Preamp In Db Gaini Kaç Olmalı

'Müzik Teknolojileri & Kayıt Forumu' forumunda Kaish tarafından 17 Mart 2015 tarihinde açılan konu

  1. merhaba apogee duet preampının gainin ayarlamakta sıkıntı cekıyorum. Amplitube e bağlıyorum. Sizce uygun gain kaç olmalıdır ?2. sorum ise piyasadaki preamplerle ses kartının preamp ı arasında cok fark olurmu teşekkürler
     
  2. Apogee üzerindeki preamp'ten sağlanan kazancın ideal sınırlar içerisinde olması yeterli; yani giriş seviyesi göstergesinin -10db - -6db arasında hareket etmesi bence makul olacaktır.

    Amplitube'ü doyuracak sinyal seviyesini de Amplitube'ün üzerindeki (sanırım var, olmalı!) Input Gain'i artırıp azaltıp, biraz tecrübe ederek, deneme yanılma yoluyla bulmanızı tavsiye ederim. Tabi burada gitar tonunu belirleyen diğer faktörler de (amfi simülatörünün üstündeki tüm ayarlar) etkendir. Input gain'in tüm simülasyonu etkileyecek en önemli faktör olduğunu göz önüne alarak tüm ayarları kurcalayarak zevkinize uygun bir tonu yakalayabilirsiniz. Yeter ki simülasyonun giriş ve çıkış seviyelerinin kırmızı (peek) yakmamasına dikkat edin.

    (Gerilla taktiği: ben dijital gitar kaydı yaparken preamp'i tamamen devreden çıkartıyorum (preamp level = 0). Kabin önü mikrofon kaydı yaparken de aynen preamp seviyesini sıfırda tutuyorum. Çünkü bence duet de olsa, ses kartlarının kralı da gelse genelde bunların preamp'leri -kusura bakmayın ama- beş para etmez. Ucuz preamp'lerin tonu mahfettiğini şahsen duyuyorum. Ufacık da olsa sinyali olduğu gibi kaydedip soft preamp simülasyonlarıyla şişirmeyi tercih ediyorum. Ama bunu evde yalnız denemeyin ya da en azından bir sound engineer gözetiminde yapın :p )

    Evet, iyi bir preamp çok farkeder, ama bence iyi bir preamp Axe FX II'den daha ucuz değil ;)
     
    Kutay_ bunu beğendi.
  3. Sinan Bey,
    Apogee Duet ve benzeri ses kartlarının pre-amp'lerinin beş para etmediği sanırım biraz iddialı bir söylem olmuş. Özellikle ; Apogee, RME, SPL, Universal Audio, ve Motu gibi firmaların "all in one" ses kartlarındaki pre-amp'lerin kalite düzeyi bugün tüm dünyada genel kabul görmüş bir gerçektir.
    Tabii ki ; external üst düzey pre-amp'ler ( Universal Audio, RME, SPL, Avalon vbg. ) daha farklı bir kalite sunarlar. Ama fiyatları da dediğiniz gibi ona göredir.
     
    metaltrrocker bunu beğendi.
  4. "Dünya üzerindeki gerçeği" bildiğim için cümleye "bence" diye başladım ve o bölümü komple parantez içinde yazdım. İsteyen güvenen alsın kullansın, bence beş para etmez ve kendi projelerimde kullanmam.
     
    cemborek3 bunu beğendi.
  5. cevap için teşekkürler ben uzun süredir gitar calmıyordum. bugunun teknolojiiyle vstler ir ler cok gelişmiş durumda biraz deneme yanılmayla idare etmelik bir ton yakalamayı düşünüyorum. Belki bi kaç kayıt yaparız (y)
     
  6. Casablanca bunu beğendi.
  7. Ev studyomda RME , işyerimde Apogee Quarted kullanıyorum, harici preamp olarak da SPL mevuct, Avalon da halen siparişte, RME ve Apogee'nin preamplarına beş para etmez diyebilmek için kendiniz acaba optimal ayarlarda kullanma konusunda atladığınız bir yer var mı onu gözden geçirmeniz gerekir. iş yeri dışındaki mobil projelerde notebook-rme-condenser zinciriyle aldığımız kayıtlar illa ki studyoda spl ya da avalon'dan geçen bir kayıtla aynı olamaz, ancak 300-500 liralık kartlarla alınan kayıtlar gibi sert ve sevimsiz de değil, gayet temiz, hacimli ve net kayıtlar alınabiliyor. Cümlenin başına bence de yazsanız müzik-teknoloji konularında bu kadar keskin ifadeler kullanmayın, birisi size bu kartlarla aldığı iyi bi kaydı dinletir, ortamda mahcup olursunuz.

    Başlıktaki sorunun cevabına istinaden birkaç cümle paylaşmak istiyorum. ben eğer harici preamp kullanırsam ses kartındaki gain'i 0'a indirip bütün kontrolü harici preamp'a atıyorum, tonal karakteri tamamen o belirliyor bu şekilde. seviye olarak da hem ses kartının total mix/rme , Maestro/Apogee arayüzünden , hem de cubase'deki mixer pencerisin açıp oradaki input meter'lardan , bağladığım mikrofon ya da DI neyse çalarken yavaşca gain açıyorum ve oradaki meter'larda -10 db'i geçmeyecek ve çalan kişi kendini rahatlıkla duyacak şekilde ayarlıyorum. çok düşük gain'de kayıt alırsanız sonradan normalize de etseniz cansızlık oluyor, yüksek gain'de ise peak ve distorsion riski var. zaten bütün mixiniz bittiğinde mastering'e headroom kalması için, master outunuz'un fader'ı 0 db iken orada okuayacağınız tavan değer -6db civarında gezmeli, öbür türlü mastering yapan kişi muhtemelen mixi yeniden yağmanız için size geri gönderecektir...
     
    Son düzenleme: 18 Mart 2015
  8. @ugur86 Dijital ya da kabinden mikrofonla gitar kaydında, 300 ila 2500 liralık kartlardaki preamp'leri kullanmamak, kullanmaktan çok daha iyi sonuç veriyor, söylediğim bu. Sonuçta gain'ini yükselttikçe preamfinin karakteri belirginleşmeye başlar. Denediğim tüm ses kartlarında (stüdyomdaki rme fireface 800 ve ufx, emaneten alıp denediğim bilimum duet'ti, focusrite'tı, evde kullandığım focusrite forte vs...) preamp'inin seviyesini yükselttikçe direkt bağlasam da, kabin mikrofonlasam da, duyuyorum işte, rezalet oluyor, daha ne diyeyim :)

    Avalon'la da -bunlar kadar batırmasa da- illa ki güzel olacak diye bir kural yok, o seviyedeki preamp'lerin de kendine has bir karakteri/dokusu var ve çoğu transparan değil (Grace Design'ın m801 mikrofon preamfisi nispeten transparan). Bu gitar amfisi denemekle aynı mevzu, "kötü duyulur" veya "iyi duyulur ama yakışmaz" ya da "yakışır ve kullanılır". Söz konusu ses kartlarında duyulan bana her zaman çok kötü geliyor. Dinleyip yorum yapmam için gönderilen amatör/profesyonel demolarda bile bazen ucuz preamp etkisini duyup uyarıyorum.

    "Bence" dediğimde, bu benim düşüncem anlamına geliyor, birileri gücenecek sonra beni "mahçup etmeye" çalışacak diye düşüncelerimi paylaşmaktan çekinecek değilim. Yaptığım işleri beğenmeyen düşüncelerime, tecrübelerime önem vermez, olur biter, bu kadar basit. 1996'dan beri iyisiyle kötüsüyle profesyonel olarak kayıt prodüksiyonu yapıyorum; tek sermayem kulaklarım. Duyduğumu da söylüyorum.
     
    Kutay_, Slaytanic ve ugur86 bunu beğendi.
  9. @Sinan Güngörer preamplar konuısunda söylediklerinize kısmen katılsamda (renk vermesi transparan olmaması v.s) 5 para etmez sözü endüstri standartları olan bu cihazlar için çok ağır olmuş..Dediğiniz gibi kulak en iyi referanstır bence ve ben youtube da kayıtlarınızı dinledim ve kendi adıma gayet temiz ve başarılı buldum...
     
  10. Beğendiğinize çok sevindim, teşekkür ederim :)

    Apogee "endüstri standartı" haline bu ses kartlarıyla değil, A/D - D/A converter'larla geldi. Converter'larına lafım yok zaten, keşke imkanım olsa da dizsem; 8 kanal da kesmez, zira davul kaydı için 16 kanal AD şart: Which is "servet". Bence bu ses kartları da bu şanı kullanarak pazarlanan ürünler. Preamfileri de tabi ki 150 dolarlık karttan daha iyidir ama kullanmadığım için dekordan başka bir işlevi kalmıyor bana göre.

    Youtube'taki işlerimin hepsi deneysel. Çoğu, hatalar yanlışlar içeren çalışmalar. Zira onları yaparken "güvenli bölge"den çıkıp, daha önce tecrübe etmediğim, farklı ve çoğu zaman da saçma sapan şeyler deniyorum, zira hobim bu, sınır/kural yok. Son dört yılımı "doğru düzgün gitar kaydı nasıl yapabilirim" konusuna odaklanarak geçirdim. Denemediğim amfi, kabin, gitar, pedal, ses kartı, mikrofon, yazılım vs (çevremde bulabildiğim kadarıyla) kalmadı. Hiç bir zaman da "hah bu çok iyi oldu" demedim, diyemedim, böyle gidiyor, nereye varacak bilmiyorum :)
     
    Kutay_ ve ermanturkoz bunu beğendi.
  11. valla bana gore en iyisi mesa kabin kafa bide rectifier preamp yalıtımlı bir stüdyo. ama tabiki imkanlar kısıtlı. apartman dairesinde studyo monıtorla, ses kartı yalıtımsız biryerde en iyi sonucu almaya calsıyoruz ne yazıkki diğerinin yanından bile geçemez gibi geliyor.
     
  12. sinan bey vidyonuzda dikkatimi çeken birşey oldu Mesa Rectifier Preamp ile Mesa Boogie TriAxis aynı anda mı kullanıyorsunuz yani biraz cahilim bu konuda kusura bakamyında bir kanalda 2 preamp mı yoksa 2 kanal için farklı 2 preamp mı kullandınız?
     
  13. Ayrı ayrı kaydediyorum, arada A/B switch pedalı var. İki kanal rectifier, iki kanal triaxis (A/B switch'le birini seçip power amfiye giriyorum) toplamda 4 kanal kaydetmiş oluyorum yani. Cahillik değil, söylediğinizi de denedim ama pek iyi bir sonuç vermedi.

    Benimki de apartman dairesi ama en alt kat, kabini isobox'ın içine koydum ve üst kat komşum pek şikayetçi değil. Biraz uğultu gidiyormuş ama o da çok rahatsız edici değilmiş. Böyle idare ediyorum :)
     
  14. peki su anki tecrubenize dayanarak en iyi gitar kaydı nasıl yapılmalı sizce
     
  15. Mesa amfiler ve Isobox'un içine yerleştirilmiş kabinin mikrofonlanmasıyla olabilir :)
     
  16. @gitarist1975 @midnite_trilogy Konunun dışına çıkmış olacağız ama bence "en iyisi budur" diyebileceğim bir çözüm yok. Müziğine ve kulağına güvenen için her yol mübah. Çözüm gitaristin kendine yakışanı uygulamasıdır diyebilirim. Özellikle kendi müziğini ve tonunu yaparken, biraz "haşin" olup, olumlu ya da olumsuz başkalarının fikirlerine pek kulak asmamak lazım diye düşünüyorum.

    Zira, herhangi bir yöntemle sonuca ulaşabilirsiniz. Yazılım, prosesör ya da pedallarla, ve ya bunlar arasında kombinasyonlarla sonuca ulaşılabilir. Yakıştığı ve içinize sindiği sürece her çözüm mübahtır. Kabin mikrofonlamak ise bu çözümlerin en kısa ve garantili olanı. Çünkü zaten istenen ses kabinden halihazırda çıkıyor ve geriye sadece kaydetmesi kalıyor. Dinleyicinin -dinlenen milyon şarkıda kullanılan yöntemle kaydedildiğinden dolayı- kulağının en alışık olduğu ton, babadan kalma yöntemle çıkıyor yani :)

    Şahsen uzun süre Axe FX'le ve yazılımlarla da debelendiğimden, sonunda farkettim ki bu konuda çok yetenekli ya da tecrübeli değilim. Gerçek bir amfiyle çok fazla vakit geçirmediğimden, simülasyonlarda çok başarılı olamadığımı düşündüm ve isolation box aşamasına geçtim. Eğer başarabilmiş olsaydım bu aşamaya geçmezdim. Farklı yöntemlerle sonuca ulaşabilenler var ve zaten bir çok güzel örnek de mevcut. Yani, simülasyonlarla ton yakalamak, amfi mikrofonlandırarak yakalamaktan çok daha zor benim için.

    Yakıştırabiliyorsanız bir distortion pedalını direkt ses kartına girerek bile kayıt yapabilirsiniz. Örnek olarak: Maxon od-808 ---> Big Muff ---> Demeter Compulator (compressor) ---> ses kartı şeklinde bir dizilimle kayıt yapmışlığım var ve bence gayet tatlı olmuştu; ama tabi her tarza gider diyemem. Dubstep metal gibi bir tarzda denemeler yapmıştım. Yazılımdan da multiband compressorle toparlayıp gayet zalim bir ton yakaladım. Muhtemelen o projeyi açıp tekrar amfiyle çalsam aynı tat gelmez.
     
  17. cevaplar için çok teşekkür ederim bir sorum daha var isobox ı kendiniz mi yaptınız yoksa satın alınabiliyormu istanbul da :)
     
  18. Kendim yaptım: 2 plaka plywood, 2 plaka bondeks, 8 plaka strafor, 6 adet sünger piramit, 2 adet silikon (ve tabancası), 16 adet L köşebent, 64 adet vida, 1 adet elektrikli tornavida, 1 adet matkap, 1 adet maket bıçağı, 1 adet kareli defter, 1 kalem ve bomboş bir hafta sonu yetiyor :)

    (plywood'ları önceden marangoza götürüp kestirdim)
     
    gitarist1975 bunu beğendi.
  19. isobox güzel taktikmiş :) Böyle konularda insanların birbirine yardım etmesi gerçekten harika birşey. Sonuçta bana göre rock müzik, metal müzik eskisine nazaran populerliğin baya yitirmiş durumda. Forumda bir arkadaşın söylediği gibi artık müziği bilgisayarlar yapıyor. Dinleyiciler farklı müzik türlerine kaydı. Aslında populer olmayan birşey için uğraşıyoruz ve insanların birbirine yardım etmesi hoşuma gidiyor bu forumda. neyse konun dışına cıktım biraz.

    1 haftadır vst ler IR ve apogee nin preampın dan aldığım sonuç pek başarılı değil. Preampı kullanmamayı tercih etmeye başladım. Sesi yapaylaştırdığını hissediyorum. vst (amplitube) un outputu nu yükseltmek daha iyi sonuç verdi. IR de guitar hackin soundbankını tercih ettim onun outputunda sesi 2 mono kanaldada sabit tutum. Yakında farklı vst ler denemeyi düşünüyorum sonuçları dinletirim.
     
  20.  

Bu Sayfayı Paylaş