Farkli Akort Sistemleri

Merhaba Değerli forum sakinleri,

Gitar çalarken herkes farklı bir akort sisteminden çalıyor kimi half step down olarak ayarlıyor.Kimisi open g olarak ayarlıyor.Bunlara ne zamandır bir anlam vermiş değilim.Gitar olarak 1 senedir uğraşıyorum emek vermeye çalışıyorum.Daha henüz başlangıç seviyesindeyim parmak egzersizleri ve klavye hakimiyeti olarak üst düzeydeyim diyebiliriz.Bir perde söylediğinizde onun hangi nota olduğunu şak diye söyleyebilirim.İşte bu aralar armoni ve modulasyon çalışıyorum fakat bu akort sistemi benim kafamı baya karıştırdı.Bu zamana kadar standart tuning dışında hiç akort yapmadım.Blues yapmayı çok seviyorum.Yapmaya gayret gösteriyorum.Ama çoğu sevdiğim sanatçılar jimi henrix,stevie ray vaughan bunlar hep farklı akort sistemi kullanıyorlar.Şarkının tonunu buluyorum akorlarını buluyorum ama standart tuningde çalmak zor oluyor.Gitarı hendrix yaptığı gibi akort yapıyorum ama bu seferde kafam karışıyor çünkü notaların yerleri hep karışıyor.Atıyorum la blues minör la dan başladığımda 5.perdeden başlıyorum.Akort değişdiğinde notalar karışıyor la yı bulana kadar iyice allak bullak oluyor.Acaba klavyede ki notaları standart tuning de ezberlediğim gibi farklı akort sistemlerindede mi ezberlesem ne yapsam bilemedim.Bu konuya bir açıklık getirelim kafam çok karışık :(
Yardımlarınızı bekliyorum
 
Srv sanırım d# standart tuning kullanıyor. Yanı yarim ses aşağıda kullanıyor. O tuninge ayarladığınız da yarim ses yukarıdan çalarsanız bildiğiniz bir parçayı standartta çalmış gibi olacaksınız. Standart tuning gitarınız da srvnin bazı parçalarının tonunu nasıl buldunuz. Gitarınız da o kadar kalın ses olmaması lazım. :D
Bende tuning işlerinden anlamam bu arada. E Standartta çal kafasindayim. Daha düşük bir nota varsa onu daha ince ses veren bir pozisyonda çalıyorum. Aynı tadı vermiyor tabi ama gitarda floyd var yapcak bişey yok :D
 
Gitara gayet yukarıdan bakarsak sonuçta bir enstrüman ve müzik üretmek için icat edilmiş. Enstrüman İngilizce'de instrument=araç. Sadece müzik üretmek için bir araç olduğundan, bir müzisyen müzik icrasında nasıl kolayına/işine/tarzına uygun geliyorsa ona göre ayarlamış/ayarlıyor bu aracı. Gitarda standart E akort sistemi gitar akortlarından sadece biri, yaygın kullanılıyor olması onu genel kaide yapmaz :). Usta gitaristler falancanın filancanın şarkılarını kendi gitarlarının akort düzeninde çalabilecek kadar yetkin olurlar, o düzeye erişebilmek için sıkı çalışmak gerekiyor.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #7
Cevaplarınız için teşekkür ederim.Şimdi aydınlanmaya başladım.Aslında işin köküne bakarsan gam aynı gam tuning ne olduğunu fark etmiyor.Ton aynı ton sol-la-si yine sol-la-si oluyor değişen bir şey olmuyor.Sadece srv yada hendrix o tuning de daha rahat çalıyor benim anladığım kadarıyla .Öyle alışmış yani.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #8
Gitara gayet yukarıdan bakarsak sonuçta bir enstrüman ve müzik üretmek için icat edilmiş. Enstrüman İngilizce'de instrument=araç. Sadece müzik üretmek için bir araç olduğundan, bir müzisyen müzik icrasında nasıl kolayına/işine/tarzına uygun geliyorsa ona göre ayarlamış/ayarlıyor bu aracı. Gitarda standart E akort sistemi gitar akortlarından sadece biri, yaygın kullanılıyor olması onu genel kaide yapmaz :). Usta gitaristler falancanın filancanın şarkılarını kendi gitarlarının akort düzeninde çalabilecek kadar yetkin olurlar, o düzeye erişebilmek için sıkı çalışmak gerekiyor.

Şimdi sen böyle diyince chuck berry nin johhny b goode şarkısı aklıma geldi..Chuck berry bu şarkıyı E tuning de çalmış.Fakat hendrix bunu kendi sitili ile çaldığı için şarkıyı d# tuning ile çalıyor.Ve buda gitaristin hakimiyeti ile oluyor.Ama şarkının tonuda değişiyor hendrix farklı bir gamdan çalıyor.Orası ayrı bir muamma :) cevabın için teşekkürler.
 
Şimdi sen böyle diyince chuck berry nin johhny b goode şarkısı aklıma geldi..Chuck berry bu şarkıyı E tuning de çalmış.Fakat hendrix bunu kendi sitili ile çaldığı için şarkıyı d# tuning ile çalıyor.Ve buda gitaristin hakimiyeti ile oluyor.Ama şarkının tonuda değişiyor hendrix farklı bir gamdan çalıyor.Orası ayrı bir muamma :) cevabın için teşekkürler.
Birkaç noktada katkıda bulunayım. D# (veya Eb) tuning denen ayar, tüm telleri yarım ton düşürmek demek, yani tellerin kendi arasındaki frekans aralıkları değişmediğinden, akorlara basış yerleri de değişmiyor, sadece yarım ton fark ediyor.
Standard tuning frekansları

Bazı gitaristlerin (Hendrix, SRV, Slash vs) Eb tuning ile çaldıkları bilinir ama sebep öyle hakimiyet falan değil, bu adamlar zaten hakimler. Çoğunlukla daha tok bir ton almak için kalın tel takmak veya daha koyu (veya ağır, heavy diyor yabancılar) bir tona ulaşmak amacıyla yapıyorlar bunu. Bazı şarkıları farklı tondan çalınması da sadece çalım için değil, öncelikle kendi sesleri ile ilgili, söyleyebilecekleri aralığa çekiyorlar şarkıları.
 
Birkaç noktada katkıda bulunayım. D# (veya Eb) tuning denen ayar, tüm telleri yarım ton düşürmek demek, yani tellerin kendi arasındaki frekans aralıkları değişmediğinden, akorlara basış yerleri de değişmiyor, sadece yarım ton fark ediyor.
Standard tuning frekansları

Bazı gitaristlerin (Hendrix, SRV, Slash vs) Eb tuning ile çaldıkları bilinir ama sebep öyle hakimiyet falan değil, bu adamlar zaten hakimler. Çoğunlukla daha tok bir ton almak için kalın tel takmak veya daha koyu (veya ağır, heavy diyor yabancılar) bir tona ulaşmak amacıyla yapıyorlar bunu. Bazı şarkıları farklı tondan çalınması da sadece çalım için değil, öncelikle kendi sesleri ile ilgili, söyleyebilecekleri aralığa çekiyorlar şarkıları.

Kesinlikle katılıyorum.Eb tuning ile E tuning arasında yarım ses fark var ve tüm teller yarım ses aşağı çekiliyor.Çalım olarak bir fark olmuyor bu nedenle.Fakat Drop D gibi standart ayardan farklı bir sistem olursa çalımı değişebilir ve bu akord değişimini rahatlık veya hakimiyete bağlayabiliriz.
 
O zaman şarkı aynı şarkı,akort sistemi değişdiğinde sadece şarkının tonu değişiyor.Çalım olarak atıyorum 2.perde 3,4,5 perdelere basıyorsak.Tuning değişdiğinde yine 3,4,5 perdelere basıcaz benim anladığım bu.Ama mesela Eb tuning de ki o ton, E tuning de ki tonla aynı olmucak. Voodoo child şarkısı E tuningle çalarsak eğer o şarkının büyüsünün gittiğiin düşünüyorum.Eğer E tuningte Eb tuning tonunda bir şarkı çalmak istersek bu sefer çalım olarak ta değişmiş olmuyormu.Yanlışım varsa düzeltin lütfen.Benide mazur görün acemiliğimi sora sora öğreniyorum.İnşallah ilerde sizler gibi gitara hakim müzik teorisini yalamış yutmuş ülkeye vatana faydalı bir müzisyen olabilirim.
Cevaplarınız içinde tekrar tekrar teşekkür ediyorum.
 
O zaman şarkı aynı şarkı,akort sistemi değişdiğinde sadece şarkının tonu değişiyor.Çalım olarak atıyorum 2.perde 3,4,5 perdelere basıyorsak.Tuning değişdiğinde yine 3,4,5 perdelere basıcaz benim anladığım bu.Ama mesela Eb tuning de ki o ton, E tuning de ki tonla aynı olmucak. Voodoo child şarkısı E tuningle çalarsak eğer o şarkının büyüsünün gittiğiin düşünüyorum.Eğer E tuningte Eb tuning tonunda bir şarkı çalmak istersek bu sefer çalım olarak ta değişmiş olmuyormu.Yanlışım varsa düzeltin lütfen.Benide mazur görün acemiliğimi sora sora öğreniyorum.İnşallah ilerde sizler gibi gitara hakim müzik teorisini yalamış yutmuş ülkeye vatana faydalı bir müzisyen olabilirim.
Cevaplarınız içinde tekrar tekrar teşekkür ediyorum.

Naçizane şahsi görüşümü beyan edeyim :) Eb tuning'deki bir şarkının E'de çalınmasından dolayı oluşacak büyü kaybının bulunduğun aşama itibariyle önemi olmadığını düşünüyorum. Dolayısıyla öncelikle standard tuning'de bir hakimiyet sağlamak gerekir. İlk mesajda klavyeye tam hakim olduğunu belirtmişsin ancak akorlar ve onları oluşturan notalara biraz daha fazla hakimiyet gerekiyor gibi algılıyorum.

Gelelim E-Eb farkına. Eğer yarım ton düşürerek Eb tuning yaparsak, Voodoo Child'ın tonuna geçiyor oluyoruz ve evet, 2.perdede 3-4-5 (E akoru) kullanıyoruz. Eğer standard tuning kullanırsak ve Eb tonuna dönersek 1 perde pesleştiriyoruz. Teorisi kuvvetli arkadaşlar daha detaylı anlatır ama 7.perdeden pentatonik çalacağına 6.perdeden çalmaya başlarsın, 2.perdedeki 3-4-5 de yalan olur. Benim önerim hiç Eb'ye girmeden standard tuning'den devam etmen, ama şarkıyı koyup eşlik etmek istiyorsan da yarım ton düşürüp aynı perdelerde takılmandır :)
Selamlar.
 
Naçizane şahsi görüşümü beyan edeyim :) Eb tuning'deki bir şarkının E'de çalınmasından dolayı oluşacak büyü kaybının bulunduğun aşama itibariyle önemi olmadığını düşünüyorum. Dolayısıyla öncelikle standard tuning'de bir hakimiyet sağlamak gerekir. İlk mesajda klavyeye tam hakim olduğunu belirtmişsin ancak akorlar ve onları oluşturan notalara biraz daha fazla hakimiyet gerekiyor gibi algılıyorum.

Gelelim E-Eb farkına. Eğer yarım ton düşürerek Eb tuning yaparsak, Voodoo Child'ın tonuna geçiyor oluyoruz ve evet, 2.perdede 3-4-5 (E akoru) kullanıyoruz. Eğer standard tuning kullanırsak ve Eb tonuna dönersek 1 perde pesleştiriyoruz. Teorisi kuvvetli arkadaşlar daha detaylı anlatır ama 7.perdeden pentatonik çalacağına 6.perdeden çalmaya başlarsın, 2.perdedeki 3-4-5 de yalan olur. Benim önerim hiç Eb'ye girmeden standard tuning'den devam etmen, ama şarkıyı koyup eşlik etmek istiyorsan da yarım ton düşürüp aynı perdelerde takılmandır :)
Selamlar.

Çok doğru algılamışsınız hocam :) senin yukarıda bahsettiğin gibi hendrix ses tonu uygun olduğu için yarım ton düşürerek çalıyordu demişti.Bende öyle olduğunu düşünüyorum şimdi.O kafamdaki bulanık yol biraz daha netleşti biraz daha ışık oldu şimdi :) Dediğin gibi biraz akorlardaki seslere gamlara ve modlara daha hakim olduktan sonra biraz şan dersi alır kendi ses tonumu bulduktan sonra bende ya E tuningde yada Eb tuningde devam ederim.Tabi o zaman aralığında Standart daki hakimiyetim de baya artmış olur.Çünkü bunlar baya derin konular.Böyle 1-2 sene teoriyle uğraşıcam gibime geliyor.Herkese çok teşekkür ediyorum müzikle kalın... :)
 
Geri
Üst