Amfi Ve Prosesör

Merhabalar öncelikle amfi tiplerininin, pedalların ve prosesörlerin ne işe yaradıklarını öğrenmeye çalışmam ile bir süre araştırma yaptıktan sonra kafama takılan bikaç soru oldu. Muhtemelen defalarca duyduğunuz sorulardan biridir ve sorduğum için beni mazur görün ama sormak istediğim şey, prosesörler amfi ve kabin modellemeleri yapıyorlar yanlış anlamadıysam ve bir prosesörü herhangi bir amfiye bağladıktan sonra hem kendi amfimizin hem de prosesörün amfi modellemesinin nasıl çalıştığını bana anlatabilir misiniz ve bu lambalı amfi veya diğer(ney olarak isimlendirildiğini bilmiyorum) amfilerin bu durumda farkları ney oluyor? Yoksa ya prosesör ya da amfi ayrı ayrı mı kullanılmalı nasıl daha çok verim alınabilir?
 
selamlar, dilim döndüğünce anlatmaya çalışayım. Öncelikle prosesörleri birden çok efektin bir araya geldiği, bunların ister pedal setupı gibi ayrı ayrı açıp kapanacak şekilde, ister birbiriyle kombine şekilde kullanılabilecek şekilde ayarlayabildiğimiz efekt birimleri olarak kabaca nitelendirebiliriz. Her prosesörde amfi ve kabin modellemesi yoktur. Örneğin tc electronic nova systemde yalnız drive ve efektler vardır. Aynı şekilde G systemde de. (onda drive da yok) Ancak bir line 6 pod vs. serilerinde, zoom marka prosesörlerde amfi ve kabin modellemeleri vardır.
Şimdi üzerinde amfi ve kabin modellemesi olan bir prosesörü sahnede oldu ki amfi yok veya taşımak istemediniz vb bir durumda doğrudan sisteme girebilirsiniz. yani üzerinde modelleme olduğu için amfi varmış gibi çalabilirsiniz. Aynı zamanda önceden oluşturduğunuz tonunuzu farklı bir amfi üzerinde tekrar ayarlama gereği duymadan koruyabilirsiniz. Ama üzerinde amfi ve kabin simülatörü olmayan nova system gibi prosesörleri tek başına sisteme giremezsiniz çünkü amfi ve kabine ihtiyaç duyarlar. Ayrıca gene bazı prosesörler usb ses ara birimi özelliği gösterirler. Bu da ses kartı gibi bilgisayara bağlayarak çalabilmenizi, kayıt alabilmenizi sağlar. Kalitesi tartışılır ayrı konu.

Genelde amfi kullanılırken bir de prosesörden amfi simülatörü kullanılması tavsiye edilmez. ki zaten mantıksızdır. İki amfiyi birbirine bağlamış da öyle çalıyormuşsunuz gibi olur. Çünkü prosesörün yaptığı zaten olmayan amfiyi varmış gibi kullanmanızı sağlamak. Prosesörle amfi kullanmak için Tech 21 Power Engine gibi modeller önerilir genelde. Bunun da mantığı bizim preamp power amp ve kabinden meydana gelen bir sistem oluşturmamızı sağlamak. Çünkü power amp olmadan prosesörle gerçek bir kabini süremezsiniz. Başka bir amfiye bağlanıp prosesördeki amfinin soundunu almak istediğimizde ise esas amfinin preamp kısmını iptal etmek için send-return olan bir amfiye bağlamamız gerekir. Aksi halde iki preamp çakışmış olur. Hatta genel olarak düzgün bir ses almak için prosesörü send returnden bağlamanız gerekmekte.

Lambalı amfilerin prosesörlerle kullanılması etrafta pek önerilmez ancak tabi ki atış serbest deneyebilirsiniz beğenirseniz neden olmasın. Ama lambalı amfiler kendi güzelliklerini kesinlikle analog pedallarla vermektedirler bu nedenle lambalı bir amfiye prosesör bağlamaya çalışmak bana pek mantıklı gelmiyor.

Toparlayacak olursak; Amfi ve kabin simülatörlü bir prosesörün artısı yukarda dediğim gibi amfinin olmadığı veya taşınmak istenmediği sahne vb durumlarda doğrudan ses sistemine girerek çalmaya olanak tanıması. Tonunuzu gittiğiniz yere götürüyor olmak, bilgisayarda usb ara birimi olarak kullanabilmek. Prosesörü bir amfiyle sadece efektler için kullanmak istersek üzerindeki amfi ve kabin modellemelerini kapatmamız gerekir. Aksi halde iki amfi üst üste binmiş olur.
 
Ben bazı şeyleri takviye edeyim. İtiraz varsa da konuşalım sevgili @blueorangeflames. Öncelikle, tecrübelerime göre, amfi modelleyici prosesörler amfilerle kullanılmaz diye bir şey yok. Aksine, Line6'nın bazı POD'ları direkman amfinin input kısmından clean kanala girmek için tasarlanmıştır. Tavsiye olarak da "Amfinizin eq kısmını flat bırakın" derler. Ben de POD V2.0'ı hem transistörlü hem de lambalı amfilerle böyle kullandım. Dediğin gibi FX Loop'un return kısmından da bağlamak mümkün.

Salt efekt içeren prosesörleri ise amfisine göre input veya Fx Loop kısmından kullanmak mümkün. Ama ton mutlaka dijitalleşir. Lambalı amfilerde daha doğalmış gibi duyulabilir. Ama sadece -mış gibi olur. Tabii bazı amfi ve prosesörün ses seviyeleri iyi ayarlanamazsa sound karışık Guetemala çorbasına döner. Hele lambalı amfi kırıma noktasını geçerse seyreyle dijital ton ile analog ton karışımından çıkacak ekşi köfte kebabı çorbası bombardımanını.
 
Özet :
1. Gitarından çıkan sinyal ya dijital ya da analog olarak işlenir. Analog doğal olanıdır tabi.
2. Amfiler analog olurlarlar. Transistörlu, lambalı ve ikisini karışımı hibritler vardır. Lambalılar ses kalitelerinden dolayı çok pahalıdırlar.
3. Pedallar dijital ve analog olurlar. Sinyali çeşitli şekilde değiştirmeye yararlar. Distortion, delay gibi. Yine, analog doğal olandır.

Processör hem amfilerin hem de pedalların dijital taklitlerini yapar.

Detay :
Processor bildiğin gibi dijital bir alet. Hem birçok ünlü amfinin, tonal karakterine 'yakın' bir tonu oluşturuyor hem de pedalların yaptığı etkiyi yine dijital olarak yapıyor. Gitarından gelen sinyal önce 01 lere çevrilip işleniyor. Processorlerin içinde birçok pedalın ve amfinin dijital taklitleri bulunur. Bunlardan istediğini kullanabilirsin. İstediğin ayarları hafızaya alıp hoşuna giden soundları oluşturabilirsin. Ayrıca birçok processorü hiç amfiye bağlamadan kulaklıkla da kullanabilirsin.

Ya da amfiye bağlarsın. Normalde processorü bağladığın amfiyi clean kullanırsın, processördeki modellemeyi duymak istiyorsan. Ama istediğini de yapabilirsin, örneğin amfinin drive kanalı varsa onu kullanıp processördeki diğer pedalları kullanabilirsin.

Processör dediğim gibi bu sesleri dijital olarak oluşturur. Yani photoshopla yapılmış bir çizimdir.
Amfi ( özellikle lambalı amfi ) ve analog pedalla oluşturduğun ton ise dijital değildir. Gitarından gelen sinyal 01 lere çevrilmeden şekillendirilir. Yağlı boya tablo gibidir. Fırçanın izleri, rengin karışımı, boya katmanının verdiği derinlik gibi insan öğesi çoktur ve daha hacimli ve güçlü tonlar elde edersin, kulağını okşar falan ama çok daha pahalıdır.

Processör pratik ve ekonomiktir. Alacaksan Boos ya da Vox tonelab serisinden almanı tavsiye ederim. Zoom ve Digitech markalarının dijital olduğu daha belli oluyor.

boss me 25.JPG

Bu Boss ME25 modelinin kendi kullanma klavuzundan. Gitarından gelen sinyal yukarıdaki sırayla dijital olarak işleniyor. Dijital ekrandan istediğini açıp kapatabiliyorsun. Hepsini altında farklı seçenekler var. Örneğin Overdrive /Distortion üçüncü sırada. Bunu açarsan, örneğin crunch, blues drive, metal distortion gibi seçenekler görürsün. Yine, amfi/kabin 4. sırada. Bunu açtığında da örneğin, Fender, Marshall, Vox gibi seçenekler göreceksin ve seçtiğinin 'amfi taklidinin' gain tone volume ayarlarını yapacaksın. Unutma bunlar, bir yağlı boya tablonun dijital baskı kopyası gibi. Ama pratik ve ekonomik.

Amfi konusu çok uzun ama özetle iki ana gruba ayrılır. Transistörlü ve lambalı. Bir de Hybritler var, ikisinin karışımı. Lambalılar transistörlülere göre daha doğal daha hacimli daha doygun ses verirler. Yani kullanılan yağlı boyanın hem kalitesi daha iyidir hem de boya daha katmanlı kullanılmıştır. Gözünü okşar. Bu durumda kulağını :) Çok pahalıdırlar. Ayrıca ben dahil, birçok kişi lambalı amfiyle processör kullanmak istemez. Yani processör için transistörlü bir amfi kullanmalısın. Ya da Blackstar HT 1R gibi fiyat perfornası çok iyi hibrit bir amfi.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #7
Çok teşekkürler arkadaşlar, peki bir amfinin fx in-out'u yoksa delay chorus tarzı pedallar nasıl kullanılmalıdır, bu özelliğin olmaması önemli bir sorun teşkil eder mi?
 
En çok tercih edilen sıralamalar, fx loop yoksa :
Wah - Kompressör - Drive pedalları - Eq - Modülasyon pedalları ( Delay, Chourus, Reverb ... )

Fx loop varsa aynı sırada ama Modülasyon pedalları Fx loopa girer. Ben Eq'yu da Fx loopa koyuyorum pedal kullanacaksam eğer.

Özetle, modülasyon pedalları ya en sona gelecek ya da Fx loopa girecek. Ve evet, Fx loop'da çok daha iyi sonuç verirler. Çünkü amfiler iki bölümden oluşurlar ( iki kattırlar ). Pre amp ve power amp. Fx loop, senin bu iki kat arasına pedal koymanı sağlar. Bu durumda en sağlıklı sinyal :

Wah - Kompresör - Drive - Amfinin pre-amp katı - Eq ( drivedan sonra kullananlar da vardır ) - modülasyonlar - Amfinin Power amp katı.

İyi çalmalar.
 
Özet :
1. Gitarından çıkan sinyal ya dijital ya da analog olarak işlenir. Analog doğal olanıdır tabi.
2. Amfiler analog olurlarlar. Transistörlu, lambalı ve ikisini karışımı hibritler vardır. Lambalılar ses kalitelerinden dolayı çok pahalıdırlar.
3. Pedallar dijital ve analog olurlar. Sinyali çeşitli şekilde değiştirmeye yararlar. Distortion, delay gibi. Yine, analog doğal olandır.

Processör hem amfilerin hem de pedalların dijital taklitlerini yapar.

Detay :
Processor bildiğin gibi dijital bir alet. Hem birçok ünlü amfinin, tonal karakterine 'yakın' bir tonu oluşturuyor hem de pedalların yaptığı etkiyi yine dijital olarak yapıyor. Gitarından gelen sinyal önce 01 lere çevrilip işleniyor. Processorlerin içinde birçok pedalın ve amfinin dijital taklitleri bulunur. Bunlardan istediğini kullanabilirsin. İstediğin ayarları hafızaya alıp hoşuna giden soundları oluşturabilirsin. Ayrıca birçok processorü hiç amfiye bağlamadan kulaklıkla da kullanabilirsin.

Ya da amfiye bağlarsın. Normalde processorü bağladığın amfiyi clean kullanırsın, processördeki modellemeyi duymak istiyorsan. Ama istediğini de yapabilirsin, örneğin amfinin drive kanalı varsa onu kullanıp processördeki diğer pedalları kullanabilirsin.

Processör dediğim gibi bu sesleri dijital olarak oluşturur. Yani photoshopla yapılmış bir çizimdir.
Amfi ( özellikle lambalı amfi ) ve analog pedalla oluşturduğun ton ise dijital değildir. Gitarından gelen sinyal 01 lere çevrilmeden şekillendirilir. Yağlı boya tablo gibidir. Fırçanın izleri, rengin karışımı, boya katmanının verdiği derinlik gibi insan öğesi çoktur ve daha hacimli ve güçlü tonlar elde edersin, kulağını okşar falan ama çok daha pahalıdır.

Processör pratik ve ekonomiktir. Alacaksan Boos ya da Vox tonelab serisinden almanı tavsiye ederim. Zoom ve Digitech markalarının dijital olduğu daha belli oluyor.

42490 eklentisini görüntüle
Bu Boss ME25 modelinin kendi kullanma klavuzundan. Gitarından gelen sinyal yukarıdaki sırayla dijital olarak işleniyor. Dijital ekrandan istediğini açıp kapatabiliyorsun. Hepsini altında farklı seçenekler var. Örneğin Overdrive /Distortion üçüncü sırada. Bunu açarsan, örneğin crunch, blues drive, metal distortion gibi seçenekler görürsün. Yine, amfi/kabin 4. sırada. Bunu açtığında da örneğin, Fender, Marshall, Vox gibi seçenekler göreceksin ve seçtiğinin 'amfi taklidinin' gain tone volume ayarlarını yapacaksın. Unutma bunlar, bir yağlı boya tablonun dijital baskı kopyası gibi. Ama pratik ve ekonomik.

Amfi konusu çok uzun ama özetle iki ana gruba ayrılır. Transistörlü ve lambalı. Bir de Hybritler var, ikisinin karışımı. Lambalılar transistörlülere göre daha doğal daha hacimli daha doygun ses verirler. Yani kullanılan yağlı boyanın hem kalitesi daha iyidir hem de boya daha katmanlı kullanılmıştır. Gözünü okşar. Bu durumda kulağını :) Çok pahalıdırlar. Ayrıca ben dahil, birçok kişi lambalı amfiyle processör kullanmak istemez. Yani processör için transistörlü bir amfi kullanmalısın. Ya da Blackstar HT 1R gibi fiyat perfornası çok iyi hibrit bir amfi.

Bende buraya biraz takviyede bulunayım o zaman.

Amfiler analog veya dijital olabilirler, genel olarak sinyal analog veya dijital işlenebilir. Lambalıların pahalı olmasının sebebi lambanın fıtratında var :D Şaka bir yana lamba dediğimiz zımbırtının anot verimi çok düşük, transistörler gibi değil bu sebeple koca bir besleme trafosuna, ayrıca yarı iletkenler gibi N ve P tipleri olmadığından üretilen gücü hoparlöre aktarmak için bir empedans trafosuna ihtiyaç duyarlar. Bunlar hep maliyeti arttıran şeylerdir. Birde yüksek voltaj operasyona sahip olduklarından devre eleman maliyeti artmaktadır. Yani maliyetleri yüksek olduğundan fiyatları yüksektir, tabi ismi yüzünden pahalı olanları göz ardı ediyorum.

Eklemek istediğim diğer konu ise transistör ve lambanın tonal farkı ; Bu noktada lamba daha doğal veya transistör daha doğal demek çok doğru gelmiyor bana. Doğal demek aslına sadık demek fakat gitar amplilerinde doğallıktan bahsetmek mümkün değil zira dünya kadar harmonik üretmişsin ve sinyalin aslından çok fazla uzaklaşmışsın, artık sinyalin doğallık bir tarafı kalmamış. Şöyle açıklamak daha doğru olacaktır; tonal farkın sebebi en başta lambaların harmonik üretme karakterlerinin farklı oluşu, daha lineer davranışa sahip olmaları vs...

Bir diğer konu dijital sinyal işleme; dijital sinyal işlemeye fazla haksızlık ediyorsunuz. Öyleki dinlediğiniz ve sounduna hayran kaldığınız hemen hemen tüm albümler dijital cihazlar ile işleniyor ve kaydediliyor. Ayrıca günümüzde müzik dinlediğimiz hemen hemen tüm cihazlar dijital, otobüse binip kulağına taktığı kulaklıktan gelen sese doğal değil bu diyen görmedim. 32 bit çözünürlükteki bir ses sinyalini bile birçok insanın kulağı anlogdan ayıramaz. Şöyle bir şey yazmıştım geçenlerde;

Fazla ayrıntı vermeden yazdığım için biraz yanlış anlaşılma olmuş. Dijital kötüdür demiyorum, herhalde hepimiz müziği dijital olarak dinliyoruz ve orta seviye cihazlara dahi sahip hemen herkes memnun. Benim demek istediğim gitardan çıkan sinyali prosesöre soktun mu o sinyal artık dijitaldir, setupın en anzından bir kısmı analog olsun kurtarırız gibi bir anlayışın hatalı olduğu.
Sinyali dijital işlemek, bir resmi noktalar ile yapmaya benzer. Dijital görüntü işeme ise tam olarak budur. Bu sinyal işleme ne kadar yüksek çözünürlükte işlenirse o kadar analog sinyala yaklaşır biryerden sonra kulak farkı algılayamaz olur. Mesela 8 bit çözünürlükteki ses sinyali bu şekilde iken;


16 bit çözünürlükteki bu şekilde;



Sonuç olarak eğer dijital efekt kullanayım diyorsan, yüksek çözünürlüklü güzel bir şey al ama aynı paralara analog olarak da bir setup kurabilirsin. Kişisel kanaatim enstrumanistlerin analog takıntısı yüzünden enstruman efekt pazarında dijital cihazlar hala yüksek fiyatlı bu sebeple analog devam etmek en mantıklı görünen, yoksa abuk sabuk dijital cihazları zincirine sokmanın anlamı yok.


Bu da 32 bit doro ablamızı da anmış olalım ;
 
Bende buraya biraz takviyede bulunayım o zaman.

Amfiler analog veya dijital olabilirler, genel olarak sinyal analog veya dijital işlenebilir.

Ama dijital denen amfide, asıl amfi kısmı analogtur ama amfiye entegre 'processor' mantığıyla çalışan bir dijital ses işleyici yok mudur ? Örneğin popüler Roland Cube serisi. Basit haliyle transistörlü amfi + entegre Boss processor gibi bir yapısı yok mu ?
 
Ama dijital denen amfide, asıl amfi kısmı analogtur ama amfiye entegre 'processor' mantığıyla çalışan bir dijital ses işleyici yok mudur ? Örneğin popüler Roland Cube serisi. Basit haliyle transistörlü amfi + entegre Boss processor gibi bir yapısı yok mu ?
Processor işlemci demek zaten, elbette dijital ses sinyali işeleme aynı mantıkla oluyor ve gitar amplisi içerisinde processor, preampli oluyor. Power katı ise dijital veya analog olabilir.
 
"Zoom'un dijital olduğu belli oluyor" yorumu var yukarıda. Katılmıyorum. Zoom'a karşı eskiden gelen bir önyargı var. Şu anda fiyat/performans açısından en iyi aletlerden bazıları Zoom kanımca. Araştıran görür. MS-50G tavsiye ederim. ABD'den 69 dolara düşürdüm, her türlü efekt, drive, amfi modeli var ve hepsi de epey kaliteli. İmzamdaki linkten MS-50G incelememi okuyabilirsiniz. Zoom G serisine de bakın (özellikle G3 ve G5) ama ben denemedim şahsen.
 
Benim bildiğim, bu modelling amfilerde, birinci kanal digital değildir. Örneğin, Fender Super Champ X2 de öyle. Bu konuyu vaktinde çok araştırmıştım ve şahsen Fender'e yazdığım email'e," 1. kanal FET ton bloklarıyla "Blacface" karakterinde ayarlanmıştır. 1. kanalı kullandığınız ve hiç bir modülasyonu açmadığınız sürece sinyaliniz tamamen analogtur" diye cevap gelmişti.
 
Benim bildiğim, bu modelling amfilerde, birinci kanal digital değildir. Örneğin, Fender Super Champ X2 de öyle. Bu konuyu vaktinde çok araştırmıştım ve şahsen Fender'e yazdığım email'e," 1. kanal FET ton bloklarıyla "Blacface" karakterinde ayarlanmıştır. 1. kanalı kullandığınız ve hiç bir modülasyonu açmadığınız sürece sinyaliniz tamamen analogtur" diye cevap gelmişti.

Olabilir, olmayadabilir herhangi bir zorunluluk veya engel yok, bu tamamen tasarımla alakalı. Araştırısan kısmen dijital tasarımlar bulabileceğin gibi tamamen dijital tasarımlar da bulabilirsin.
 
selamlar, dilim döndüğünce anlatmaya çalışayım. Öncelikle prosesörleri birden çok efektin bir araya geldiği, bunların ister pedal setupı gibi ayrı ayrı açıp kapanacak şekilde, ister birbiriyle kombine şekilde kullanılabilecek şekilde ayarlayabildiğimiz efekt birimleri olarak kabaca nitelendirebiliriz. Her prosesörde amfi ve kabin modellemesi yoktur. Örneğin tc electronic nova systemde yalnız drive ve efektler vardır. Aynı şekilde G systemde de. (onda drive da yok) Ancak bir line 6 pod vs. serilerinde, zoom marka prosesörlerde amfi ve kabin modellemeleri vardır.
Şimdi üzerinde amfi ve kabin modellemesi olan bir prosesörü sahnede oldu ki amfi yok veya taşımak istemediniz vb bir durumda doğrudan sisteme girebilirsiniz. yani üzerinde modelleme olduğu için amfi varmış gibi çalabilirsiniz. Aynı zamanda önceden oluşturduğunuz tonunuzu farklı bir amfi üzerinde tekrar ayarlama gereği duymadan koruyabilirsiniz. Ama üzerinde amfi ve kabin simülatörü olmayan nova system gibi prosesörleri tek başına sisteme giremezsiniz çünkü amfi ve kabine ihtiyaç duyarlar. Ayrıca gene bazı prosesörler usb ses ara birimi özelliği gösterirler. Bu da ses kartı gibi bilgisayara bağlayarak çalabilmenizi, kayıt alabilmenizi sağlar. Kalitesi tartışılır ayrı konu.

Genelde amfi kullanılırken bir de prosesörden amfi simülatörü kullanılması tavsiye edilmez. ki zaten mantıksızdır. İki amfiyi birbirine bağlamış da öyle çalıyormuşsunuz gibi olur. Çünkü prosesörün yaptığı zaten olmayan amfiyi varmış gibi kullanmanızı sağlamak. Prosesörle amfi kullanmak için Tech 21 Power Engine gibi modeller önerilir genelde. Bunun da mantığı bizim preamp power amp ve kabinden meydana gelen bir sistem oluşturmamızı sağlamak. Çünkü power amp olmadan prosesörle gerçek bir kabini süremezsiniz. Başka bir amfiye bağlanıp prosesördeki amfinin soundunu almak istediğimizde ise esas amfinin preamp kısmını iptal etmek için send-return olan bir amfiye bağlamamız gerekir. Aksi halde iki preamp çakışmış olur. Hatta genel olarak düzgün bir ses almak için prosesörü send returnden bağlamanız gerekmekte.

Lambalı amfilerin prosesörlerle kullanılması etrafta pek önerilmez ancak tabi ki atış serbest deneyebilirsiniz beğenirseniz neden olmasın. Ama lambalı amfiler kendi güzelliklerini kesinlikle analog pedallarla vermektedirler bu nedenle lambalı bir amfiye prosesör bağlamaya çalışmak bana pek mantıklı gelmiyor.

Toparlayacak olursak; Amfi ve kabin simülatörlü bir prosesörün artısı yukarda dediğim gibi amfinin olmadığı veya taşınmak istenmediği sahne vb durumlarda doğrudan ses sistemine girerek çalmaya olanak tanıması. Tonunuzu gittiğiniz yere götürüyor olmak, bilgisayarda usb ara birimi olarak kullanabilmek. Prosesörü bir amfiyle sadece efektler için kullanmak istersek üzerindeki amfi ve kabin modellemelerini kapatmamız gerekir. Aksi halde iki amfi üst üste binmiş olur.
Selamlar. Nova system içinde kabin sim. var:) g system de yok
 
Geri
Üst