Başparmak

perdelere bastıımız elın basmagının yerı onemlı mıdır? bazen sapı kavrar gibi, arkadan cıkarken nadıren sapın arkasında ortaya yerletırıyorum. cogu gitaristin basparmagını gormuyorum calarken, tony ıommının konser videolarında gordugum kadarıyla basparmagı arkadan cıkmıs olıyodu o yapıyosa vardır bı bıldıgı dedım cok degıstırmedım seklını, bı sıkıntı varmı yoksa nadıl rahat grlıyosa oyle mı drvam etmelıym?
 
Öncelikle başparmağın duruş şekli çok önemlidir yoksa denge bozulur.

Baş parmağın düz bir şekilde bakıldığında gözükmemesi gerekir yani klavyeden çıkmaması gerekir çoğu gitarist bunu atlıyor,

Chris Broderick i dikkatli izlersek başparmagını aşagıda tuttugunu göruruz.çok aşağıda olmayacak çokta yukarıda olmayacak ve dışarıdan gözükmemesi lazım.

Birde diğer 4 parmağın bir pozisyonu var avucun en üst kısmı ve diğer parmakların başladığı kısımın gitarın klavyesine değmemesi lazım.
 
10799688_10202596067652785_1624236717_n.jpg
10808095_10202596067612784_713868562_n.jpg
 
Öncelikle başparmağın duruş şekli çok önemlidir yoksa denge bozulur.

Baş parmağın düz bir şekilde bakıldığında gözükmemesi gerekir yani klavyeden çıkmaması gerekir çoğu gitarist bunu atlıyor,

Chris Broderick i dikkatli izlersek başparmagını aşagıda tuttugunu göruruz.çok aşağıda olmayacak çokta yukarıda olmayacak ve dışarıdan gözükmemesi lazım.

Birde diğer 4 parmağın bir pozisyonu var avucun en üst kısmı ve diğer parmakların başladığı kısımın gitarın klavyesine değmemesi lazım.
Klavye ye deymemesi çok mu önemlidir?
 
Kişiden kişiye değişecek bir konu bence.

Gerektiği zaman başparmağın yerini değiştirmeyi de öğrenmek lazım. Klasikçiler, cazcılar başparmağın ucunu sapın ortasına yapıştırmayı pek severler de, rock / blues vb. çalacaksanız o başparmak ile klavyenin üstünden destek almadan doğru dürüst bend ve vibrato yapamazsınız.

Şahsen başparmak ile nota basmakta da hiç bir sakınca görmüyorum.
 
Kişiden kişiye değişecek bir konu bence.

Gerektiği zaman başparmağın yerini değiştirmeyi de öğrenmek lazım. Klasikçiler, cazcılar başparmağın ucunu sapın ortasına yapıştırmayı pek severler de, rock / blues vb. çalacaksanız o başparmak ile klavyenin üstünden destek almadan doğru dürüst bend ve vibrato yapamazsınız.

Şahsen başparmak ile nota basmakta da hiç bir sakınca görmüyorum.

Bir tepsi düşünün bu tepsi sağ eliniz olsun sol elinizde tepsiyi tutan el olsun hepsinin eşit bir şekilde durması gereklidir, tepsiyi tutmak için değil mi ?

Şimdi baş parmağınızın şeklini değiştirin,sonuç: Tepsi yere düştü :)
 
Baş parmağın sapın ortalarında durması, dik basmak açısından büyük rahatlık. Ancak olmazsa olmaz değildir. Pull off, hammer on gibi tekniklerde daha kararlı sesler çıkar. Ben derslerimde mümkün olduğunca öğrencilerime bu konuyu atlamamalarını öneriyorum ancak bu bir tercihtir bana göre. Olmadan da her türlü teknik yapılabilir. Ancak şu da var ki, bana göre, sağlam bir tuşede her ne kadar kararlılık önemliyse de asıl önemli olan gitarı çok iyi kavramak. Ve bunun için de başparmağın görünmemesi* hiç önemli bir konu değil.

Klasik gitar ise, daha akustiğe dayalı olduğundan, volume faktörü önemli olduğundan ve en önemlisi çalım stili açısından bu açılardan farklı elektro gitardan. Hammer on ve Pull off'ların okunması, elektrik gitara göre daha zor olduğundan ve bend/vibrato gibi teknikler pek yer almadığından bu konu bir olmazsa olmaz kabul edilebilir.

Ben kişisel olarak, hiç düşünmeden çalıyorum ancak çalışmalarımda aklıma geldikçe bahsettiğim teknikler içeren bir etüt çalışıyorsam aşağı alıyorum baş parmağımı ki parmaklarım daha dik bassın.

Chris Broderick'in tuşesini de pek sevmem zaten.
 
Baş parmağın sapın ortalarında durması, dik basmak açısından büyük rahatlık. Ancak olmazsa olmaz değildir. Pull off, hammer on gibi tekniklerde daha kararlı sesler çıkar. Ben derslerimde mümkün olduğunca öğrencilerime bu konuyu atlamamalarını öneriyorum ancak bu bir tercihtir bana göre. Olmadan da her türlü teknik yapılabilir. Ancak şu da var ki, bana göre, sağlam bir tuşede her ne kadar kararlılık önemliyse de asıl önemli olan gitarı çok iyi kavramak. Ve bunun için de başparmağın görünmemesi* hiç önemli bir konu değil.

Klasik gitar ise, daha akustiğe dayalı olduğundan, volume faktörü önemli olduğundan ve en önemlisi çalım stili açısından bu açılardan farklı elektro gitardan. Hammer on ve Pull off'ların okunması, elektrik gitara göre daha zor olduğundan ve bend/vibrato gibi teknikler pek yer almadığından bu konu bir olmazsa olmaz kabul edilebilir.

Ben kişisel olarak, hiç düşünmeden çalıyorum ancak çalışmalarımda aklıma geldikçe bahsettiğim teknikler içeren bir etüt çalışıyorsam aşağı alıyorum baş parmağımı ki parmaklarım daha dik bassın.

Chris Broderick'in tuşesini de pek sevmem zaten.



Bu videonun başındaki tapping solosundan anlaşılacagı için dik basmayla alakası yok bu hareketin

Siz istesenizde istemesenizde baş parmağın dışarı çıkması yanlış bir harekettir.
Tabi ki kişisel tercihtir ama yanlış olanı uyguluyorsunuz.

Tuşesini beğenmediginiz adam Keman,klasik gitar,elektro gitar ve piyano virtuozü ve inanılmaz bir müzisyen dünyada ki müzisyen diye geçinen binlerce adamı yüze katlar :)
 
Bence biraz daha caz müzisyenlerine bakmanız lazım. Caz ve blues müziğinde bazı akorlarda üstten baş parmakla bile nota basılabiliyor çünkü :)

 
kisiden kisiye degisiyor galiba fikirler, iki türlüde yapmaya calısacagım tesekkurler herkese :)
Doğru teknik üzerine düşünmek önemli tabii, ama ne sonuç almak istediğiniz daha önemli... Eğer siz Broderick gibi çalmak istemiyorsanız onun tekniğini dikkate almanız da gerekli değil aslında. Zaten adamın temeli de klasik gitar...
Aşağıda oldukça ünlü (!) bir gitaristin videosu var...


Dediğim gibi, almak istediğiniz sonuç önemli. Zamanla insanların tarzları, hedefleri değişiyor. Hal böyle olunca da tekniği yeniden gözden geçirmek gerekiyor. Bunu kafanıza takmayın bence, kendinizi nasıl ifade etmek istediğinize odaklanın. Gitardan güzel ses çıkarabiliyor musunuz ? Asıl kriter bu...
 
Bir tepsi düşünün bu tepsi sağ eliniz olsun sol elinizde tepsiyi tutan el olsun hepsinin eşit bir şekilde durması gereklidir, tepsiyi tutmak için değil mi ?

Şimdi baş parmağınızın şeklini değiştirin,sonuç: Tepsi yere düştü :)

Eyvallah.. İkisini de yapabilmek lazım diyorum. Bir süre sonra başparmağın nerede olduğunu düşünmüyorsun zaten. Bend yapacaksan başparmak yukarı çıkıyor ve uzaktaki bir notaya erişmek istiyorsan veya sert bir şekilde hammer-on yapmak istiyorsan elin ona göre pozisyon alıyor başparmağın zaten aşağıya iniyor.

Gitarı öğrenmeye başlarken de başparmağın sapın ortasına doğru tutmaya alışmak iyi bir şey. Zamanında bana da gitara başladığımda hocam öyle göstermişti. Aynı adam bir kaç ay sonra bend ve vibrato gösterirken başparmağımı klavyenin üstüne çıkartıp destek almam gerektiğini söylemişti. O zamanlar bir süre boyunca inat edip başparmağımı aşağıda tutarak bend yapmaya çalıştığımı hatırlıyorum. Olmuyor tabii..

Takılıp kalmamak lazım.. :)
 
Son düzenleme:
Eyvallah.. İkisini de yapabilmek lazım diyorum. Bir süre sonra başparmağın nerede olduğunu düşünmüyorsun zaten. Bend yapacaksan başparmak yukarı çıkıyor ve uzaktaki bir notaya erişmek istiyorsan veya sert bir şekilde hammer-on yapmak istiyorsan elin ona göre pozisyon alıyor başparmağın zaten aşağıya iniyor.

Gitarı öğrenmeye başlarken de başparmağın sapın ortasına doğru tutmaya alışmak iyi bir şey. Zamanında bana da gitara başladığımda hocam öyle göstermişti. Aynı adam bir kaç ay sonra bend ve vibrato gösterirken başparmağımı klavyenin üstüne çıkartıp destek almam gerektiğini söylemişti. O zamanlar bir süre boyunca inat edip başparmağımı aşağıda tutarak bend yapmaya çalıştığımı hatırlıyorum. Olmuyor tabii..

Takılıp kalmamak lazım.. :)

Anladığım kadarıyla tamamen aynı şeyi savunuyoruz. Yani zaten pek çok gitarist de bunun örneği.
Tuşesini beğenmediğim adamın tüm klasik gitar videolarını evvelinden izlemiştim, güzel çalar, tertemiz çalar elektro gitarı da, ama bu onu benim için 'şahane gitarist' yapmaz. Kapsamlı, kendini geliştirmiş bir müzisyen de olsa önceliğim etkileyici tuşe ve yazım*. Bu kadar kuralcı yaklaşımlara her zaman karşı çıktım.

Dediğim gibi ben de kendi çalışmalarımda ister istemez bu -sizin deyişinizle- 'kurala' dikkat ediyorum ama bu en fazla bazı tekniklerde daha temiz çalmaya, daha kararlı sesler çıkarmaya yarar. Bu kurala takılıp kalıp çalmaktan zevk alamamak da mümkün, onun yerine akla geldikçe uygulamayı savunuyorum ben. Bir süre sonra zaten, belli bir seviyeye gelineceği için @aiyiadam 'ın da dediği gibi parmak en doğru sesi nasıl verecekse o şekli alır.

Ben yanlış olanı falan uygulamıyorum. Gitar alabildiğine kapsamlı bir derya.
 
Klasik gitarla elektirik gitar çalım teknikleri ve repertuarları apayrıdır...Elektirik gitar çalarken özellikle başparmağını kullanan Hendrix gibi Knopfler gibi Clapton gibi sayısız usta varken buna yanlış demek doğru değildir...Aksine çoğu blues ve jazz guitaristi aşparmakla nota bile basar ...Size göre çok teknik bir adam bana göre ruhsuz olabilir..Salt bir doğru yoktur müzikte...Tamamen size ve yaratıcığınıza kalmıştır..İster penayla çalarsınız ister dişinizle...Knopfler ın plumber chord diye başpamak yukarıda tutuşu vardır...
http://www.mk-guitar.com/2008/09/02/a-plumbers-c-chord/
http://www.who2.com/sites/default/files/blog/mark_knopfler_008_wenn5520767-thumb-420x280-435.jpg
 
Olay biraz başparmak konusundan çıkıyor gibi :)

Teknik beceri bir işi yapabilme becerisidir. Sana ya da bana göresi olmayan bir konudur. Mesela adamımız 100 metronomda la minör arpejini 3 oktav gidip dönebiliyorsa ve bu sırada ritmik açıdan koşturuyor hissi vermeden yapabiliyorsa, la bastığında la, do bastığında do gibi geliyorsa bu teknik yeterliliktir. Bu beğeniyle ilgili bir konu değildir. Ölçülebilir ve bilimsel bir durumdur.

Beğeni konusu bu adam bu arpeji eserinde nerede nasıl kullanıyor tamamen bununla ilgilidir. Adam şahane bir arpej yapıyordur ama o eserde o harekete sizin gözünüzde yer yoksa bu sizin beğeniniz ve anlayışınızdır. Size göre kötüdür.

Ya da tam tersi adam gider şarkının öyle bir yerinde birşey yapar ki çok basit olmasına rağmen olayı kopartır. Mesela creep şarkısındaki majör-minör dönüşü gibi. Bana göre iyidir.

Beğeni söz konusuysa tabii ki herkesin zevki farklıdır ve tartışılabilir. Fakat teknik, hele ki doğru teknik maalesef tartışmaya açık bir konu değil.

Steve Vai'nin müziğini, eserlerini sevmeyebilirsiniz ama "bence yetersiz, tekniği eksik vs. bir gitarist" diyemezsiniz.

Teknik diye ortaya sunulan metodlar yıllarca bir sürü gözlem sonucunda ortaya çıkıyor. Adamlar sistematik gitmiş. Diyor ki bunu bilmezsen, şunu doğru yapamayacaksın. Onu doğru yapamazsan bu eseri doğru çalamayacaksın. Adım adım tam oturtulması gereken bir süreç.

Bunları konuşurken tabi elektro gitarın aslında çok yeni bir enstürman olduğunu unutmamak lazım. Bence elektro gitar nasıl çalınır konulu ders kitabı 80'lerde yazıldı.
Belkide birileri 2020'lerde ikinci cildi yazar hiç belli olmaz.

Başparmak konusunda şunu söyleyebilirim. Elektro gitar çalıyorsanız, klavye buna müsaittir. Gitarı ayakta daha aşağıda tutabilmenizi ve şekilli olmanızı sağlar. Bend yaparken, vibrato yaparken saptan daha çok kuvvet alabilmenizi sağlar. Daha farklı şekillerde rock vs tarza uygun akor basabilir ve akor, melodi, akor şeklinde geçişleri bareye göre daha kolay yapabilirsiniz. Fakat gerçek teknik beceri gerektiren hareketlerde iyi ihtimalle zorlanmaya hazır olun.




Ben başparmağımı gerektikçe basıyorum. Aynı akbil gibi..
 
perdelere bastıımız elın basmagının yerı onemlı mıdır? bazen sapı kavrar gibi, arkadan cıkarken nadıren sapın arkasında ortaya yerletırıyorum. cogu gitaristin basparmagını gormuyorum calarken, tony ıommının konser videolarında gordugum kadarıyla basparmagı arkadan cıkmıs olıyodu o yapıyosa vardır bı bıldıgı dedım cok degıstırmedım seklını, bı sıkıntı varmı yoksa nadıl rahat grlıyosa oyle mı drvam etmelıym?


Abi onemlidir ya. Cok degil yaklasik 3 senedir gitarla biraz daha ciddi ugrasiyorum mesela. 1 ay oncesine kadar hic onem vermedigim bir konu olmustu, son 1 aydir biraz daha teknik calismalara onem vermeye basladigimda ister istemez basparmagimi daha farkli pozisyonlarda kullanmam gerektigine ikna oldum. Su ara metronomla surekli bu konuyu calisir durumdayim mesela. Guzel muzik icin basparmak degil de, ileri teknik icin basparmak oldukca onemli denebilir belki. Olmadan da elbette bir sekilde oldurulur fakat zor yolu tercih etmis olursun bir nevi. Ama halen kendim icin calarken basparmak kocaman cikiyor arkadan :D
 
Geri
Üst