Compound Radius' La Ilgili Sorular

'Elektro Gitarlar' forumunda unldnz tarafından 6 Mart 2013 tarihinde açılan konu

  1. Kabaca ne olduğunu biliyorum fakat detaylı bir şekilde bilgilendirecek birileri varsa sevinirim.
    Örneğin Jackson gitarlarını ele alırsak
    1) Jackson gitarlarda sanırım 12-16 şeklinde giden radius klavye mevcut. Buradaki radiuslar hangi perdelerde kaç kaç gittiğini bilen varmı? Yani bu sıralama, tuşenin hangi perdelerinde kaç kaç devam ediyor?
    2) Bu 12 den 16 ya tabiri eşikten fretboard sonuna kadarmı yoksa eşikten köprüye ya da tremoloya kadarmı?
    3) Eğer tremoloya kadarsa tremolo radiusu ve fretboard radiusu arasındaki ilişki nedir?
    4) Böyle klavyelerdeki fret tesviyesi nasıl olur?
    5) Gibson, Fender gibi meşhur markaların kullandıkları radius ölçüleri nedir?
    6) Compound radiuslu olan gitarların yararları nedir? (emin olmamakla birlikte bendlerde ve akor basma mevzuğunda işe yarıyor olmalı ama...)

    Fazlaca teknik bilgi istemiş olabilirim. Umarım sorularımı doğru ifade edebilmişimdir. Aslında bir luthier abimiz konuya el atsa harika olur. Resimli bir anlatım konunun anlaşılması bakımından yararlı olacaktır. Bilen birilerdende cevaplandıracaklara şimdiden teşekkür ederim.
     
  2. Fr'li gitar almadın şimdi çek bakalım cezasını :D Ya bırak abicim bu işleri otur gitar çal sonra bak antidepresanlarla boğuşursun.
     
  3. Grugum

    Grugum

    250
    103
    555
    Yetkili biri gelene kadar bildiğim kadarını paylaşayım :) Yanlışım varsa düzeltin ey ahali

    1) 12. perdeye kadar 12 inç, ondan sonra 16 inç oluyor radius
    2) Klavyenin sonuna kadar olması lazım 12-16 tabiri.
    3) Eğer tremoloya kadar olsaydı, üst eşikten başlayarak tremoloya kadar doğrusal bi şekilde artması gerekirdi yada klavyenin tamamı 12 desek, tremolo 16 inç olsa bu sefer ortadaki teller klavyeye çarpabilir ama klavye 12-16 olsa ve tremolo da 12 inçe göre ayarlansa daha iyi olur bence.
    4) 12. perdeye kadar 12 inçlik takozla, ondan sonrasını da 16 inçlik takozla tesfiye edebilirsin
    5) Gibson bildiğim kadarıyla 12 inç kullanıyor, Fender ise 7,5'tan 12'ye kadar kullanıyor genelde. Eminim daha değişik ölçüler de kullanıyordur
    6) Duyduğuma göre daha yuvarlak olması akor basmak için daha idealmiş fakat, solo atarken veya bend yaparken cızlamalara, zorluklara sebep olduğu için nispeten düz klavyeler solo için daha elverişliymiş. Bu durumdan dolayı daha çok akor basılan yerlerde (1.den 12. perdeye) 12 inç, sonrasında ise daha düz klavyeler yapmak istemişler.

    Umarım yardımcı olabilmişimdir :)
     
    blink bunu beğendi.
  4. Coumpound radius için örneğin sivri ucu kesik bir koni düşün,üst kısmındaki dairenin yarıçapı 12" alttakinin ise 16" işte klavyedeki eğimde aynen bu koninin yüzeyi gibi.Yani 12. perdeden sonra bir anda değişmiyor,eşikten başlayıp klavye bitimine kadar yarıçap devamlı değişiyor.
    http://www.stewmac.com/freeinfo/Neck_relief,_building_and_repair/a-compoundradius.html
    Bu linkte çok güzel açıklanmış bu olay.Alt tarafta iki denklem bulunuyor onları kullanarak eşikten köprüye kadar istediğin noktadaki yarıçapı bulman mümkün.
     
    unldnz bunu beğendi.
  5. Grugum

    Grugum

    250
    103
    555
    Böyle daha mantıklı bence de. Böyle bişeyin el ile nasıl yapılacağını bilemediğim için kendimce bi fikir söyledim. Dediğim şekilde olsaydı seviye farkı olurdu klavyede, şimdi farkettim :D
     
  6. Grugum mesajın ve vaktini ayırdığın için teşekkür ederim.
    mertcan_07 ilgine teşekkür ederim yararlı oldu benim için. Denklemleri anlamaya ve gerekli sayıları yerlerine koymaya çalışacağım. Fakat şimdilik ilk bakışta oradaki denklemlerde ''x'' in nasıl bulunacağını anlayamadım (orjin'den eşiğe).
     
  7. X'i bulmak için gerekenler ;
    T:Eşikten 12. frete kadar olan mesafe yani scala uzunluğunun yarısı.
    Sn:Eşikte,ince ve kalın mi arasındaki mesafe.
    St:12.frette,ince ve kalın mi arasındaki mesafe.
    2.denklemde Rn yerine eşikteki radiusu yazıcaksın (örn. 12"-16" ise 12") istediğin noktadaki radiusu vericek.
     
  8. Ya aslında yanlış yazmışım. Mesele X' den ziyade Sn ve St idi. Bu Sn ve St, teller takılı ve akortlu halde iken ince ve kalın mi arası mesafeyimi ölçüyormuşuz. Yani iki tel arası milimetre gibi?
     
  9. Aynen iki tel arası mesafe ölçülüyor ama mm kullanacaksan radius'u falanda mm yazmayı unutma:)
     
  10. Tamam tamam:) . Çok sağol yardım için.
     
  11. Birşey değil :).
     
  12. Bir sorum daha olacak. Yukarıdaki formül yardımıyla ele alırsak:
    Üst eşik 12 inc ile başlasa, fretboard sonu 16 inc olsa, Floyd rose' unda daha düz bir hal ile bitmesi gerekli değilmidir? (örneğin 19 ya da 20 inc gibi). Fakat Floyd rose radiusu köprüde 10 inc, Schaller Floyd rose radiusu köprüde 12 inc sabit olarak son buluyor(bildiğim kadarıyla) ve bu tip köprülerde tek tek tel yükseklik ayarıda yapılmıyor bildiğim kadarıyla.
    Bu konuda fikri olan varmıdır?
     
  13. Tek tel yüksekliği "shim" denen ince metal plakalarla ayarlanabiliyor bunları satın alabilirsin veya teneke kola,soda kutularını keserekte yapabilirsin yaklaşık kalınlığı 0.1mm.Kullandığım gitarda compound radius ve floydrose'u var,biraz yüksek action sevdiğimden ona göre ayarlı bir sıkıntı olmuyor ama düşük action için shim kullanmak öneriliyor.
    Klavyenin köprü tarafındaki radius'a göre takılması gereken shim kalınlığıyla alakalı bir tablo paylaşayım(Köprü radius'unu 10" alırsak);
    Klavye radiusu / Mi telleri / La ve Si teli
    10" / yok / yok
    12" / 0.2mm / 0.1mm
    14" / 0.4mm / 0.2mm
    16" / 0.5mm / 0.2mm
    18" / 0.6mm / 0.2mm
    Böylece köprü-klavye radius uyumu daha iyi bir hale geliyor :)
     
    unldnz bunu beğendi.
  14. Düşük action için shim kullanarak 10'' olan radiusu gerekli düzlüğe (Son mesajdaki tablodan yararlanarak) ayarlayabiliyoruz.
    Anladım, Abi süpersin valla çok teşekkür ederim.:)
     
    mertcan_07 bunu beğendi.

Bu Sayfayı Paylaş