Moğollar

GERÇEK MOÐOLLAR TARİHÇESİ

Kuruluş ve İlk Yıllar
1967'de Silüetler'de çalışan Aziz Azmet, Tahir Nejat Özyılmazel, Murat Ses ve Aydın Daruga Vahşi Kediler grubunun basçısı Haluk Kunt'la birlikte grubu kurarlar. Kısa bir süre (yaklaşık 9 ay) sonra Selçuk Alagöz grubundan ayrılan Cahit Berkay gruba katılır ve Tahir Nejat Özyılmazel gruptan ayrılır.

Kısa bir süre sonra yine bir ara Selçuk Alagöz grubunda çalışmış olan ve Almanya’da Cem Karaca Apaşlarla yaptığı turneden dönen Hasan Sel Haluk Kunt'un yerini alır. İlk 45'likleri "Eastern Love/Artık Çok Geç", Şubat 68'de çıkar. Bu dönemdeki parçalarda Azmet/Ses ikilisinin, Lennon/McCartney tarzı bir çalışma beraberliği sözkonusudur. Benzeri tonaliteye, bu ikilinin Silüetler döneminde, hatta Meteorlar döneminde rastlamak mümkündür. Bu plağın hemen ardından "Mektup/Lazy John"u yapan grup, Haziranda Altın Mikrofon yarışmasına katılır ve "Ilgaz" üçüncü olur.

Bu başarı ve ardından çıkan 45'lik Moğollar adının daha çok insan tarafından duyulmasını sağlar. Konserler verirler. İlginç konserlerdir bunlar; örneğin: Diskotek dergisi tarafından 3 Nisan 1968'de İstanbul Fitaş sineması'nda düzenlenen, Haramiler ve Kaygısızların da katıldığı konsere "silindir şapkaları, uzun siyah frakları ile üç keman bir viyolonsel ve bir trompet eşliğinde" çıkar Moğollar elemanları. İlk solo konserlerini ise 19 Ekim 1968'de İstanbul Fitaş Sineması'nda verirler. Yabancı şarkıların yanı sıra kendi bestelerinide seslendiren Moğollar, konserlerinde büyük ilgi görür. Ünleri İstanbul dışına çıkar, Anadolu'ya ulaşır. Aynı tarihlerde dördüncü plaklarını çıkaran Moğollar 1968'i tanınmış bir grup olarak kapatır.


Anadolu Pop Dönemi
1969 yılının Şubat ayında grupta bir eleman değişimi yaşenır. Aydın Daruga gruptan ayrılır, yerine Selçuk Alagöz grubunun eski davulcusu Engin Yörükoğlu alır. Moğollar 1969 yılını, neredeyse tüm Türkiye’yi kapsayan büyük bir turneyle geçirir. Bu turne sırasında yaşadıkları onların müziğinde önemli bir değişime neden olur. Turne öncesinde İstanbul'da verdikleri konserlerde kimi türkü düzenlemeleri ve halk müziği sazlarını kullanmaları ilgi görür, fakat bu turne Moğollar'ın Anadoluyu yakından tanımalarını sağlar, bu da onların tarzlarının daha belirginleşmesini gerçekleştirir ve Moğollar bu tarza bir isim verirler: Anadolu Pop. Hey dergisine bu adı seçmelerinin nedenini ve amaçlarını şöyle açıklarlar: "...ispatlamak istediğimiz, halk müziğimizin çok sesli bir ruha sahip olması. Ayrıca folklorumuzdaki dinamizmin pop müziğin dinamiğine yakın olması. Geri kalmış popüler müziğimizin ileri teknik ve zengin folklorumuzla birleşmesiyle bir kişilik kazanması..."

Moğollar, bu açıklamayı yaptıkları tarihlerde, Anadolu Pop'un yalnızca düzenlemelerden ibaret olmadığını ve bu tarzda beste de yapılabileceğini kanıtlamak için bir 45'lik çıkarırlar: "Dağ ve Çocuk/İmece". Her iki parçada yerli melodi ve ritimlerden yola çıkılarak yapılmış bestelerdir, büyük ilgi görür. Böylece Moğollar, Anadolu Pop'un yaratıcıları, "Dağ ve Çocuk"ta bestelenmiş ilk Anadolu Pop hiti olarak tarihteki yerini alır. 1970'in başında Hasan Sel ayrılır, yerine daha önce Erkin Koray dörtlüsünde bas çalan Taner Öngür gelir. Daha sonra, Murat Ses'in tipik zurna biçemli org soloları ile Moğollar, aynı çizgide yollarına devam ederler (Garip Çoban ve diğerleri). Temmuz 1970'te bir eleman değişikliği daha yaşanır, Aziz Azmet gruptan ayrılıp solo çalışmaya başlar ve o sıralarda yeni isim yapmaya başlayan Üç Hürel’le bir süre çalışır. Aziz Azmet'in ayrılışının nedeni grubun türkülerle fazla içli dışlı olmasına muhalefet etmesi ve başka arayışlar içerisine girmesiydi.

Aziz Azmet'in ayrılışı üzerine Ersen gruba katılır. Ersen'le "Ternek" 45liğini yaparlar, ancak bu birliktelik uzun sürmez. 1970 ağustos sonunda, Moğollar Ersen'den ayrılır ve Paris'e gider.


Yurtdışı Dönemi ve Ağrı Dağı Efsanesi
Paris'te Moğollar, CBS firması ile üç yıllık bir anlaşma imzalar ve Murat Ses'in bestelerinden oluşan bir 45'lik "Behind the dark/Hitchin" yaparlar (bu plak Türkiye'de İngilizce olarak listebaşı olur). Ayrıca <Guild international du disque> isimli bir plak şirketine de bir albüm yaparlar. Bu albüm "Danses et Rythmes de la Turquie-d'Hier d'Aujourd'hui" 1971 yılında <Academie Charles Cros> büyük plak ödülünü alır. Adı geçen plaktaki bestelerin ve gelenekselden düzenlemelerin tamamına yakını Murat Ses'in kaleminden çıkmıştır. (Kaynak: SACEM-Fransa ve MESAM-Türkiye).

Bu dönemden kalan en önemli Murat Ses bestesi, "Ağrı Dağı Efsanesi"dir. Konserlerde zaman zaman 10-15 dakika kadar süren bu parçada Murat Ses'in uzun org improvizasyonlari dikkat çeker. Bu arada Moğollar Paris'te o tarihlerde Belçika'da yaşamakta olan Barış Manço ile karşılaşırlar ve onunla çalışmaya başlarlar. Kurdukları birlikteliğe "ManchoMongol" adını verirler. Barış Manço, bu konuda Hey dergisine şunları söyler o tarihlerde: "Artık biz bir bütünüz. Ne ben Moğollar'ın şarkıcısıyım, ne de onlar benim grubum. Yepyeni bir grup olduk. Adımız MançoMongol. Kafaca anlaşan, aynı fikir seviyesine gelmiş olan bizler, yaptıklarımızın daha iyi olması için, sesimizi bütün dünyaya kuvvetlice duyurabilmek için, başbaşa vermenin zamanı geldiğini anladık." Ancak bu böyle olmaz. Birlikte Türkiyeye dönen Barış Manço ve Moğollar, dört ay değişik yörelerde konserler verdikten sonra ayrılır. Geriye beraber yaptıkları iki 45'lik plak kalır. Bu arada Moğollar'ın Paris'te doldurdukları albüm Mart 1971'de Academie Charles Cross ödülünü alır. Türkiyede büyük yankısı olur bu ödülün. Örneğin Hürriyet gazetesi tam sayfa olarak duyurur bu haberi: "Moğollar'ın davul ve zurna ile doldurduğu plak Akademi armağanı aldı."

Aynı tarihlerde, yine Paris'te CBS firmasından çıkan söz ve müzikleri Murat Ses'e ait 45'lik "Behind the Dark/Hitchin" şöyle sunulur dinleyiciye: "Pikabınızın kolunu plağın üstüne koyup dinlemeye başladığınız anda Doğu'dan gelen bir grubun varlığını anlayacaksınız. Moğollar, bir çeşit 'sitar' olan 'bağlama'yı pop müziğine iyi uygulamaları ile dikkati çekiyor. Öğütleyebileceğimiz tek şey, yalnızca Türklerin bildiği bu ritmin akışına, sihirine kendinizi bırakmanız."

Gruptan Eksilenler ve Namus Belası
Barış Manço'dan ayrıldıktan sonra tekrar Paris'e dönen Moğollar, bu kez Engin Yörükoğlu'nu orada bırakarak Türkiye'ye döner. Yörükoğlu ani bir kararla, 31 Temmuz 1971'de Dominique Meraud ile evlenerek Paris'e yerleşir. Daha sonra Barış Manço ve Kurtalan Ekspresi'ne katılır. Bu beklenmedik ayrılık Mavi Işıklar'ın davulcusu Ayzer Danga ile telafi edilmeye çalışılır, bir sene bu formatta gider. "Alageyik Destanı/Moğol Halayı" ve "Cigrik/Sila" 45'liği bu dönemde yapılır. Ancak Ağustos 1972'de Murat Ses gruptan ayrılır. Bu arada Selda ile bir 45'lik yapar Moğollar. Daha sonra Ersen gruba yeniden katılır.

Aralık 1972'de ilginç bir olay yaşanır: Cem Karaca ile çalışan Kardaşlar, Ersen ile çalışan Moğollar solistlerini değişirler. Bu görülmedik olay Moğolların tekrar gündeme gelmesini sağlar. Cem Karaca ve Moğollar güçlü bir birliktelik oluşturmuş ve uzun sürecek bir dostluğun temeli atılmış olur. Çeşitli konser turneleri ve plak çalışmalarıyla geçen iki senelik bir zaman sonunda bu defa Taner Öngür ile Ayzer Danga Moğollar'dan ayrılır. Eskilerden bir tek Cahit Berkay kalmıştır.

Bu arada Cem Karaca ve Moğollar'ın en önemli parçalarından biri "Namus Belası" çıkar piyasaya. Bir süre sonra Cahit Berkay Moğollar'ı dağıtıp Fransa'ya gider orada Engin Yörükoğlu ile buluşur, yanlarına katılan çeşitli müzisyenlerle Moğollar adı altında iki albüm ve Ali Rıza Binboğa'yla birlikte bir 45'lik yaparlar. 1974 sonu ile 1976 yılları arasında Cahit Berkay ve Engin Yörükoğlunun sürdürdüğü Moğollar 1976'da çalışmalarına son verir, bu dönemden kalan en önemli albüm, Fransa'da RCA firmasından çıkan "Hitit Sun" Türkiyede "Düm-Tek" tir bu albümde Cahit Berkay'ın enstrümental besteleri Anadolu Pop'tan jazz rock'a doğru yönelmeyi işaretlemektedir.


Grubun Dağılması
1976'dan sonra yalnızca bireysel çalışmalarını sürdürür 'Çekirdek' Moğollar elemanları. Cahit Berkay, film müzikleri yapar aradaki yıllarda. '90'larda, Cem Karaca ve Uğur Dikmen'le Rock kumpanyası adlı grubu kurar, birlikte iki albüm (Yiyin Efendiler ve Nerde Kalmıştık)yaparlar.

Engin Yörükoğlu, Fransada çeşitli jazz grupları kurar, sonraları İstanbul'da Jazz Stop isimli bir kulüp açarak orada çalmaya başlar.

Taner Öngür ise Dostlar ve Cem Karaca Dervişhan'da çalışır bir süre. Daha sonra Almanya'ya yerleşir. 1992'de Türkiye'ye döner, "Alarm" isimli ilk ve tek solo albümünü çıkartır.

Murat Ses, Moğollar'dan ayrıldıktan sonra Özkan Uğur ile tanışır. Özkan Uğur ile birlikte Barış Manço'nun yeni kurduğu adsız gruba katılır. Daha sonra grup Barış Manço ve Kurtalan Ekspres adını alır. Barış Manço'nun askere gitmesiyle grup bir süre dağılr. Murat Ses, bu arada Mavi Işıklar grubunun solisti Nejat Toksoy ile birlikte Ağrı Dağı Efsanesi grubunu kurar. Barış Manço'nun askerden dönemesiyle birlikte Barış Manço ve Kurtalan Ekspres grubuna geçer. Bu yeni kadroda Engin Yörükoğlu da vardır. 1974 yılında Özkan Uğur ve Engin Yörükoğolu ile birlikte Edip Akbayram ve Dostlar grubuna girer Daha sonra Cem Karaca ve Dervişhan grubuna girer. Grup bir süreliğine Cem Karaca'dan ayrılıp Murat Ses ve Ağrı Dağı Efsanesi adıyla bir 45'lik çıkrarır. Sonra grup Cem Karaca ile yeniden birleşir. 1979'dan itibaren Avusturya'ya yerleşen Ses, halen orada ve ABD'de yaşamaktadır. Avusturya'da ve ABD'de, bu güne kadar altı solo albüm çıkarmıştır: Automaton (1990), Binfen (1995), Culduz (1999), Automaton Square (2005), Binfen 2005 Remix (2005) ve Electric Levantine (2006).


İkinci Moğollar'ın kuruluşu
1992'de bir televizyon programında dinlediği Moğollar'dan etkilenen Leman dergisi çizerlerinden Kaan Ertem, "Moğollar tekrar bir araya gelsin" çağrısıyla bir imza kampanyası açar. 4000'den fazla imza toplanır bu kampanya dahilinde. Cahit Berkay, Taner Öngür ve Engin Yörükoğlu arada bir araya gelip bu konuyu görüşürler, yeniden Moğollar'ı kurmak konusunda tereddütleri vardır, ancak kampanya'ya gelen mektuplar onlara cesaret verir. Yanlarına genç bir müzisyen Serhat Ersöz'ü alarak, 31 Mayıs 1993'te İstanbul Cemal Reşit Rey konser salonunda verdikleri muhteşem bir konserle geri dönerler. 1994'te "Moğollar94", 1996'da "Dört Renk", 1998'de "30.yıl" albümlerini çıkarırlar.


Grup Elemanları
Cahit Berkay
1946'da Isparta'da doğan Cahit Berkay, müzik hayatına, 1962 yılında Siyah inciler adlı grupta başlar. 1964'te Selçuk Alagöz ün grubunda profesyonel müzik hayatına adım atmış olur. 1968 yılının Mayıs ayında katıldığı Moğollar'ın zamanla beyni oldu. Berkay; grupta akustik, elektro gitar, yaylı tambur, ıklığ, bağlama çalıyordu.

Moğollar dışında bireysel çalışmalar yürüterek birçok film müziğine de imza atan Cahit Berkay, 1978'de"Fıratın cinleri", 1982'de"Kırık bir aşk hikayesi", 1991'de"Gizli yüz" filim müzikleri ile Altın Portakal ödülünü aldı. 200'den fazla uzun metrajlı filim müziği ve birçok dizi müziğinin altında Cahit Berkay'ın imzası bulunmaktadır. 1997'de Cahit Berkay filim müzikleri albümleri serisinin birincisini yaptı. Film müzikleri volüm 2 , 1998'de, volüm 3 ise 2001'de çıktı.


Taner Öngür
1949'da Istanbul'da doğdu. Müzik hayatına 16 yaşında Volkanlar isimli grupla Kontrabas çalarak başladı. Daha sonra sırasıyla, Silüetler, Okan Dinçer Kontrastlar ve Erkin Koray dörtlüsü ile çalıştı. 1970 yılında Moğollar'a katılan Öngür, grup'ta Bass gitar çalıyordu 1974 yılında Moğollar'dan ayrılarak Tank isimli bir grup kurdu. Fakat bu grup fazla uzun ömürlü olamadı. Daha sonra Ersen ve Kılıç Danışman ile "Ersen ve Dadaşlar" grubunu kurdu. 1975 yılının sonlarına kadar bu grupta çaldı. Ardından Cem Karaca Dervişhan grubuna katılan Taner Öngür, 1980 yılında Almanya'ya gitti. Frankfurt'ta Figo Andaç ile Baba isimli bir proje üzerinde 10 sene elektronik, psycodelic deneyler yaptılar.1991 yılında Türkiye'ye dönen Taner Öngür 1993'te Alarm isimli bir solo albüm yaptı. 2005 yılında ise yeni solo albümü için kaytlara başladı...

Rock müziğinin türkiye'deki isyanı olan Barışarock'ın hayata geçirilmesinde bireysel anlamda büyük katkıları oldu ve her yılda olmaya devam etmektedir. Rock'ın asi ruhunu her daim bünyesinde yaşayan ve yaşatan Taner Öngür genç yetenekler içinde elinden geldiğince yardımlarda bulunmaktadır.


Engin Yörükoğlu
Moğollar'ın dedesi olarak tanımlanan Engin Yörükoğlu, 1945'te İstanbul'da doğdu. Müziğe 1963 yılında Gölcük'te başladı.Daha sonra Selçuk Alagöz'ün grubuna girdi.1969 yılında Moğollar'a katılana kadar burada çalıştı.Moğollar'la gittiği Paris'te gruptan ayrıldı.Daha sonraki yıllarda Cahit Berkay ile Paris'te çeşitli çalışmalar yaptı.Ayrıca Jazz müziğine yöneldi.Çeşitli triolar ve Quartetler kurdu.1991'de Türkiye'ye dönen Yörükoğlu, halen İstanbul/Beyoğlunda Jazz Stop isimli bir Jazz ve Rock kulübü ve Bodrum Kızılağaç köyünde de bir restaurant işletmektedir.

Moğollar hayranları tarafından çok sevilen dede Engin Yörükoğlu'nın ünlü çinçan solosu ise her konserde vazgeçilmez davul solosu olarak konserlerine gidenlere sunulmaktadır...


Serhat Ersöz
Moğollar grubunun en genç elemanı olan Serhat Ersöz gruba 1993 yılında katılmıştır. Grupta klavye çalmaktadır..
 
Hocam süpersin. Orada bir de ilk 5 45'liğinin diğerleri (Eastern Love, Artık Çok Geç, Mektup vs.) ile "Ağlama/Yalnızlığın Acıklı Güldürüsü" kayıtları olsa tadından yenmezdi ;) (sanırım mesajın dibinde yaptığın paylaşma çağrısında bunları kastediyorsun ;) ) Moğolların "eşlik" plaklarından bazıları elimde var, fakat bunları dijital ortama aktarıp paylaşmak bayağı kastıracak bir iş... İnşallah gerekli tesislere ulaşabilirsem bir gün bunu yaparım... (hem Moğollar'ı '93 sonrası işleriyle tanıyanlar gerçek Moğolları bir nebze tanımış olur...)

Bu arada Moğollar'ın Ajda'yla çalışmaları bir yana, plak dahi yapmış olmalarını ilk defa duydum ve ziyadesiyle şaşırdım!
 
bilek demiş ki:
Hocam süpersin. Orada bir de ilk 5 45'liğinin diğerleri (Eastern Love, Artık Çok Geç, Mektup vs.) ile "Ağlama/Yalnızlığın Acıklı Güldürüsü" kayıtları olsa tadından yenmezdi ;) (sanırım mesajın dibinde yaptığın paylaşma çağrısında bunları kastediyorsun ;) ) Moğolların "eşlik" plaklarından bazıları elimde var, fakat bunları dijital ortama aktarıp paylaşmak bayağı kastıracak bir iş... İnşallah gerekli tesislere ulaşabilirsem bir gün bunu yaparım... (hem Moğollar'ı '93 sonrası işleriyle tanıyanlar gerçek Moğolları bir nebze tanımış olur...)

Bu arada Moğollar'ın Ajda'yla çalışmaları bir yana, plak dahi yapmış olmalarını ilk defa duydum ve ziyadesiyle şaşırdım!

1974'te de kısa bir süre aşağıda verdiğim kadroyla Mavi Işıklar grubunun solisti Nejat Toksoy ile birlikte NEJATMOÐOL adıyla çalışmışlar (aşağı yukarı 2 ay kadar). Ama herhangi bir plâk çalışmaları olmadığı için bu dönemi saymadım. Bu dönemdeki Moğollar kadrosu:

Nejat Toksoy - Solist, kaval, flüt
Cahit Berkay - Akustik gitar, elektro gitar, bağlama
Mithat Danışan - Bass Gitar, kaşık
Turhan Yükseler - Klavye, piyano
Tufan Altan - Bateri, perküsyon, darbuka

Şaşırtıcı bir şey daha, Cahit Berkay 1972 yılında arkanızda çalalım diye tam 6 kişiye teklif götürmüş, bunlardan önce Ajda Pekkan, sonra Ersen onları kabul etmiştir. Ancak kısa bir süre sonra Kardaşlar ve Moğollar anlaşıp solistleri değişmişler. 12 Eylül 1972 gecesi Ersen ve Kardaşlar, Cem Karaca ve Moğollar grupları doğmuş. İşte 1972'de teklif götürülen ses sanatçıları:

1- Ersen (Ersen kabul etmiştir.)
2- Ajda Pekkan (Ajda Pekkan ile de çalışmışlardır.)
3- Nejat Toksoy (NT, Murat Ses ile birlikte yeni bir grup kurduklarını söyleyerek reddetmiştir - ki bu grup Ağrı Dağı Efsanesi'dir- daha sonra 1974'te çok kısa bir süre birlikte çalışmışlardır.)
4- Erkin Koray (Erkin Koray reddetmiştir ama nedenini bilmiyorum.)
5- Orhan Gencebay (Buna çok şaşırmıştım ilk duyduğumda, Orhan Gencebay nere, Moğollar nere... Bir kere tarzları çok farklı.)
6- İlhan İrem (İlhan İrem, ben grup çalışması nasıl olur bilmiyorum diyerek reddetmiştir - ki henüz İlhan İrem'in daha herhangi bir plâğı çıkmamıştı.-)
 
MP3 PAYLAŞIMI

Eastern Love (1968): http://rapidshare.com/files/28785945/Eastern_Love.mp3.html

Lazy John (1968): http://rapidshare.com/files/28785946/B_-_Lazy_John.mp3.html

Kaleden Kaleye Şahin Uçurdum (1968): http://rapidshare.com/files/28785947/Moae_ollar_-_Kaleden_Kaleye____158_ahin_U__urdum.mp3.html

Ilgaz (1968): http://rapidshare.com/files/28785948/A_-_Ilgaz.mp3.html

Yalnızlığın Acıklı Güldürüsü (1970): http://rapidshare.com/files/2878594...305_n_Ac__305_kl__305__Gueldueruesue.mp3.html

Bunları buldum da, hâlâ Artık Çok Geç, Mektup ve Ağlama parçalarını aramaktayım. (Tabii bir de eşlik plâklarını)

(5 Eylül 2006 tarihinde Coşkun Plak, Silûetler'in tek LP'sinden bazı kayıtları ve Moğollar'ın ilk 5 45'lik kaydını, "MOÐOLLAR & SİLÛETLER - ANILARLA" adlı bir CD'de topladı. Her yerde bu albümü aramaktayım. Bulan burada paylaşsın, ancak Ağlama parçası bir sır gibi. Hiç bir kaset ve CD'de yok. Bir de yakında Moğollar'ın inkâr ettiği Moğollar 1976 albümünü burada paylaşmayı düşünüyorum.)

MOÐOLLAR & SİLÛETLER - ANILARLA albümünü biraz önce bir mp3 satın alma sitesinde buldum. Ben şu an alamayacağım. Ama almak isteyenler buradan satın alabilirler:

http://muzik.buneki.org/nm-Anılarla_Moğollar_Silüetler-songs-3556
 
"Anılarla Moğollar - Silüetler"i kaset olarak ta 1993 senesinde almıştım (Sayan plak'ın muhteşem bir önsezisiyle, Anadolu Pop'un ikinci patlamasından hemen önce yayınlanmıştı ;) Aynı yıl Düm-Tek albümü de -arızalı- kaset baskısıyla, daha sonra CD olarak da yayınlandı...) elimde hala mevcut, tabi bu durumda paylaşma olanağı yok :p paylaşsam da ses kalitesi berbat...

1976 albümünün nesini inkar ediyorlar anlamış değilim; bu albümden 3 parça 1992'de birleşme öncesinde yayınlanan Anadolu Pop Volume 1 - '70'li Yıllar kasedinde var, ve gerek ses (berbat stereo!) gerek müzik kalitesi olarak Moğolların (en azından Cahit ve Engin olarak %50'sinin) -diğer tüm sanatçılar altın çağını yaşarken- dibe vuruşlarını temsil ediyor! Aklıma gelmişken, bu ikili ile birlikte yine eski bir kadroda birlikte çalıştıkları Michel Solobir'in, adını hatırlayamadığım (Fransız?) piyanist ile birlikte Zülfü Livaneli'nin 1980 tarihli "Günlerimiz" albümünde 2 parçada çaldıklarını da belirtmek gerek (ki o albümdeki en iyi şarkılardır!) ayrıca albümde Zülfü'nün solo sazıyla yer alan Eski Tüfek adlı parçanın, '80'lerde yayınlanan toplama kasetlerin birinde her nasılsa davul-bas eşlikli düzenlemesiyle bulunan halinde de bu ekibin çaldığından ciddi ciddi şüphelenmekteyim...
 
MP3 PAYLAŞIMI SÜRÜYOR:

MOÐOLLAR 1976 albümü

1- Katip Arzuhalım Yaz Yare Böyle
2- Bahçalara Geldi Bahar
3- Hicaz Mandıra
4- Üsküdar'a Giderken
5- Geçti Dost Kervanı
6- Yine Bir Gülnihal
7- Şehnaz Longa
8- Drama Köprüsü ve Bolu Beyi
9- Çanakkale İçinde Aynalı Çarşı
10- Misket
11- Üzüm Kaldı

http://rapidshare.com/files/28789564/Mo__287_ollar_LP__1976_.rar.html

(LP bende vardı, 2 yıl kadar önce dijital plâkçalardan PC'ye aktarmıştım. Burada paylaşayım dedim. Cahit Berkay, bu albümdeki parçaların hepsi türkü aranjesi olduğu için ve sadece 225 adet sattığı için Moğollar tarihçesinden bahsederken, Moğollar albümlerini sayarken bu albümü es geçer.
 
Anilarla Mogollar ve siluetler bende cd olarak var. Bu albumun icinde "Everlasting love" "Mektup" ve "artik cok gec" parcalari var.

Bu kayitlari kast ediyoyorsaniz sizinle paylasabilirim.
 
Ferry demiş ki:
Anilarla Mogollar ve siluetler bende cd olarak var. Bu albumun icinde "Everlasting love" "Mektup" ve "artik cok gec" parcalari var.

Bu kayitlari kast ediyoyorsaniz sizinle paylasabilirim.

CD'nin tümünü paylaşırsan çok makbule geçer ;) gerçi alp_arslan biraderimiz sağolsun Moğollar kısmının yüzde yetmişini nete atmış ama, bu şarkıları dahi piyasa CD kaydı olarak bulundurmak isterim... (plak çıtırtılı halleri ayrı bir zevk tabi...)

Ayrıca oradaki Silüetler parçaları da yabana atılamaz, ilk Moğollar kadrosunun yarısını barındırması dışında (gerçi kaset/CD'deki parçalarda Moğollar'a geçecek olan elemanlar yoktu sanırım...), bu grup birtakım türküleri psychedelic/garage band tarzı düzenleyerek Moğollar'ın 2-3 yıl sonra derleyip toplayarak adını koydukları Anadolu Pop tarzına kendilerince yön vermiştir kanaatindeyim... Ayrıca oradaki iki parça (Geçti Dost Kervanı ile şimdi adını hatırlayamadığım bir parça) aslında Ergüder Yoldaş orkestrası kaydıdır (düzenlemeden de bangır bangır belli olur!)

Aklıma gelmişken, Moğollar'ın ilk 4 45'liğindeki yaklaşımları çok ilginçtir: Kara Dut Parmak Gibi adlı halk türküsünü "Eastern Love" adıyla İngilizce'ye çevirdikten sonra, Box Tops'un "The Letter" adlı parçasının Fecri Ebcioğlu tarafından -günün tornistan modasına uygun şekilde- büyük ölçüde orijinal sözlerinden bire bir çevrilerek Türkçeleştirilen "Mektup" versiyonunu söylemişlerdir! (Bu parçayı aynı yıllarda Joe Cocker meşhur etmişti... best of'larında vardır hep). Yine tam bir piyasa şarkısı olan Everlasting Love'u bu kez özgün biçimde söyledikten sonra, bu kez de Darıldın mı Cicim Bana türküsünü üzerine İngilizce söz döşeyip "Hard Work" yapmışlardı!!! Kasedi Ankara'ya ilk geldiğinde yanlarında kaldığım amcamların evinde dinlerken benden 15 yaş kadar büyük kuzenim "bunlar da enteresan bi grupmuş, Türkçe türküleri İngilizce yapmışlar, İngilizce şarkıları Türkçe'ye çevirmişler!" dediydi :p (ayrıca Ajda Pekkan gibilerin şarkıcı olarak, Fecri Ebcioğlu, Fikret Şeneş gibi isimlerin ise söz yazarı olarak bayraktarlığını yaptığı "tornistan pop" akımına bir yerde tepki olarak ortaya çıkan Anadolu Pop akımının baş mimarı Moğollar'ın, daha ikinci plaklarında mezkur modaya göbeğinden dalmaları da çok enteresan bir durum!!! Dur biraz yaw, "Artık Çok Geç" de tornistan bir şarkı değil mi?!?!? daha ilk plaklarında "bu ne yaman çelişki" yapmışlar! Önlü arkalı :p )

Bende dijital ortamda çok fazla Moğollar eseri yok ('70'lerden kalma 45lik/albümlerin piyasa CD baskıları), ancak Cem/Barış/Erkin kutsal üçlemesinden ;) elimizde mevcut piyasa dışı şeyleri paylaşıma açabiliriz :)
 
Bilek çiğim zaten hayran sitelerinde insanlar elinden geldiğince bu eserleri paylaşmaya çalışıyor.Burada da paylaşıma açılması çok iyi olur.En azından genç rock-metal severler BABA ların zamanında neler yaptıklarını öğrenmiş olurlar ve daha bilinçli dinlemeye başlarlar bu müziği.Sana özel mesajda verdiğim linkleri sanırım takip ediyorsun.O siteler bu konularda çok aktifler.
 
bilek demiş ki:
Ferry demiş ki:
Anilarla Mogollar ve siluetler bende cd olarak var. Bu albumun icinde "Everlasting love" "Mektup" ve "artik cok gec" parcalari var.

Bu kayitlari kast ediyoyorsaniz sizinle paylasabilirim.

CD'nin tümünü paylaşırsan çok makbule geçer ;) gerçi alp_arslan biraderimiz sağolsun Moğollar kısmının yüzde yetmişini nete atmış ama, bu şarkıları dahi piyasa CD kaydı olarak bulundurmak isterim... (plak çıtırtılı halleri ayrı bir zevk tabi...)

Ayrıca oradaki Silüetler parçaları da yabana atılamaz, ilk Moğollar kadrosunun yarısını barındırması dışında (gerçi kaset/CD'deki parçalarda Moğollar'a geçecek olan elemanlar yoktu sanırım...), bu grup birtakım türküleri psychedelic/garage band tarzı düzenleyerek Moğollar'ın 2-3 yıl sonra derleyip toplayarak adını koydukları Anadolu Pop tarzına kendilerince yön vermiştir kanaatindeyim... Ayrıca oradaki iki parça (Geçti Dost Kervanı ile şimdi adını hatırlayamadığım bir parça) aslında Ergüder Yoldaş orkestrası kaydıdır (düzenlemeden de bangır bangır belli olur!)

Aklıma gelmişken, Moğollar'ın ilk 4 45'liğindeki yaklaşımları çok ilginçtir: Kara Dut Parmak Gibi adlı halk türküsünü "Eastern Love" adıyla İngilizce'ye çevirdikten sonra, Box Tops'un "The Letter" adlı parçasının Fecri Ebcioğlu tarafından -günün tornistan modasına uygun şekilde- büyük ölçüde orijinal sözlerinden bire bir çevrilerek Türkçeleştirilen "Mektup" versiyonunu söylemişlerdir! (Bu parçayı aynı yıllarda Joe Cocker meşhur etmişti... best of'larında vardır hep). Yine tam bir piyasa şarkısı olan Everlasting Love'u bu kez özgün biçimde söyledikten sonra, bu kez de Darıldın mı Cicim Bana türküsünü üzerine İngilizce söz döşeyip "Hard Work" yapmışlardı!!! Kasedi Ankara'ya ilk geldiğinde yanlarında kaldığım amcamların evinde dinlerken benden 15 yaş kadar büyük kuzenim "bunlar da enteresan bi grupmuş, Türkçe türküleri İngilizce yapmışlar, İngilizce şarkıları Türkçe'ye çevirmişler!" dediydi :p (ayrıca Ajda Pekkan gibilerin şarkıcı olarak, Fecri Ebcioğlu, Fikret Şeneş gibi isimlerin ise söz yazarı olarak bayraktarlığını yaptığı "tornistan pop" akımına bir yerde tepki olarak ortaya çıkan Anadolu Pop akımının baş mimarı Moğollar'ın, daha ikinci plaklarında mezkur modaya göbeğinden dalmaları da çok enteresan bir durum!!! Dur biraz yaw, "Artık Çok Geç" de tornistan bir şarkı değil mi?!?!? daha ilk plaklarında "bu ne yaman çelişki" yapmışlar! Önlü arkalı :p )

Bende dijital ortamda çok fazla Moğollar eseri yok ('70'lerden kalma 45lik/albümlerin piyasa CD baskıları), ancak Cem/Barış/Erkin kutsal üçlemesinden ;) elimizde mevcut piyasa dışı şeyleri paylaşıma açabiliriz :)

Adını hatırlayamadığınız parça Suya Giden Allı Gelin olmasın?
 
bilek demiş ki:
Ferry demiş ki:
Anilarla Mogollar ve siluetler bende cd olarak var. Bu albumun icinde "Everlasting love" "Mektup" ve "artik cok gec" parcalari var.

Bu kayitlari kast ediyoyorsaniz sizinle paylasabilirim.

CD'nin tümünü paylaşırsan çok makbule geçer ;) gerçi alp_arslan biraderimiz sağolsun Moğollar kısmının yüzde yetmişini nete atmış ama, bu şarkıları dahi piyasa CD kaydı olarak bulundurmak isterim... (plak çıtırtılı halleri ayrı bir zevk tabi...)

Ayrıca oradaki Silüetler parçaları da yabana atılamaz, ilk Moğollar kadrosunun yarısını barındırması dışında (gerçi kaset/CD'deki parçalarda Moğollar'a geçecek olan elemanlar yoktu sanırım...), bu grup birtakım türküleri psychedelic/garage band tarzı düzenleyerek Moğollar'ın 2-3 yıl sonra derleyip toplayarak adını koydukları Anadolu Pop tarzına kendilerince yön vermiştir kanaatindeyim... Ayrıca oradaki iki parça (Geçti Dost Kervanı ile şimdi adını hatırlayamadığım bir parça) aslında Ergüder Yoldaş orkestrası kaydıdır (düzenlemeden de bangır bangır belli olur!)

Aklıma gelmişken, Moğollar'ın ilk 4 45'liğindeki yaklaşımları çok ilginçtir: Kara Dut Parmak Gibi adlı halk türküsünü "Eastern Love" adıyla İngilizce'ye çevirdikten sonra, Box Tops'un "The Letter" adlı parçasının Fecri Ebcioğlu tarafından -günün tornistan modasına uygun şekilde- büyük ölçüde orijinal sözlerinden bire bir çevrilerek Türkçeleştirilen "Mektup" versiyonunu söylemişlerdir! (Bu parçayı aynı yıllarda Joe Cocker meşhur etmişti... best of'larında vardır hep). Yine tam bir piyasa şarkısı olan Everlasting Love'u bu kez özgün biçimde söyledikten sonra, bu kez de Darıldın mı Cicim Bana türküsünü üzerine İngilizce söz döşeyip "Hard Work" yapmışlardı!!! Kasedi Ankara'ya ilk geldiğinde yanlarında kaldığım amcamların evinde dinlerken benden 15 yaş kadar büyük kuzenim "bunlar da enteresan bi grupmuş, Türkçe türküleri İngilizce yapmışlar, İngilizce şarkıları Türkçe'ye çevirmişler!" dediydi :p (ayrıca Ajda Pekkan gibilerin şarkıcı olarak, Fecri Ebcioğlu, Fikret Şeneş gibi isimlerin ise söz yazarı olarak bayraktarlığını yaptığı "tornistan pop" akımına bir yerde tepki olarak ortaya çıkan Anadolu Pop akımının baş mimarı Moğollar'ın, daha ikinci plaklarında mezkur modaya göbeğinden dalmaları da çok enteresan bir durum!!! Dur biraz yaw, "Artık Çok Geç" de tornistan bir şarkı değil mi?!?!? daha ilk plaklarında "bu ne yaman çelişki" yapmışlar! Önlü arkalı :p )

Bende dijital ortamda çok fazla Moğollar eseri yok ('70'lerden kalma 45lik/albümlerin piyasa CD baskıları), ancak Cem/Barış/Erkin kutsal üçlemesinden ;) elimizde mevcut piyasa dışı şeyleri paylaşıma açabiliriz :)

1- Adını hatırlayamadığınız parça Suya Giden Allı Gelin olmasın?
2- Artık Çok Geç parçası Söz: Ülkü Aker, Müzik: Murat Ses
 
Anilarla Mogollar ve Siluetler albumunde "Suya Giden Alli Gelin" parcasida olacak.

Su an stajdayim aksam eve gidince albumu eklicem buraya.

Once Cem Karacadan dinlemistim "Suya Giden Alli Gelin" i.. Daha sonra mogollardan dinledim. Mogollarin versiyonunda vokal yoktu hatirladigim kadariyla..
 
1- Ta kendisi! ;)

2- demek ki yanlış hatırlıyormuşum :p

(yine de üstte yazdıklarım doğru; Moğollar daha ikinci plaklarında kendileriyle çelişmeyi başarmışlardı ;) 3. plakları ise -Altın Mikrofon- önlü arkalı türkü düzenlemesi olduğundan konumuzun dışında ;) yani İngilizce'den Türkçe'ye - Türkçe'den İngilizce'ye ilginçlikler silsilesine yalnızca 3 plakları giriyor... Bu arada 5. plaklarında birkaç yıl sonra Hümeyra'nın tornistan bir besteyle söyleyeceği -Hababam sınıfının bir bölümünden de hatırlarsınız- Sessiz Gemi'yi tamamen özgün ve tornistan parçadan daha iyi oturan bir besteyle söylemeleri de konu bağlamında başka bir ilginç nokta!)


İşyerinde internet sakat, müsait olunca paylaşıma geçerim ;) (hatta rapidshare'de bir adet Türk folk/progressive rock şaheseri Elektronik Türküler plak çekimi mevcut; isteyene linki özelden gönderirim!) Bundan başka özellikle Barış Manço başlığında enine boyuna yorumladığım 45'lik ve albümlerden veya bende olduğunu düşündüğünüz sair Anadolu Rock çalışmalarından isteyen olursa yine özel mesaj atsın...
 
Niye okadar kuuck yazdin ya parantez icindeki yaziyi.. Boyle yazilari gormesinlerde imzalasinlar formu gibi olmus :) Bu arada senden guzel parcalar isticem yakinda, once bi liste hazirliyim :p

Mogollardan gecenlerde dinledigim cok hosuma giden bir parca.. "sen varsin orda"

http://rapidshare.com/files/28700229/Sen_Varsin_Orda_.mp3.html

Sen Varsin Orda
Askimin temeli sen bir alemsin,
Sevgi muhabbetsin, dilde kelamsin
Merhabasin dosttan gelen selamsin
Duyarak alirim, sen varsin orada..

Çe$itli çiçekler ye$il yapraklar
Renkler içinde nak$ini saklar
Karanlik geceler aydin $afaklar
Uyanir cümlealem, sen varsin orada..

Hu çeker iniler çalinan sazlar
Kükremi$ dalgalar co$ar denizler
Güne$ dogar perdelenir yildizlar
Saçar kivilcimlar, sen varsin orada..

Saklarim gözümde güzelligini
Her neye bakarsam sen varsin orada
Kalbimde gizlerim muhabbetini
Koymam yabanciyi, sen varsin orada..

Mevcudiyette olan kudret kuvvet
Senden hasil oldu sen verdin hayat
Yoktur senden ba$ka ilanihayet
Inanip kanmi$im, sen varsin orada..

Veysel'i söyleten sen oldun mutlak
Gezer daldan dala yorulur ahmak
Sen agaç misali, biz dalda yaprak
Meyva çekirdeksin, sen varsin orada.....

Söz - Müzik: Asik Veysel..
 
Kimseye bişey imzalattığımız yok gerçi :p; asıl yazmak istediklerimle ilgisi olmayan, meraklılarını ilgilendiren, bazen de bazı arkadaşlara laf geçirmek için yazdığım (bkz. progressive rock ve fusion başlığı ;) ) yazıları genelde küçük yazıyorum ;)

Sen listeni yap, zaman buldukça yüklerim...

****************************************

Bu arada konuyu yeniden hareketlendiren ilk mesaj olan dünden bugüne Moğollar kadroları meselesine ufak bir-iki yorumum olacak:

1- O zamanın Hey dergilerinde de görüldüğü üzere, Ersen nam solistin soyadı "Dinleten" iken her nedense birleşme sonrası yayınlanan birtakım basın bültenlerinde ve yanlış hatırlamıyorsam Anadolu Pop Vol. 1 '70'li Yıllar kasedinin kapağında "Ilgaz" olarak yazılmıştı! İşin doğrusunu ve karışıklığın nedenini bilen var mıdır? (aklıma gelen makul bir izaha göre bu abimiz tarihin bir noktasında soyadına küçük bir müdahelede bulunmuş olabilir; tıpkı İlhan nam yüce ruhlu bir sanatçımız ve soyadına üç harfçik ekleyen İbrahim nam başka bir sanatkârımız gibi :p ) [bu arada bu başlığa yazdığım ilk mesajlardan birinde de belirttiğim gibi, Ersen o plakta ne keman çalmış ama!!!)

2- Barış Manço'nun da o yıllarda hey dergisine verdiği bir "demeç"te dediği gibi, ne Manço Moğolların vokalisti, ne de Moğollar onun grubuydu! Aynı durumun diğer sanatçılar için de geçerli olduğunu düşünürsek -ki plak firmaları ile olan yasal vaziyetler haricinde tüm polaklar üzerinde "Falanca ve Moğollar" olarak belirtilmiştir!-, bu durumda Manço dönemi, 2. Ersen dönemi, Cem Karaca dönemi vs. kadroları (değişen enstrümanistler haricinde) ayrı dönem saymak pek doğru değil bence... Mesela 7. ve 8. Moğollar arasında Selda haricinde hiçbir fark yok (ama o da "hacimli" bir fark beyaw :p )

3- Yukarıdaki hususlar muvacehesinde (noter evrakı gibi oldu :p ) Binali Selman ve Osman Bayşu'nun da Moğollar elemanlarından sayılması pek mantıklı gelmiyor; zira bu iki isim yalnızca konuk olarak Obur Dünya/El Çek Tabip plağında yer almışlardı... (ayrıca Kılıç Danışman'ın ne grup üyesi, ne de konuk olduğundan zerrece haberim yoktu! Ya plak kapağına yazmamışlar, ya da harbiden yaşlanıyorum ;) )

4- Akay Temiz'in kısa bir dönem Moğollar üyesi olması da ilginçmiş! Zaten aynı yıl yayınlanan Erkin Koray Tutkusu albümünde, aynı adlı olduğu rivayet olunan gruba dahil olduğunu biliyoruz; ne davul çalar ama orda! (bu maddeyi sırf bunu belirtmek için yazdım :p) Bir de aynı grup/albümde basta şaşırtıcı bir isim vardır ;) bilenler beri gelsin :D
 
Geri
Üst