Telecaster Köprüleri Hakkında

'Elektro Gitarlar' forumunda kutuplukondansator tarafından 7 Şubat 2015 tarihinde açılan konu

  1. Öncelikle herkese merhabalar,

    Şu aralar bir Telecaster almaya niyetim var ancak Tele'ler ile ilgili bir şeyi merak ediyorum. Gitarları araştırırken iki faklı köprü türü olduğunu fark ettim. Birincisinde teller direkt köprüye takılıyor. İkinci modelde ise teller gövdeden geçerek köprüye ulaşıyor. İki türün de fotografları aşağıda:

    [​IMG] [​IMG]

    Bu iki köprü türü arasında ton açısından fark var mıdır? Birinin diğerine üstünlüğü söz konusu mudur sizce? Benim şöyle bir düşüncem var: teller eğer gövdeden geçerek gelirse titreşimi ağaca daha iyi aktarabilir bu da sustain, ton vb. özellikleri etkiler diye düşünüyorum. Yoksa saddle'lardan sonra nereye gittiği çok da önemli değil midir?

    Tecrübeleriniz doğrultusunda yardımcı olabilirseniz sevinirim. Saygılar.
     
  2. İlk gösterdiğin (köprüden) olanı bir arkadaşımda var ama squier gitar, o nedenle ton yazmıycam ama telleri takıp çıkartmak daha zor.

    Sele'nin altına girmesin diye telleri kıvırıp o deliklerden geçirmek gerekiyor. Başka bir sorun ise bu tabii saddle'ların dandikliği (geleneksel değilde her tel için ayrı sele var) tel'i sert penalayınca cızırtı yapmıştı, bu olmaz tabii güzel tele'de ama sistemden soğuttu beni.

    Eskiden bir blog'um vardı, sildim bir süre önce orada tellerin selelere ne kadar sert yaslandığının tona etkisinden bahsetmiştim. Deneyemem tabii ama köprünün tahta kadar tona etki edebileceği fikrini pekiştirmişti bana denemelerim. Yani gövdeden geçmesinin ağaca etkisi bilemem ama 2. gösterdiğin resimdeki köprü bana bu doğru tel başlangıç açısı olarak daha fazla güven veriyor.
     
  3. Pahalı gitarlarda kullanıldığına pek şahit olmadım 1. fotoğraftaki köprünün. Bu demek değildir ki kullanılmıyor, kullanılıyor olabilir ama tercih edilen bir köprü değil en azından Telecaster'lar için. @mertay beyin yazdıkları çok doğru. Ben birazcık bilmişlik taslayıp gövdenin içinden geçen tellerin daha fazla titreşime sebebiyet vereceğini, köprüye binen yükün ciddi oranda azaltacağını ve gitarı daha bir 'bütün' hissetireceğini iddia edeceğim. 2 köprü arasından tercih yap deseler, çok ciddi bir çoğunluk tercih etmez 1. fotoğraftaki köprüyü.
     
  4. Pahalı gitarlarda da mevcut. PRS Amerikanlarda bu tip stop-barlar mevcut. Telecaster olarak Fender'de de RI serilerinde filan bir yerlerde kesin mevcuttur.

    Yalnız tellerin içten ya da dıştan olması çok fark yaratır mı emin değilim, çünkü teorik olarak başlangıç noktasında titreşim olmuyor. Daha doğrusu bir salınım olmuyor.
     
  5. İşte net konuşmaktan kaçındım örneği vs. vardır, çok hakim değilim diye; fakat bu 1. fotoğraftaki köprüye bakışımı değiştirmedi. Ben tercih etmezdim. Bir de başlangıç noktasından ziyade dediğim gibi köprüye(Vidalara/sabitleme noktalarına) daha fazla baskı oluşturuyor teller. Wraparound Tailpiece var örneğim PRS'lerde onları da sevmiyorum ben benzeri bir durumdan ötürü. Birazcık daha farklı bir durum ama nedense sağlıklı gelmiyor, farklı bir açılardan baskı oluşturan teller. Ne kadar da çok takmışım bu köprülere ya. :D
     
  6. Ideal gitarda iki ucun da oynamamasi lazim ama pratikte oynuyor cunku telin bittigi sey sonsuz "stiff degil", yoksa hava surtunmesi haricinde telin salinimini durduracak bir sey olmazdi ve olaganustu uzun bir sustain olurdu. Yine bu durumda gitarin govdesinin de en ufak sekilde titresmemesi lazim. Hic bir gitarda bu olcude uzun sustain yok. Bu ton farkindan ziyade sustain farki yaratibilir...
     
  7. Kilitli (floyd gibi) sistemden örnekleyeyim, saptan kilitlenmediğinde tel sertliğinde ciddi azalma olur bend falan kolaylaşır ama kilitlense de kilitlenmesede telin başladığı yer aynı...işte kilitsiz sistemlerde telin köprüye ne kadar yaslandığı bu etkiyi yaratıyor. Ne kadar yaslandığı diye özetliyorum ama aslında güçten çok kaç derece ile saddle'a baktığı önemli olan, çok abartılı olursa mesela (saddle'a 45 derece açı gibi) ilk bend'de tel kopar.
     
  8. Tellerin gövdeden geçmesi durumunda, tel uzunluğu daha fazla olacağı için tel sertliğini biraz azalabilir ve bend yapmak biraz kolaylaşabilir.
     
  9. Ilk fotodaki kopruyiuFender CS Esquire'da gordum. Sahibi ayni sizin gibi merakliydi gitarpedal.net'de cevap bulmustu. Bu kopruleri ben hic sevemedim. 6 tel varsa 6 saddle olacak 3 degil. Aynen G&L Asat gitarlardaki gibi.
    [​IMG]
     
  10. İkinci fotodaki tele 60s yani bendeki gitar. Kesinlikle gövdeden geçmesi çok iyi ton verir diye birşey denemez yoksa ilk fotodaki gitar üretilmezdi ama sustaini tabiki olumlu yönde etkiler. Ve teller biraz daha gevşer bu sayede bendler daha rahat olur. Aynı şekilde ton farkı da biraz olacaktır doğal olarak. Ben ikisini de denedim ikinciyi aldım.
     
    Dog The Bounty Hunter bunu beğendi.

Bu Sayfayı Paylaş