Emprovizede Bir Yerde Tıkandım

'Müzik Endüstrisi' forumunda ArnoldLayne tarafından 29 Ağustos 2015 tarihinde açılan konu

  1. Arkadaşlar merhaba. Şu aralar emprovize çalmaya çalışırken baya sıkıntı yaşıyorum. Bildiğim diğer sololardan öğrendiğim ve internetten baktığım lickleri karıştırarak bir şeyler yapıyorum. Başta bir heves baya güzel şeyler üretiyordum. Çaldığım şey artık yeterince heyecan vermiyor bana. Lakin artık her çalışımda sürekli aynı döngüye girip aynı şeyleri çalıp duruyorum. Bonemassa, Gallagher, SRV, Jeff Beck, Hendrix..vs dinliyorum, bunların şarkılarını çalayım, oradan kopardığım tekniklerle yine bir şeyler üreteyim diyorum bu sefer de hepsi aynı şeyi çalıyormuş gibi geliyor durduk yere ergen triplerine giriyorum vazgeçiyorum çalmaktan. Gam bilgim var ve klavyenin her tarafını kullanabiliyorum. Bu olayı daha çok geliştirebileceğim kaynak önerisi olan var mıdır?
     
  2. kendimi gördüm yeminle.
     
    ArnoldLayne bunu beğendi.
  3. Vardır.:)
    Ancak bir kaç şey var sorgulanması gereken:
    1)Herhangi bir emprovizenizi dinleyebileceğimiz bir kayıt var mı ? Özelden de atabilirsiniz link vs gerekirse. Bunu sorma nedenim, kişilerin kendini her zaman yeterince objektif tartamadığını düşünmem. Şu ara belki canınız sıkkın veya belki de yeni bir şeyler arayışındasınız. Durum buysa, mesela sizin çalışınızda değil, sizin kendi çalışınızı olumsuz değerlendirme eğiliminizde olabilir.
    2)Bahsettiğiniz isimler armonik veya teknik anlamda değil, duygusunu gitara aktarma yönünde ön plana çıkan isimler. (Bonamassa hariç diyelim...) Herhalde blues-rock ağırlıklı çalıyorsunuz (siz yazmamışsınız ama forum isminiz Pink Floyd hayranlığı olduğunu da gösteriyor sanırım).
    Bu tarzlarda çok sofisitike ve yepyeni şeyler çalmak zor. Robben Ford veya Larry Carlton gibi adamları -eğer zaten dinlemiyorsanız- deneyebilirsiniz. İnternette epey bir ders materyali var onların tarzında.
    3)İnsanların ne bildiği ile ne yaptığı her zaman örtüşmez. Mesele illa ki ne bildiğiniz ile ilgili olmayabilir. Bahsettiğiniz gitaristler sadece minör pentatonik ve blues dizisi ile bir sürü iş yapar mesela.

    Ama diyelim ki öyle. Diyelim ki sizin yeni hedeflere ve bilginizi arttırmaya ihtiyacınız var. Bu durumda, "Gam bilgim var ve klavyenin her tarafını kullanabiliyorum" sözünüzü açmanız gerekecek. Bu sözden kastınız, minör pentatoniği 5 farklı pozisyonda çalabilmek midir acaba ? Peki, çıtayı biraz yükseltip şunları sorsam:
    -Blues dışındaki altyapılar üzerinde herhangi bir tonda aynı rahatlıkla emprovize çalabilir misiniz ? Mesela, C tonu yerine F# veya Ab tonunda da aynı şekilde rahat mısınız ?
    -Minör pentatonik dışında başka dizileri de çalıştınız mı ? Majör dizi ve modları ? Armonik ve melodik minör ?
    -Dört temel 7li akor tipinin (maj 7, min7, dom 7, m7b5) 1 ve 2 oktavlık arpej yapılarını klavyede çalabilir ve bunları tüm klavyede biribirine bağlayabilir misiniz ? Bunu her hangi bir tonda aynı rahatlıkla yapabilir misiniz ?
    -Bu dizilere ve akorlara ton dışı (kromatik) sesler ekleyebilir misiniz ?

    Tekrar söylüyorum, sizin ihtiyaç duyduğunuz şeyler illa ki bunlar olmayabilir. Mesele bakış açısı ve beklentiler ile ilgili olabilir. Ayrıca emprovize de neticede insanın duygusunu aktarması ile ilgili. Emprovize sırasında müziğe odaklanmak, çaldığınızı söylemek, ritmik olarak çeşitlilik yaratmak, ayakla tempo tutmak vs. gibi şeyler de en az bunlar kadar önemli olabilir.

    Kaynak tavsiye eden çok olacaktır. Ama önce siz ne istediğinizi kesinleştirmeli ve meseleyi doğru teşhis etmelisiniz.
    Kolay gelsin,
    Tolga
     
  4. @barrios; Tolga hocam. Öncelikle kafamdaki herşeyi nasıl bu kadar açığa döktünüz anlayamadım açıkçası. Çok çok teşekkürler değerli yorumunuz için :). Şöyle çekincelerimi ve cevaplarımı sıralayayım;

    -Emprovize olayını birazdan kaydedip yayınlıyorum. Heyecandan hemen size cevap yazmak istedim şu an pek gidesim gelmiyor gitara :). Dediğiniz gibi olay şöyle oluyor. Alıyorum gitarı elime. Açıyorum yutub'dan am slow blues bt, çalıyorum falan, az çok da hoşuma gidiyor. Sonra sağ tarafta şu lanet önerilen videoların birinde aynı gam dizisinde aynı parçanın üzerine çalan bir arkadaşı görüyorum. Olay sonrasında bitiyor gibi birşey bende. Hani bazen onları da taklit etmeye çalışıyorum. Yapıyorum da lakin benim çaldığım adamın kullandığı teknik bolluğundan ötürü daha çok kulağıma daha dün annemiz'i flütle yeni çalmaya başlayan çocuk acemiliğinde oluyor gibi geliyor. Aslında asıl sormak istediğim de bu teknikleri oturtabileceğim bir kaynak arayışında olmaktı ama bu spesifikliğe indirmek istemedim sorumu. Tabi soracaksınız hangi teknikten bahsediyorsun hemşerim diye, pena tutan elim biraz zayıf kaldı. Çok fazla çalmazdım üniversite 1-2 yahut öncesi lise sonda. Çalmak istesem de ortalıkta pena olmazdı parmaklarımla çalardım. Bu işi ciddiye alalı henüz 1 sene yeni oldu.

    -Aynen öyle hatta arada bir düşünüyorum, blues dinlemek değil de çalmak keyif veriyor bana sadece :). Pink Floyd'a hayranlığım çok küçük yaşlardan beri var. Ama kesinlikle o tonu kendi gitarımdan almaya çalışırken bozmak yerine. Gilmour'un gitarında kalsın ben de dinleyeyim diyorum :D. Robben Ford ve Larry Carlton isimlerini duymuştum ama pek dinleme şansım olmadı. Talk to your daughter albümünü çalıyor şu anda :).

    -Gam işini açmamız gerçekten yararlı olacak; kafamdaki bir şey de buydu zaten. Ve evet sadece blues minor pentatoniği 5 farklı pozisyonda kullanabilme alanında kendimi yeterli görüyorum. Majör dizi ve modlarına çalıştım bir süre ama pratik yapmayınca pek akılda kalmıyor. Çünkü kullanacak yer pek bulamıyorum. Sizin dediğiniz gibi belki ben yanlış biliyorumdur ama bildiğim kadarıyla dinlediğim müzisyenlerin çoğu minör gamdan çalıyor. Armonik ve melodik minör hakkında bilgim yok. Ama blues minör bana çoğunlukla yeterli oluyor. Aradığım şu anlık yeni birşey değil ama dediğim gibi birçok insan var b.minör ile neler yapabilen, ben onların seviyelerine yaklaşmak istiyorum

    -Dizilere kromatik dizi ekleme konusunda da sanırım bilmeden yahut tesadüfi olarak yapıyorum böyle şeyler, hoşuma gidince diğer çaldığım şeylerde de kullanıyorum.

    -Akorlar hakkında tam bir aptalım denebilir. Tabi temel şeyleri biliyorum, akor oluşturma, major minör akorlar hakkında bilgim var lakin bunları sürekliliğe dökecek pratik pek yapmıyorum. Çünkü o kadar farklı yerden gelen bilgiyle doldu ki kulağım düğümü nasıl çözeceğimi düşünüyorum :D. Bazen bir şarkıda arada akor gidiyor lakin arpej geliyor, yapmasına yapıyorum da onun ne olduğu yapısını bilmemek canımı sıkıyor. Öğrenmeye kalktığımda da üşeniyorum tekrar doremifasol'lara girmeye Üzerinde neredeyse hiç durmadım, ihtiyacını hissetmemiştim.

    Yazının genelinden anlayacağınız gibi öyle deneyimli biri değilim. İstediğiniz yeterlilikte cevaplar vermediysem lütfen kusura bakmayın. Tekrardan cevabınız için çok teşekkürler.
     
  5. Rica ederim.
    Ben bu işin psikolojik boyutuna kafayı bir hayli takmış olduğumdan, az-çok insanların nerelere saplanıp kaldığını kestirebiliyorum.
    Benim tavsiyem şu:
    • Kesinlikle somut hedefleriniz olsun, bunlara ulaşınca yenilerine geçin.
    • Kendinize haksızlık etmeyin. Başkaları ile kıyaslamayın. Benim (teorik olarak) 4 oktav sesim var, ama şarkı söyleme hevesim yok. Neden ? Çünkü kendi sesim hakıkında o kadar negatif davrandım ki, motivasyonumu sıfırladım. Yani insan kendine iyi davranmalı:)
     
    tunckk, J-P, ArnoldLayne ve 1 kişi daha bunu beğendi.
  6. Daha çok teori için böyle birşey işinize çok yarayabilir. Daha başka bir bakış açısı kazandırıyor farklı pozisyonlardan çalmak değil.
    5 Essential Blues Boxes

    BB King Box kullanarak Minor ve Major karışımı bir emprovize mesela. Evet biraz teknik istiyor. Bend, bend over bend, vibrato, raking ve double stop içeriyor. Fakat teknik zaman içinde oturur. Buradaki temel ders minor pentatoniğe eklenen major 3'lü lerin tansiyonu bir anda değiştirmesi.


    sonrasında
    5 Boxes Essential Licks
    150 tane SRV stili lick var. Salt ezber içermiyor. Bir bakış açısı kazandırıyor.
    Birden fazla licki kullanarak hız ve tekniği birleştirerek böyle bir sonuç elde edebilirsiniz.


    Son olarak beni çok etkileyen bir video. 4.14'ten itibaren BB King, Albert Colins ve SRV'nin yaklaşımı bakımından küçük örnekler.
     
    uvidinli, hackeiommi, Shonage ve 3 kişi daha bunu beğendi.
  7. sizin çaldığınız örnek dinleyeceğimiz bir yer link varmı Ben görememiş olabilirim .
     
    ArnoldLayne bunu beğendi.
  8. @Halilozz çok çok teşekkürler videolara şimdi bakmaya başladım.

    @ufukozkan hocam kaydı yaptım ama atma fırsatım olmadı henüz en geç yarın koyarım buraya
     
  9. Tavsiyelere katilmakla birlikte gitar disindaki enstrumanlarin (sax, piyano, keman vs) pasajlarini calismak da hayli gelistirici oluyor.
     
    berketan bunu beğendi.
  10. Farklı tarzlar, farklı kişiler dinle. Benim tıkanıklığı açan en büyük etkenler Yavuz Çetin ve Stevie Ray Vaughan dinlemem olmuştu. Diğerleri de ufak ufak geliştirdi tabi
     
    ArnoldLayne bunu beğendi.
  11. Daha farklı akorlar ogrenmeye çalış o akorlar ile başlayan sweepleri kafanda başka cümleler ile sonlandirabilirsin
     
    ArnoldLayne bunu beğendi.
  12. Yavaş yavaş skalayı genişletmeye başlaıdm arkadaşlar önerileriniz için çok teşekkürler. En azından "duygu" ve "tekniği" karıştırmayı başarıyor gibiyim şu an. :)
     

Bu Sayfayı Paylaş