Gitarda Bendi Kolaylaştıran Faktörler

'Elektro Gitarlar' forumunda AyKenDuu tarafından 20 Mart 2015 tarihinde açılan konu

  1. Merhabalar, merak ettiğim için soruyorum. Bend olabildiğince kolaylaştırmak için gitarın parçaları nasıl olmalıdır. Misal köprünün önemi ne derecededir ? Burguların kaliteli olmasının bir etkisi var mıdır ? Bu konuda bildiklerinizi yazarsanız sevinirim . ;)
     
  2. Klavye yarı çapı yüksek olmalı mutlaka :) Ben 7.25" radius (klavye yarı çapı) klavyeli telecaster kullanıyorum ve bend yapmak gerçekten çok zor, bir de tellerin yüksek olması bend yapmayı kolaylaştırıyor, tel kalınlığı da etkendir sanırım benim bildiklerim bu kadar yanlışım varsa arkadaşlar düzelteceklerdir :)
     
  3. Telin kalinligi bence direk etken
     
  4. Tek kalınlığı ve klavye yarı çapı.
     
  5. En kolay yapilan bend, bend yapmaya alisik oldugun klavye/tel yuksekligi/saap profilidir. ben bu tarz seylerde kesin kurallar olduğuna inanmiyorum.


    Not: mesela mi ye ayarli sapta gitarin akord duzeni re diyez veya re de ise bend cok daha rahat oluyor. Hele re de hic zorlanmadan 2 tam ses bend bile yapılabilir.
     
  6. Ama not kisminda belirttigim sey sap icin cok saglikli bi durum degil.
     
  7. KoNt87

    KoNt87

    866
    147
    705
    En onemli etken calismak, yarim bendlerden baslayip 2-2.5 notaya kadar zaman icinde cikman mumkun. Sap profili cok onemli olsa da zaman icinde tum gitarlarda benzer kabiliyete sahip oluyorsun. 0.10 tel ile calismani ayrica tavsiye ederim, parmaklarin nasir tutup agri suresi azaldikca basardigin duyulur hale gelecektir:):)
     
  8. 0.10 kullanıyorum . parmakların artık daha fazla bu acıya katlanamayacağını düşünüp bu konuyu açtım. 0.08 deneyeyim bir de. önerdiğiniz marka /model var mı ?
     
  9. Klavye yarıçapı ve tel kalınlığı bendleri etkiler. Telin tansiyonu, cinsi, çelik mi değil mi bunlar da önemli etkenler, hatta markadan markaya değişir ama genel olarak en çok etkileyen 2 faktör klavye yarıçapı ve tel kalınlığıdır...

    Daha etkili bendler yapabilmek için akustik gitarla çalışabilirsiniz, akustik gitar yapısı itibariyle daha fazla tel yüksekliği ve gerginliğine sahip olduğu için akustik gitarla yapılan çalışmanın ardından elektroya dönünce bendlerin yağ gibi akması muhtemel ama bunu elinizi alıştırana kadar yapın derim çünkü bir ona bir buna geçtiğinizde bendleriniz tutarsız olacaktır bir süre :)
     
  10. Düşeceksen 0.9'a düş. 0.8'den alacağın ton seni kesmeyebilir. Zaten 0.10 ile iyi kötü hemhal olmuşsun. 0.9'un seni zorlayacağını sanmam.
     
  11. En önemlisi ayarlı gitar olması. Tel yüksekliği sap ayarı vs vs.. Sonra ekipman parça kalitesi. Kalitesi yüksek köprüler, telin aksiyonuna daha rahat izin verir, bend anında tel üzerinde her defasında aslında stresi artırmakta ve düşürmektedir. Köprünüz ve sap burguları bu anlık değişimlere iyi tepki vermelidir. Düşük kalite parçalar bend sonrası akort tutma konusunda sınıfta kalabilir. Bu da konforu etkileyen bir faktör. Hatta tel kopmalarını etkileyen faktörlere girer bu dandik köprülerimiz. Elinize gelen ilk gitarınız, çin malı düşük kalite ise bu gitarlarda çat pat tel kopmasının arkasındaki gizli güç budur. Tel kalınlığı zaten önemli. Yarıçap olayını değiştiremiyorsak önemli olması bizim için bir anlam ifade etmiyor (sap ya da gitar değiştirebilecek bütçe ve imkan varsa tabi ki önemli)

    Bir önemli nokta ise burada yazılanlara ek, hızlıca baktım yorumlara kimse değinmemiş ama sol elde sapı nasıl kavradığınız da önemli. Baş parmak görünmeyecek tarzda klasik gitar tutar gibi elektro gitar sapını çalarken tutuyorsanız bu sizi pull off ve hammer on tekniğinde yardımcı olurken bend yapmada zorluyor. Bend yaparken olabildiğinde sap arkasındaki baş parmağı serbest bırakıp bilekten güç alınmasına izin verilmelidir. Yani, bazen baş parmak karşıdan bakıldığında dışarı çıkmalı bazen de bilek devreye girdiği zaman görünmeyecek kadar aşağıya inmeli. Şu önce "klasik gitarı öğren sonra elektro gitarı öğrenirsin" ekolunden gelenler, klasik gitarda tutuş değiştirmediği takdirde dediğim ayrıntıdan dolayı bendlerde zorlanır. Ben de o ekoldenim. Baş parmak genelde sabit kalır bu yüzden flat ya da U tarzı sapları baş parmağı zorlamadığı için severim pull off hammer on iyidir lakin bende zorlanır. Yıllar içinde bend'i bol parçalarda insan başkalaşım geçiriyor ve parçaya ayak uydurmasını öğreniyor.
     
  12. Zamanla alışır parmakların. Ama illa düşüreceksen 0.9a düşür 0.10dan sonra 0.8 tınısı baya cılız gelecektir.
     
  13. Gitarın parçaları anlamında, bendi kolaylaştırmak için tuşenin ve tellerin temiz olması işi kolaylaştıracaktır diye düşünüyorum.
    Bunun dışında naçizane fikrim, iyi gelişmiş ve özenli bakılmış calluslar, kuvvetli parmaklar... Ayrıca bend yaparken teli klavyeye doğru baskı uygulayacak şekilde değil de hafif yukarı itecek şekilde bend yapmak.
     
  14. tunckk

    tunckk

    912
    1,173
    9,005
    Deneme, 0,10 da kal, pes etme.
     
    dubidakka ve Flamenco bunu beğendi.
  15. Yorumlara baktığımda ağırlıkla parmakların kırılana kadar devam anlamı çıkıyor . Öyle deneyeyim o zaman. 0.08 değil de 0.009 deneyebilirm belki. Umarım alışırm. Şu elixir'in telini deneyebilirim belki.
     
  16. KoNt87

    KoNt87

    866
    147
    705
    .10 dan dan düşme, ağrı artana kadar devam et. Kramp giriyorsa orda tekniğinde sıkıntı vardır. Bol bol blues gitaristlerinin videosunu izle, ona göre orta karar uydur. Baş parmağın saptan çıkarsa, anlatıldığı gibi kuvveti yukarı uygularsın. Ufaktan başla ve hergün yarım saat de olsa çalış
     
  17. 0.8 gerçekten oldukça ince kaçar. 0.9 bence ideal. bu arada Eb standartta deneyebilirsin.
     
  18. Amatörlüğümü konuşturayım da ben de birşey sorayım buraya, hem belki de yardımcı olur arkadaşa eğer bu da işe yarar bir faktör ise:

    Yanlış hatırlamıyorsam gitar skalası da bu konuda bir faktör idi, ama emin değilim. Açıkçası ben de aydınlatılmak için sormuş olayım :D
     
  19. J-P

    J-P

    798
    414
    1,705
    Doğrudur scale kısalırsa bend kolaylaşır çünkü telin gerginliği azalır dolayısıyla bend kolaylaşır.
     
    erenkavukcu bunu beğendi.

Bu Sayfayı Paylaş