Gibson Hakkında Birkaç Soru...

'Elektro Gitarlar' forumunda insanatomystic tarafından 18 Ekim 2013 tarihinde açılan konu

  1. Selamlar herkese. Bu aralar Gibson Custom Les Paul'leri inceliyorum detaylıca. İhtiyacım olan birçok cevaba ulaştım lakin, elimde bir Custom olmayınca, cevabını bulamaycağım sorumlarım da mevcut. Bunun için, Gibson Custom Les Paul'ü olan, deneyimlemiş olan, bir dönem elinde olan, Turkrock üyelerinin bilgilerine başvurmak niyetindeyim.

    Hemen sorularıma geçeyim;

    1- Gibson'un pot takımı eski ve yeni olarak ikiye ayrılıyor. Bunların donanımsal ve tonal farkları nelerdir?

    Eski
    [​IMG]
    Yeni
    [​IMG]


    2- Gibson'ların top carve eğimleri farklı dönemlerde, farklı ölçülerde inşa edilmiş. Bunlar sadece görsel farklılıklar mıdır? yoksa ses ve tona etkisi var mıdır?

    [​IMG]
    3- Chambered Gibsonlar ile eski masif gövde (içi hiç boşaltılmamış) Gibsonlar arasındaki ton farkı kulağa nasıl yansımaktadır? ağırlık sorunun baz almaz isek, gövdenin içinin boşaltılması gerekli midir?

    [​IMG]
    [​IMG]

    4- Gibson Customlar'da tenonlar farklı uzunluk ve genişliklerde imal ediliyor (Studiolar daha kısa, Standardlar uzun, Customlar uzun ve kavisli). Bunlar gitara ne gibi artı ve eksiler getirir. Customlardaki tenonun yanlarında, yarım daire şeklinde birer girinti mevcut. Ancak gövde üzerinde bu girintiye denk gelen bir çıkıntı yok. (sap yapıştırıldıktan sonra o tenon girintisinin içi boş kalıyor) bu girintinin amacı nedir?
    [​IMG]
    [​IMG]


    5- Ucuz tailpice ile pahalı tailpiece arasındaki fark nedir?

    6- En kaliteli sıcak les paul tonunu elde etmek için kullanılması gereken manyetik, potans, kapasitör ve swich neler olmalıdır?

    Şimdiden çok teşekkür ederim...

    Sevgiler, saygılar ...
     
  2. 1. Aralarında geçiş yapmak 10-15 dakikalık bir iş. Birinde sesi kısarsan ton boğulur, diğerinde tonu kısarsan ses azalır.
    2. Sese etkisi var ben anlıyorum diyenin alnını karışlarım.
    3. Chambered olanlar klasik Gibson LPler ile tamamen alakasız bir tona sahipler. İyi veya kötü demiyorum bak, alakasız diyorum. Sadece tipleri benziyor. (Not: İçi dolu normal LPlerin çoğu da "gerçek LP" diyebileceğin Historic Reissuelardan ve 50lerde üretilen LPlerden alakasız gitarlar aslında).
    4. Önemlidir belki tonda ama ne kadar etkilidir cidden bilmiyorum. Bence çok takılma, sırf kısa veya uzun tennon diye bir gitar iyi veya kötü olacak değil.
    5. Tailpiece ve köprü malzemesi tonu cidden etkileyen şeyler.
    6. ÇOK uzun hikaye bu be :)
     
    antbalci, Gizz ve J-P bunu beğendi.
  3. Sadece ilk soru için, 50's wiring diye interneti araştırabilirsin, 50s (potları çevirmediğinde) biraz daha parlak ton verir.
     
    insanatomystic bunu beğendi.
  4. Araştırdım lakin çok tatmin edici cevaplar bulamadım. Bulduğum bir cevap diğeri ile zıt düşüyordu.

    Potları çevirmediğimde dediğin yani potların hepsi sonuna kadar açık mı olacak?

    Ve tek fark "biraz" daha parlak ton mu?

    Eğer eski sistem daha parlak ton veriyor ise neden bunu değiştirip yenisini yapmışlar?
     
  5. En güzeli deneyip görmeniz. Ben denedim ve 50's wiring ile modern wiring arasında ciddi bir fark göremedim. Modern wiring ve treble bleed'e karar kıldım.

    Bu arada: Eklediğiniz fotoğraflardan "eski" olarak nitelendirilen modern wiring, "yeni" olarak nitelendirlen ise "50's wiring".
     
  6. Eski tip bağlantıda tonu kısarsan ses çok düşüyor. Yeni bağlantıda sesi kısınca tonun biraz boğuklaşıyor evet ama bunun tedavisi de yukarıda bahsedilen Treble Bleed isimli bağlantı. Ötekinin ise bildiğm bir tedavisi yok.
     
  7. Treble bleed denilen mevzu, buradaki orange dropların üzerindeki büyük orange droplar mıdır? yoksa küçük kahve rengi droplar mıdır? Değil ise nedir?

    [​IMG]
     
  8. İyi bir kıyaslama videosu arandım ama bulamadım, "gibson vintage wiring vs modern" gibi aratıp youtube'a bakabilirsin. Potlar açıkken bile kullandığın kapasitör veya bağlantı tonu etkiler, yani filtre pot tam açıkken yokolmuyor sadece olabildiğince tiz'e taşınıyor. Ayrıca obican'ın belirttiği gibi potları çevirdiğinde etkilerinde farklılık gözlemleyebilirsin ama kimileri için farklar oldukça detaylarda kalıyor olabilir yorum kişiye özgü.

    Neden dersen bu kişisel, ton seçimi yani şişman duyulsun isteyen veya telleri çok indirmeyi seven biri gitarının tonunu toklaştırmak isteyebilir. Sorduğun kablolama değil ama kendi kapasitör modifikasyonumu kaydetmiştim (ibanez'dekini söküp orange taktırdım, sesi boğuk bulunca tone pot'u sadece köprüye yönlendirdim 2-3 aydır bu şekilde çalıyorum) farkı dinleyebilirsin;

    http://gitargunlukleri.blogspot.com/2013/09/kapasitor-tone-pot.html
     
    insanatomystic bunu beğendi.
  9. Treble bleed uygulamaları fotoğrafınızdaki volume potlarına lehimli direnç/kondansatör çiftleri.
     
  10. Yazı güzeldi. Arka plan da güzeldi (masa üstümde kullanıyorum bu resmi :) )

    Açıkçası belirtildiği gibi çok ciddi bir fark hissetmedim. Bu konularda henüz çok yeni olmam sebebi ile (bir hafta olmadı gitar elektriği ile ilgilenmeye başlamam) şişman olarak tabir ettiğiniz tonlar benim tercihim olan tonlardır. Tok tonları olan bir gitar istiyorum. Ki sanırım bunun için yapmam gereken, yeni tip bağlantı ile treble bleed kullanmak olacak. Öyle midir? yoksa ekleyebileceğiniz başka bilgiler mevcut mu?

    Bu arada diğer sorularımın cevaplarını burada da bulamayacak mıyım? Özellikle 4. sorudaki tenon durumu...
     
  11. Teşekkürler :) tok isteniyorsa bu durumda 0.47 veya 0.33uf kapasitörleri tone pot'lara yerleştirmek akla yatkın görünüyor, senin gitarında hangi değerler kullanılmış paylaşabilirmisin? bu kapasitörlerin enteresan yanı aynı değerlerde 2 kapasitörün farklı ses verebilmesi, orange'ın ki yani diğeriyle aynı değerde olmasına rağmen tizleri biraz daha kapatıyor. Yani atıyorum gitarında 0.47 vardır ama ucuz kapasitörlerdir bunları yine 0.47 ama orange'larla değiştirirsen daha tok ses elde edeceksin.

    Bu değişiklikle bağlantı şekilini (büyük ihtimal moderndir) pek değiştirmeye gerek yok tone-volume potlarını pek ellemiyorsan. Bende dr.Barlo'dan öğrenmiştim 50s wiring nedir diye, paylaştığım ilk örnek kulağıma hafif boğuk gelince (cidden detay değişikliklere kasıyordum) kendisi önermişti 50s yaparsan biraz açılabilir diye, senin durumun elbette farklı.

    Treble bleed biraz ayrı mevzu, volume'u kıstıkça sesin parlamasını sağlar ama kapasitörler gibi volumeu kısmadan da tona etki eder. Treble bleed'in yanlız 3 farklı tipi var, bence eğer gerekirse bu bir sonraki adım olsun bende sıraya sokup ilerlemiştim.
     
    insanatomystic bunu beğendi.

  12. Bendeki les paul'ün bağlantısı ekteki fotoğraf. Pile giden bağlantı ise n-tune'a ait. N-tune şöyle bir şey.

    [​IMG]

    [​IMG]
     

    Ekli dosyalar:

  13. Fotoğraftan göremedim, yakından bakınca bir yerlerinde herhangi bir sayı varmı? bu arada benim gitarda işlemleri yapan arkadaşın topici var istersen oradan devam et benden daha hakim;

    http://turkrock.com/konu/41195/#post-873068
     
    insanatomystic bunu beğendi.

Bu Sayfayı Paylaş