Maddi Güvence Ve Müzik

Türkiye'de müzikten para kazanabilmek için belli tarzlarda iş yapıyor olmanız gerekiyor. Tüketime yönelik olmayan tarzlar ile ilgileniyorsanız, işiniz çok zor. Dünyanın heryerinde zor zaten, ama bence buralarda daha da zor.

Geçenlerde Sarp Maden'in Akbank Caz kapsamındaki atölyesine katıldım; atölye olarak başlayan etkinlik daha sonra üst kattaki cafede Sarp Maden'in bizlerle yaptığı 2 saatlik bir sohbete dönüştü.

Bu ülkenin çıkarttığı en özgün ve yetenekli gitar virtüözlerinden biri olduğunu düşündüğüm Sarp Maden, Türkiye'de caz gitaristi olarak hayat kazanmanın mümkün olmadığını açıkça söyledi. Yani Türkiye'de istediğiniz tarzda, tüketim amaçlı olmayan caz vs . gibi türleri icra ediyorsanız maddi güvenceniz olmak zorunda, benim aldığım mesaj bu.

Aramızda hayatını doğrudan müzikten kazanmayan, AMA müziği de profesyonel anlamda ve KENDİ ÖZGÜN MÜZİĞİNİ icra ederek yapan var mı acaba ?
Hobi amaçlı çalmaktan veya kayıt yapmaktan DEĞİL, para kazandıran bir işin yanında, İKİNCİ ve PARALEL BİR KARİYER olarak müzisyenlik yapabilmekten bahsediyorum. Bunun nasıl mümkün olabileceğine dair fikirleriniz veya başarılı olmuş girişimleriniz varsa ve bu deneyimlerinizi buradan paylaşırsanız çok sevinirim.
 
türkiyeye özgü bir durum değil; bununla birlikte türkiyede ekstrem türlerde profesyonel müzik işine girenler de gözlemlediğim kadarıyla ailesinin hali vakti yerinde kafası rahat insanlar.

piyasaya tüketim ürünleri sunmuyorsanız, ek iş zorunluluk. tüm dünyada bu böyle. metal müzisyenleri için konuşayım d. mustaine, kerry king gibi sponsorlukla bile yaşayabilecek bir megastar değilseniz sadece müzikle geçinmek imkansız.

misal greg christian testament'tan ayrıldıktan sonra baya bir ağlamıştı, chuck ile eric parayı götürüyorlar yılda 38000 dolar kazandım diye. tabi chuck billy ve eric peterson gibi adamların ek ciddi işleri ve yatırımları olup, greg christian'ın sadece testament'tan gelecek paraya bel bağlaması ayrı bir basiretsizlik.

en azından güzel örnek jeff waters gibi faal müziğin yanında, müzik teknolojisi üzerine bilgi edinerek kayıttı, miksti, prodüksiyondu bu tip işlerle ayakta kalmak mümkün. farklı bir iş kolu da değil. (farklı iş koluna tankard'ın davulcusu en iyi örnekti, hatırladığım kadarıyla striptiz klubünde biletçi idi kendisi. )
 
Güzel bir konuya değinmişsiniz. Ürettiğiniz müziği, satmayı geçtim insanlara bedava şekilde bile ulaştırabilmek için ciddi bir ekip çalışmasına ihtiyaç var. En basitinden sırf bu pazarlama/halkla ilişkiler kısmını yürütebilecek birisine ihtiyaç var. Ben dahil çoğumuz tek başımıza müzik yapmaya çalışıyoruz. Bunun dezavantajı zaten varken, üstüne bir de bu PR konusu, menejerlik konusu gibi konularda bindiği zaman benim müzik işimin yeldeğirmenine mızrakla saldırdığımı hissediyorum. 40 50 kişilik ekipler varken karşımızda (sadece sahnedeki o 4 adam değiller maalesef) o tarzda rekabet imkansızlaşıyor. Üstüne bir de 9 10 saatlik bir mesai ve yol durumunuzda bindiğinde size her gün 6 7 saatlik bir rockstar olma zamanı kalıyor. O süre içinde de birşeyleri tam iyi yapmaya başladığınızda diğer konular geriliyor.

Bu süreçleri, bu paralel kariyeri yönetebilen birisi eğer aramızdaysa, öncelikle kendisini tebrik ederim ve nasıl yaptığını ondan dinlemek isterim.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
Herkese yanıtları için teşekkür ederim.
Ancak ben "filanca falanca şunu yapmış" gibi 3. kişi hikayelerini değil de, özellikle bahsettiğim şeyi başarmış ya da bununla ilgili olarak rehberlik sunabilecek kişilerin BİRİNCİ ELDEN deneyimlerini merak ediyorum.
Bu konuda çok başarılı bazı insanlar var. Mesela gitarist Tom Hess. Yaptığı iş tümüyle müzikten bağımsız değil, ama esas parayı müzisyenlikten filan kazanmıyor; muhtemelen kayıt yapıp konser vermek adam için yan bir uğraş konumunda. Asıl parayı yine gitar üzerinden, ama özellikle de hocalık, mentörlük, farklı eğitim programları geliştirip bunları pazarlamak gibi şeylerden kazanıyor. Adamın iddiasına göre yıllık geliri 6 sıfırlı (dolar üzerinden hem de...) Ve bu parayı albüm yaparak veya turneye çıkarak kazanmıyor. Dolayısıyla maddi kaygı olmadan müzik üretiyor ve çalıyor...
Herkesin bu kadar başarılı olması elbette mümkün değil, ama pasif gelir yaratarak müziği maddi kaygı olmadan iş edinmeyi başarmış birileri var mı, bunu merak ediyorum daha ziyade...
 
Başarının ölçüsünü para olarak kabul ederseniz istikrarlı bir başarı elde edemezsiniz.

Amaç para kazanmaksa buna müziği alet etmemek gerekli...
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #7
Başarının ölçüsünü para olarak kabul ederseniz istikrarlı bir başarı elde edemezsiniz.

Amaç para kazanmaksa buna müziği alet etmemek gerekli...
Blokladım gitti...
Ahkam kesmeyin arkadaşlar. Rica ediyorum. Başlığın neye dair olduğu çok açık.
Vaizlik kariyeri planlayanlar başka yerde egzersiz yapsın lütfen.
Hala anlamayan varsa da söyleyeyim: Ben zaten müzikteki ideallerimden ÖDÜN VERMEMEK İÇİN parayı müzikten kazanmama taraftarıyım.
 
Başarının ölçüsünü para olarak kabul ederseniz istikrarlı bir başarı elde edemezsiniz.

Amaç para kazanmaksa buna müziği alet etmemek gerekli...
Başarı ölçüsünün para olduğu şeklinde bir ibareyi bu başlık altında yazılanlarda göremedim. Bunu nereden çıkardınız ? Müziği alet etmemek nedir bunuda anlamadım (sanırım bende sorun var) müzikten para kazanılmasınmı yani, bu da bir iş, bundanda para kazanılıyor ve kazanılacak.
Sizin anlatmaya çalıştığınız idealist yaklaşımı anlıyorum elbet, fakat konunun bunla alakası yok.
 
Önce ÖM atacaktım, ancak sonra belki diğer arkadaşlarım da merak ediyor olabilir diye, doğrudan başlık altında sormaya karar verdim...Konuya farklı bir boyut katayım,

Sevgili @barrios

Bu konuyu açmanın ve tecrübelerden faydalanmak istemenin sebebini de açıklayabilir misin? Konuya gelecek cevaplar dışında, senin seviyende ve tecrübende bir müzisyenin kafasında geçenleri de merak ediyorum...

Sevgiler ve saygılar...
 
Son düzenleme:
Önce ÖM atacaktım, ancak sonra belki diğer arkadaşlarım da merak ediyor olabilir diye doğrudan sormaya karar verdim...Konuya farklı bir boyut katayım,

Sevgili @barrios

Bu konuyu açmanın ve tecrübelerden faydalanmak istemenin sebebini de açıklayabilir misin? Konuya gelecek cevaplar dışında, senin seviyende bir müzisyenin kafasında geçenleri de merak ediyorum...

Sevgiler ve saygılar...

Erke, şu ara zihnimde dönen şeylerden biri bu. Ben hep "sevdiğin işi yapıp ayrıca para da kazanırsın" şeklinde düşünmüş biriydim. Bunun çok sınırlayıcı olduğunu fark ettim. Fark ettim ki başarılı pek çok insan sonuç odaklı düşünerek para kazanıyor, bu parayla da kendi hayalini gerçekleştiriyor. Yaptığı iş ile arasında kurulan bağ, müzik ile kurduğu bağdan farklı da olabiliyor. Bunu yapamadığın zaman şu gibi sıkıntılar doğuyor:

1) Sevdiğin müziği yapıyorsun, ama tutmazsa (ki çoğu zaman tutmuyor...) maddi sıkıntı yaşıyorsun. VEYA,
2) Piyasa işlerde çalıyorsun, para kazandırıyor, ama sevdiğin müziği yapamyorsun. Zaman ve efor diğer "işe" harcanıyor. VEYA,
3) Para kazandıran ve sevdiğin başka bir iş yapıyorsun. Ama iş sevdiğin bir iş olunca ona da efor ve zaman harcıyorsun, ikiye bölünmeye başladın mı müziğe tam olarak kendini adayamıyorsun (profeyonelce yapma şansın yok, tam zamanlı işin var...). Ayrıca severek yaptığın diğer iş de etkilenebiliyor, çünkü o da tutkulu çalışma istiyor. Böyle olunca da ikisini de yarım yamalak yapma hali ortaya çıkıyor...

Bu durumda yapabildiğim çıkarımlar şunlar:
  • Yaptığın müzik ile maddi kazanç ilişkisi kurmak Türkiye'de pek akıllıca değil. İstediğin müziği yapacaksan maddi güvencen olmalı.
  • Para kazandıran iş, senin tüm zamanını ve eforunu almamalı. Ayrıca, müzik gibi tutku ile bağlandığın değil, daha pragmatik bakabildiğin bir şey olmalı.
Bunları fark edince de bu başlığı açtım.
 
Maalesef o kadar kolay olmaz o işler, insanların sorumlulukları ve doyurmak zorunda olduğu boğazlar var.

bence insanların sorumlulukları diye bahsettiğiniz olay tamamen cimriliktir.paraya kıyacaksın arkadaş bi müzisyen için allbüm çıkarmak kadar önemli birşey olduğunu sanmıyorum. kendim için bi albümü 2 yılda çıkarabilirim..herhangi bi giderim yok çünkü... 5 yıl vermemin sebebide o gideri olan insanlardır.buna bi zaman biçmekte mantıksız aslında...tamamen kendi açımdan konuştum.
 
Aramızda hayatını doğrudan müzikten kazanmayan, AMA müziği de profesyonel anlamda ve KENDİ ÖZGÜN MÜZİĞİNİ icra ederek yapan var mı acaba ?
Hobi amaçlı çalmaktan veya kayıt yapmaktan DEĞİL, para kazandıran bir işin yanında, İKİNCİ ve PARALEL BİR KARİYER olarak müzisyenlik yapabilmekten bahsediyorum. Bunun nasıl mümkün olabileceğine dair fikirleriniz veya başarılı olmuş girişimleriniz varsa ve bu deneyimlerinizi buradan paylaşırsanız çok sevinirim.


Pardon ben direkt sorunuzun cevabını vereyim Mehmet Barlo var. Kendisi ile gitarpedal üzerinden iletişime geçerseniz nasıl yaptığını belki anlatabilir...

Bir kişi daha önereyim yine aynı forumdan Dr K. var, ismi Levent. Onunlada iletişime geçebilirsin tam bu yazdığın örneklerin iki adamı bunlar.

Buda grup canavar gibi kafalarındaki müzikleri yapıyorlar...

https://www.facebook.com/rocknboogiecult?pnref=lhc
 
Son düzenleme:
bence insanların sorumlulukları diye bahsettiğiniz olay tamamen cimriliktir.paraya kıyacaksın arkadaş bi müzisyen için allbüm çıkarmak kadar önemli birşey olduğunu sanmıyorum. kendim için bi albümü 2 yılda çıkarabilirim..herhangi bi giderim yok çünkü... 5 yıl vermemin sebebide o gideri olan insanlardır.buna bi zaman biçmekte mantıksız aslında...tamamen kendi açımdan konuştum.
Çoluğu çocuğu eşini doyurup, faturaları ödeyebiliryorsan, bir ev ve bir araba sahibi olabiliyorsan sorun yok. (Cimrilik dediğiniz şey bu)
Belirttiğiniz üzere kendi açınızdan doğru olabilir, ama müzisyende olsa kişinin eşide çocuklarıda vs. albüm yapmaktan çok daha önemlidir.
 
Gerçekten çok zor, piyasa müziği yapsanız bile ayakta durmak çok zor. Ankaradaki (kızılay civarı) mekanlar, albüm yapmış-yapan belli bir çevrece tanınan gruplara 70-150 lira gecelik veriyor (if e gelen kralpop- powertürk ünlülerini saymıyorum). Şimdi haftada 3 gün çalsanız - sürekli herşeye zam geliyor bu arada, aldığınız para artmıyor ne hikmetse- ayda 1800 lira gibi bir para yapar ki, öğrenci yazın ankarada kalmaz. Barlar iş yapamaz ve dinleyici genellikle olmaz, en azından müzisyen kışın yaptığı sahneleri yapamaz. Bu parayla geçinmek gerçekten zor, en azından bir yere kadar idare etsede bir yerden sonra ek iş gerekebilir. Ders veriyorsanız, kayıtlara çalıyorsanız durumunuz baya düzelebilir ama böyle insanlar Ankarada sayılı. İnsanlar genelde tam tersini yapmaya çalışıyor, gruplarımdan birindeki davulcu memurdu, müzikten daha çok keyif alıyordu. Maaşını ekipmana ve benzine yatırmasına rağmen 3-4 saat yaptığı programlarla keyifleniyordu, aldığı 30-40 lirayı da çok umursamıyordu böylece.
2 iş gibi değilde 1 hobi 1 iş gibi düşünmek, en azından mekan sahiplerinin müzisyen politikalarını sorgularken akıl sağlığımızı korumaya yarayacaktır diye düşünüyorum. Belirli bir yere gelene kadar 50-60 liranın üstünde alan müzisyen duymadım malesef.
Bijen mesleği bırakıp kendi stüdyosunu açtı, öğrencilerine ve kayıtlarına daha çok vakit ayırdı. Daha mutlu olduğunu söylemişti 3-4 yıl önce konuştuğumuzda. Gayet başarılı işler çıkarıyor şu anda da.
Öğrenci olduğumdan kendimden örnek veremedim :)
 
Başarının ölçüsünü para olarak kabul ederseniz istikrarlı bir başarı elde edemezsiniz.

Amaç para kazanmaksa buna müziği alet etmemek gerekli...

??? özlü söz söyliyeyim derken birçok şey düşünülmeden yazılmış gereksiz bir cevap... Buna göre doktorda hastasından para almasın, amaç para kazanmaksa, hayat kurtarmayı buna alet etmemek gerekli... Öğretmenlerde fidan yetiştirmeyi para kazanmaya alet etmesin o zaman... Herkes her işi sevdiği için hayrına yapsın...

Herkes anadan babadan zengin doğup, evine ekipman dizip kafasına göre takılamıyor bu hayatta... Zaten bunu yapanlardan da müzk adına birşey de çıkmıyor o da ayrı konu... Bu ülkede hayatını müziğe vermiş birçok yetenekli insan sürünüyor... Bu adamların derdi çok para kazanayım, yat alayım değil, evini geçindirmek... Zaten bu başlığın konusu da bu...
 
@barrios , abi eğer 1. elden tecrübe duymak istiyorsan bu başlığa kaç cevap gelebilir ki?
Zaten ben de çok ama çok az yanıt gelmesini bekliyordum aslında:)
Türkiye'den aklıma gelen bir örnek Cem Köksal. Reklam ajansı filan var diye duymuştum...
Çalışını hiç beğenmem, ayrı mesele. Ama benim başlık açısından çok iyi bir örnek. Neden ? Çünkü neoklasik rock/metal ile hayatını kazanman filan mümkün değil burada, aç kalırsın.
Adam muhtemelen cebinden para verme lüksü olduğu için bu tarzda (üstelik de bazen İngilizce sözlü olarak) müzik yapabildi. Eğer Türkiye'de o müzikten kazanacağı paraya bel bağlasa göçmüştü herhalde...
 
Zaten ben de çok ama çok az yanıt gelmesini bekliyordum aslında:)
Türkiye'den aklıma gelen bir örnek Cem Köksal. Reklam ajansı filan var diye duymuştum...
Çalışını hiç beğenmem, ayrı mesele. Ama benim başlık açısından çok iyi bir örnek. Neden ? Çünkü neoklasik rock/metal ile hayatını kazanman filan mümkün değil burada, aç kalırsın.
Adam muhtemelen cebinden para verme lüksü olduğu için bu tarzda (üstelik de bazen İngilizce sözlü olarak) müzik yapabildi. Eğer Türkiye'de o müzikten kazanacağı paraya bel bağlasa göçmüştü herhalde...
Cem Köksal babadan zengin bildiğim kadarıyla.Abi sen öğretim görevlisi değil misin??Ben de bir öyp yapmayı düşünüyorum daha esnek değil mi çalışma saatleri??
 
Geri
Üst