Elektro Gitarın Ham Tonuna Ağaçların Etkisi Varmıdır?

Rosewood, abanoz, maun, maple, kızılağaç, dişbudak, ıhlamur vb. solid body gitar yapımında çokça kullanılan ağaçlar ile ilgili genellemeler, firmaların ürünlerini allayıp pullamak için kullandıkları pazarlama taktikleri ve müzisyenlerin batıl inançlarından ibaret (bu daha güzel oldu değil mi:D) Temel bir dişbudak bir maun bir de kızılağaç telecaster'ı tamamen aynı hardware ile giydirip aynı manyetikleri aynı kablolamayla takmış, sonra üşenmemiş tel ve manyetik yüksekliğinden tut sapın relief'ine kadar aynı olacak şekilde setup'larını da düzenlemiş, sonra haçan bunların tonu bir boka benzemedi ben strat alacam demiş:) Yirmili yaşlarda sebze yemekleri ağızda birbirine benzer tatlar bırakıyor ama yaş ilerledikçe prasayı, ıspanağı falan severek yemeye başlıyor insan:) kendimden biliyorum anam bana prasa yaptım bak azcık da limon sıkınca çok güzel oluyor diyince hadi canım olurmu öyle şey diyordum:D
keyfine bak boşver
Hocam banada öyle gelmeye basladı bence firmalarin tamamen allayip pullayip kullandığı pazarlama taktikleri. Ama simdi öyle oluncada şöyle bi mantik gelişiyo gidip bi gitara 3000-5000 tl verceğime alayip işçiliği güzel temiz bir gitar ucuz yollu güzel manyetik takip hardware upgrade edeyim al sana mis gibi gitar. :D
Gitardan daha cok tona etki eden manyetikler amfi pedallar vb. Gövde klavye felan hurafe gibi gelmeye basladı bende öyle olduguna inanıyodum ama dur bakalim bir luthier felan gelir belki bi açıklama bekliyoruz tabikide bizi öyle olmadıgına inandırsın. Firmalarin bizi ağaç üzerinden kandırmadıgına inandırsın. Pazarlama taktigi olmadıgına inandırsın ama malesef görünen köyde suan için klavuz istemiyo.
 
Yanlış anlaşıldı sanırım, o son yazdıklarım ciddi miktarda mecaz içeriyor:) aynı yapı ve benzer hardware'e sahip iki gitarın, mesela biri ash gövde maple klavye, diğeri kızılağaç gövde rosewood klavye olsun karakterlerinde at deve renk farkı olacaktır:) hurafe klişe batıl inanç değil onlar:)
 
Yanlış anlaşıldı sanırım, o son yazdıklarım ciddi miktarda mecaz içeriyor:) aynı yapı ve benzer hardware'e sahip iki gitarın, mesela biri ash gövde maple klavye, diğeri kızılağaç gövde rosewood klavye olsun karakterlerinde at deve renk farkı olacaktır:) hurafe klişe batıl inanç değil onlar:)
O Zaman açıklarmısın ağaç neyden dolayı tonda farkediyo.? Ne gibi etki yapıyo? Sunun mantıgını oturtturmak lazım öncelikle?
 
Bu arada kısa öz açıklama ilk yazdığım mesajda var (alıntı yapmayı beceremiyorum) ama dediğim gibi senin arayış açıklama veya cevap değil onay:)
 
Burada asıl olay şu gitarın ağacı çam olur, kavak olur, maun olur önemli değil. Senin ürettiğin müzikle o gitardan ve daha önemlisi gitardan sonraki ekipmandan çıkan ses ne kadar bütünleşiyor. Olay burda. Aramızda kaç kişi mesela sevdiği bir şarkı çaldığı zaman ya bu şarkı şu keşke alder gitarla değilde maun gitarla çalınsaydı demiştir bilmiyorum belki vardır böyle takıntılılar ama geriye kalan yüzlerce kişinin pek de umrunda olmayacaktır.

Ben mesela ilk metal dinlemeye başladığımda ya bu Kill Em All'da da rat pedalın distorsionu James'in ucuz Elektra'sına uymamış keşke Gibson Les Paul'ün dolgun tonu olsaydı demedim. Vay be adam nasıl riff oturtturmuş oraya diyorsun keyfine bakıyorsun.
 
Şöyle bir makale yayımlanmış : http://www.stormriders.com/guitar/telecaster/guitar_wood.pdf
Okumaya üşenenler için özet: adamlar iki farklı telecaster gövdesini (alder ve ash olmak üzere) alıp bunları hem akustik olarak (gitarı amfiye bağlamadan sesi mikrofonla kaydetmek suretiyle) hem de "amplified ederek" (yani manyetikten gelen sesi yakalamak suretiyle) 6 teli de ayrı ayrı titreştirip bunların frekans spektrumlarını grafiklemişler. Sonuç olarak şöyle bir şey çıkmış ; gitarın mikrofonla kaydedilmiş çıplak sesinde ağaçların sese kattığı karakterler farkedilebilir şekildeyken işin içine manyetikler girip de gitar amfilendiği zaman bu fark minimuma inmiş ve birbirine benzer frekans cevapları elde edilmiş. Yani adamların vardığı sonuç şöyle ki evet manyetiklerden geçmeden ağaçların sese kattığı farklar var ama manyetiklerden geçirdiğimizde aşağı yukarı bu fark kayboluyor. Deneyde telecaster seçmişler çünkü olabildiğine basit, popüler, gereksiz zamazingolardan arınmış bir gitar.

Edit: Manyetik kullanılan kısımda doğrudan harici ses kartına bağlanarak ölçüm yapılıyor, gitar amfisi falan yok.
 
Son düzenleme:
Sanki koskoca internette yeterince bilgi yokmuş gibi cevabı burada aramaya çalışmanın mantığını çözemedim ben. Böyle bir konu hakkında hem de. Bu konuya "etki eden ağacın cinsi değil, kütlesidir" şeklinde yaklaşan bir kesim var. Tek ayakta duruyor gibi görünen argüman o. Onun dışında koskoca luthiyeler uzun uzun anlatıyorlar hangi ağaç ne sebeple tercih edilir, ne işe yarar vs.
Burada Tom Anderson anlatmış mesela hepsini, oradan bakılabilir en basitinden; // Tom Anderson Guitarworks Tech Stuff - Body Woods\\
Ha çok kafayı takarsanız bu konuya, ben üretici adamın lafına inanmam ya da başkasının kulağına güvenmem derseniz aynı sapı bir kızılağaç bir de dişbudak gövdeye takıp aynı ayarlarla, aynı parçalarla kayıt alırsınız. Sonra oturur dinlersiniz. Hatta bizimle de paylaşırsınız bakın böyle böyleymiş diye.
Çubuğa tel bağlamış berduş vidyosundaki "gitar tonu"na bile tatmin edici falan denmiş. Nasıl yani!?
 
Şöyle bir makale yayımlanmış : http://www.stormriders.com/guitar/telecaster/guitar_wood.pdf
Okumaya üşenenler için özet: adamlar iki farklı telecaster gövdesini (alder ve ash olmak üzere) alıp bunları hem akustik olarak (gitarı amfiye bağlamadan sesi mikrofonla kaydetmek suretiyle) hem de "amplified ederek" (yani manyetikten gelen sesi yakalamak suretiyle) 6 teli de ayrı ayrı titreştirip bunların frekans spektrumlarını grafiklemişler. Sonuç olarak şöyle bir şey çıkmış ; gitarın mikrofonla kaydedilmiş çıplak sesinde ağaçların sese kattığı karakterler farkedilebilir şekildeyken işin içine manyetikler girip de gitar amfilendiği zaman bu fark minimuma inmiş ve birbirine benzer frekans cevapları elde edilmiş. Yani adamların vardığı sonuç şöyle ki evet manyetiklerden geçmeden ağaçların sese kattığı farklar var ama manyetiklerden geçirdiğimizde aşağı yukarı bu fark kayboluyor. Deneyde telecaster seçmişler çünkü olabildiğine basit, popüler, gereksiz zamazingolardan arınmış bir gitar.

Edit: Manyetik kullanılan kısımda doğrudan harici ses kartına bağlanarak ölçüm yapılıyor, gitar amfisi falan yok.
Anti tez geldi. İki tez tartısılıyo suan burda lütfen kavga havasına sokmayalım.
 
Buradan tecrubeli arkadaslar ne yazarsa yazsin sen ikna olmayacaksin belli dostum. Uygulamali olarak deneme sansin varsa maple sapli bir strat'a kopru pozisyonuna dimarzio evo tak, birde ayni manyetigi rosewood tuseli bir strat'a takip studyoda yuksek sesli bir amfide daha rahat anlarsin. Ki sadece tuse agacindan yola ciktim. Bunun sebebi de tellerin 3/4 ú klavye uzerindedir. Klavye agaci tona daha cok katki saglar
 
Tamam tellerin titreşimini manyetik alır; ağacınkini almaz diyorsun da o teller nerede titreşiyor, uzayda mı?. Fizik derslerini hatırla... Rezonans, titreşim... Telin titreşimi ve ağacın titreşimi birbirini etkiler. Böylelikle rezonans denen şey ortaya çıkar. Bu yüzden iyi gitar ile kötü gitar arasındaki fark amplisiz de anlaşılabilir bir nevi. Hatta bence amplisiz daha iyi anlaşılır.
 
Geri
Üst