2,3Do,Re,Mi5,6Fa,Sol,Lâ...
    Arkadaşım bunlar doğal olan major ve minor gamdır,sen bu 2-3,5-6 minorde vede 3-4,7-8 yarım ses mantığını her notadan başlayarak uygulayarak o notanın tabanından major ve minor gam inebilirsin...
    Do doğal major yani hiç bir arıza sesi yok,Lâ ise doğal minor yani hiç bir arıza sesi yok...
    Dipnot;arıza ses # veya B...
    Şimdi bir majorün ilgili minorünü bulmak için doğal dizilerden yola çıkalım...
    Do sesinden küçük üçlü yani 3 tane yarım ses inilir,yani kalınlaşılır vede Lâ'ya ulaşılır,Lâ minor Do majorün ilgili minorüdür,yani ikiside beyaz tuşlardan kurulan seslerden oluşma biri karamsar hava veren diğeri ise aydınlık hava veren bir dizi ses olayıdır ALLAH'ın bize sunduğu...
    Misâl;Mi minorun ilgili majorü Sol# majordur,minordende ilgili major bulmak için küçük üçlü yani 3 yarım ses çıkılır,yani ince notalara kayılır...
    Bu mantıkları anladıysan bir çok olayı çözersin,anlamadığın yer varsa sor,1 kere kolları sıvattın =)...
     
  14. yjm

    yjm

    228
    0
    300
    Soloist abicim anladım ne demek istediğini ama benim öğrenmek istediğim bu çevrimleri nasıl kullanacağımız.
    Yani 1.çevrimi kullandım araya küçük bi solo yerleştirdim (bu arada bu solonun gamı ne olur???,çevrimdeki kök ses olur dimi?)
    solo yerleştirdikten sonra akorla bitiş yapacam,2.çevrim mi kullanacam yada hangi akorun çevrimini kullanacam.Soloyu bitirdiğim nota bu sefer kök ses mi olacak.
    Anlamadığım noktalar bunlar(yada saçmaladım mı bilmiyorum :))
    Birde 3'lü çevrim ile 5'li çevrim aynı görevimi görür sadece ses farkımı yaratır?
     
  15. Kulağına hangisi güzel geliyorsa öyle yap,beste yapıyorsun belli,o kadar çok kurala boğulma,seni rastgele notalara basma işkencesinden kurtaracak en önemli mantıkları biliyorsun,bu kadar kasma bay gelir sanada =)...
     
  16. Hocam anlatayım, klavye çalan arkadaş anlatmaya çok yaklaşmış ama ucundan teğet geçmiş :D

    Şimdi çok basit bir şekilde atıyorum, Mi minörden do majöre geçeceksin aynı pozisyonda diyelim.

    e/------3
    b/------5
    g/------4

    Basılıyken, tek parmağını kaydırarak (sol telinde 4. perdedeki si notasını basan orta parmağını 5. perdede do'ya kaydırarak)

    e/-----3
    b/-----5
    g/-----5

    Do majöre geçmiş olursun. Burda ilk akor olan mi minör inversion'dır. Yani mi-sol-si şeklinde değil de si-mi-sol şeklindedir. İkinci akor olan do majör kalıptır. Akorun ta kendisidir. Do-mi-sol'dür yani.

    Inversion olayı arpejlerde, akor bazlı gitar çalımında pozisyon kolaylığı sağlar. Tek amacı bu. Hiçbir teorik-teknik farklılığı yoktur.

    Kolay gelsin.
     
  17. Kendi şarkını, solonu ne biliyim kendi bişeyini oluşturuyorsan bunlara hiç kafa yorma, cidden bu 5'liydi 3'lüydü hiçbişey katmaz birbiri içinde değiştirince.

    Sadece, atıyorum klasik bir piano veya keman partisyonunu gitarla reprodüksyon yapacaksan o zaman bunlar işine yarar. O da sadece kolay basabilmene yarar. Başka hiçbir armonik getirisi götürüsü yoktur.
     
  18. yjm

    yjm

    228
    0
    300
    Abiler kendi şarkımızı yapma aşamasına gelemedik daha sürünüyoz:(
    Ben bu akorlar pozisyonlarını öğrenirsem klavyenin herhangi bi bölümünde minor ,major,diminished veya augmented olsun istediğim akorı basarım diye düşündüm,bunları öğrenmekte amacım buydu yanlışmı düşündüm bilmiyorum??????
    Mi minörden do majöre geçme konusunu gene anlamadım yaw.
     
  19. Gözüm sende gitar-pro varsa orda modlar vede major,minor dizilimler var,oradan bak diyecem ama orasıda çorba gibi...
    Bu arada her mod major yada minorün yeğenidir...
    B,E,A,D,G,C,F bemol sırası ile diyez sırası olan F,C,G,D,A,E,B si olayını biliyormusun?...
    Kurulumdaki arızaları bulmanın formülüdür...
    Misâl B,E,A arızaları anahtarda varsa yada solounun içinde bunlar bemol sırası senin şarkının tonu Eb majordur,en sondan 1 önceki arızaya bakılır,eğer F,C,G,D gibi bir diyez sıralı arızan varsa şarkının tonu E majordür,diyaz sırasında bulurken ise son arızadan yarım ses çıkılır...
    Yani son arızamız D# ile bittiği için,bu sesten küçük ikili çıktığımız zaman parçanın tonunu buluruz,yani E major bir parça bu arızaları içeriyormuş,ilgili minor ve major kurulumları yukarda anlatmıştım...
     
  20. soloist anlatmış ama şöyle kolaylaştırıyım dedim.

    ===> F,C,G,D,A,E,B <====

    bu kalıbı bi ezberle ilk başta.ben bunu öğrenen kadar duvarıma yazmıştım.(tabii duvarımda bi asetat asılı ona yazdım sonra silebildim yani.:D) bunları ezberle sola ok yönünde diyez (#) sırası sağa ok yönünde bemol sırası (b).şimdi ne işe yarıycak parçamızın tonunu belirlemeye yarar.yani eğer parçamızda F,C,G sesleri varsa (yani bu sırala olmazsada olur) ynai fa#, do# , sol# arızalıları varsa sol ok yönünde sıra ilerlediği için diyez sırasına uyar.bu sıradaki aldığı arızalılara bakarız.aldığı en son arızalıdan yarım ses üstüne heaplarız ve parçamızın tonunu buluruz.yuakrdaki örnekte parçamızın tonu la majördür.bu ne işimize yarar.2 tam bi yarım 3 tam bir yarım majör kalıbına göre düşünürsek bu tonda hangi notalar var buluruz.burdanda ilgili minörünü hesaplarız.vs.vs.

    eğer direk notadan deşifre yapıyorsak yada parçalarımızı notaya döküceksek işimize yarar.onun dışında pek yaramıyo.atalay bi ara şöyle demişti "nota bilgisini armoniyi önce öğrenceksin sonra unutacaksın hepsini." yani sen bi öğren sonra unut gitsin boş ver.:D

    kib.kolay gelsin.müzükle kal.:D

    bu arada bneim msn vardı sende ordan sorabilirsin sorularını.:D
     

Bu Sayfayı Paylaş