Doğaçlama Solo Mantığı

M

\m/

Selam arkadaslar ya ben su an için sadece am gamını biliyorum o yuzden dogaclama soloyu sadece ordan atıyorum ama su olayın mantıgını kavrayamadım tam olarak yani mesela am dm akor atılıyor onlara göre nota mı basacam yoksa ortak notalardan mı gitmeye calıscam su an için notaların yerlerini biliyorum fakat mantık olayı biraz eksik yardımcı olursanız sevnirim
 
Evet, bekleme notaları o an hangi akor basılıyosa onun içindeki notalardan biri olursa uyumlu sesler çıkacaktır. Akor geçişlerinde o akoru oluşturan notalardan birini basarsan sorun olmaz. (Akorun içindeki notalar zaten şarkının yazıldığı gamın içindeki notalardan oluşur.)
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #3
yani o akor basıldıgı anda o akoru olusturan 3 notadan birine basıp devam edicem bu mudur?
 
Basit anlamda bu. Tabi her akor üç notadan oluşmaz. Çok çok derinleşebilir bu doğaçlama konusu, duygu, tuşe vs. devreye girdiğinde ama bunu yaparsan başlangıç mahiyetinde ortalama ritmlere eşlik edebilecek kadar partiler oluşturabilirsin.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
Basit anlamda bu. Tabi her akor üç notadan oluşmaz. Çok çok derinleşebilir bu doğaçlama konusu, duygu, tuşe vs. devreye girdiğinde ama bunu yaparsan başlangıç mahiyetinde ortalama ritmlere eşlik edebilecek kadar partiler oluşturabilirsin.

peki bir şey daha sorucam belki abes kacan bi soru olcak ama malmsteen hızına yakın seviyeye gelebilmek için sözün kısası hızlı ve temiz calmak için günde ortalama kac saat calısmalıyım ben genelde verimli olarak 2 saatin altına dusmuyorum ?
 
Baya çalışman lazım. Doğru tekniklere günde iki saat metronomla çalışırsan zamanla hızlandığını kendin de farkedersin. Bence elli - atmış yaşında adamlarla yarışma, kendinle yarış. Kurs falan almadıysan en azından uzun zamandır çalan (uzun zamandan kastım 6 7 sene, belki kursa falan gittiyse ve teorik olarak kendini geliştirdiyse daha az da olabilir) ne yaptığını bilen birinden tavsiyeler al, parmaklarının duruş şekli, penayı çalan el tekniğin v.s. konusunda yanlışların varsa düzelt. Emin ol, çok zor sandığın şeyler biri gösterdiği zaman bi kaç günde yapılabilecek kadar kolaylaşabiliyo, Amerika'yı yeniden keşfetme yani, etrafında bu işi ciddi olarak yapan birileri varsa ders olarak olmasa bile bi kaç tüyo kapmaya bak, biz öyle yaptık. =))
 
peki bir şey daha sorucam belki abes kacan bi soru olcak ama malmsteen hızına yakın seviyeye gelebilmek için sözün kısası hızlı ve temiz calmak için günde ortalama kac saat calısmalıyım ben genelde verimli olarak 2 saatin altına dusmuyorum ?

Bu asirlardir sorulan bir sorudur kesin cevabi da yoktur. Fakat buna sistematik olarak yaklasmanin yollarindan birisi Troy Stetina'nin kitabi. http://www.gitarpark.com/?urun-2082-Troy-Stetina-Solo-Gitarda-Hiz-Teknikleri.html Turkiye'de Metallica tablarini gecebilmis her genc bir kere kapagini acmistir.
Ustelik CDsi de oldugu icin nasil caldigini karsilastirabilirsin. Ustelik notasyon (ne yazik ki) tab ile. Yani anlamasi kolay ama muzik okurluguna bir faydasi yok.

Bunu bastan asagiya metronomla gecersen karada olum yok. Gunluk kac saat calisman gerektigine de boyle karar verebilirsin. 2 saatle gecersen 2 saat, 10 saatle gecersen 10 saat. Unutma Is = kuvvet x yol'dur(aslinda cizgi integralidir ya neyse) bu demek ki ayni sonucu elde etmek isterken yetenek azsa cok kasman gerekir, yetenek coksa da tam tersi. Tabi kuvvet ile yolun ayni yonde oldugunu varsayiyoruz, yani bosuna calisilmadigini...
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #9
Baya çalışman lazım. Doğru tekniklere günde iki saat metronomla çalışırsan zamanla hızlandığını kendin de farkedersin. Bence elli - atmış yaşında adamlarla yarışma, kendinle yarış. Kurs falan almadıysan en azından uzun zamandır çalan (uzun zamandan kastım 6 7 sene, belki kursa falan gittiyse ve teorik olarak kendini geliştirdiyse daha az da olabilir) ne yaptığını bilen birinden tavsiyeler al, parmaklarının duruş şekli, penayı çalan el tekniğin v.s. konusunda yanlışların varsa düzelt. Emin ol, çok zor sandığın şeyler biri gösterdiği zaman bi kaç günde yapılabilecek kadar kolaylaşabiliyo, Amerika'yı yeniden keşfetme yani, etrafında bu işi ciddi olarak yapan birileri varsa ders olarak olmasa bile bi kaç tüyo kapmaya bak, biz öyle yaptık. =))

ders alıyorum zaten dedigim gibi 3 aydır calıyorum gitarı hoca bugun pentagram seytan bunun neresindeyi solosuyla birlikte caldırdı o kadar da zorlanmadıgımı farkettim ilk kez sarkı calısmasıydı genelde parmak egzersizleri verir bende bunları metronomla calısırdım ama bu ilk sarkı deneyimimde o kadar da fena calmadıgımı farkettim heralde sarkı kolaydır diyorum
 
Bu asirlardir sorulan bir sorudur kesin cevabi da yoktur. Fakat buna sistematik olarak yaklasmanin yollarindan birisi Troy Stetina'nin kitabi. http://www.gitarpark.com/?urun-2082-Troy-Stetina-Solo-Gitarda-Hiz-Teknikleri.html Turkiye'de Metallica tablarini gecebilmis her genc bir kere kapagini acmistir.
Ustelik CDsi de oldugu icin nasil caldigini karsilastirabilirsin. Ustelik notasyon (ne yazik ki) tab ile. Yani anlamasi kolay ama muzik okurluguna bir faydasi yok.

Bunu bastan asagiya metronomla gecersen karada olum yok. Gunluk kac saat calisman gerektigine de boyle karar verebilirsin. 2 saatle gecersen 2 saat, 10 saatle gecersen 10 saat. Unutma Is = kuvvet x yol'dur(aslinda cizgi integralidir ya neyse) bu demek ki ayni sonucu elde etmek isterken yetenek azsa cok kasman gerekir, yetenek coksa da tam tersi. Tabi kuvvet ile yolun ayni yonde oldugunu varsayiyoruz, yani bosuna calisilmadigini...

ya hoca yetenek var diyor ama bilmiyoruz zaman gösterecek su an derslerin de yogunlugundan dolayı (11. sınıfın yazındayım :D) ancak 2 saat bilemedin 3 saat ayırabiliyorum bunun en az 1.5 saati parmak egzersizlerini metronomla calısmaya gidiyor geri kalanı akor ritim dogaclama falan.. aslında sunu dusunuyorum sabırlı bi insanım gitarı ölünceye kadar da bırakmayı dusunmuyorum elbet bi gun hızlanıcam sonucta hızlananların hepsi yıllarını vermis insanlar öyle deilmi?
 
öncelikle şu çok önemli ki bir noktada zorlandığın anda gitar çalan çalmaya çalışan herkesin o noktada zorlandığını bil. mesela gitarı bırakma sebebi olan bare basma aşamasında bir çok iyi seviyede gitaristin bile bare basabilecek konuma gelmek için gerçek anlamda ağladıklarını biliyorum. o yüzden 2 bilemedin 3 saat ayırman bana az geldi. şimdilik büyük ölçüde teknik( teknik derken ilk başta hızlanma değil, parmakların klavyeye doğru basıyor olmasından bahsediyoruz, ki tuşen düzgün olursa yani parmakların iyi gitaristlerinki gibi aynı hizada dişli çarklar gibi çalışıp, yalpalamadan, klavyeye de dik açıda basabiliyorsa hızlanma da buna bağlı olarak gelecektir zaten. bunun için de tekniği çok iyi olan bilal karaman, özgür abbak gibi gitaristlerin vidyolarını izlemeni öneririm. ayrıca teknik açıdan yeterlilik için en önemlisi parmaklarını kaldırmadan 1 2 3 4 alıştırması-- parmakları kaldırmadan 1 2 3 4 yapıp alt tele de kaldırmadan 2 3 4 basarken 1 i aşağıya indirerek devam etmen-- yapmandır bu arada. ) ve klavyedeki nota yerleri, akorun içindeki seslere yani teorik kısma çalışman gerekir. teknik çalışmak ne işime yarayacak diyebilirsin ama şimdi dert ettiğin akorlar geçerken çaldıklarının uyumsuz olması zamanla zaten düzelecek ve akorları düşünmesen de ortaya dinlenebilir bişeyler çıkacak( ama bunlar basit akorlarda tabi. zor akor dizileri için akorları düşünüp çalışmak lazım,, yani sen şimdi oturup şu akordayım şu sesleri basarsam güvendeyim, yanlış duyulmaz diyebilmelisin. bu aslında işin hilesi gibi. bilirsen daha uyumlu--ARMONİK-- şeyler çıkarabilirsin. bu yüzden ARMONİ öğrenmen gerekir------ basit anlamda armoni nedir?? -*** arkadaki akorla çaldığın melodinin seslerinin uyumlu, armonik olmasıdır. arkada la minör GELDİĞİ ANDA senin gidip si re fa la ( si minör sesleri ) BASMAMANDIR. ( tabi bu temelde söylenilecek birşey, şimdilik böyle düşünebilirsin) . öğrendiğin la minör gamını klavyeye dağıt ve bunlara eşşekler gibi çalış. bu nokta çok önemli. çünkü tek bir pozisyonda kalırsan cümlemelerin de aynı kalır. la minör seslerini 2 perde sağdan çalayım deyince şablon tamamen değişecektir. bu şablonlara iyi çalışman lazım. 11. sınıfın yazını hatırlıyorum. bence rahat 5 -6 saat ayırabilirsin. hoca yetenek var dedi falan demişsin. emin ol yetenek olsa da olmasa da günde 8 saat çalışırsan, istediğin kadar mal ve yeteneksiz ol mükemmel yerlere gelirsin. paco de lucia ben 8 saat çalışıyorum eğer 9 saat çalışan birisi çıkarsa tabiki benden daha hızlı çalabilir demiştir. yani bu iş bu kadar basit. her şey ne kadar çalıştığın ve ne kadar doğru çalıştığınla ilgili. son olarak da şunu söyleyim 2-3 ayda çok fazla geliştiğini hissedemeyebilirsin. ama 1 yıl önceki halini hatırladığında 5 yıl sonra nerelere gelirim ben ya falan diyeceksin. müzik icrası ve doğaçlama klavyeden çıkan seslerin, seslerin birbiriyle ilişkisinin biilinçaltına yerleşmesi anlamına gelir. ki bu da 3 ayda 1 yılda olacak birşey değil. önünde çok zaman var. iyi gitaristlerin çalışmaktan bileklerinin kopma noktasına geldiğini, nasır acısından ne kadar acı çektiklerini, bel ağrısı çektiklerini ve bu şekilde iyi gitarist olduklarını bil ona göre çalış. hiç kimseye öyle doğuştan verilmiyor yani. ilk zamanlar sakın hızlanma son tavsiyem.
 
öncelikle şu çok önemli ki bir noktada zorlandığın anda gitar çalan çalmaya çalışan herkesin o noktada zorlandığını bil. mesela gitarı bırakma sebebi olan bare basma aşamasında bir çok iyi seviyede gitaristin bile bare basabilecek konuma gelmek için gerçek anlamda ağladıklarını biliyorum. o yüzden 2 bilemedin 3 saat ayırman bana az geldi. şimdilik büyük ölçüde teknik( teknik derken ilk başta hızlanma değil, parmakların klavyeye doğru basıyor olmasından bahsediyoruz, ki tuşen düzgün olursa yani parmakların iyi gitaristlerinki gibi aynı hizada dişli çarklar gibi çalışıp, yalpalamadan, klavyeye de dik açıda basabiliyorsa hızlanma da buna bağlı olarak gelecektir zaten. bunun için de tekniği çok iyi olan bilal karaman, özgür abbak gibi gitaristlerin vidyolarını izlemeni öneririm. ayrıca teknik açıdan yeterlilik için en önemlisi parmaklarını kaldırmadan 1 2 3 4 alıştırması-- parmakları kaldırmadan 1 2 3 4 yapıp alt tele de kaldırmadan 2 3 4 basarken 1 i aşağıya indirerek devam etmen-- yapmandır bu arada. ) ve klavyedeki nota yerleri, akorun içindeki seslere yani teorik kısma çalışman gerekir. teknik çalışmak ne işime yarayacak diyebilirsin ama şimdi dert ettiğin akorlar geçerken çaldıklarının uyumsuz olması zamanla zaten düzelecek ve akorları düşünmesen de ortaya dinlenebilir bişeyler çıkacak( ama bunlar basit akorlarda tabi. zor akor dizileri için akorları düşünüp çalışmak lazım,, yani sen şimdi oturup şu akordayım şu sesleri basarsam güvendeyim, yanlış duyulmaz diyebilmelisin. bu aslında işin hilesi gibi. bilirsen daha uyumlu--ARMONİK-- şeyler çıkarabilirsin. bu yüzden ARMONİ öğrenmen gerekir------ basit anlamda armoni nedir?? -*** arkadaki akorla çaldığın melodinin seslerinin uyumlu, armonik olmasıdır. arkada la minör GELDİĞİ ANDA senin gidip si re fa la ( si minör sesleri ) BASMAMANDIR. ( tabi bu temelde söylenilecek birşey, şimdilik böyle düşünebilirsin) . öğrendiğin la minör gamını klavyeye dağıt ve bunlara eşşekler gibi çalış. bu nokta çok önemli. çünkü tek bir pozisyonda kalırsan cümlemelerin de aynı kalır. la minör seslerini 2 perde sağdan çalayım deyince şablon tamamen değişecektir. bu şablonlara iyi çalışman lazım. 11. sınıfın yazını hatırlıyorum. bence rahat 5 -6 saat ayırabilirsin. hoca yetenek var dedi falan demişsin. emin ol yetenek olsa da olmasa da günde 8 saat çalışırsan, istediğin kadar mal ve yeteneksiz ol mükemmel yerlere gelirsin. paco de lucia ben 8 saat çalışıyorum eğer 9 saat çalışan birisi çıkarsa tabiki benden daha hızlı çalabilir demiştir. yani bu iş bu kadar basit. her şey ne kadar çalıştığın ve ne kadar doğru çalıştığınla ilgili. son olarak da şunu söyleyim 2-3 ayda çok fazla geliştiğini hissedemeyebilirsin. ama 1 yıl önceki halini hatırladığında 5 yıl sonra nerelere gelirim ben ya falan diyeceksin. müzik icrası ve doğaçlama klavyeden çıkan seslerin, seslerin birbiriyle ilişkisinin biilinçaltına yerleşmesi anlamına gelir. ki bu da 3 ayda 1 yılda olacak birşey değil. önünde çok zaman var. iyi gitaristlerin çalışmaktan bileklerinin kopma noktasına geldiğini, nasır acısından ne kadar acı çektiklerini, bel ağrısı çektiklerini ve bu şekilde iyi gitarist olduklarını bil ona göre çalış. hiç kimseye öyle doğuştan verilmiyor yani. ilk zamanlar sakın hızlanma son tavsiyem.

ustam söylediklerin için cok tsk ederim
 
gamları yerini iyi bilmen gerekiyor laminör gamını biliyorum demişşin parmak yerlerini bildigin gibi o an bastıgınında hangi nota oldugunu bilmen önemlidir.surdan örnek vereyim (laminör gamı,do majör gamı.miminör kürdi gamı ) sarkının tonu miminör kürdi gamıysa bu dedklerımden dogaclama atarsın ama minör ve kürdi gamlardaki bent cekme olayı,pentatonik inişler farklıdır bunlarıda bilmen gerekir.tabi bunlardan önce minör gamda parmaklar nasıldır majörde nasıldır kürdide nasıldır yani inişler bunları ögren,bunlarda pentatonik inişleride ögren tabiki.daha uzun uzun yazıp gevezelık yapmıyayım :) yazmaklada btmez zaten :) yardımcı olduysam brazda sevınırım daha fazla yardım etmeyi isterdim :) bol müzüikli günler inş basarılı olursun :)
 
Henüz bu kadar acemiyken hızlı çalmaya çalışmak herkesin başından geçmiştir. Ancak sende şu anda hızlı çalmaya gayret ediyorsan yanılıyorsun, bu hatanı yıllar sonra anlayacaksın, Hızlı çalmayı boşver doğru çalmaya gayret et temiz ve net çalmaya çalış, hız sonraları kendiliğinden gelecektir. Ama unutma hız hiçbirşey. Duygu herşey :)
 
Doğaçlama solo atmanın mantığı kök sesin neyse onun gamında gezmektir. La minör demişsin mesela la minör ritm çalınırken sen de la minörün gamının dışına çıkmamalısın. La minör gamının sesleri nedir peki ? la minör natural seslerden oluşur yani do re mi fa sol la si. La minör solosu atarken klavyedeki tüm do re mi fa sol la si seslerine basabilirsin oktavı yada perdesi hiç fark etmez tabi bunu kolaylaştırmak için gamlar ve modlar oluşturulmuş tüm klavyeye yayılan, bunları netten bulabilirsin do major modları yazdığında çıkar (do major ile la minör aynı kök sestir bu arada). Bunun dışında her kök sesin kendine ait 7 adet akoru bulunur la minör için bunlar la minör, re minör, sol major, do major, fa major, mi minör ve si diminished'tir bunlardan istediğini seçerek la minör ritm atabilirsin. Doğaçlama solonun en önemli olayı ise lickler kullanmaktır, lickler ufak ufak solo kalıplarıdır netten bunları da bulabilirsin. Hız için ise belli bir pozisyonun tekrarını yapmalısın sürekli mesela mi telinde 5 7 8 la telinde 5 7 8 7 5 mi telinde 8 7 bunu 8lik notalarla düşük metronomdan başlayıp sürekli tekrarlaman gerek çaldığının temiz olduğunu düşündüğünde metronomu 5 artırarak devam et fark yok gibi gelcek ama önemli olan da bu zaten beynin farkı anlamadan hızlanman çok daha kolay olcaktır. Bunu farklı parmaklarını çalıştırcak şekilde farklı pozisyonlarda yap kısa zamanda farkı göreceksin, ama yukarıda arkadaşların da dediği gibi teori teknikten 1 adım önde olmalı çalışma sıranda :)
 
Kardeşim am gamı A B C D E F G seslerinden oluşur. İlk once bence bu seslerı kulağına iyice alıştır. Dm geçtiğinde dm mi basıcam demişsin şimdilik kendini o kadar kasma sen bu soylediğim sesleri kafana göre gez. Dm için sıkıntı olmaz çünkü dm de arıza almaz re fa la'dan oluşur. Bunu kök ses +min3(1.5 aralık)+maj3(2 tam aralık) söylüyorum aklına karışık gelmesin. Eğer arka fondaki akorun aldığı sesleri üzerinde biraz kalırsan daha güzel şeyler elde edersin. Daha yeni başladığın için kendini bu kadar kaasma sen . Ben derim ki şimdilik bu am gamını bütün gitara yay. Sonra kafana göre gez. Geliştikçe sen farketmeden soloların güzelleşir zaten yapman gerekeni yaparsın.
 
Geri
Üst