Güzel bir parmak alıştırması (Gitar için)

'Elektro Gitarlar' forumunda wxzise tarafından 20 Mart 2004 tarihinde açılan konu

  1. Gitar için kendi bulduğum ve sürekli yaptığım parmak alıştırmasını paylaşmak istedim umarım işinize yarar.. Metin editörüyle .txt dosyası olarak upload ettimki bir programa gerek olmadan okunabilsin.. Dosyayı buradan edinebilirsiniz.. Hepinize iyi çalışmalar..
     
  2. ...

    :D
     
  3. üç ve dördüncü parmaklara geldiğimde çok zorlandım ama güzelmiş dediğin gibi :)
     
  4. zaten açması en zor parmaklardır onlar..bunun sebebide aynı sinire bağlı olmaları diye birşey duymuştum bilmem ne kadar doğru..en iyisi 3 4 nolu parmaklara gelince hızı biraz düşürüp iyice ısındıktan sonra hızlanmaya çalışmak diye düşünüyorum..
     
  5. bunun gibi parmak alıştırmaları bulabileceğimiz siteler var mı?
     
  6. bilemiyorum bu benim bulduğum bir parmak alıştırmasıydı..aslında en güzel parmak alıştırmasının bol bol parça çalışmak olduğunu bilir herkes..klasik gitar çalıyorsan sorun yok repertuar için ama benim gibi akustik gitarcıysan tavsiyem fazla armonik olmayan parçaları seçmen..
     
  7. Bu parmak alıştırmasını 100 metronomla 1/4 lük vuruşlarla temizce kaydedip buraya asıcak baba yiğit varmıdır ki... Çok zor bi parmak alıştırması, bu kadar zor olması saçma gibi geldi.. Nasıl yapcez bunları bilmem...
     
  8. bunu yavaş yavaş çalış belli bir süre..zaten parmaklar ısındıkça kendiliğinden hızlanma isteği doğacaktır..önemli olan bunu hızlı yapabiliyor olmak değil bu bir parmak alıştırması dediğim gibi..amaç parmakları ısıtmaksa 'sizi bilmem ama' benim çok işime yarıyor bu alıştırma..3 farklı alıştırmanın öğelerini taşıyor..tüm parmakları bütün halinde kullanma, ritmden armoniye geçişi hızlandırma, ve parmakların ilk etapta ısınması devamında ise kuvvetlenmesi..
     
  9. Django Reinhard hesabi bir alistirma olmus. Gayet iyi, paylastigin icin sagol.

    Bu cins parmak alistirmalari gitarin sapinda hakimiyet kurmak icin cok iyidir. Ve onlari dusunmek te cok zor degil acikcasi.

    Yardimci olmasi dilegi ile:

    Mesela yedinci pozisyonda, kalin E den ince E ye 1234 yapa yapa inip ayni sekilde bir cikin. Bu kolay olacak cok zor degil. Ama 1324 mesela daha zor. Ve dusundugunuz her turlu kombinasyonu 1/2/3/4 olarak yaparsaniz beraberinde temiz hiz geliyor. Bence en kritik nokta sol el degil sag el. Alternative picking denen yani yukari asagi (hic sasmadan) pena hareketine dikkat, cunku oturmaz ise sonradan problem yaratacagi kesin, bkz. Vivian Campbell. Adam bunun yuzunden 84de mi ne gitari nedeyse bastan ogrendigini soyluyor bir guitar player mulakatinda.

    Eger bu da yetmez derseniz daha da zorlari. El yine 7. pozisyon da, ama bu sefer 2 tel kullanacak 1/2/3/4! Yani G telinde 1/3 yapin mesela sonra B telinde 4/2. Ve burada tabi daha fazla kombinasyon var. Insan 6 ay sonra bu antremanlardan ciddi ciddi suratli birisi olma yolunda cok hazir cikiyor.

    Saygilar,

    B
     
  10. Bu altarnat picking olayını bence fazla abartmamak lazım!

    Valla arkadaşlar, ben 4-5 yıldır gitar çalıyorum ve bu altarnat picking olayını abartıp duruyorlardı. Şu an altarnat pickink yöntemini kullanan çok kişiden daha kontrollü ve hızlıyım.
    Sweep, altarnat, iç içe geçince gerçek hız oluşuyo. zaten arada birçok tel varken alternate picking ile arpej çalınabilir ana solo kesinlikle anlamsız. Zaten sweep'i öğrenmez, sweep arpegiolardan uzak kalırsan, klavyedeki melodi kabiliyetin sıfırda kalır demektir, benden söylemesi. Satriani'nin, Malmsteen'in, Vinie Moor,un dökümanlarını bir yerden bulursanız, onları seyrederken inanın çok şey kaparsınız. Marty Friedman'ın da tarzı sadece arpegio notaları üzerine kurulu.
    Anlıyacağınız boş boş anlamsız parmak egzersizleri, müzikten uzak bocalamalar yapmak yerine, gamların, modlarının içince, mümkünse akor dizileri üzerine solo atarak çalışırsanız inanın kendinize çok büyük bir iyilik edersiniz.
    HOŞÇAKALIN, DOSTÇA KALIN..
     
  11. Leadmaster,

    Yeni baslayanlari yaniltmasin diye bir seyler soylemek isterim dediklerin hakkinda. Lutfen bunu da ters algilama. 32 yasinda yaklasik 15 ve ustu yildir gitarla ugrasan biri olarak dusunduklerim ve nacizane fikirlerim.

    Iyi gitar calanlar bu son yillarda sweep, tapping falan yapan hizli calan insanlardan ibaret degil. Dolayisi ile "zaten arada birçok tel varken alternate picking ile arpej çalınabilir ana solo kesinlikle anlamsız." cumlesinin gayet yanlis oldugunu belirtmek isterim. Mesela 60 70 sene oncesinden kalma Djangho Reinhard diye bir cingene gitarci vardir. Jazz bolumlerinde cok ucuza buluna biliyor. Adam 0.12 telli bir akustik gitarda belki bugun hizli olarak bildigniz cok kisiden cok daha hizli ve cok daha kontrollu. Ayrica iki parmagini duzgun kullananiliyor, ucuncusu pek isin icine girmiyor. Ondan dolayi zaten yukarda wxzise'in verdigi antremana o cins demistim.

    Alternating pick arpejle pek alakasi olmayan bir sey. Arpej sirasinda yapilmasi lazimdir evet, ama sadece oraya sinirli degil. Tabi legatocu olan "hizli" adamlar bir tele bir defa vurup o sesi 5 saniye tasidiklari icin, onlarin ihtiyaci yok buna, ve o teknikte cok iyi degillerdir. O sizleri yaniltmasin. (Vinnie Moore denen adam baska bir mevzuu, herif onu da cok iyi yapiyor, pes diyor insan. Minneapoliste grubumdaki bir arkadas sayesinde tanisip yemek yemistik. Cok da iyi bir insan.)

    Mesela surat ve alternating picking ustadi kim derseniz, eric johnson diye bir adam var. O iste korkunc bir adam, cunku strat (single coil, hb falan degil) kullanip bir de o kadar surat oldu mu vow derdirtiyor.

    Ayrica nedense gitarcilar sol elleri ile cok mesgul olup, sag ellerini ihmal ederler. Van Halen dahil olmak uzere bir cok gitarci, cogu inanilmaz numarayi pena ve parmak kullanip (hybrid picking dedikleri hadise) kolayca yaparlar. Tabi buna yine legato ile istigal edenler cok takmaz ama, ornek olarak countryciler, rockabilly gitarcilar var. Bu adamlar korkunc suratli hem de legato yapmadan! Mesela Brent Mason diye bir adam var simdi, yahut Danny Gatton, Lynyrd Skynyrd'in olen gitarcilarindan Steve Gaines, Elvis'in gitarcisi Scotty Moore, Johnny Winter, Larry Carlton...

    Tabi bunun yaninda muzik iyi olmadiktan sonra hiz onemsiz, madrabazlik degil gitar calmanin guzelligi. Ayrica yavas olanlarda teknik yok gibi bir bakis acisi da cok cok cok yanlis. BB Kingdeki vibrato teknigi baska kimsede yok. Adam bir bend'de, 1 saniyede bu calan BBking dedirtiyor, bu yasina ve romatizmaya ragmen. Kendi acimdan konusmak gerekirse hiz yerine tremolo ve vibrasyonu oturtmam cok daha zaman aldi.

    Saygilar,

    B
     
  12. DrB birçok noktada söylenecek şeyleri dile getirmiş..benim ekleyeceğimde bir ayrıntı olacak onların yanında..lead; zaten söylediklerinin içinde olupta yukarıda konuşulmamış birşey yok ama dikkat edersen bu olay sol el için yani bu alıştırmayı yaparken penayıda şöyle tutun diye birşey söylemişmiyim? hayır bu başlığı sol el için açtım.. sende bir sağ el alıştırması yaz herkes faydalansın ne dersin?
     
  13. Sol el geliştirmek için bu gönderilen alıştırmayı incelediğimizde karşımıza teknik hatalar çıkıyor.

    Sol el üstüne yazılan bir alıştırmada konsantrasyonun sol elde kalması gerekir. Oysa gönderilen alıştırmadaki string skipping ler bunu imkansız kılar. Kısaca sonuç olarak, amacı aynı olan daha düzgün bir alıştırma ( mesela string skippinglerin olmadığı, aynı mekaniğin sıra sıra tellerde yapıldığı basit bir alıştırma ) ile yarım saat uğraşmak, bu verilen alıştırma ile 2 saat çalışmaya bedeldir.

    Gitarda parmak alıştırmaları keyfi olarak verilmez. Ya sıfırdan bir mantık dahilinde her olasılığı göz önünde bulundurarak verilir, yada herşeyi düzgün oturmuş birinin ( basics) ufkunu açmak amacıyla yazılır. Alıştırma veren hocalarda alıştırmaları öğrencilerin açıklarını göz önünde bulundurarak verirler.(en azından düzgün hocalar)

    Kimse alınmasın kırılmasın ama yanlış eğitim tehlikeli birşeydir ( hatta parmak alıştırmaları düşünüldüğünde sakatlayıcı bile olabilir.)
     
  14. ..
     
  15. Yani sakatlayacağını zannetmiyorum da... Bunun daha düzgün bir egzersizi olması gerekiyor.

    15 dakkada hızlı çalmaya başladım yavaş başlayıp , pek yararlı değil gibi?...

    Biraz üstünde uğraşılsa yararlı olur belki ;)
     
  16. Insanin oturup uzerinde durmasi gerekiyor. Her sefer karar veriyorum, her gun egzersiz yapacagim diye, tabi sonra unutuluyor :)
     
  17. selam

    burak bende aynı şeyi söylüyorum hergün ama cık olmuyor fakat elime bir blues teknikleri cd si geçti keith wyatthh mıydı adamın adı işte öyle birşey adam pentatonik dominant7 ler 6 lar 9 lar 13 lerde nasıl gezilir hem solo hem ritim gitarlarla anlatıyor o kadar basit ten aliyorki gerçekten çok faydalı oldu artı iyi bluescuların piking ve bend tekniklerini ve major minor gidişhatlarıda anlatıyor böylece bende hem sağ hemde sol el tekniklerini zevkle çalışmaya başladım şimdi netten bu tarz ucuz cd aramaya koyuldum sanırım bu iş görsel daha kolay oluyor notalar tablar artık kafama girmiyor abi yaştan olsa gerek işte böyle

    kolay gelsin müzikseverlere
     
  18. He he yas deme bana, 37 olacagim kasimda :)
     

  19. bu alıştırmanın bahsettiğine nazaran daha komplike olmasına karşın nasıl oluyorda tek telde yapılan bir alıştırmanın daha yararlı olacağını anlamış değilim..keza konsantrasyondan bahsetmişsin ama bunun çalışmanın kendisiyle değil konstanrasyonu göstermesi gereken kişiyle alakalı olması gerekiyor..ben bu alıştırmayı ilk bulduğumda penayı bileğimi köprüye dayayarak kullanırdım şimdi bileğimi biryere dayamadan çalıyorum..sağ elime zararı değil yararı oldu çünkü bir alt bir üst tel kullanıyorsun ve ister istemez sağ elede etki gösteriyor ama dediğim gibi hedef sol el..ayrıca isteyen parmaklada çalışabilir bunu..ben elektrik gitar yada akustik, klasik gitar içindir demedimki bu çalışma için gitar için dedim..sağ eldede kullanılabilen 4 adet parmak var :) keyfi verilen bir alıştırma olduğu söylemişsin ama öyle değil..tek telde yapılan bir alıştırma vardı 1234432114342434 şeklinde.. bunu yaparken geliştirmiştim verdiğim çalışmayı...eğer ısrarla tek tel daha faydalıdır diyorsan söylüyorum 1234432114342434 kolay gelsin..
     
  20. Müzikal anlamda kullanılabilitesi neredeyse yok gibi. Ayrıca gerektiğinde bazı noktalarda bare basarak ta bu alıştırma tamamlanabiliniyor. Yukarıdan aşağı inerken mesafe açıldıkça tabi işler zorlanıyor ve ben bare basıyorum oluyor. Aşağıdan yukarı çıkarkenki bölümde sorun oyk. Ama dediğim gibi müzikal açıdan bir faydası yok.Yani bir kalıp/gam çalışmak gibi olmuyor. solo aralarında veya solo sonlarında, ya da köşelerde geçiş için kısa bir bölümü zaten kullanılıyor bu tip bir alıştırmanın, bir de kalıba uygun olmalı tabi.
     

Bu Sayfayı Paylaş