Ses eğitimi ve süper kulak!

'Müzik Endüstrisi' forumunda Leadmaster tarafından 14 Ocak 2004 tarihinde açılan konu

  1. Vallahi sizin "Sesler ve renkler arası ilişki ve müzik kulağının gelişimi" başlığı altınca onca derinden incelemeye çalıştığınız ses eğitimi konusunu biraz tartışmak istiyorum aslında. Bu arada MAHCEM'in at yarıştırır gibi gitarist yarıştırıyorsunuz taşlamasına belki de bir cevap olur.

    1-Öncelikle kulağın sesleri, ses aralıklarının ötesinde duyabilmesi olayı bir nebze de olsa eğitilebiliyor, eğitilebiliyor derken müziğe başladığınız andan itibaren komasız akorda sahip bir enstrumanla çalışmanız faydalı.

    2-Özellikle çok kısa bir süre şan dersi alıp bıraktığımı belirtmeliyim, çok güzel şarkı söyleyemediğimi de, ama kulağımla,aslında yalnızca bir hisle yön gösterici olmadan ilk sesin notasını genelde yakalayabiliyorum. Şunu da belirtmek isterim ki ucuz cin malı orglar, harmonicalar(%99.9) ve enstrumanlar(Belki yüzdesi daha azdır:)) genelde komalıdır ve öğrencinin kulağını bozarlar. Bunu harmonicayı aldığım, orgları denediğim yerlerde söylemeyi asla cesaret edemedim. Şan dersi aldığım gün La'yı zihnimden çıkartmaya kalktığımda Hocamın alaaylarıyla karşılaştım. Doğru sesi çıkarttığımı duyduğunda ise rastlantı olduğunu sandı ve hala benle alay etti. Bu olay birkaç defa tekrarlandığında dershaneyi bıraktı ve arkamdan da ukala olduğumu konuşmuş. Neyse ukala da olsam onun aldığı eğitimi almamış da olsam ondan yetenekli olduğum kesin.

    3- Ve Yine size "Sesler ve renkler arası ilişki ve müzik kulağının gelişimi" adlı başlıktan yola çıkarak, önemli olduğunu düşündüğüm birkaç isim saymak istiyorum. Bilim tekniğin yine bir sayısında yer alan yazıda Mocart'ın da içinde bulunduğu Süper kulağa sahip insanlar arasında Richi Blackmoore ve Malmsteen'in de yer aldığını belirtmek isterim.

    4-Size basitçe bunu yapabilmek adına şöyle bir öneride bulunabilirim. Aralıkları duyabiliyorsanız, yapabileceğiniz şudur. Net olarak çıkartabileceğiniz en Kalın sesi enstrumanınızdan bulun. Şimdi, örneğin bu do ise buradan çıkmasa bile laya inin, ve bir oktav üstteki layı bulun. Artık ordan duyduğunuz sese doğru yol alabilirsiniy. Tam seslerde de arada kalıyorsa # veya b diye adlandıracayınız notayı bulabilirsiniz. (Yarım seslerin arası bir baygınlık hissi verir diye düşünmeniz yardımcı olacaktır.)

    5-La sesini ezbere alamazsanız bile neşeli şarkılarsa daha çok rastlayacayınız, ki bu küçükken öğrendiğiniz bir çocuk şarkısı da olabilir do'yu bulabilirsiniz. Örneğin Türkiye'de (Böyle yazmak zorunda kalıyorum)
    milli eğitimin ders kitaplarında okumak hatta flütle çalmak zorunda kaldığımız

    do bir külah dondurma
    re masmavi bir dere
    mi denizde bir gemi
    fa, gemide bir tayfa

    gibi çocuk şarkıları inanın çok büyük bir yol gözterici oluyor insana!

    Byez!
     
  2. Bu konuda çok ihtisaslı olduğum söylenemez ve eğitimim birkaç saatten ibarettir ama bu bilgileri zaten o esneda öğrenbediğimi belirtmek isterim.
    Nefes ve se türlerini hatırladığım kadarıyla, belki pek teknik bir dille olmayacak ama dilimden geldiğijnce anlatmaya çalışayım dedim. Madde madde yazmayı faydalı görüyorum:

    1-Sırta dolan nefes: Bu nefesi sporcular kullanır. Koşu sırasında kullandığımış nefestir. Nefesimiz akçiğerimizin sırta yakın bolümünde toplanır. Ciğerlerimiz hızlı çalışır ama ses üretmeye elverişli değildir.
    2-Ön gövdeye yakın bölüme dolan nefes: gündelik hayatta kullanılan nefes türü.
    3-Hepimizin diyafram diye ağzına doladığı nefes türü: Bu nesfes türü karnımıza yakın bölgede toplanır. Alabilmek için en basit denemenin düz bir zemine sırt üstü yatmak olduğunu söylüyorlar ama benin tavsiyen gelişigüzel ayakta durup, burnunuzda bir çıçek varmışçasına havayı içine çekmenizdir. Uzun süre yalnızca burnunuzu kullanmanız önerimdir.

    Birde azcık ses olayına değinmek istiyorum. Ses gırtlak sesi ve kafa sesi diye ikiye ayrılır. Birde karından söyleyenler varmış ama bu konuda pek bir bilgim yok. Gırtlak sesiyle cıkabileceginiz nota oldukça kısıtılıdır ama kafa sesini kullanmaya başladığınızda olayı abartırsınız. 5 Oktav bir orgda 440 Hz midir nedir işte o la dan başleyıp orgu bu kafa sesiye, ses çıkarken bitiren bir kişiyi gördüğümde oldukça şaşırmıştım,hem de erkek. Peslere de yavaş yavaş yol almaya başlayığını görünce inanın şarkı söylemeyi bıraktım.

    Neyse şaka bir yana eğitim olayını bu denli abartmayalım. Müzige bu denli kuralcı yaklaşmak aslında müziğibir bakınma da köreltir düşüncesindeyim.
     
  3. Ne kadar alcakgönüllü bir insanmıssın sen :D

    Küçük bir yanılgın var, sesler sadece gırtlak ve kafa sesi olarak ikiye ayrılmıyor... Bu konuyla ilgili, ilgilisine baska bir foruma, cok sevdigim bir arkadas tarafından gönderilmiş bir yazıyı alıntılıyorum sakıncası yoksa... Zaten o da alıntılamış. Türkce' ye cevirmediğim icin özür dilerim, zamanım olsa da ugrasmazdım zira mesleğim değil bu iş, sakıncası varsa silinebilir...


    Ytsejam Digest'te gördüm. Belki merak edeniniz olmuştur...



    Question: What is the difference between "head voice" and "falsetto"? Do
    women have a falsetto?

    Answer: Although many people use these terms interchangeably, they are both physically different processes that occur within the larynx.
    Both men andwomen have a head voice as well as falsetto.
    During speech, the vocal cordsnaturally adduct and vibrate at their full length.
    When a singer ascends from their speaking chest voice into their head voice, the vocal cords shorten in vibrating length as sound waves begin to travel more and more behind the soft palate, resonating in the head cavity. When done correctly there is no sudden shift in tone production because the vocal cords are staying adducted while the singer crosses the bridge into their head voice.

    Falsetto is the maximal elongation of vocal cords with minimal glottic gap.
    It can be produced at almost any frequency, but is mostly produced in the
    upper range for both male and female voices.
    It is the uncontrolled breathy or whistly sound that results from the vocal cords separating and most often occurs when a singer has not learned to coordinate their vocal cords to stay closing between registers.
    As a result, too much air forces the vocal cords apart, creating a "break."
    During falsetto the vocal cords are actually bowed apart and are unable to blend with chest voice, making it impractical to use except for special vocal stylings. While falsetto is sometimes used for style (such as in yodeling), most of the time it either occurs
    accidentally or as a stylistic means to disguise the singer's inability to
    coordinate their vocal cords between registers."

    ve

    Vocal Fry - the rattly, scrapy sound that occurs when your vocal folds are
    in the "singing" position, but you only apply enough air to make the
    aforementioned sound. (If you try to support this sound, it just kind of
    magically turns into head voice. Try it.)

    Chest voice - in the most elementary of terms, singing in the normal
    speech range. Called chest voice because the primary resonating cavity is
    the chest.

    Head voice - Head voice occurs when, during phonation, you adduct your
    vocal folds. That is, you sort of close the gap in them, but not all the
    way and only from one side...as if you were zipping them up with a zipper.
    The physics of this is akin to fretting a guitar string - the part that's
    still vibrating is shorter, and thus, the pitch is higher. Called head
    voice, obviously, because the main resonating cavities are in the head
    (sinuses, mouth, etc.).

    To do this requires what is known as subglottic pressure. This is caused
    by feeding a LOT of air up through your throat, and at the same time using
    your vocal folds to keep a majority of the air IN.
    This is what I think of when someone uses the word "support." This technique is pretty elusive, and not a lot of teachers know how to describe it. Most just throw around
    the word "support" as the key to solving all vocal problems, but don't
    even begin to touch upon what it means.

    Falsetto- Falsetto is like trying to do head voice without support. In
    fact, when you're singing in chest voice and try to go too high without
    supporting, your voice cracks into falsetto. However, if you know where
    your resonances are, you can make this register very usable.

    Whistle Tones - Whistle tones occur when your vocal folds are SO taut and
    you're using SO much air that as it passes through the opening in your
    folds, it actually whisles. Incredibly hard to achieve, nigh-impossible to
    control. Mariah Carey, in her early career, seems to have done a good job
    of it, though.

    Then, of course, you can "mix" registers...some pedagogs will call those
    different registers, some won't. At that point, it doesn't matter.
    (Personally, I think that the mixed registers are enough one register or
    the other, that to call them new registers would really be a misnomer.)

    ----------

    I think that the main thing about head voice is the concept of subglottic pressure. The thing that keeps head voice from sounding like falsetto is the pressure you keep up (underneath the vocal chords, mind you) with the diaphragm. To sing in head voice requires an insane amount of air, whereas to sing in falsetto takes very little air at
    all-- just enough to keep the vocal chords vibrating at frequency, to be
    exact. This is probably the main difference between the two registers,
    and it makes a world of difference. The reason is that as the vocal
    chords get shorter (like a guitar string) they must vibrate at higher
    speeds, which takes more air. Since with falsetto the chords actually get
    LONGER as you go higher (it's like harmonics on a guitar, almost), it
    actually requires less air.
    .......
     
  4. Muhtesem bir tespit; amma velakin o aptal sarkıyı yanlıs notadan söylemeye baslarsak ne olacak?

    La sesini alman icin telefonu acman kulagını ahizeye dayaman yeterli, atraksiyona gerek yok :lol:
     
  5. Dostum olay atraksiyon olayı degil. Sadece bilinen aralıklarla değil, onkarın ötesine, yani bilinen modların ötesine geçmek istiyorsan, kulagının iyi olması çok büyük bir avantaj. Bunun için de atraksiyon matraksiyon değil , bu basit birkaç önerim yeterli. Atraksiyon yapmak sanal bir ortamda zaten saçma.
    Neyse dostlar, byez. Bu arada inan la yı vermeye dijital telefon ve kornalar bile yapıyo artık adamlar. Hem bu arada belirtmek isterim ki atraksiyon yapıyo sandığın bu kişicik gitarını her zaman tuner ve harmoniklerle akortluyor.
    Byez!
     
  6. Bukadar perfect pitch den bahsediyosak gitarist arkadaşlar www.buzzfeiten.com a bir göz atın gitarda mükemmel entonasyon için. Beni tabiri caizse entonasyon sapığı yapan sistem.
     
  7. verdiğiniz bilgiler gerçekten faydalı teşekkürler.bi de bana bi konuda yardımcı olursanız sevinicem.ben şan eğitimi almak istiyorum ankarada güvenilir bildiğiniz bir eğitmen varsa yada tavsiyelerinizi iletirseniz sevinirim.çünkü okadar para verip bilinmedik birine güvenmek pek mantıklı gelmiyo.
     
  8. Siz absolute kulak tartışması yapıyorsunuz bir nevi...
    Seslerin beyine girmesi iyi bir haşır neşirlikle bir kaç aya 4-5 katlanmış aralıkta dahi mümkündür...
    Ama öte yandan çit,çıt eden duvar saati,masaya vuran kalem,egzostan çıkan ses,kırılan şişe sesi gibi frekansı çok eğreti olan seslerin notalarını kestirmek absolutelüğün temel taşıdır...
    Kimisinin sesler ezberindedir,zamanında çocukken edindiği ama haberi olmadığı seslerin adını 2-3 güne genelde piyano olan enstrümandan koyar,kimiside belli zamandan sonra koyar...
    Ama bu tip insanlar rock vb. camialarda kesinliklen bulunmaz,mutlaka konservatuarda pişmesi gerekir...
    Piyanoya alışan kulak aynı oktav grubundan örneğin C4'ten vurulan distorsion gitar notasını veremez,istisnalar hariç...
    Ama 2 enstrümanlada akraba olan insan bu işi yapabilir rahatlıkla...
    Değinilmesi gereken 1 ince nokta daha var...
    Lâ sesinin frekansının saniyede 550 titreşim olası lazım A5'te,yanlış hatırlıyor olabilirim,her neyse değinmem gereken konu bu değil tam olarak,A5 piyanodan süzülürken kulağa A5 Marshall amfiden gelen ses aldatıcı olur,amplifikatörün frekansından süzülerek kulağa geleceği için notanın piyanoya nazaran karakteristiğide deişmiş bulunur,telin titreşiminden ziyade amfideki "Hz" kalitesi kulağı aldatır...
    Lâ oldu piyanoda olmayan comalı ama garip bir ses...
    Hangi enstrümanın ses rengine alıştıysa kulak o enstrümandan alınan rengi tanır,genelde böyledir insan beyni...
     
  9. bu işte müzk bilgisi kulağı çok önemli arkaddaşlar
     

Bu Sayfayı Paylaş