ses oktavını yükseltme teknikleri..

'Müzik Endüstrisi' forumunda MagiC_Of_HazeL tarafından 9 Nisan 2006 tarihinde açılan konu

  1. arkdaşlar bilen birileri varsa bana yardımcı olsun şimdi kendi sesimden bashsedeceğim sizlere benim sesim tok ve 2.0 oktav sigarada kullanıyorum yani oda var ve yaklaşık 1 aydır şarkı söylüyorum tamda nasıl söylüceiğimi biliyor yada şan dersi almış değilim.ben ses oktavımı nasıl yükseltebilirim şan dersi illa olmasımı gerekli yada çokmu şarkı söylemeliyim? yada sigarayımı bırakmalıyım ama günde bir paket deviren 4 oktav sesi olan adamlarda var sigranın bi faktör olduuna okdaarda inanmıyorum. ama benim boğazım hep gıcık tutuyor bunu nasıl engelleyebilirm yani 2.5 oktava çıkamıyorum şarkılarda detone oluyorum haliyel lütfen şu ses geliştirme teknikleriyle ilgili birileri ban yardımcı olsun henüz yolun başındayım kaça kadar çıkarabilirim bu oktavı ben :?:
     
  2. adam cevap veren olmamış ama bari biri bana cevap versin
    bulduğum zaman sigara tüketiyorum ama sesimin az çıktığını daha fazla bağırmamı söylüyorlar :D garip bir terim oldu ama yani daha sesli söylememi istiyorlar bunun için ne yapabilirim bu arada brutal vokalim
     

  3. Oktavı neden bu kadar önemsedin ki.. :) Ölçtürdün mü? Çok da önemli değil ama, kaç yaşındasın? Eğer ölçtürmediysen iyi bir şan hocası ve piyano(klavye) eşliğinde ölçer. Sigarayı bırak, kola içme derim ben. Çok fazla sıcak ve çok fazla soğuk şeyler içme. Gıcık oluyorsa boğazında, su iç; yüksek sesle öksürme. Oktav yükselteyim diye aman ha zorlamayasın kendini.. Şarkı söylüyorsan, amacın iyi bir sesle ve kalıcı olarak iyi şarkı söylemektir o halde. Ne kadar iyi olursan ol, şan dersi almış olsaydın bile mutlaka kendini geliştirmeni öneririm bu konuda. Seth Riggs'in harikulade bir ses teknik kitabı var. Türkiye'de bulman zor, imkanın varsa onu getirt; çünkü gerçekten de çok fazla yararı var. Bunun dışında tabii ki Türkiye'de de bir çok kaynak var.. :)


    Aman, brutal yapayım diye fazla zorlama gırtlağını maazallah sonuçlarını bizzat arkadaşımdan gördüm.. Çok fazla su içmeni öneririm, çok sıcak ve çok soğuk şeyler içme ve sesini mutlaka dinlendir. :)
     
  4. Magic of hazel'a cevap

    şimdi arkadaşım; 2 oktavlık ses dediğin senin bu dünyadaki şarkıların yüzde doksanını söylemene yeter.tabii ki şarkıların sana uygun tonda çalınması şartıyla. 4 oktavlık adamlar da üstün seslerdir ki çok az sayıda var bunlardan. sigara boğazında gıcık yapan önemli bi faktör. ses eğitimi şarttır tabii ki. sesi ve solunumu kullanmayı bilmek; en etkili bir şekilde detone olmadan uzun süreyle sesin kısılmadan şarkı söylemen demektir. ayrıca çalışarak oktav sınırları genişletebilir. ses eğitimi konusunda istersen profesyonel olarak yardım verebilirim.

    Diğer arkadaşa gelince;
    brutal vokal doğru bir hareket değildir zaten. zamanla ses dudaklarında ödeme ve nodule neden olur...buna devam edersen kalıcı olarak ses deformasyonuna neden olur ve sürekli kısık, çatallı bir sesle yaşamak zorunda kalırsın.
     
  5. aysu_ ve quigonjinn abi eyvallah su an 3.5 atıyorum :D
    peki her brutal yapan bu soyledikleriniz gibi olmuyor ki :s simdi diyeceksiniz onlar sesini koruyo sende koru tamam hadi onu anladımda daha yuksekbir tona nasıl cıkabilirim
     
  6. :D

    ...
    abi sen hangi aralıklarla şarkı söylüyorsun?
     
  7. hepsinin ortalaması haftada 2 ve ya 3 gün en fazla 4 saat vokal yapıyorum
     
  8. oha 4 oktav gitar mı bu yuhh
     
  9. Saat normal aslında. Abi sen şimdi vokal yapmadan önce fazla konuşma, çok fazla su iç, yediklerin basit şeyler olsun fazla aşırıya kaçma, rahatlamak için ne istiyorsan onu yap; mutlaka rahatla, açık ve temiz havada ağzından nefes alıp ver. O 4 saatin sonunda MUTLAKA sesini dinlendir, hatta gerekmezse konuşma. Brutal vokal yapan biri hakkında bildiklerim bu. :)
     
  10. Öncelikle acı bir gerçekten bahsederek başlayacağım yazıma, ses oktavı denilen şeyi arttırmak imkansız ile olağan üstü zor arasında birşeydir. Olağan üstü zor olan şey de gerçekten iki yarım ses falandır, o yüzden ona çabalamak bence anlamsız.

    Bir insanın öncelikle yapması gereken şey gırtlak karakteristiğini belirlemektir. Bu farklı şanlarda farklı şekilde yapılır. Bas, bariton, tenör, kontralto, alto, soprano genel de ses karakteristiği ile ilgili kullanılan genel sınıflardır. Ayrıca kolleratür soprano vb. gibi şanın türüne göre ve sesin tınısına göre değerlendirme sınıfları da söz konusudur. Şimdi bu sınıflandırma, ses sanatçısının genel gırtlak yapısını gösterir. Yani hangi sesleri daha iyi verebileceğini hangilerinde itmek suretiyle kendini zorlayacağını ve hangi sesleri veremeyeceğini... Bas gırtlaklı bir insanın bir baritonun çıktığı notalara çıkamayacağı anlamına gelmez, yanlız baritonun notalarında bir baritonun sesi her zaman bas gırtlak yapılı insanın sesinden daha iyi çıkacaktır. Gırtlak karakteristiğini bu nedenle biliçsizce sadece bir piyano gibi bir enstrumanla yapmak anlamsızdır bu nedenle, kesinlikle bu konuda uzman birinin yardımını almak gerekir.

    Her müzik kendi enstruman ve değerlerine sahip olduğu gibi vokal yapmanın da bazı teknikleri vardır. Sadece bazı teknikler başka müzik tiplerinin dominant olduğu bir müzik dünyasında kabul görmemiştir. Yukarda arkadaşların bahsettiği Brutal vokal da bunlardan biridir. Ben brutal vokalin (şahsen sevmememe karşın) ses için zararlı olduğuna inanmıyorum, unutmamak gerekir ki, yanlış şanla yapılan bir opera vokali doğruya yakın biçimde yapılan bir brutal vokalden kat kat zararlıdır ses telleri için. Ki burada ses için zararlı olan şey nedir diye de sormak lazım. Dünyada en fazla rağbet gören şahsına münasır seslerin birçoğu nodüllüdür. Brian Addams, Kurt Cobain, Tina Turner, Michael Jackson bunlarda bazılarıdır. Bazı sanatçılar ise ses tellerini bile alışıldık şekilde kullanmayarak devasa yerlere gelmişlerdir, bunlardan aklıma gelen en önemlisi yalancı sestelleri kullanarak o buğulu sesi veren Louis Armstrong'dur. Yanlız elbette böyle radikal teknikler kullanmanın çeşitli dezavantajları olacaktır. Örneğin nodüllü ses telleri sıkıştıklarında aralarından hava kaçıracağından nodülsüz ses tellerine göre iyi bir diyafram kondüsyonu ve daha uzun bir soluk gerektirecektir.

    İzninizle tekrar oktav arttırma meselesine girmek istiyorum, her ses sanatçısının ses skalasının sınır notaları vardır. Bu notalara çıkıldığında istemsiz olarak sesin şiddeti artar yutak yukarıya doğru itilir diyafram bu gücün altında normal seslerden daha fazla yorulur. Bunlar artık skalanın sonuna gelindiğinin işaretidir. Bunları düşük şiddette vermek daha zor olduğundan ses sanatçısı yoruldukça buralara çıkamamaya başlar. Bir sanatçının bu sesleri geliştirmesi ona sanki daha incelere çıkıyormuş izlenimi verebilir. Ancak öyle bir nokta vardır ki, bu notaların üzerine çıkıldığı yani bu nokta geçildiği anda sesi kontrolden çıkarak kesilir. Peki bu notaları bir şekilde vermenin yolu yok mudur?

    Elbette var ancak bildiğimiz diyafram sesi vasıtasıyla olmaz. Diyaframla ürettiğimiz geleneksel şanın temel hedefini oluşturan sesleri aşacak ses tipinin adı kafa sesidir. Kafa sesi diyaframdan şiddetle gelen havanın damağa çarptırılarak sanki kafanın içinden dönüyormuş gibi çıkarılması tekniğine denir. Yanlız bu ses doğal bir ses olmadığından tınısı kişinin normal sesine oranla az ya da çok değişiktir. Bu nedenle herkes kafa sesine sahipse de güzel tınılı kafa seslerine sahip olmak gerçekten iyi bir durumdur. Kafa sesine net bi örneği size şu şekilde verebilirim mesela Justin Timberlake in en son şarkılarında adamın kadın sesine benzer bir ses yaptığını bilirsiniz bu adamın normal sesi değil kafasesidir. Doğal durmaması ve "laubali" bir havada olması (tamamen kişisel değerlendirme :) ) bu yüzdendir.

    Bir de başka güzel teknikler var. Mesela Belting. Belting aslen (benim bildiğim kadarıyla) rock müzik vokalistleri arasında doğmuş ve daha sonrasında özellikle amerikadaki müzik okullarında bir vokal tekniği olarak son derece ciddi camialarda öğretilen bir tekniktir. Temelde kafa sesini çok yüksek diyafram kondisyonuyla tonlandırarak normal ses ile kafa sesi arasında ve yüksek oktavlarda bir ses yaratmak amacıyla yapılır. Deep Purple, Led Zeppelin, Iron Maiden gibi hard and heavy vokallerinin yanı sıra Celine Dion, Mariah Carrey gibi bayan vokaller tarafından da uygulanmaktadır.

    Ses sağlığını korumak da başka bir mevzu. Aslında bu konuda çeşitli yanlış inanışlar olduğu için basit ve öz tutmaya çalışacağım.

    Kesinlikle en zararlı hareketler: yüksek sesle konuşmak (sanki hiç durmadan vokal yapıyormuş gibi yorar ses tellerini) çok sıcak şeyler içmek (ses tellerini kurutur) kuru ses telleriyle ısınmadan vokal yapmak, ve maalesef çok sigara içmek. Soğuk su içmek eğer vokal performansı esnasında ya da hemen önce yapılıyorsa sesi büyük ihtimalle kısacağından zararlıdır. Ancak performans sonrası, yorgun sestellerine YARARLIdır. Dikkat edilecek şey suyun aşırı soğuk olmaması ve soğuk su uygulamasından sonra ses tellerinin yorulmaması, kısık sesle konuşmak vbdir.

    Çok sigara içmek nefes etkinliğini azaltacağı gibi sesi kartlaştırır ve kafasesinin daha zor yapılmasına neden olur. Vokalistin sigara içmesi ses karakteristiklerini değiştirir, daha buğulu ama güçsüz bir sese dönüştürür. Bazen daha iyi bir sese ulaşılabildiği gibi daha kötü seslere de ulaşılabilir. Risk almak istiyorsanız ses telleri sizin. Şahsen çok sigara içmeyi önermiyorum, ancak Candan Erçetin'in günde üç paket sigaraya yakın sigara tükettiğini de hayretle söyleyeyim. Belki de yukardaki zararlı şeylerden sadece birini yapmak bir veya fazlasını yapmakdan daha az zarar veriyordur... Tamamiyle tahminsel bir cümle az önceki bence yine de çok sigara içmeyin. (Sigara içen bir insan olduğum çok mu belli oluyor :) )

    Tekniklerin nasıl uygulandığı konsunda birşey yazmak istemedim, yanlış anlaşılmalara ve sesinize kalıcı bir zarara neden olmamak için bunların nasıl yapıldığı konusunda profesyonellere baş vurmanız sizin için hayırlı olacaktır.

    Hepinize iyi çalışmalar, umarım işinize yarar yazdıklarım.
     
  11. damienforcer, yazdıklarının hepsini okudum...çok aydınlatıcı oldu benim için...bilgilerini bizlerle paylaştığın için tşkler...
     
  12. şu cem adrian diye enteresan bi adam varya onun sesi 6,5 oktavmış.. fazıl say çıkarmış bu elemanı ortaya..ilginç
     
  13. ozim

    ozim

    2
    0
    300
    arkadaslar birde ses tellerine en cok zarar veren seylerden bir tanesi de midemizde olusan gazlar.zamaninda ses tellerimde olusan bir problemden kaynakli uzmanlardan aldigim bilgi dogrultusunda bu bilgileri veriyorum ,midede olusan gaz dogasi geregi yukari cikar ve bu, ses tellerine cok buyuk olcude zarar verir,dolayisiyla gaz yapici yiyecek ve iceceklerden kesinlikle kacinmamiz gerekiyor.Bunlarin basinda
    baharatlar (daha cok acili olanlari),alkol,sigara ve stres geliyor.Heleki mide yada bagirsak problemi olanlarin cok dikkat etmesi gerekiyor,zamaninda alinmayan tedbirlerin bedeli inanin cok agir oluyor,teknik calismalarda fayda vermez duruma geliyor...
    ufak bir uyari idi ,dikkate alin...
     
  14. Arkadaşlar sesi korumak işi gerçekten ciddi zor bir durum..şan hocamın bana önerdiği ve yapmamın zorunlu olduğu şeyleri yazıyorum,bunları uygulamanız da fayda var...

    *Kahve,çay ve sigaradan uzak durun...kahve günde en fazla bir bardak..
    *Yüksek sesle konuşmaktan kaçının,asla bağırmayın ve çok fazla sinirlenmeyin..
    *Çok sıcak ve çok soğuk içeçekler içmeyin.
    *Cips ve abur cubur yememeye özen gösterin.(baharatlardan uzak durun yani)
    *Sıkı bir vücudunuzun olması diyafram kaslarınızı kullanabilmeniz açısından çok önemli,bu yüzden spor yapın...
    *Nefesiniz düzgün kontrol etmeyi yoga inanılmaz derece de geliştirir..imkanınız varsa bir cd sini alıp evde yapabilirsiniz.
    *Kuruyemişlerden çok fazla yemeyin,hele ki yedikten sonra şarkı söylemeye kalkışmayın..çünkü ses tellerine takılıyorlar ve tahriş ediyorlar..
    *Bayanlar regl dönemlerinde şarkı söylemekten mümkün olduğunca uzak dursunlar ve bu dönemlerde yükses sesle konuşmaktan,çok uzun sohbetlerden kaçınsınlar.Çünkü ses tellerin kılcal damarlar ortaya çıkıyor ve bunlar çok hassaslar ..Zorlandığı takdirde modüller meydana gelebilir..
    *Doğru nefes almak da çok önemli bu arada.Burundan nefesi diyaframa almanız gerek,bu nefesi aldığınız da bir elinizi göğsünüze diğer elinizide mideniz üzerine koyun.Bu nefesi diyaframa alıp almadığınızı kontrol etmenizi sağlar...göğsünüzün üzerindeki eliniz oynamayacak ...
    *...Ve çok uzun telefon konuşmalarından da kaçının ..çünkü telefonda normal ses tonumuzdan başka bir tonla konuşuyoruz bu da sesimizi yıpratıyor...

    ..Ve arkadaşlar herkesin sesinin uygun olduğu müzik türleri farklıdır.Kendinizi asla uygun olmadığınız bir türe uygun söylemeye zorlamayın,çünkü olan sesinizi de kaybedebilirsiniz...
     
  15. qwery
     
  16. damienforcer bir çırpıda okudum tşkler bu güzel yazı için.
     
  17. verilen bilgiler için teşekkürler
     
  18. normal bir insan sesi 1.5 - 2 oktav arasidir.kafa sesi yuksek olan insanlar kafa sesini kullanarak 2.5 - 3 oktava ulasabilirler.4 oktavlik sesler ise bunun ustune birde falsetto denilen teknigi kullanarak 1 oktav ve daha fazlasini ekleyebilirler.bunun en guzel ornegi freddie mercury'dir.normal sesi tam 3 oktavken falsetto kullanarak sesini 3 oktav + 6 notaya yani 4 oktava 1 nota kalmis bir hale getirmistir.falsetto nedir nasi biseydir diye merak ediyorsaniz

    queen- made in heaven parcasini indirin.

    37-39 sn. arasindaki "made in heaven" kismini kafa sesiyle, 41-43 arasindaki kismini ise falsetto kullanarak soylemektedir.aynisini 1.41-1.45 arasindada yapiyor.tabi sarkida pek cok defa daha falsetto kullanmis ama gostedigim yerler hemen kafa sesinden sonra geldigi icin ayirt etmek daha kolay.falsetto ile kafa sesini karistirmayalim :)

    tabi falsetto kullanmak oldukca zordur ve egitim ve en onemlisi yetenek gerektirir.

    ses araligi ise genisletilemez sadece sesinizi daha iyi kullanmayi ogrenebilirsiniz.
     
  19. ssgwew
     
  20. arkadaşlar gercekten cok guzel bılgıler verılmış.cok tesekkur edıorum.benim gibi vokal arkadaslar mutlaka okumalı ve yaralanmalı.benım de bı sorum olacak şan dersı almak için onerebılecegınız bı yer var mı?
     

Bu Sayfayı Paylaş