(ist) Luthier Önerisi - Compound Radius Tesviye

Merhabalar

Sap ayarı için gitarımı götürdüğüm luthier, 12.-18. perdeler arasında hafif bombe olduğunu, tesviye gerektiğini ve fretlerin değişmesi gerektiğini söylemişti.

Gitarın klavyesi gül ağacı, compound radius (12"-16"), jumbo fret. İnternetten araştırdığım kadarıyla radius basamak basamak artmıyor, lineer olarak artıyor.

Bu tip compound radius klavyelerin tesviye işlemi nasıl yapılır?
İstanbul içi güvenebileceğim bir luthier önerebilir misiniz?
Yeni takılacak fretler için de compound radiusa göre seçim yapmam gerekli mi?

Teşekkür ederim.
 
Aslında tesviye ile kurtarıyorsa ve ilk radius 12" veya üstündeyse compound radius'a çok gerek yok diyebilirim. Bu konuda en çok Taksim'de Fatih Yılmaz'ın görüşüne güvenirim. Genellikle birçok usta daha fazla para için fretleri değiştirelim diyebilir. Oysa ki fretleri değiştirmek için fretlerin neredeyse fretboarda yapışmış olması gerekir. Bu da ancak gitarı çok kullanmanız ve 3'den fazla tesviye yapılmasıyla mümkün. Ben açık söyleyeyim, şimdiye kadar fretleri değişmesi gereken gitar bile görmedim. 30-40 senelik bir gitar filan olması gerek.

İstanbul Kadıköy'de Feridun Tanrıkut var, Taksim'de Ekrem Özkarpat var. Her 2si de iyidir, aman hatayla Yüksel'di, Rıfat'dı götürmeyesin. Özel bir fret seçimine gerek yok, zaten ustanın elinde ne varsa onu takacaktır. Önemli olan elinde uygun baskı radiuslarının olması. Basamak basamak artmıyor ne demek bu arada? Lineer olarak artması basamak basamak arttığını gösterir. 12 ile başlar diyelim, elinde hangi baskı kafası varsa, sırayla onlar ile şekil verir. 4 tanesi 12 gider, 4 tanesi 13 gider, 4 tanesi 15 gider. Ancak fabrikadan alırsan arada buçuklular olabilir. Gittiğin ustaya bunu da sorabilirsin, yani hangi aralıkla arttıyorsunuz diyebilirsiniz. Bu işe illa gireceksen ilk fretleri 9,5"den başlatman olur ki compound radius'un bir anlamı olsun. 12'den sonra zaten baya düzleşiyor.
 
Lüthiyer tarafı için İstanbul Tünel Fatih Yılmaz'ı öneririm, gözüm kapalı teslim ediyorum gitarımı. Fret tarafında malzeme olarak istersen paslanmaz çelik vs. yapabiliyor ama o tamamen gitar normal hale getirildikten sonra biraz senin tercihin oluyor.
 
Bu durumun gitarda nasıl bir olumsuzluk oluşturduğunu belirtmemişsiniz. Eğer fazla çarpma yoksa ( amfide duyulmayan ) entonansyon da bozulmuyorsa hiç bir şey yaptırmayın.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
Bu durumun gitarda nasıl bir olumsuzluk oluşturduğunu belirtmemişsiniz. Eğer fazla çarpma yoksa ( amfide duyulmayan ) entonansyon da bozulmuyorsa hiç bir şey yaptırmayın.

Tellerin yüksekliğini eskisi kadar düşüremiyorum çok cızlama oluyor, asıl sorun la teli 0-5 perdeler arasında; hafif sert tuşeli çaldığımda çok patlama oluyor. Sanki single coilde çalıp da tele çok abanıyormuşum gibi tizler çok patlıyor.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #6
@CoolDoG
Gitarı götürdüğüm luthierin bahsettiği fret tesviyesi değildi, fretleri söküp klavyeyi zımparalayıp tekrar fert çakmak lazımmış. Merak ettiğim compound klavyenin zımparalanması işleminin nasıl yapılacağı.

Fatih Yılmaz ismini daha önce de önermişlerdi, tavsiyelerniz için teşekkür ederim.
 
@CoolDoG
Gitarı götürdüğüm luthierin bahsettiği fret tesviyesi değildi, fretleri söküp klavyeyi zımparalayıp tekrar fert çakmak lazımmış. Merak ettiğim compound klavyenin zımparalanması işleminin nasıl yapılacağı.

Fatih Yılmaz ismini daha önce de önermişlerdi, tavsiyelerniz için teşekkür ederim.

Selamlar. Zımparalama olayına çok fazla takılmana aslında gerek yok. Çünkü bu zımparalama çoğu zaman öyle ilk aklımıza geldiği gibi ciddi bir zımparalama sayılmaz. Fretler söküldükten sonra tebeşir vs ile klavyenin üzerine referans olması açısından bazı şekiller çizilir diyeyim. Bu sayede bozukluklar saptanır. Fakat müdahale genelde sadece o kısma yapılmaz. Klavyenin zaten anatomik belirli bir şekli olduğundan yani radiuslu olduğundan homojen bir şekilde milimetrik bir zımpara geçilir. Tabi ihtiyaç varsa. Sonra tekrar fretler çakılır vs.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #8
Selamlar. Zımparalama olayına çok fazla takılmana aslında gerek yok. Çünkü bu zımparalama çoğu zaman öyle ilk aklımıza geldiği gibi ciddi bir zımparalama sayılmaz. Fretler söküldükten sonra tebeşir vs ile klavyenin üzerine referans olması açısından bazı şekiller çizilir diyeyim. Bu sayede bozukluklar saptanır. Fakat müdahale genelde sadece o kısma yapılmaz. Klavyenin zaten anatomik belirli bir şekli olduğundan yani radiuslu olduğundan homojen bir şekilde milimetrik bir zımpara geçilir. Tabi ihtiyaç varsa. Sonra tekrar fretler çakılır vs.

Belirli zımpara kalıplarıyla tüm tuşenin zımparalandığına dair bazı paylaşımlar okumuştum, ister istemez klavyenin tüm anatomisinin bozulacağı hissine kapılmıştım. Açıklamanız çok yardımcı oldu, teşekkür ederim.
 
Aslında tesviye ile kurtarıyorsa ve ilk radius 12" veya üstündeyse compound radius'a çok gerek yok diyebilirim. Bu konuda en çok Taksim'de Fatih Yılmaz'ın görüşüne güvenirim. Genellikle birçok usta daha fazla para için fretleri değiştirelim diyebilir. Oysa ki fretleri değiştirmek için fretlerin neredeyse fretboarda yapışmış olması gerekir. Bu da ancak gitarı çok kullanmanız ve 3'den fazla tesviye yapılmasıyla mümkün. Ben açık söyleyeyim, şimdiye kadar fretleri değişmesi gereken gitar bile görmedim. 30-40 senelik bir gitar filan olması gerek.

İstanbul Kadıköy'de Feridun Tanrıkut var, Taksim'de Ekrem Özkarpat var. Her 2si de iyidir, aman hatayla Yüksel'di, Rıfat'dı götürmeyesin. Özel bir fret seçimine gerek yok, zaten ustanın elinde ne varsa onu takacaktır. Önemli olan elinde uygun baskı radiuslarının olması. Basamak basamak artmıyor ne demek bu arada? Lineer olarak artması basamak basamak arttığını gösterir. 12 ile başlar diyelim, elinde hangi baskı kafası varsa, sırayla onlar ile şekil verir. 4 tanesi 12 gider, 4 tanesi 13 gider, 4 tanesi 15 gider. Ancak fabrikadan alırsan arada buçuklular olabilir. Gittiğin ustaya bunu da sorabilirsin, yani hangi aralıkla arttıyorsunuz diyebilirsiniz. Bu işe illa gireceksen ilk fretleri 9,5"den başlatman olur ki compound radius'un bir anlamı olsun. 12'den sonra zaten baya düzleşiyor.

Sanırım radiusun 12, 13, 14 şeklinde değil de
16-12=4
4/24(yada kaç perdeyse)=0,17

12, 12.17, 12.34 vs. şeklinde arttığını anlatmaya çalışyor.
 
Aynı sorun benim 92 stratımda vardı. 12. perdeden sonra bentleri susturacak kadar bombe olmuştu. Kadıköy de İsmail Dalgın' a götürdüm. Tavsiye ederim. Şimdi hiç sorunsuz kullanıyorum gitarı
 
O kadar hassas ayarlayamaz ama yine benzer bi yöntem kullanarak (düz bir cismin altına zımpara yapıştırarak) ve tellerin izlediği yola göre tesviye yaparak sorun halledilebilir. Gerçi bu sorun bütün tellerde varsa, sap dışbükey hale gelmiş olabilir. Perdelerde pek bir erime yoksa, sap ayarıyla da düzeltilebilecek basit bi sorun da olabilir.
 
Geri
Üst