Gitarda Nota

'Müzik Endüstrisi' forumunda ikumru tarafından 4 Kasım 2015 tarihinde açılan konu

  1. ikumru

    ikumru

    49
    8
    6
    Merhaba arkadaşlar yaklaşık 2-3 yıldır elektro gitarla uğraşıyorum fakat gerek yoğunluktan gerek imkansızlıklardan dolayı kursa gitme fırsatı hiç bulamadım. Bugüne kadar hep videolara bakarak ezberden şarkı çalarak devam ettim fakat işin teorik yönü hakkında hiç bi şey öğrenemedim. Nota gibi şeyleri öğrenmek istiyorum ama nereden nasıl başlayacağım bilmiyorum. Gitarın klavyesinin üstündeki bütün notaların yerlerini biliyorum ama sadece o kadar. Kağıttan nota okuyupta onu gitar üzerinde nasıl çalabileceğim hakkında bi fikrim yok. Nereden nasıl başlayabilirim fikir verirseniz sevinirim şimdiden teşekkürler.
     
  2. Selim Işığın "solo gitar medotu" isimli veya buna benzer bir metodu vardı.Bu metod çok basit olsa da başlangıç seviyesi için uygun. Onu bitirince ingilizce biliyorsan Berkeley'in "modern method for guitar" serisine geçebilirsin. İlk kitabın video DVD'si de yanında geliyor. Yalnız "modern method for guitar" serisi için şunu söyliyim: özellikle en başta sıkıcı ve zordur. Daha sonra daha az sıkıcı fakat daha zorlaşır :)

    Notalara bakarak gitar çalmak için bir sisteminin olması gerekir. Bunun içinde yukarıda bahsettiğim metod ve benzerleri dışında bu işin kolay bir yolu yok malesef. Daha bilgili ve bu işin okulunu okumuş arkadaşlar elbette daha fazla yardımcı olacaktır (y)
     
  3. ikumru

    ikumru

    49
    8
    6
    Tavsiyeleriniz için çok teşekkürler dediğiniz metodlara bakıcam. Başka önerisi olan varsa onların dediklerinide yapabilirim
     
  4. alpus

    alpus

    66
    121
    1,506
    Leavitt'in metodu ( modern method ) klasik anlayışa yakın sayılır, müzisyen olacak kadar kafayı kırdıysanız süperdir. Okullu işidir, nerdeyse yüzyıllık bir kitaptır. Moda akımlarla bağlanntısını kuramazsınız çok sıkıcı ve de zor gelir bu yüzden. Hocasız da şahsen tavsiye etmem.

    Öncelikle ne kadar kulağınız olduğunu anlamaya çalışın, ona göre bir plan yapın mutlaka daha az zaman kaybı olur. Yani duyduğunuz birşeyi mırıldanmaktan tutun anında gitarda çalmaya kadar geçen yelpazeyi kastediyorum. Buralarda iyiyseniz alacaklarınızı alırsınız mutlaka, bünye sindirir yavaş yavaş. Bol bol repertuar yapın, ezberden sevdiğiniz şeyleri, bir oturuşta peşpeşe çalabilin mesela. Müzik videoya bakarak değil daha doğrusu bakarak değil duyarak öğrenilir, ses duyulur ne de olsa. Buna önem verin oluyorsa oluyordur, daha da iyi olur yaptıkça. Bu meret olmuyorsa da olmuyor öyle de dürüsttür yani. Sonra baktınız iş iyi gidiyor özel ders mi, okul mu artık işin ciddiyetine göre. Müzik bir anda size her sırrını söylemeyen ketum insan gibidir, ısrar ettikçe dayanamaz başlar ötmeye.
     
    Son düzenleme: 5 Kasım 2015
    barrios bunu beğendi.
  5. Selim Işık metodunu öneriyorum. Kullandım, hala kullanıyorum. Onun dışında belirli bir birikime gelince Troy Stetina tabi ki.
     
  6. ikumru

    ikumru

    49
    8
    6
    Çok teşekkürler tavsiyeleriniz için
     
  7. alpus

    alpus

    66
    121
    1,506
    Daha yararlı olması için şunları da söyleyebilirim, madde madde yazayım da kolaylaşsın;

    1. Gitarda rock diyelim çalıyorsanız klasikleri mutlaka listeye ekleyin. Başka bağlantılı şeyleri de, aslında bu listening mevzusu uzun önemsenmeyen can alıcı bir nokta, neyse dağılmayalım.
    2. Gitara ayıracağınız haftanın belli günleri saatleri olsun. Kemik saatler ve daha esnek saatler, mesela boşta kalınca da "şunları bakarım"lar ilave olsun.
    3. Metronom ve tuner, bir müzik defteri, kurşun kalem, iz bırakmayan silgi her zaman aramadan bulunsun. Mutlaka temel bir müzik kitabı, sol anahtarından mevzuya girenlerinden bulun, böyle kitaplar piyano satan yerlerde oluyordu eskiden. Onlarla temeli sağlam tutarsınız. Misal 5 bemollü dizinin aldığı 3. akor gibi soyut birşey zamanla kafanızda ancak böyle oturur.
    4. İş akışınızda artık bir tablet, pc birşey varsa bağlantılarıyla, presetleriyle, çıkarılacak şarkılar, kayıt programı filanla hazır ve nazır olsun.
    5. Her hafta mutlaka şarkılardan seçme yapıp dinleyerek çıkarmaya çalmaya uğraşın. Melodi-head-soloları mırıldanarak çalışın, akor değişimşerinin ölçülerini ezberleyin. Akorları kağıda yazın. Kayıt yapın, olduğu kadarını yansıtın, prodüksiyon havasına girmeden, çıkanı kaydedin, telefonla bile olur.
    6. Gitarda en zor şey nedir derseniz ben ilk dört fret derim, bunu da kolay kolay kimseden duymazsınız. Orada herşeyi çalabilen adam neredeyse bulamazsınız, her melodi ve akoru el oynatmadan o bölgede çalmaya çalışın. Nota okumada bu bölge kolaydır ama tüm müziği duygusunu vererek çalması zordur, bunu derinlemesine yaşayın. Ayrıca kötü gitar da kendini ilk dört frette fazla gizleyemez o da gariptir.
    Aslında buna benzer şeyler eklenebilir tonla. Şarjım bitiyor daha uzatmayayım, yazılar uçmadan bitiriyorum.
     
    Ze_uS ve Sefil Müzisyen bunu beğendi.
  8. ikumru

    ikumru

    49
    8
    6
    Dediklerinizi uygulicam başka önerileriniz tavsiyeleriniz yada özellikle önerdiğiniz bi kitap, kaynak vb. Şeyler varsa onlarıda alıp çalışabilirim teşekkürler
     
  9. alpus

    alpus

    66
    121
    1,506
    Konu nota olduğu için bir nota kitabı lazım, orası kesin. Sol anahtarından okumayı öğreten bir kitap olur da nette de nota dersi vardır mutlaka. Fakat püf noktası nota - gitar - müzik üçlüsünü bir araya getirmede. Uygulamada yani. Onun için dinleyip çıkarabileceğiniz basit melodilerle uygulamaya başlamak lazım. Klasik olmuş melodileri yapın mesela, aklıma ilk gelen Pembe panter melodisi, The godfather melodisi... şu an daha kolayı gelmiyor aklıma, bir liste yapıp sırayla gidin çok faydalı olur. Sonra transpose edin çalın, Do'dan yazdığınız bir melodiyi çalarken Re'den çalın mesela. Aynı basit melodiyi ilk dört frette, farklı pozisyonlarda, farklı parmaklarla, farklı oktavlarda çalın. Olabilecek en yalın melodi olmasının hikmeti kombinasyonların çokca olmasından ötürü. O basit melodi bir anda başlı başına bir etüte dönüşür böylece.

    Bu arada kitabı çok kafaya takmayın, bir milyon kitap var yazmış adamlar fakat tüm bu kitaplardan çıkan öz nedir dersen yukarıda yazdığım gibi uygulaması mümkün olan birşeyler ipin ucunu sonuca bağlar.
     
    Son düzenleme: 8 Kasım 2015
    Ze_uS bunu beğendi.
  10. Selamlar Nota :) Karmaşıklığın içinden çıkmış muhteşem bir düzenin vermiş olduğu dünyanın en güzel kısmı ... Klasik gitar eğitmeniyim istediğiniz zaman ulaşırsanız elimden geldiğince Yardımcı olmaya Çalışırım 0541 291 64 16 ... Ender ...
     
  11. ikumru

    ikumru

    49
    8
    6
    Hocam benim takıldığım nokta şu elimde üzerinde notalarla yazılmış etüt olan bi kağıt var diyelim. İlk nota nota sol diyelim, ben gidip en üstteki kalın mi 3.perdesindeki sol'a bastım diyelim. İkinci notada da si yazıyo diyelim iş burda benim için karışıyo işte ben gidip la telinin 2.perdesindeki si'yede basabilirim sol telinin 4.perdesindeki si'yede basabilirim si teline boşda vurabilirim yada ilk notayı bastığım telden hiç ayrılmayıp kalın mi telinin 7.perdesindeki si'yede basabilirim hatta iyice abartıp uzaklaşarak si telinin 12.perdesinede basabilirim sonuçta bunların hepsi si ama o kağıtta yazdığı bunlardan hangisi ben bunu anlayamıyorum. Yok mudur bunun bi işareti falan hangisi olduğunu belirten bi şey nasıl anlicam bunu. Sizide yoruyorum kaç gündür ama ne kadar araştırdıysam bulamadım internette cahillikte çok zor bi şey. Şimdiden teşekkürler
     
  12. @ikumru hocam ayıp oluyo cahillik çok zor bi şey falan... :) nabıcan notayı ya TAB okuyabiliyosundur eminim tabla devam et gitsin benim gibi tecrübeli cahil olursun ilerde.
     
    tarrega bunu beğendi.
  13. ikumru

    ikumru

    49
    8
    6
    Ahahah hocam tab okuyorumda "cahil" olmayan üstadların çoğu nota şart nota bilmeden bi şeyler eksik kalır gibi şeyler söylüyolar bende öğrenmek istiyorum zaten. Hem müzik işi gitardan ibaret değilki yarın birgün gider bi org falanda alırız belli mi olur orda ne yapıcaz yokki onların bi tabı falan ortak olan şey nota onu bilsek hepsinin ucundan azıcık bi şey kapmış oluruz diye düşünüyorum. Bilmemek ayıp değilde benim bu kadar zamandır öğrenmemem azıcık ayıpmış gibi geliyo bana:(. Tecrübe biraz var geriside zamanla olur diye düşünüyorum ;)
     
    tarrega bunu beğendi.
  14. Estafurullah ne demek bu sizin dediğiniz olay gitardaki her sesin karşılığı bir nota yoktur ilk 3 perde ve en alt mi teli bu konudaki tek nota mantığı diğer farklı Tellerde çalma muhabbeti tamamen traspoze sitemi üzerine Yol alırlar ( Orijinal bir nota diyelim sol yani üçüncü tel boş bunun karşılığı kendi notası olan hiç bir işlem görmemmiş hali (0) parantez içinde gösterilir nota okumada işte olay bur da az bir karışıyor gibi görünsede basit bir mantık (0) yerine (4) Parantez yazarsa bunu 4 tele traspoze edin anlamına gelirki buda 4 teli sayarsınız 5 perdeye gelir sol ü traspoze etmiş olursunuz (5) parantez yazarsada 5 tel onuncu perdeye denk gelir traspoze anlamına gelir bu her telde bu mantıkta gider : ) ) sizin sorduğunuz notaların tab değilde hangi notanın kaçıncı tel kaçıncı perdeye geldiğini bilmeniz gerekiyor sonrası tamamen traspoze mantığı burdaki olay hangisinin başlangıç sesi olduğu önemli yoksa her sesi heryerden bulabilirsiniz bunda sorun yok alt tel üst tel istediğiniz tüm notalar yakındır zaten bir birilerine .. bunun içinde olsa Nota bilen birinden nota bulma mantığını anlatmasını istemeniz lazım karmaşık gibi görünsede aslında herşeyde olduğu gibi Bir mantık üstüne kurulmuştur tabiki de hemen oturmaz tam kavramak için az bir zaman ayırmanız lazım siz eğer öğrenmek isterseniz Hiç bir ücret talep etmeden bir kaç ders yaparız ben anlatırım yeterli olur zaten :)
     
  15. :) Her Anlamda Çok avantajlı tabikide nota bilmek dediğiniz gibi Farklı bir estrüman çalmak istiyorsunuz benim başıma geldi ben direk çalma olayına girmeye çalışırken doğal olarak nota ve değer bilmeyenler onları öğrenmekle uğraşıyorlardı .. :)
     
  16. Not : Burda traspoze olabilmesi için hep aynı tel aynı perdedeki nota olmak zorunda FARKLI nota tel perde yazarsa oda kendi içinde bu olay bu sistemi gerçekleştirir Aman karışıklık olmasın :) ...
     
  17. ikumru

    ikumru

    49
    8
    6
    Hocam benim elimde bi örnek var ama hiç öyle parantez içinde bi şeyler yazmıyo :unsure:
     
  18. :) orada ne yazdığından çok onda bir sonraki çalımdaki pozisyona göre de belirlenir Geçişler o yüzden şimdi ne dersem hafiten havada kalacak görmem lazım :) her ses traspoze edilir o kısım az bir çalanın insiyatifinde kalır tabiki yapılabilirlik ve sonraki akor kalıbını yada notayı nerede kuracağınız ve çalacağınız hangi ton da devam etmek istiyorsunuz önemli bu konuda ... Çok büyük geçişler baştan sona yada sondan başa pozisyonu değiştirmek bazen aralık yani ses anlamında uyumluluğu bozabiliyor ...
     
  19. numarayı vermiştim yollayın isterseniz bakayım o zaman cevabını daha sağlıklı verebilirim ...
     
  20. ikumru

    ikumru

    49
    8
    6
    Yolladım hocam
     

Bu Sayfayı Paylaş