Floydroselu Gitarın Tel Yüksekliği Köprüden Mi Yoksa Sap Ayarından Mı Yapılır ?

İkisi birbirinden tamamen bağımsız alakasız şeyler.
Sap ayarı ile oynayarak tel yüksekliği ayarlanmaz. (Sap ayarı tel yüksekliğinin değişmesine sebep olur fakat, yükseklik için sap ayarı ile oynanmaz). Bunun FR li yada sabit köprülü bir gitar olmasıylada alakası yok. Hepsinde durum aynıdır.
Özetle; sap ayarı yapılır (bunun bir ölçüsü ve bir standartı var) ardından yükseklik ayarı köprüden yapılır.
 
Tabiki, öncelikle sap ayarı yapılır. Sonrasında köprüden yükseklik ayarı yapılır.
Genelde şöyle bir durum oluşuyor. İnsanlar telleri dahada alçaltmak için köprüyü dibe kadar indiriyor sonra bakıyor, ölü sesler var. O zamanda biraz sap ayarı ile oynayayım diyor. Bu tamamen yanlış.
Her gitarın kendine has bir yapısı var ve telleri indirebileceğiniz bir limit var. Bu limitin ötesine geçmek isterseniz ölü sesler ortaya çıkar. Yani maalesef öyle istediğiniz kadar indiremezsiniz telleri.
Aslında her gitar aynı kalitede olsa micron seviyesinde ölçümlendirilerek imal edilse böyle bir sorun olmaz. İşte kaliteli gitarların farkı bu noktada ortaya çıkıyor.
Kaliteli gitarlarda perde yükseklikleri vs. micron hassasiyetinde ayarlandığı için tel yüksekliği konusunda çok daha kararlı sonuçlar ortaya çıkıyor.

Ama bu demek değilki gidin illaki 5 bin tl lik bir gitar alın. Bütçenize uygun olanı alıp, bir luthier e gidip istediğiniz şekilde ayarlatabilirsiniz.
Zaten çok çok kaliteli bir gitar almadıysanız, mutlaka aldığınız gibi bir luthier e gitmeniz gerekir. Ayarları eksikleri gedikleri varsa (sizin gozunuzundan kacmıs veya kacmamıs olabılır) halledilmesi için
 
Sap ayarı tehlikeli iş ama ben sırf öğrenmek için ucuz gitar almayı duşunuyorum :D
Çok tehlikeli bir iş değil. Kendi gitarınız üstünde de deneyebilirsiniz, hatta biflex truss rod varsa ki sizde fender david gilmour vardı sanırım, o gitar da vardı. Hiçbir problem yaşamazsınız. Tabii abanmamak, milim milim kontrol ederek çalışmanız yeterli.
 
Bilmiyorum çok korkuttular göturdum birine yaptırdım. İlk gitarımı sökup birleştirmiştim Castilla markaydı :D Bir daha kine ben yapcam çok para istiyorlar. Öğrenmek lazım şu işi.
 
Her gitarın kendine has bir yapısı var ve telleri indirebileceğiniz bir limit var. Bu limitin ötesine geçmek isterseniz ölü sesler ortaya çıkar. Yani maalesef öyle istediğiniz kadar indiremezsiniz telleri.

Aslında her gitar aynı kalitede olsa micron seviyesinde ölçümlendirilerek imal edilse böyle bir sorun olmaz. İşte kaliteli gitarların farkı bu noktada ortaya çıkıyor.
Kaliteli gitarlarda perde yükseklikleri vs. micron hassasiyetinde ayarlandığı için tel yüksekliği konusunda çok daha kararlı sonuçlar ortaya çıkıyor.

Ama bu demek değilki gidin illaki 5 bin tl lik bir gitar alın. Bütçenize uygun olanı alıp, bir luthier e gidip istediğiniz şekilde ayarlatabilirsiniz.
Zaten çok çok kaliteli bir gitar almadıysanız, mutlaka aldığınız gibi bir luthier e gitmeniz gerekir. Ayarları eksikleri gedikleri varsa (sizin gozunuzundan kacmıs veya kacmamıs olabılır) halledilmesi için

Tunckk kusura bakma fakat yazdıklarının bu kısmı yanlış...Sap ayarı doğru yapıldığı zaman 300 liralık İbanez Gio ile de, 1000 liralık Epiphone ile de, 8000 liralık Gibson Les Paul ile de elde edeceğin min. tel yüksekliği aynı oluyor... Bu değer gitardan gitara değişmiyor... Bu söylediğimde pena, çalan kişinin zevki vb. şeyleri aynı varsayıyorum... Kaliteli veya değil, yeni alınan her gitarın ayarlarının düzgün yapılması gerekir... Düzgün bir ayar ekonomik bir gitarı vezir yapacağı gibi, kötü bir ayar da en kaliteli gitarı rezil eder...
 
Tunckk kusura bakma fakat yazdıklarının bu kısmı yanlış...Sap ayarı doğru yapıldığı zaman 300 liralık İbanez Gio ile de, 1000 liralık Epiphone ile de, 8000 liralık Gibson Les Paul ile de elde edeceğin min. tel yüksekliği aynı oluyor... Bu değer gitardan gitara değişmiyor... Bu söylediğimde pena, çalan kişinin zevki vb. şeyleri aynı varsayıyorum... Kaliteli veya değil, yeni alınan her gitarın ayarlarının düzgün yapılması gerekir... Düzgün bir ayar ekonomik bir gitarı vezir yapacağı gibi, kötü bir ayar da en kaliteli gitarı rezil eder...

Hayır Tunckk'nın bahsettiği kısım doğru. Kötü bir gitarda özellikle fret işçiliğinden, radiusuna, köprü kalitesinden, truss rodun hassasiyetine, hatta sapın ağacına kadar iyi olmadığı için iyi bir gitardaki gibi ayar çekilemez. Hatta iyi gitarda sap bile truss-roda düzgün tepki verecek dümdüz bir ağaçtan seçilir. Kötü gitarda sap ağacı bile eğimli olabilir.

İyi seviye bir gitarda iyi bir yükseklik yakalanırken ucuz bir gitarda yakalanamayabilir. Ortalama bir gitarda belki tesviye ile ince bir işçilikle iyi sonuçlar alınabilse de uğraş ve daha çok emek ister. Tabii biraz da tesadufi bir durum, dandik bir gitarda iyi bir yükseklik yakalanmaz mı? Olabilir ama genel olarak iyi gitar özellikle klavye rahatlığında kendini gösterecektir. En basitinden G&L ve Gibsonlarda Plek sistemiyle fretler çakılıyor, ciddi anlamda mikron seviyesinde hassasiyet mevcut, oysa ki dandik bir gitarda böyle şeyler işçilik ve zaman gerektirdiği için mevcut değil. Bu örnekler çoğaltılabilir, örneğin köprü vidalarında hassasiyet (özellikle floyd rose sistemlerinde) bile fark yaratır.
 
Hayır Tunckk'nın bahsettiği kısım doğru. Kötü bir gitarda özellikle fret işçiliğinden, radiusuna, köprü kalitesinden, truss rodun hassasiyetine, hatta sapın ağacına kadar iyi olmadığı için iyi bir gitardaki gibi ayar çekilemez. Hatta iyi gitarda sap bile truss-roda düzgün tepki verecek dümdüz bir ağaçtan seçilir. Kötü gitarda sap ağacı bile eğimli olabilir.

İyi seviye bir gitarda iyi bir yükseklik yakalanırken ucuz bir gitarda yakalanamayabilir. Ortalama bir gitarda belki tesviye ile ince bir işçilikle iyi sonuçlar alınabilse de uğraş ve daha çok emek ister. Tabii biraz da tesadufi bir durum, dandik bir gitarda iyi bir yükseklik yakalanmaz mı? Olabilir ama genel olarak iyi gitar özellikle klavye rahatlığında kendini gösterecektir. En basitinden G&L ve Gibsonlarda Plek sistemiyle fretler çakılıyor, ciddi anlamda mikron seviyesinde hassasiyet mevcut, oysa ki dandik bir gitarda böyle şeyler işçilik ve zaman gerektirdiği için mevcut değil. Bu örnekler çoğaltılabilir, örneğin köprü vidalarında hassasiyet (özellikle floyd rose sistemlerinde) bile fark yaratır.

Ben kendi tecrübemi söyledim... "Ucuzdur vardır bir illeti, pahalıdır vardır bir hikmeti" durumu yukarıdaki saydığım sınıflardaki gitarların tel yüksekliği için geçerli olmuyor...
 
sap ayarı : üzerinde tel varken
fretlere belli noktalardan basarak (bazılarında değişiyor 1-12 ya da 1-14 hangisinde hangisi oluyordu onu unuttum fender stratlarda ve ibanezlerde farklı standartlar var ) yine belli bi fret üzerinden kiminde 8 kiminde 7 oluyordu (bunları unuttum bilenler hatırlatırsa iyi olur) action'ı ölçmek itibariyle ayarlanıyor bu action'a göre truss rod gevşetilir ya da sıkılır. Olması gerektiği gibi ayarlandıktan sonra sap ayarı bitmiş olur.
sap ayarı düzgün bi şekilde yapıldıktan sonra :
köprü de gövdeye paralel olacak şekilde ayarlanmalı
sonrasında köprüyü alçaltarak ya da yükselterek keyfe keder action ayarlanabilir.
 
Tunckk kusura bakma fakat yazdıklarının bu kısmı yanlış...Sap ayarı doğru yapıldığı zaman 300 liralık İbanez Gio ile de, 1000 liralık Epiphone ile de, 8000 liralık Gibson Les Paul ile de elde edeceğin min. tel yüksekliği aynı oluyor... Bu değer gitardan gitara değişmiyor... Bu söylediğimde pena, çalan kişinin zevki vb. şeyleri aynı varsayıyorum... Kaliteli veya değil, yeni alınan her gitarın ayarlarının düzgün yapılması gerekir... Düzgün bir ayar ekonomik bir gitarı vezir yapacağı gibi, kötü bir ayar da en kaliteli gitarı rezil eder...
Maalesef bende size katılamıyorum. Sadece basit bir soru soracağım, sonuca siz kendiniz ulaşın. Klavye üzerindeki perdelerden 1 veya birkaçı diğerlerine gore daha yüksek kalmışsa yani doğru çakılmamışsa, yada kullanılan perdeler kaliteli değilse ölçülerinde 1 micronluk bir sapma bile varsa, sizce yükseklik ayarı nasıl şekillenir ? (Köprü vs. konularına girmiyorum bile)
 
Ben kendi tecrübemi söyledim... "Ucuzdur vardır bir illeti, pahalıdır vardır bir hikmeti" durumu yukarıdaki saydığım sınıflardaki gitarların tel yüksekliği için geçerli olmuyor...
O zaman çok şanslısınız ki klavyesi düzgün gitarlara denk gelmişsiniz. Fakat size naçizane tavsiyem, yeni bir gitar aldığınızda hele hele üst seviye bir gitar değilse, mutlaka bir luthier e gösterin.
 
Maalesef bende size katılamıyorum. Sadece basit bir soru soracağım, sonuca siz kendiniz ulaşın. Klavye üzerindeki perdelerden 1 veya birkaçı diğerlerine gore daha yüksek kalmışsa yani doğru çakılmamışsa, yada kullanılan perdeler kaliteli değilse ölçülerinde 1 micronluk bir sapma bile varsa, sizce yükseklik ayarı nasıl şekillenir ? (Köprü vs. konularına girmiyorum bile)

Hiçbirşey değişmez... 1 mikron milimeternin binde biridir... Gibson'un meşhur plek setup'ının bile toleransının 1/100 mm. olduğu yazıyor...

O zaman çok şanslısınız ki klavyesi düzgün gitarlara denk gelmişsiniz. Fakat size naçizane tavsiyem, yeni bir gitar aldığınızda hele hele üst seviye bir gitar değilse, mutlaka bir luthier e gösterin.

Tavsiye için teşekkür ederim fakat ben kendi gitarlarımın ve arkadaşlarımın gitarlarının ayar-bakım vb. şeylerini kendim yapıyorum... Yukarıda verdiğim örnek gitarların ve daha fazlasının ayarlarını kendim yaptığım için "kendi tecrübemi paylaştım" yazmıştım... Şans veya değil, ne gördüysem onu yazdım...
 
Gitar üretimi ve setup'ı (sap ayarı action vs.) bir sanat sonuçta ve bu sanat sadece tel yüksekliği ya da action vs ile değerlendirmek pek doğru değil.
Action'ın aynı olması ya da olmaması çok da bişeyi değiştirmez.
 
Hiçbirşey değişmez... 1 mikron milimeternin binde biridir... Gibson'un meşhur plek setup'ının bile toleransının 1/100 mm. olduğu yazıyor...



Tavsiye için teşekkür ederim fakat ben kendi gitarlarımın ve arkadaşlarımın gitarlarının ayar-bakım vb. şeylerini kendim yapıyorum... Yukarıda verdiğim örnek gitarların ve daha fazlasının ayarlarını kendim yaptığım için "kendi tecrübemi paylaştım" yazmıştım... Şans veya değil, ne gördüysem onu yazdım...
Maalesef bu konuda sizinle anlaşabilmemiz mümkün değil. Daha anlaşılır olabilmek adına size örneklerle açıklamaya çalıştım fakat bunda da başarılı olamadım. 1 mikron birşeyi değiştirmez yazmışsınız, son bir örnek vererek ifade edeyim. eğer standart durumu 1 ile ifade edecek olursak ve 1 micronluk sapmayıda hesaba katarsak bakalım aynı şey olacakmı ?
1+0,001=? sizce 1 micron değişiklik yapıyormu yapmıyormu, yapmıyor diyorsanız ilimi bilimi matematiği inkar etmiş olursunuz. Sizin demek istediğiniz "1 micronluk sapma gözardı edilebilir bir değerdir" mantığıysa, bu sizin tercihiniz ve görüşünüzdür. Fakat bunu, böyle olsada olur olmasada olur diye diye burada yazarsanız, insanları yanlış bilgilendirmiş ve yanlış yönlendirmiş olursunuz. Burada yeni başlayan arkadaşlarımızda mevcut onların yanlış bilgiler ile donanması hoş olmaz. Ayrıca micronluk sapmalar önemli değilse hiçbir etkisi yoksa sağlam firmalar neden bunun üzerinde kafa patlatıyor, milyon dolarlar harcıyor ? Neden hep daha iyisine ulaşmaya çalışıyor ?
Bütün bunları inkar etmek, ben o firmanın tüm mühendislerinden daha iyi biliyorum bu işi anlamına geliyor. O zaman gerçekten bu firmaların yöneticileri aklından zayi. Hiç o kadar özen göstermelerine gerek yok, o kadar mühendis çalıştırıp milyon dolarlık yatırım yapmalarına gerek yok. Özetle aptallar yani.
Bakım konusuna gelince, 25 yıldır bende gitarlarımın bakımlarını ve ayarlarını kendim yapıyorum. fakat bazı işlemler varki bunları yapabilmek için birtakım ekipmana cihaza ve o konuda ayrı bir tecrübeye ihtiyaç var. Örneğin leveling, ben bu işlemi kendim yapamam, bu nedenle bu tarz bir ihtiyacım olduğunda luthier e giderim. Ha siz bunlarıda yapabiliyorsanız o zaman sözüm yok, ama sizde benim gibi yapamıyorsanız, affınıza sığınarak tavsiyemi yinelemek isterim. Yeni bir gitar aldığınızda mutlaka bir luthier e gösteriniz. Takdir edersinizki bakım ve ayar konusu, limon yağı ve Floyd Rose ayarından ibaret değil.
 
Geri
Üst