compressor ve limiter

'Müzik Teknolojileri & Kayıt Forumu' forumunda davulzade tarafından 26 Şubat 2004 tarihinde açılan konu

  1. sevgili mahcem inan ki şu yazıyı okuduktan sonra kafamda 2 yıldır çözemediğim compressorun detayları birer birer belirdi.Çok teşekkürler.Fakat çözemediğim bazı şeyler var.
    1-)Compressor evrensel midir(kullanım açısından).Çünki yazdığın makaleye göre compression ratio arttıkça etki artar.Ben de böyle biliyorum fakat bazı softwarelerde bu tam tersi olabiliyor.Mesela mastering için t-racks kullanıyorum ve 3:1 oranında şarkıyı dinlerken 1:1 oranına çekince şiddet artıyor.(acaba crack versiyon olduğu için mi).
    2-)Compressorun hem yukarıdaki sesi aşagı çektiğini hem de aşağıdaki sesi yukarı çektiğini sanıyordum.Senin anlattığını da imiter sanıyordum.Limiterin compressore göre (kullanım alanı bakımından) farkı nedir.?
    3-)Ayrıca Belki benim dışımda başkalarının da dikkatini çekmiştir ki nedense mastering denen şeyi yapsam bile (ki 0dB ye çekiyorum gerçekten) cd ye basıp dinlerken normal cd lere göre daha düşük seviyelerde olduğunu farkediyorum.Yani bu mastering denen olayın yapılışında işlemlerin uyulması gereken bir sırası var mıdır. Şu compressionu anlattığın gibi mastering hakkında da birşeyler yazsan tadından yenmez aslında... çok teşekkürler
     
  2. 1) "Ratio" ayari, "threshold" ayariyla belirledigin miktarin ustune cikan sesin ne olcude compress edilecegini belirler. Yani threshold -20 dB, ratio 4:1 ise, bu demektir ki -20 dB'den daha siddetli olan tum sesler 4:1 oraninda compress edilecek. Yani compressor'in girisi 4 ise cikisi 1 olacak. Dinlerken ratio'yu arttirdikca sesin azalmasinin sebebi bu.

    Bunu telafi etmek icin tum compressor'larda bir output level (cikis seviyesi) ayari vardir. Ratio'yu arttirdikca output level'i da arttirarak guc kaybini telafi edersin.

    Dolayisiyla: compressor sesin siddetli unsurlarini tepeden bastiriyor... sen sesin yumusak unsurlarini output level ile yukari cekiyorsun... bu da bizi ikinci soruna getiriyor...

    2) Compressor gercekten de yukaridaki sesi asagi, asagidaki sesi yukari ceker (yukarida anlattigim gibi :? )

    Limiter yalnizca threshold ile belirlenen miktarin uzerine cikan sesleri asagi ceker. Daha basit bir compressor diyebiliriz limiter icin.

    3) :roll:
     
  3. Bazı compressorlarda auto gain compensation diye birşey vardır. Buna sahip compressorlarda senin thresoldun ve rationa göre alet nekadar ses azalttığını hesaplar ona göre gain koyar ve eşitler. Senin bahsettiğin durumdaki compressorde auto gain yoktur, senin compressordeki gain tuşuyla sesi yükseltmen gerekir. Onun için ratio azaldıkça ( 4/1 < 1/1 )
    ses de azalır sen gain koymazsan

    Unutmamak gerekirki compressorun amacı volum yukseltmek değil programın dinamik yapısını azaltmaktır. Bu yanılgıya düşüren ise bir kaydın "loud" olabilmesi için dinamki olarak fazla inişli çıkışlı olmaması gereğidir. Bir kick peaklerde -1db e vuruyosa ama program -8db de geziniyorsa bu program loud olamaz. Napılır kick ler compress edilir.
    Ama en doğrusu mixing aşamasında o kick e dikkat etmektir.

    Peaker yüzünden bir kaydın "loud" luğunu hesaplarken maximum sample value ya değil RMS power a bakmalıyız. (Sound Forge da statics ten bakabilirsin örneğin ) RMS power ıda kaydı öldürmeden yüksek tutmak için, daha miksing aşamasında herşey kanal kanal iken dikkat etmek ve kanalların arasında balans'ı yakalamak gerekir
     
  4. Domokun ve skatheist çok teşekkürler.Domokun yazını okuduktan sonra mahcemin yazısında gözardı ettiğim şeyleri anladım.Skatheist yazının 2.paragrafında compressorun yanında "Mastering" konusunda da sorunuma büyük ölçüde cevap vermiş oldun.İnşallah ben de ilerde bu kadar bilgiye sahip olurum da gençlere yardımcı olurum.
    Bu arada arkadaşlar konuyla biraz alakasız ama ben yanlışlıkla bir sayfa açtıktan sonra 2. bir sayfayı aynı konuda açtım (bkz. tekrar çoklu ses kartı).Silmemi söylemişler mahcem abi kızarmış.Bilmiyordum düzeltmeye çalıştım ama klitli olduğu için silemedim.Nasıl yapabilirim.Gerçekten internet konusunda çok yeniyim mail atmayı 1-2 ay önce öğrendim.O yüzden forum olayını yeni yeni kavrıyorum.Teşekkürler cevaplarınız için
     
  5. Takma kafanı biz hallederiz başlık silme işini ;)
     
  6. Limitör Domokun'un da dediği gibi basit bir kompresördür. Elindeki kompresörü de limitör olarak kullanabilirsin. Threshold'u mümkün olduğu kadar yüksek tut, sesin distorsiyona girme seviyesinin dört-beş desibel altında bir nokta gibi bir yerde, ardından Attack'ı ve Release'i en hızlıya getir, Rate'i de maksimum yap, oldu işte sana Limitör. Threshold'un yüksek olduğu için sinyalin normal seyrettiği bölgede kompresör devreye hiç girmeyecektir, sinyal geldiği gibi çıkar. Eğer sinyal kırpılma bölgesine çok yaklaşırsa attack hızlı olduğu için kompresör zınk diye devreye girer, rate çok yüksek olduğu için sinyal hiçbir zaman öyle distorsiyona girecek kadar tavana vurma şansı bulamaz, sinyal threshold'un altına düştüğü anda release de hızlıda olduğu için kompresör hemen devreden çıkar, sinyal gene hiç kompres edilmemiş olarak normal seyrine devam eder. Al işte sinyali kompres etmeden limitledin.
     
  7. çok teşekkürler ama bazı programlarda ratio olayı tam ters şekilde işliyor ya da ben biryerlerde hata yapıyorum.Anladığım kadarıyla ratio 1:1 olursa en hard compresleme olur yani her 1 desibel fazlalık için 1 desibel treshold a yaklaştırır.Benim yazılarınızda öğrendiğim bu.Fakat çoğu programların sizin dediğiniz gibi çalışmasına rağmen mesela sonic foundry nin graphic dynamics plug in de ratio 1:1 ken çok etkisiz ve maximum sıkıştırma inf:1 de oluyor.Yani normalin tam tersi.Bu benim kafamı karıştırıyor.Çok teşekkürler
     
  8. Maksimum sıkıştırma dediğin o inf:1 kesin olarak doğru yaklaşımdır. Aslında bir "upward compression" denen teknik vardır, bu tam olarak bilinen kompresörün tersine çalışır. Yalnız, bu 1:1 demek değildir. Normalde x:1 idiyse, 1:x olur. volüm yükseltir.
     
  9. Hayır kardeşim, 1:1 veya 4:1 oranının ne demek olduğunu Compressor başlığında detayıyla anlattık. 1:1 hiçbir kompresyon yok demek, girişteki sinyalin eşik üzerindeki 1 dB'lik yükselmesi çıkışa aynı eşik seviyesi üzerinde 1 dB'lik yükselme olarak yansır demek dedik.

    Eğer oranı 4:1'e getirirsen eşik üzerine taşan her 4 dB çıkışa sanki taşma 1 dB'miş gibi yansır. Dolayısı ile 4:1 ayarında eğer girişteki sinyal eşiğin 1dB üzerine çıkarsa o zaman da çıkışa sanki 0.25 desibel çıkmış gibi yansır.

    Bu her programda başka çalışır diye bir olay yok. Kimsenin standartları terminolojiyi sıfırdan kafasına göre yazacak hali yok.
     

Bu Sayfayı Paylaş