Akçaağaç Klavyeyi Zımparalama Ve Vernikleme

hocam, ben de cok az bir sap zimparasi/cilasi ile ugrastim hem gitar hem bas icin. Eger cok kotu durumdaysa ancak
tavsiye edebilirim, cok zahmetli ve ucuz olmayan bir is. Benim elime marangozluk yatkin olmasina ragmen kolay diyemeyecegim.

Klavyeleri temizlemek ve canlandirmak icin ben genelde limon yagi veya benzeri yaglar kullaniyorum. Bu yaglar hem
kiri temizliyor, hem de klavyeyi parlatiyor. Yeni gibi oluyor neredeyse.
Hele soyle bir urunler senin isini -belki- gorebilir. Bilhassa "wipe" seklinde olanlari kullanmasi cok basit, hem klavyeyi hem sapi, hem headstock harika hale getiriyor. Ayda bir (ya da cok caliyorsan haftada bir) bunlardan surersen hic cilaya filan gerek kalmaz:
http://www.musiciansfriend.com/accessories/ernie-ball-wonder-wipe-fretboard-conditioner-6-pack
http://www.musiciansfriend.com/accessories/dunlop-fretboard-65-ultimate-lemon-oil
 
Vernik, ham ahşabın üzerine sürülen yada püskürtülen ve koruyucu tabakayı yaratan maddedir. Cila ise vernik atıldıktan sonra yapılan parlatma/düzeltme işlemine verilen ad. Yani vernik ismiyle arayacaksınız. Akrilik, selülozik ve poliüretan kullanabilirsiniz. Ben selülozik kullandım, sonra daha pratik olur diye sprey akrilik vernik kullandım. Fakat çok pişman oldum selüloziği bıraktığıma. Akrilik verniği sürdükten sonra 1 ay geçmesine rağmen hala kurumadı ve verniği sökmek durumunda kaldım. Bu söylediklerim sadece 10-20 liralık kutu vernikler için geçerli. Akrilik vernik+serleştirici şeklinde satılan ve tabanca ile atılan türü için bişey diyemiyorum.
 
Vernik, ham ahşabın üzerine sürülen yada püskürtülen ve koruyucu tabakayı yaratan maddedir. Cila ise vernik atıldıktan sonra yapılan parlatma/düzeltme işlemine verilen ad. Yani vernik ismiyle arayacaksınız. Akrilik, selülozik ve poliüretan kullanabilirsiniz. Ben selülozik kullandım, sonra daha pratik olur diye sprey akrilik vernik kullandım. Fakat çok pişman oldum selüloziği bıraktığıma. Akrilik verniği sürdükten sonra 1 ay geçmesine rağmen hala kurumadı ve verniği sökmek durumunda kaldım. Bu söylediklerim sadece 10-20 liralık kutu vernikler için geçerli. Akrilik vernik+serleştirici şeklinde satılan ve tabanca ile atılan türü için bişey diyemiyorum.

Doğru fakat çoğu kişi böyle ayırmıyor. Özellikle ahşap işlerle uğraşanlar hepsine cila der geçer. Cila Türkiye'de parlak koruyucu üst tabaka anlamına gelen clear-coat gibi de çevrilebiliyor filan... Yani kavramlar birbirine girmiş durumda, cila denildiğinde vernik, vernik denildiğinde cila anlaşılabiliyor. TDK bile 2sine de kimyasal bileşik demiş.

İngilizce'de de örneğin çoğu üst katman oluşturucu hem varnish hem lacquer olarak satılır. Onlarda bir de polish lotion var. Bizde hangisi hangisine denk kesin bir ayrım yok. Yapı marketlerde bile hem cila hem vernik olarak bulman mümkün. Şey vardır mesela, nalbura gidip ufak kutuda üstünde ahşap-cilası yazan bir ürün alabilirsin ama baya baya bildiğin kalın yapış yapış bir tabaka oluşturur, kuruyunca zımparalanabilir. :) Bildiğimiz verniktir. Tabii sen yine vernik olarak ara. Çünkü senin kullanacağın ürün verniktir.
 
Son düzenleme:
Polyester de atılabilir, nitro da akrilik de. Bütün finish türleri fretler çakıldıktan sonra uygulandığından vernik olayı size zor gelebilir. Düzgün bir şekilde son kat zımpara yapmak zorlayacaktır. Yağ cila kullanırsanız uygulaması çok daha kolay olur. Ancak vernikler kadar uzun süre dayanıklı değildir, daha kısa sürede matlaşır veya aşınabilir. Bunun yanında istediğiniz zaman yüzeyi temizleyip bir kaç kat daha sürebilme imkanınız vardır.

Sprey akrilik vernikler 2 saatte dokunma kurumasını tamamlar, 48 saatte iyice sertleşir(Üç aşağı beş yukarı değişkenlik gösterebilir). Aksine selülozik verniklerin tam kuruma süresi çok daha uzundur, dokunma kuruması kısa olsa bile.
 
Bu arada fotolarda kötü görünmüyor, benim arkadaşımın bir dk2m'si vardı, klavye artık siyah olmuştu. Cila filan hiç kalmamıştı. Fretler erimişti filan ama günde 6 saat çaldığı zamanlar olmuş adamın.
 
hocam, ben de cok az bir sap zimparasi/cilasi ile ugrastim hem gitar hem bas icin. Eger cok kotu durumdaysa ancak
tavsiye edebilirim, cok zahmetli ve ucuz olmayan bir is. Benim elime marangozluk yatkin olmasina ragmen kolay diyemeyecegim.

Klavyeleri temizlemek ve canlandirmak icin ben genelde limon yagi veya benzeri yaglar kullaniyorum. Bu yaglar hem
kiri temizliyor, hem de klavyeyi parlatiyor. Yeni gibi oluyor neredeyse.
Hele soyle bir urunler senin isini -belki- gorebilir. Bilhassa "wipe" seklinde olanlari kullanmasi cok basit, hem klavyeyi hem sapi, hem headstock harika hale getiriyor. Ayda bir (ya da cok caliyorsan haftada bir) bunlardan surersen hic cilaya filan gerek kalmaz:
http://www.musiciansfriend.com/accessories/ernie-ball-wonder-wipe-fretboard-conditioner-6-pack
http://www.musiciansfriend.com/accessories/dunlop-fretboard-65-ultimate-lemon-oil
Elinden de her is geliyor maasallah ama limon yaginin akcaagac klavyeler icin onerilmedigini bilmiyorsun sanirim.
 
Charvel'in radius'lu sapı 12-16 inch yazar yani belli fret aralıklarına göre radius değişkendir. Yeni fret çakmak ??

Mesela: 1-10. fret arası 12 inch

10.-15./16. 14 inch

16'dan sonrası da 16. inch radius gibi. Hepsi için ayrı radius tahtası yapmanız/almanız gerek.

Bir de press makinasına ya da çakacaksanız bunun gibi bir kalıpla yeni fretleri çakmak gerek.

http://www.stewmac.com/Luthier_Tools/Tools_by_Job/Fretting/Fret_Press_Inserts.html

12-14-16 ları almanız gerek. Ya da kendiniz her fretin hamurdan kalıbını çıkartıp bir reklamcı/tabelacıya pirinç olarak press uçu kestirebilirsiniz. (ikinci yöntem daha garanti gibi) Bu radius işi çok dallı budaklı iş. Çok dikkat etmek gerek. Yoksa tam çakılmayan/fazla çakılan fretler çızırdama,entonasyon sorunları yapar. Ayrıca fret leveling olayını da etkiliyor. Pişman olabilme ihtimaliniz çok yüksek. Fabrikada yapılırken oranlayıp hesaplayıp çakıyorlar ve fretleri çakan adamın işi sadece fret çakmak belki de 30.000 charvelin fretlerini çaktı adamdaki tecrübe ile ilk defa yapacak insanın tecrübesi bir olamaz. Bir de vernikte katmanları yine hesaplayıp elektronik spreylerle atıyorlar. Özel fırında belli derecelerde kurutuyorlar. Çok fazla değişken ve detay var bu işte. Maple klavye kullananlar bu temizleme işine hiç girmez bu sebeplerden ötürü. Charvel pro mod.. güzel gitarmış da yazık olmasın gitara.
 
Ben de eskiden bu compound radius işini 1-12 arası 12 inç, sonrası bilmemkaç inç gibi düşünürdüm ama aslında tam sayı olarak değil de reel sayı olarak arttığını öğrendim. Yani 12. perdeden sonra çat diye 14 inçe geçmiyor. Zaten zımpara takozunu alsanız, 10-15 perde arasına koyduğunuz zaman ileri geri götürecek alanınız kalmaz, uzunluğu en az 10 santim gibi bişey o takozların. Radius değişimi 1-2 perde arası 12 inç, 2-3 perde arası 12.3, 3-4 arası 12.6 gibi bişey yani. O yüzden zımpara takozuyla yapılacak iş değil.

Yapılacak en mantıklı iş, perdeleri sökmeden yeniden vernik atmak olur yada perdeleri söküp çok hassas bi şekilde perde diplerindeki verniği söküp fazla dokunmamak. Çünkü radiusu veren şey perdelerin oturduğu nokta. O yüzden scalloped saplarda perdeler arası çukurları derin yada sığ olması pek farketmiyor radius açısından. Hatta bütün sapı scalloped yapıp üstüne vernik de atabilirsin.
 
Vernik fretler çakıldıktan sonra atılır zaten, fretler ahşapla direk temas eder. Compound radius denilince mantığı anlaşılmıyor pek, normal klavyeler silindir compoundlar konik kesiti gibidir. Grugum'ın dediği gibi yavaş yavaş yarıçap büyür.
 
Bende elektro gitar headstock'u zımpara ile zımparaladım üzerinde ki logoyu kaldırmak için. şimdi ağaç çıplak kaldı verniksiz ve boyasız. Headstock'a hangi vernik'i kullanabilirim ?
 
Geri
Üst