Solo Atabilmek Için Başlangıç?

'Müzik Endüstrisi' forumunda yuriyigit tarafından 6 Kasım 2014 tarihinde açılan konu

  1. merhaba arkadaşlar, yaklaşık 3aydır elektro gitar çalıyorum. black sabbath ve birkac grubun cogu sarkısının rıfflerını fılan ogrendım, film muzigi ıvır zıvır da caldım bıraz tablerınınden yararlanarak. sarkılar hep yarım kalıyor soloları yapamadıgım ıcın. bendlerı hammer onları vb hızlı yapabilmek istiyorum. izlemem gereken yol nedir?
     
  2. gitarda hakimiyetini arttırmak için teorik bilgilerle ilerlemen lazım, nota nedir ne değildir tam ses yarım ses aralıkları, biraz gamlara gir temel minör majör gamlara, öncelikle bunlarla biraz haşır neşir ol sonra teknik üzerine yoğunlaş bence, konuyu üstatlara bırakıp saygıyla sevgiyle ayrılıyorum :)

    edit: bu arada hobi olarak uğraşıyor da olabilirsin ama ne kadar üzerine düşersen o kadar iyi çalacaksın, müziğin alfabesini bilmeden cümleler kurmak zorlaşır ki sen paragraf yazmak istiyorsun daha en başında :)
     
    tunckk ve yuriyigit bunu beğendi.
  3. EMM

    EMM

    735
    821
    4,556
    Bora Uslusoy - Solo Gitar Metodu isimli kitabı öneririm.
     
    Atakan Ulubay, yuriyigit ve Sezer bunu beğendi.
  4. hobi de bakalım yapabilirsem profesyonel de ugrasmak isterim. teorik bilgiler hakkında hicbir bilgim yok bakayım onlarada. tesekkurler
     
  5. tek derdin hız ise
    troy stetina tarafından yazılan "speed mechanics for lead guitar" kitabını tavisye ederim
    ama @Sezer 'in haklılık payı var ne kadar hobi desen de bu işin temelini öğrenmeden çatısını kuramazsın. hammer on gibi teknikler sadece süsleme amaçlı şeyler. Gamları ve pozisyonları öğrenip doğru yorumlarsan zaten tabların çoğunda soloların pozisyonlarının hatalı olduğunu ya da doğru pozisyonda çalıyor olsan dahi belki de kendi elinin daha yatkın olduğu bir pozisyon bulabildiğini göreceksin.

    İyi çalışmalar :)
     
    tunckk ve MetalPose bunu beğendi.
  6. katiliyorum, gamlari ogren. Zaten akorlarin hepsi gamlarin icinde. Notalari ve oktavlarinin yerlerini ogren, boylece cok hizli bir surede klavyede notalarin yerlerini ogrenmis olursun. Cok egzersiz yap, hiz bir anda gelmez, yavas yavas ogrenmen gerekir, bir anda hizli calmaya calisirsan kendini hic gelistiremezsin.
     
  7. KoNt87

    KoNt87

    866
    147
    705
    Peygamber sabrı lazım, saatlerce iki nota için uğraşıyorsun yeri gelince.
     
    benimadim26 ve inhumanform bunu beğendi.
  8. 3 ayda parmak açılmaz. Bence riff çalışmaya, klasik besteleri coverlamaya bak. serçe parmak açmadan solo atma bence. Bir de Pratikten uzmana göre tabları öğren. Johnny Be Good'un o girişini, Kashmir'in o introsunu adamakıllı çalamıyorsan solo için daha zaman vardır gibi geliyor.
    Ama parmak açmadan en kolay anlatan metodla bile zorlanacağını sanıyorum. (Pena tutuşları, Gitarın vucuda göre konumu, bileğin zorlanması gibi konuları saymıyorum.
    Kolay gelsin.
     
    diskjockey bunu beğendi.
  9. KoNt87

    KoNt87

    866
    147
    705
    4. parmağını kullanmayan gitaristler sürüsüyle var, şahsen 5-6 perdelik stretch yapmıyorsam gerek yok, hatta pozisyonumu bozuyor. Yıllarca 4 parmak çalıp bu yıl 3 parmağa düştüm, getirisi daha fazla. Bending accuracy ve bending vibrato olaylarında tavsiye ederim. Gary Moore 4parmaktan 3 parmağa gecen gitaristlerden biri. Metal çalınmıyorsa "one finger per fret" prensibi elektrik gitarda sanki pek işlemiyor gibi..
     
  10. Hiç yoksa tuşeye hakim olabilmesi için demiştim. Cazz yada blues'a kayarsa zevki, 4 fingerin yararı vardır diye düşünüyorum. Şahsen ritimde serçe parmak olmak suretiyle basamama durumlarım var ufaktan. Kendi izlenimim bu yönde. Ama kalın sap durumunu bilemem. Parmak açma egzersizlerini 1-3-2-4 tarzında yazıyorlar. Yani serçe parmağında aktif olması yarar gibi geliyor. Saygılar.
     
    olcygktp ve tunckk bunu beğendi.
  11. tesekkur ederim hepınıze, demeyi unutmusum bir de power chordlarda ısaret ve yuzuk parmagıyla calınması gerekır dıye ogrendım, yuzuk parmagım tam yetısmıyor,hızlı olunca yanlıs perdeye basıyorum, serce parmagımı kullanıyorum onları calarken, serce parmak zayıf olur dendı o da gelısır dıye cok ugrasmadım yuzuk parmagıyla calmaya. bu da sıkıntı yaratır mı?
     
  12. gitarı istediğin şekilde çalabilirsin, bunun belli bir kuralı yoktur. sana nasıl rahat geliyorsa öyle çal. (bkz. Marty Friedman) Yok parmağını oraya koyacaksın, yok penayı şöyle tutucaksın diyenleri takma, her insan farklı şekilde düşünür ve farklı şekilde rahat eder.
    ayrıca şimdiden solo çalışmanın bir zararı olmaz, altyapı yapmış olursun. Tek unutmaman gereken bir anda hepsini yapabilmeyi düşünme, yapamadığın zaman sinirlenme, gitardan zevk almamaya başladığını hissettiğin zaman ya gitar çalmayı bırak o günlük ya da başka şeyler çalmaya çalış. Aksi halde 10 saat çalışsanda sana hiçbir yararı olmamış olur.
     
    KoNt87 bunu beğendi.
  13. Nasıl rahat ediyorsan öyle
     
  14. Nasıl rahat edersen öyle çal mantığına katılıyorum, 2 parmağıyla insanların 4 parmağına felç geçirtecek sololar çalan gitaristler var. Dolayısıyla bu iş sen nasıl rahat ediyorsan o şekilde ilerler. Ama kişisel tavsiyem şu şekilde:

    Power chord basarken elini sanki bare basıyormuş gibi pozisyonlandırırsan örneğin bir majör ya da minör arpej tarzı bir atakla karşılaştığında elinin pozisyonu harekete daha hazırlıklı olur. Demek istediğin yarın bir gün sweep tarzı ileri tekniklere bulaştığında "keşke elimi böyle alıştırmasaymışım" deme ihtimalin baya azalır
     
  15. Hem özeleştiri hemde naçizane farklı bir perdeden bir ses vereyim dedim amatör, profesyonel ne olursak olalım vede kaç parmakla çalarsak çalalım çalmak istediğimiz tarza ait parçaları çok çok çoookk dinlemek lazım. Sürekli dinlediğimiz gitaristin tuşesi ile tuşemiz benzeşmeye başlar hatta farklı bi parça çaldığında bile o gitaristin tarzını yansıtmaya başlarsın tabi dinlemek konusunu biraz geniş ele almak lazım analizci yaklaşarak dinlemek önemli Teknik ve teorik bilgini geliştirirken kompozisyon mantığını oturtturmaz isen kafiyeli fakat anlamsız şiirler yazarsın
    Örn: Tavuklar çiçek açmış,
    Ellerinde poğaça
    Madem yüzme bilmiyon,
    Niye çıktın ağaca Ki bu dörtlük iyimser halidir...
     
    Sezer bunu beğendi.
  16. Kromatik egzersizler yap.
     
  17. Refleksi iyi bir amfi de almanızı öneririm.
    Mahallenizde elektrik-uydu işlerine bakan bir dükkan varsa size amfi konusunda yardımcı olabilir.
     
  18. Bence hız da önemlidir , armonik bilgi de. Şöyle ki piyasada çok güzel armoni kitapları var, gitar için özel yazılan da bir çok kitap var bu şekilde. Bunları alıp teorik bilgileri buradan 1 haftada ezberleyebilirsiniz ama ne olur ? Hiçbir işinize yaramaz.

    En basidinden majör gamın ne olduğunu öğrendiğinizde bile yeterince pratikle gitar klavyesinde neye benzediğini, ne işe yaradığını çözmek lazım. Tabi bunları yaparken aslında ayrıntı olarak gözüken fakat çalışmanızın bütününü etkileyen faktörler var.

    Mesela metronom. Şahsen parmak egzersizi yaparken bile metronom ile yapmanızı öneririm. Çünkü şöyle diyeyim. Metronomla çalışmak hem size hız kazandırır hem de "yaratma" becerinizi pekiştirir. Mesela atıyorum 70 bpmde bir gitar solosu var. Siz bu dinlediğinizi ezberleyerek, kulaktan çıkartarak çalabilirsiniz ama misal aynı hızda aynı ritm verildiğinde eğer metronomla çalışmıyorsanız, kendi kendinize doğaçlama bir solo atmanız çok zor. Deneyebilirsiniz isterseniz.

    Yine metronomla alakalı olarak temiz çalmak hızlı çalmaktan önemlidir diyor çoğu kişi neden diyorlar peki bunu ? Eğer yavaş hızda fakat sistematik bir şekilde tertemiz çalabiliyorsanız bir soloyu; bunu bir miktar çalışmayla yüksek hızlarda çalışmanız mümkün. İşte bu gibi şeylerin altında hep metronom yatıyor.

    Bunun dışında gitar üzerinde solo atarken yaratıcı olabilmek, gitara hakim olabilmek adına gitardaki birçok pozisyona hakim olunmalıdır. Yani özellikle yeni başlayan gitaristlerin çoğu hep ilk 5 perde ile 12. perde civarında gezinir sol elleri. Gitarın orta kısımları biraz daha "karanlık" perdeleridir. Ama buralarda da yeterli hakimiyet sağlanmalıdır. Dediğim gibi bütün bunları işini iyi yapan bir kursta bütün bunlar daha sayamadığım nice ayrıntısıyla birlikte harmanlanarak size öğretilir. Ve şunu da söyleyeyim işin hız ve teknik kısmını çalışan herkes halledebilir az çok. Fakat yaratıcılık, o müzik kulağı dediğimiz olay büyük oranda teoriden geçmektedir. Ve dediğim gibi teorik bilgilerin de etkin bir uygulama ile beraber pekiştirilmesi çok önemlidir bence.

    Teorik bilgiler bir çok kitapta yazıyor. Oldukça da güzel anlatılmış. Ama özellikle de işin başındaysanız profesyonel bir kursla çalışmadan evde tek başına kitaptan okuyarak optimal performans almayı beklemeyin derim. MyDukkan.com :: Bütün Yönleriyle Gitarlar (Ciltli) :: Les Paul 'ün Önsözüyle Bu kitabı en azından genel kültür babında bile olsa öneririm. İçerisinde temel teorik bilgilerden gitarın tarihçesine bir çok güzel bilgi var. Özellikle gamlar, modlar, akor kurulumları vb. bilgiler çok güzel tane tane, görsellerle desteklenmek suretiyle anlatılmış. Ben çok beğenmiştim.

    Bunun dışında genel armoni bilgisi için Adnan Özalaşar 'ın Jazz & Pop Armoni Orkestrasyon Düzenleme Bilgisi kitabını, biraz ağır kaçabilir başlangıç için fakat Nurhan Cangal'ın Armoni kitabını ve Berklee'nin jazz akorları, triadlar, akor kurulumları vb. konularda yazılmış, internette bulunabilen e-kitaplarını incelemenizi öneririm.
     
  19. Sevdiğin şarkıların sololarını şarkıyla beraber çalmaya çalışmanı öneririm. Hem keyifli de olur.
     

Bu Sayfayı Paylaş