blues da doğaçlama

selamlar blues da nasıl doğaçlama sola atılır. öğrendiğim kadarıyla gamlar ve değişik çalma teknikleri varmış. bu gamlar hakkında bilginiz var mı. nerden öğrenebilirim. bunu yanında başka nerler yapmam lazım iyi bir blues gitarcı olabilmek için. önerilerinizi bekliyorum.
 
major ve minor 7'li akorlar, pentatonik gamlar ve özellikle şu "circle of fifth" denen sistemi iyice çalışmanı tavsiye ederim, baş parmağını kullanmayı, her bir perdedeki tüm seslere tam hakim olursan, ondan sonrası tamamen duygularına, anlatmak istediklerine ve sana kalmış.
 
captainblues demiş ki:
major ve minor 7'li akorlar, pentatonik gamlar ve özellikle şu "circle of fifth" denen sistemi iyice çalışmanı tavsiye ederim, baş parmağını kullanmayı, her bir perdedeki tüm seslere tam hakim olursan, ondan sonrası tamamen duygularına, anlatmak istediklerine ve sana kalmış.

doğru.özellikle pentatonik gamlara çalış.
 
En İyisi Dinlemek

Kardeş bu güne kadar 5.000$ a yakın para verdim dökümanlar için ama en güzeli dinlemek.
1- Kesinlikle bozuk akortla çalışma ki hangi sesler hangi perdeden çıkıyor beynine yerleşsin yani gitarı çok iyi tanı
2-Bol bol dinle ve dinlediklerini çalmaya çalış
3-Kafandan geçen fikirleri çaldığın parçalarda uygulamaya çalış. (bir arkadaşım vardı tabiattaki sesleri gitarda .çıkarmaya çalışırdı sonunda hiç bir efekt aleti kullanmadan kuş tavuk inek sesi araba sesi ambulans sesi çıkarır oldu inanmayacaksınız ama kesinlikle doğrudur kullandığı pena tekniği ile fuzz saundu elde ederdi)
4-Kesinlikle arabesk dinleme (dinlersen ister istemez kulağın bozulur ve parmakların kendiliğinden arabesk motifler çalmaya başlar)
 
peki şöyle bi soru yöneltelim birde;
gamlar ya da modlar arasında birbirlerine geçişleri nasıl sağlayacağız ya da birbirine uyum gösteren özel gamlar falan mı var? mesela şöle bi durum söz konusu olabilir mi: Ionian dan dorian a geçiş yapılması anlamsız olur ancak mixolydian a geçerseniz bi bütünlük yakalarsınız? gibi.
şimdiden teşekkürler
 
ha bu arada ortak nota kullanımı olayını biliorum.başka şeyler bekliyorum.sanırım bir de geçiş modları gamları falan varmış ama bu sadece kulaktan dolma bir bilgidir varsa detayına inerseniz seviniriz.
 
İşte bu geçişlerde gereken olay ARMONİ oluyor. Eğer armoniyi yakalayabiliyorsan her modu uydurursun. Şahsen ben genellikle pentatonik ve blues gamları ile dorian modu kullanırım. Ama esas önemlisi sanırım, alt 3 tel (G,B,e) ile yapacağın akorlar, akor kaydırmalar vs. önemli. 2, 3 ve 4 tel ile akorlar kullan geçişleri bunlarla yapabilirsin. Youtube sitesinde berklee blues lessons yazarsan orada beyzbol şapkalı bir JEDI MASTER :) var, o gayet güzel ifade ediyor bunları. Bu arada ustanın elindeki strat süper. :)
 
komik gelebilir ama benimde merak ettiğim klasik gitar ile az-çok blues yapılabilirmi.şuan blues gamlarını öğrenmeye çalışıyorum.parmaklarımı kuralsızca kullanıp bazı hoş şeyler çıkarabiliyorum ama sanırım öncelikle gamları öğrenmeliyim.
 
Mod ve gam denen şeyler aslında farklı değil birbirinden. Tek bir temel üzerine düşünmek en doğrusu ve en öğreticisidir. Major gam denen şey aslında Ionian modudur. Minor ise Aeolian'dır. Pentatonic gamı veya diğer modları ezberlerseniz kafanız iyice karışır. Onun yerine bunların nasıl oluştuğunu ve en çok kullanılan gam/modlar olan major ve minorden farklılıklarıyla öğrenirseniz çok daha akılda kalıcı olur. Örnek vermek gerekirse; bluesda en çok kullanılan modlardan biri mixolydian'dır. Bu modun aralıklarını tek tek ezberlemek yerine major gamdan farklılığıyla öğrenmek en doğrusu. İkisi arasında tek fark majorde 7. derece BÜYÜK, mixolydianda KÜÇÜK 7'li dir.

Ayrıca dinleyerek blues öğrenmenin en güzel yolu bu işin en eskilerini dinlemek. T-bone walker, muddy waters, bb king, albert king vs vs... Bunları dinlediğiniz zaman göreceksiniz ki sadece minor pentatonic ten ibaret değildir ve oldukça geniş bir armoni yapısına sahiptir.
 
Amoremorte demiş ki:
Mod ve gam denen şeyler aslında farklı değil birbirinden. Tek bir temel üzerine düşünmek en doğrusu ve en öğreticisidir. Major gam denen şey aslında Ionian modudur. Minor ise Aeolian'dır. Pentatonic gamı veya diğer modları ezberlerseniz kafanız iyice karışır. Onun yerine bunların nasıl oluştuğunu ve en çok kullanılan gam/modlar olan major ve minorden farklılıklarıyla öğrenirseniz çok daha akılda kalıcı olur. Örnek vermek gerekirse; bluesda en çok kullanılan modlardan biri mixolydian'dır. Bu modun aralıklarını tek tek ezberlemek yerine major gamdan farklılığıyla öğrenmek en doğrusu. İkisi arasında tek fark majorde 7. derece BÜYÜK, mixolydianda KÜÇÜK 7'li dir.

Ayrıca dinleyerek blues öğrenmenin en güzel yolu bu işin en eskilerini dinlemek. T-bone walker, muddy waters, bb king, albert king vs vs... Bunları dinlediğiniz zaman göreceksiniz ki sadece minor pentatonic ten ibaret değildir ve oldukça geniş bir armoni yapısına sahiptir.

Bence herkes bu şekilde anlatsa olay daha basit ve zevkli bir hal alır. Tabi işin tekniğine tamamen gireceklere birşey diyemem.

Ben şahsen önce major ve minor gamları öğrenmiştim. Sonra pentatonik gamın sololarda daha rahat olduğunu farketmiştim. Sonra pentatonik gamlarda bir nota daha eklemiş ve bir bakmıştım aaaa blues gam çalıyormuşum demiştim. Sonra başka notalar ekledim pentatonik üzerine bir baktım aaaaa dorian olmuş, sonra başka notalar aaaaa mixolydian olmuş. Sorsanız hala yarım saat bir saat düşünmeden bunları nota olarak dökemem. Ama bangır bangır çaldırırım kendi kendime.

Kanımca pentatonik gam öncelik alınıp iyice sindirildikten sonra diğerlerini öğrenmek daha kolay olur gibime geliyor.

Özelliklede radyo ve tv de çalan şarkılara eşlik edince insan bunları daha iyi kavrıyor hangi gamın hangi tarz ve duyguya daha yakın olduğunu keşfediyor. Tabi kanımca yani...İşine yarayan denesin derim.
 
Geri
Üst