Faz Çakışması Ve Reverb

'Müzik Teknolojileri & Kayıt Forumu' forumunda Music4life tarafından 5 Nisan 2014 tarihinde açılan konu

  1. Öncelikle turkrock site ilgililerine ve üyelerine merhaba... Bende aranıza yeni katıldım. Arkadaşlar bu konuyu açmadan önce cok fazla araştırdım ama sağlıklı bir sonuc elde edemedim. Faz çakışmasını hangi frekans aralıklarında anlarız ve elimizde tek kanal olan solo bir kaydı dublicate ettikten sonra diğeri ile faz sorunu yaşamamak için eq nasıl kullanılır? Ve ayrıca solo enstrümanlara fx kanalından reverb açıp soloya vermiş oldugum pan değerini reverbe tam zıt bir şekilde veriyorum sizce bu sağlıklımı ? Ayrıca size göre mixin geneline nasıl bir reverb uygulanmalı ? Bunlar hakkında cok değerli bilgilerinizi bekliyorum şimdiden teşekkür ederim. Tüm sorularımı tek başlıkta toplamak istedim bu yüzden biraz uzun oldu kusura bakmayın...
     
  2. Solo kanal dinlerken normal ama eşi ile beraberken berraklığın azalması veya boğulma ile belli olur, her frekansta olabilir kayıt sırası veya sonrasındaysa şöyle plug-inlerle halledilir (eq değil yani); http://www.waves.com/plugins/inphase

    Reverb kullanımında şu bu diye pek kural en azından ben bilmiyorum ama sadece kanal dahilinde değilde mix bütününde dinleyerek karar vermek en iyisi, homestudio ortamında etkiyi belli-belirsiz ayarlamak daha mantıklı çünkü dinleme seviyeleri pek yüksek olamıyor. Günümüzde reverb (sokakta, tv'den aşina olduğumuz ticari müziklerde) geçmişe kıyasla mix geneline çok az ekleniyor.
     
  3. Solo kanali Duplicate edersen tum sinusler birebir timing ile kopyalanacagi icin sadece Duplicate etmis olursun.
    Yani Faz probleminin teknik olarak olusmasi imkansizdir.

    Faz olusmasi icin ayni seyin birden fazla kaydinin yapilmasi gerekir. Gitariste ayni melodiyi iki kez caldirmak gibi.
    Birden fazla take lazim.
    Sinusleri maximum zoom edip ayni zaman araligina oturtman gerekir. Ya da snare kaydi alirken mesela top snare ile alt snare iki ayri mic faza girer vs.
    Onlari da hep bu sekilde oturtursun yerine.
     
    Son düzenleme: 5 Nisan 2014
  4. Arkadaşlar yardımlarınız için cok teşekkür ederim şimdi kafamda birşeyler daha fazla oturdu. Fakat benim yaşadığım sorunlardan biride yaptıgım mixlerin tatmin etmemesi . Örnek olarak referans aldığım bir parça dinliyorum ,herşey net ve sanki saran birşey var parçada. Enstruman anlamında Çok fazla dolu dolu olmasada tatlı bir doluluk var sound dinamik ve dinlerken beni kapsıyo. Kendi parçamı açtığım zaman soundum zayıf. Doluluk anlamında aranjeden mi diye düşünüyorum ama parçada bi ben yokum. Pan ayarlarımı iyi bir sekilde yapmaya çalışıyorum, yine. de o hissiyat yok . Diğer problemi reverb de arıyorum yanlışmı kullanıyorum acaba diye ne kadar türlü numaralar yapsamda olmuyor.Yani bir türlü o dolgun ,dinamik , sıcak sound'u yakalayamıyorum.Belki ekipman olarak zayıf olabilirim fakat az bile olsa yaklasabilirim diye düşünüyorum. ..
     
  5. bir odada ya da salonda bir grup müzik yapıyorsa mantıklı olarak bütün enstrümanlar o odanın akustiği ve reverbi ile duyulur. eğer siz vokale Hall, gitara spring, bass a plate vb... gibi karışık modülasyonları bilinçsiz dağıtıyorsanız çoğunlukla her enstrüman farklı bir yerde çalınıyormuş hissiyatı veriyor. bu mantıkla hareket edip önce FX channel da bir oda yaratıp ı odanın modülasyonunu sendler vasıtasıyla tüm enstrümanlara dağıtmak toparlayıcı olabilir.
     
  6. Mastering'de yakalanmış bir soundu mixte yakalaman çok zor, daha gerçekçi tınılar yakalamaya çalış. Seviyeler, eq vs. ayarlarken dinleme seviyelerini olabildiğince aynı değerlerde tutmaya çalış.
     
  7. Single_FACTOR reverb hakkında anlattığı önemli bir konu. Ek olarak, sadece tek bir reverb pluginine bağlı kalma, yani aynı anda birden fazla reverb kullan demek istemiyorum yukarıda anlatılan FX CHANNEL uygulamasını yaparken farklı markaların farklı model reverb algoritmalarını dene. Aralarında ciddi lezzet farklılıkları bulunmakta. Reverb parametrelerini de çok iyi araştır mesela REVERB PRE DELAY bahsettiğin bulanıklığı almada önemli parametrelerden biridr....
    Genel olarak isteklerin hepimizin istediği şeyler ve herzaman daha iyisi olan şeyler :) Bu konular böyle yazaıp çizerek çok zor ilerliyor, uygulamalı destek almalısın, özel ders ya da yüksek kalitede tutorial videolar mesela...
     
    Music4life bunu beğendi.
  8. Değerli üstadlar öncelikle çok kıymetli cevaplarınız , yardımlarınız için çok teşekkür ederim. Söylediğiniz tek kelime için minnettarım ve benim için önemli cevaplar. Amacım mastering yapılmamış parça bile olsa mix anlamında çıtayı yükseltmek. Söylediğiniz gibi farklı reverb modülasyonlarına cok dikkat ediyorum ve mastering'e giden parça bazen sound anlamında bambaşka olabiliyor. Youtube ve diğer kaynaklarda cok fazla video izledim, bir çok kaynak araştırdım. Amcaların yaptıgı soundlara bakıyorum o kadar güzel o kadar etli ,butlu geliyo ki böyle açtığım zaman insanın yüzene yüzüne vuruyo. Yani parçaya o kadar güzel effect veriyolar o kadar tatlı doluluk varki dinlerken insanın heryerini sarıyo ama benim yaptıklarım cok cılız kalmakta. Hatam nerede bilemedim. Muhtemelen hatalarımdan biri de send'e göndermiş oldugum reverb miktarı. Yani dikkatimi çeken en büyük durumlardan biri send yoluyla göndermiş olduğum enstrümanın sesini kısıyorum hala reverbden gelen sinyal yüksek. Kendime göre bir yolum var ama yaptıgım sound daha lezzetli gelebilir. Muhtemelen send değerlerini yüksek gönderiyorum oda parçayı dibe çekiyor. Sizler send'den reverb miktarını ne kadar göndermektesiniz ? Elbette kulağa göre yapılan bir durum ama kulağa küpe olacak bir kural veya püf noktası varmı ? Not; Daha samimi anlatacak bir cümle bulamadım. Kullanmış olduğum benzetmelelerden dolayı rahatsız olan bir arkadaş varsa şimdiden özür dilerim.
     
    Son düzenleme: 8 Nisan 2014
  9. Daha önceki konularda, başka forumlarda ve web sayfama atılan mesajlarda da hep aynı şeyi söylüyorum, müzik gibi zaten soyut bir konuda bu şekilde yapılan konuşmalar iki kat daha soyut kalıyor... Örnek asarsanız buraya daha net konuşabiliriz üstüne :)
     
  10. Tabi en kısa zamanda örnek koyarım ama soyut bile olsa kendi adıma söylemek gerekirse bana cok katkısı olmakta yani benim tek sorunum bahsetmiş oldugum durum tabi bu durumların çözümüde yardımla olabilecek şeyler sizden ricam yazabildiğiniz kadar bile olsa bana cok yararı olacaktır. Gerçekten mix boyutu cok farklı ve zor bir iş ayrıca kaynak anlamındada cok eksik. Kime sorsan bencil ve yardım yok bu yüzdende Avrupa'da yapılan soundlar cok daha güzel çünkü paylaşım var.. Lütfen yazabileceğiniz kadarını bile yazsanız yeterli olur...
     
  11. Mix yaparken oncelikle yaptigin aranjenin de mix mantigina gore yapilmis olmasi gerekiyor. Fundamental frekanslari baz alarak ses secimi. Ayrica mastering de dusunulecek sekilde high frequency mixten eksilterek final mix sonucuna varman gerekiyor.
    Uyguladigin subtractive EQ'lar ve neye gore uyguluyorsun bilmedigimiz icin belki peak alayim derken enerjiyi olduruyorsundur.
    Kick - Bass Mix'i sadece sidechain'den ibaret degil. Gerekirse Timing'i ile oynayacaksin Bass'in FX ile. Panorama vs. de her aranjeye gore degisir. Bazen oyle bir aranje olur vokali Center'a alamazsin aranjeden dolayi :)
    Reverb send konusunda da 0 dB'ye kadar full gonderiyorsan sinyali 2 kat cogalttigini da bilmelisin. Kanali istedigin kadar dusur yine elindeki kanal sinyalini 2'ye katlamis oluyorsun. Ayrica Reverb'e de EQ uygulaman gerekiyor. Delay'e de. Alt frekanslari kes en azindan. Altlara bulasmasin efektler.
    Stereo Image konularinda da genel gecer trickler var Rock muzikte. Gitar tipine gore sahnelendirme vs. Yarin obur gun piyasada mix yapanlarin kullandigi trickleri de buraya asarim.
     
  12. Başlık faz çakışması ve reverb fakat konu daha çok iyi miks üzerine odaklanmış durumda.( Tabi ki faz çakışması ve reverb miks için önemli)
    Öncelikle "audio" faz çakışması özetle şudur: Bir sinyal hoparlör konisini ileri itmeye zorlarken başka bir sinyal de -aynı anda- hoparlör konisini geri çekmeye zorlar. Bu durumda sessizliğe yakın bir durum veya cılızlaşma ortaya çıkar. Buna aynı kaynağa çok yakın yerleştirilmiş iki mikrofon sebep olabilir. (Bunun için iyi miks masalarında faz tersleme butonu bulunur) miks yaparken kopyası alınmış kanallardan birisi, bir sebeple ses kartı tarafından çok küçük bir gecikme ile okunuyorsa faz iptali meydana gelebilir. Yine kopyalanan kanal üstüne uygulanan plug in, işlem sebebi ile de bu kanal geç okunuyor veya efektin doğası gereği çok kısa "delay" ekleniyor olabilir. Gerçekleşmesi çok kolay olmasa da bunun gibi talihsizlikler de faz iptali yaratır.
    İyi miks için belli bir reçete ne yazık ki hala yazılabilmiş değil. Yoksa çoktan devasa yazılım şirketleri otomatik miks seçeneğini de programlarına eklerlerdi. Sürekli deneme yanılma yapmak ve tarafsız olarak karşılaştırma (sizin de yaptığınız gibi) bu işin tek çaresi. Zorluğu da bana sorarsanız, miks ile ilgili tüm değişkenlerin, parametrelerin birbirine elastik iplerle bağlıymış gibi olmaları. Yerinden azıcık kıpırdattığınız bir kutu, o çok küçük esneme eşiğini aştığı an bağlı olduğu tüm yapıda ciddi değişiklikler meydana getiriyor. Herkese çok çok kolay gelsin :)
     
    Kutay_, forbidden_city ve edipjohn bunu beğendi.
  13. öncelikle yazmıs oldugunuz cevaplara geç döndüğüm için özür dilerim. İnternetimde iki üç günlük bir sıkıntım vardı . Ben Eq ları öncelikle uygulayacaqım enstruman veya vokallerin cıtırtı yada enstrumanlardaki pena sesleri gibi sesi bozan şeyleri temizleyerek başlıyorum.Daha sonrasında fazla bass ve tiz frekansları temizleyip tonlama yapıyorum. Kick ve bass ayarlarında ise öncelikle iki sesin frekans aralıklarına baktıkdan sonra eq comp vs ne gerekiyorsa ayarlayıp side atıyorum... panaroma konusunda ise enstruman ve vokal sayılarına qöre bir dağılımı tercih etmekteyim ..Ama dediqiniz qibi reverb konusunda bir problem yasıyo olabilirim ..çünkü dediqiniz qibi ne kadar sesi kıssamda altta reverb sinyali kalmakta bu yüzden send yolu ile gönderilen reverbün değeri ne kadar oldugunu veya tercih ettiğiniz değeri öğrenmek istedim yardımınız için teşekkür ederim bahsettiğiniz konularda biraz daha hassas davranırım bu beni belki daha saqlıklı sonuca iletebilir ... Trickler konusunda bana ve olmayan arkadaslarada çok yararı olacaqını düşünüyorum ...
     
  14. Öncelikle yardımınız için teşekkür ederim.. Benim merak ettiğim konuların basında faz çakısması nasıl anlasılır ve bunu engellemenin yolları nelerdir. Dediğiniz gibi iyi bir mix için tek bir yol yok ama bahsettiğim konularda bilgi anlamında biraz daha kendimi qeliştirebilirsem mix aşamasında yaptıqım adımlar daha dikkatli ve sağlıklı olur diye düşünüyorum ... Umarım bu konuda bana yardımcı olursunuz teşekkürler ...
     
  15. Evet değerli arkadaşlar send yolu ile gönderilen reverb ve delay gibi effectlerin sinyal degeri size göre ne kadar olmalı ve faz çakışması nasıl anlaşılır , nasıl çözülür teorik olarak yardım edebilecek var mı ?
     
  16. Bana göre FAZ cıssss tu kaka değildir. Faz probleme neden oluyor mu olmuyor mu ? Bu işin öncelikli bakış açı budur ve teorik olarak değil KULAK İLE TEŞHİS EDİLMELİDİR. Faz içinde yüzen ama çok ciddi rock soundları mevcuttur. Üstüste defalarca alınan hatta farklı mikrofonlarla alınıp üst süte bindirilen bol drive gitarlarla doldurulmuş rock soundlarını waves pluginlerine sorduğunda FAZ alarmı görebilirsiniz ama önemli olan kulağınızın ne duyduğudur. Faz size kayıp mı yaşatıyor, yoksa peşinde olduğunuz bir tınıyı mı size veriyor...
     
  17. Anladım abi yardımın için çok teşekkür ederim birde bu sendden qönderilen reverb değeri sizlere qöre ne kadar olmalı yani ne kadarı aşmamalı bununla ilqili ince bir yardım alabilirsem çok mutlu olucam :)
     
  18. Reverb değerinin olması gerektiği seviye gibi bir şeyi söylemek imkansızdır. Hiç bir güvenilir kaynakta da böyle bir kesin değerden söz edilmez. Tamamen zevk-duyum meselesidir. @anticipation 'ın da üzerinde durduğu gibi, tek anahtar kulaktır. "If it sounds right, then it IS right" (kulağa iyi geliyorsa, iyi demektir) :)
     
  19. Tabi benim düşüncemde bu sekilde ben sadece sizin tercihlerinizi merak ettim ...
     

Bu Sayfayı Paylaş