Tek Manyetikli Gitarlar

'Elektro Gitarlar' forumunda kogan tarafından 1 Ocak 2016 tarihinde açılan konu

  1. Başlığı biraz sohbet biraz da konu üzerine farkı düşünceleri merak ettiğimden ötürü açtım. Sadece köprü pozisyonunda manyetiğe sahip olan gitarlar hakkında neler düşünüyorsunuz? Bununla birlikte sizce neler değişir?

    Ben kendi düşüncemi biraz çiziktireyim. Öncelikle tek manyetikli gitarların, birden fazla manyetiğe sahip olan gitarlar kadar kullanışlı olabileceğini savunmuyorum. Elimizde bir gitar varsa ve aşırı spesifik bir amaçla almıyorsak aldığımız gitarda en azından iki tane manyetik olması taraftarıyım. Bunun dışında ise tek manyetikli gitarlara şans verilebilir. Fender Esquire, Les Paul Jr. vs aklıma ilk gelen eskiler, günümüzde ise tek manyetikli Floydrose'lu gitarlar mevcut. Peki ne değişiyor? Öncelikle tek manyetikli gitarlarda sap ya da orta kısımda manyetik olmadığından ötürü mıknatıslarının çekim alanları düşüyor ve bu gitarın tel titreşimlerinin daha uzun süreli devamına sebebiyet veriyor. Kimi zaman manyetikleri tellerden uzaklaştırınca gitarın sesi daha canlı gelir ya, o hesap işte. Bunun dışında daha az kablo, potans oluyor; switch'e gerek kalmıyor. Bunlar da gitardan amfiye giden sinyalin daha az dirence uğramasına sebebiyet verip, sinyal açısından daha koruyucu oluyor. Peki tondaki değişim çok bariz midir, o konuda bir şey diyemiyorum ama tek manyetikli gitarların kendilerine ait bir mojosu olduğunu söylemeden edemeyeceğim. :)
     
  2. Aslında tam minimalist tasarım. Tek manyetik, hatta oldu olacak volume ve ton potansını da atalım. Arada hiçbir direnç yok, sinyal kaybı yok, amfiye direkt giriyorsunuz filan. Ben savunmasam da sustain'e etki ettiğini düşünen kişiler mevcut. O kadar da etmeyiversin, bir gitarın sap tonundan olmak çok mantıklı değil.

    Bir de şu var, her gitarın köprü tonu ağacından dolayı aynı tınlamıyor, bazıları çok cılız kalırken, bazıları gayet hacimli, gümbür gümbür, aynı sap tonu gibi oluyor. Eğer 2. seçenekten bir gövde+manyetik 2lisi oluşturulursa hoş sonuçlar da ortaya çıkabilir.
     
  3. Yanlış anlaşılırım diye yazmayacaktım ama yanlış anlamayacağınızı umuyorum. Bazı gitarların köprü tonlarının cılız kalabildiğinden haberdarım ama kimi gitarların da sap tonu boğuk olabiliyor. Bu denemeden aldığımız her gitarda başımıza gelebilecek bir durum, bu nedenle ısrarla denemeden gitar alınmasın deniliyor. El yapımı gitarlarda ise iyi bir ustanın elinden çıkan gitarın köprü tonunun o kadar cılız olabileceğini düşünmüyorum. Gitar işi ağaç işi, kötü ağaç mevzusundan ötürü gitarlara yüklenmek ve sadece köprü manyetiğini eleştirmek haklı bir yaklaşım gibi gelmedi bana.
     
    gkaykaya97 bunu beğendi.
  4. Ben zaten haklı ya da haksız bir yaklaşımla düşüncemi belirtmedim. Köprü manyetiğini de eleştirmedim. Mesajımın anafikri tek manyetikli gitarlarda ağacı iyi seçmenin gerekliliğiydi.

    Bahsettiğim durumu gayet üst seviye gitarlarda da gördüm. Sap manyetiğinin boğuk olmasının önüne ton potansı veya manyetik değiştirerek geçilir ama köprü manyetiğinin cılız olmasıın önüne geçilemez. Güçlü manyetik sadece mid-range'i güçlendirir, kompresyonu arttırır ve asla hacimli bir köprü tonu alınamaz, sadece boost yaparsın ve genelde ilginçtir bu tip gitarlarda sap tonları da efsane şekilde güzel olur. Bu sebeple sadece köprü manyetiği ile çalışılacka gitarda ağacı doğru seçmek gerekir.
     
    kogan bunu beğendi.
  5. Sinyal konusunda kesinlikle katılmakla beraber bence hiçbir mojosu yok. Hadi clean tonda split ettin de ben köprü pozisyonunda solo çalmaktan çoğunlukla nefret ederim. Benim kesinlikle tercih etmeyeceğim gitarlar.
     
  6. Tam da söz edildiği gibi özel yapım bir gitarım var, tek manyetikli ve volüm potu da yok. Amacım drive tonunu azami kazanç ile alabilmekti, oldu da. Gayet memnunum.
    g1.jpg g2.jpg g3.jpg g4.jpg g6.jpg g8.jpg g9.jpg
     
  7. @antbalci gitarın harika görünüyor. Yakın zamanda ben de bir tane San Dimas gövde yapacağım, ben de mi koymasam acaba herhangi bir pot. Tone potunu koymayacaktım da volume konusunda şöyle bir bakınca kararsız kaldım..
     
    antbalci bunu beğendi.
  8. Volüm potu eklememek biraz fazla sıra dışı oldu aslında. Alışkanlık gereği insanın eli bazen arıyor. Bir gitarda volüm potunu neredeyse her zaman sesi tamamen kapatmak veya tamamen açmak için kullanıyorum, bu yüzden gerek duymadım.
     
  9. Doğrusu elimdeki tek gitar olmayacağından ve kendim yapacağım için böyle sıra dışı bir olayı deneyebilirim. Ben de sesi tamamen kısmak ya da açmak harici volüm ya da ton potunu kullanmıyorum. Bunun dışında ne kadar doğru bilmiyorum ama yabancı forumlarda okuduğum potların olmayışı sesi fark edilir düzeyde etkiliyormuş.
     
  10. Volume'ü siz de sesi tam açmak ve kapamak için kullanıyorsanız, amfiden de mute yapma şansınız yok ise ( sizi de ilgilendirebilir @antbalci ) planet waves gibi bazı markaların sinyali kesebilen jackları var şu şekilde belki işinizi görebilir:

    [​IMG]
    Üzerindeki küçük düğmeye basınca sinyali kesiyor direk. Volume potunu sadece aç/kapa için kullanıyorsanız, aynı işi devreyi kurcalamadan görür. Gerçi siz bunu büyük ihtimalle biliyorsunuzdur da, bir ihtimal yazayım dedim belki bir yardımı olur diye, en kötü belki okuyana bir yardımı olur :)
     
    kogan, arkham_rock, antbalci ve 1 kişi daha bunu beğendi.
  11. Güzel bir konu başlığı dostum emeğine sağlık teknik detayına pek giremiyorum sadece foto paylaşacağım bu benim biricik fenderim :) ( Fender tom delonge signature graffiti yellow)
    Köprü manyetiği sh-8 invader 2002 üretimidir
     

    Ekli dosyalar:

    inhumanform, ogulcaan, kogan ve 1 kişi daha bunu beğendi.

Bu Sayfayı Paylaş