Gitarımın fretboard u saptan ayrılıyor

#2
Öncelikle, gitarı görmeden kesin bir şey söylemek zor. Bunu açıkça belirteyim.

Kırılan headstocklarda maliyet yüksek olmuyor ama söz konusu fretboard olunca işin rengi değişebilir. Öncelikle bu sadece boya - cila çatlağı mı yoksa fretboard gerçekten ayrılıyor mu onu iyi tespit etmek gerek. Kötü veya özensiz bir binding işçiliği sonucunda da bu görüntü oluşmuş olabilir.

Bazı gitarlarda zamanla binding ile cila arasında çatlaklar oluşabiliyor. Dikkatli bir zımpara ve cila işlemi ile bunu gidermek mümkün. Gitarı yakından görmeden daha kesin konuşmak zor.

Güncel luthier tarifelerini bilmiyorum. Tahminim, sorun cila ise en fazla 300 civarına iş çözülür. Ama fretboard ayrılıyor ise o iş 1000 liraya kadar belki de daha fazla maliyet çıkarır.
 
#3
Öncelikle, gitarı görmeden kesin bir şey söylemek zor. Bunu açıkça belirteyim.

Kırılan headstocklarda maliyet yüksek olmuyor ama söz konusu fretboard olunca işin rengi değişebilir. Öncelikle bu sadece boya - cila çatlağı mı yoksa fretboard gerçekten ayrılıyor mu onu iyi tespit etmek gerek. Kötü veya özensiz bir binding işçiliği sonucunda da bu görüntü oluşmuş olabilir.

Bazı gitarlarda zamanla binding ile cila arasında çatlaklar oluşabiliyor. Dikkatli bir zımpara ve cila işlemi ile bunu gidermek mümkün. Gitarı yakından görmeden daha kesin konuşmak zor.

Güncel luthier tarifelerini bilmiyorum. Tahminim, sorun cila ise en fazla 300 civarına iş çözülür. Ama fretboard ayrılıyor ise o iş 1000 liraya kadar belki de daha fazla maliyet çıkarır.
Sanırım ayrıldığına eminim
 
#4
Çatlama olsa her iki tarafta da iz olmazdı muhtemelen ayrılma durumu var. Geçmiş olsun. Bu arada ayrılan tuşe için 1000₺ ücret çok gibi geldi o kadar tutmasam gerek.🤔
 
#5
Sanırım ayrıldığına eminim
Yaşadığınız yerde bir luthier varsa görüşün, danışın.

Çatlama olsa her iki tarafta da iz olmazdı muhtemelen ayrılma durumu var. Geçmiş olsun. Bu arada ayrılan tuşe için 1000₺ ücret çok gibi geldi o kadar tutmasam gerek.🤔
Yukarıda yazdığım gibi güncel fiyatlardan haberim yok. Ama fretboard ayrılıyorsa, onu yapıştırmak kolay olmayabiliyor. Boardı söküp yeni bir board takmak gerekirse, bu durumda luthier yeni bir fretboard yapıp perde çakmak zorunda kalabiliyor. Bu da maliyeti yukarıya çeker. Tahmin bizden, kesin teşhiş ve tarife luthierden.
 
#6
Çatlama olsa her iki tarafta da iz olmazdı muhtemelen ayrılma durumu var. Geçmiş olsun. Bu arada ayrılan tuşe için 1000₺ ücret çok gibi geldi o kadar tutmasam gerek.🤔
Ben de 1000 tl tutacağını zannetmiyorum luthier'lerin işini küçümsemek gibi olmasın ama önce fretboard ısıtılıp saptan ayrılacak ve güzelce geri yapıştırılacak ardından boya ve vernik işi gibi düşünüyorum bilmiyorum ama çok yüksek maliyeti olmasa gerek...
 
#7
Ben de 1000 tl tutacağını zannetmiyorum luthier'lerin işini küçümsemek gibi olmasın ama önce fretboard ısıtılıp saptan ayrılacak ve güzelce geri yapıştırılacak ardından boya ve vernik işi gibi düşünüyorum bilmiyorum ama çok yüksek maliyeti olmasa gerek...
Aynı fretboard takılamayabilir. Isı uygulansa da fb çıkarılırken yamulabiliyor, deforme olabiliyor. Bu yüzden; yani yeni fb yapmak gerekirse maliyet yükselir.
 
#8
Tuşe değişimi 700 TL civarında tutar, ama senin tuşe değişmeyecek zaten sadece biraz işçilik var, bir lutiyeye götür hallediversin yapacak başka bir şey yok.
 
#9
30 yaşında bir gitar aldım yeni. Benzer bir problem vardı. İnce bir çelik metre ile araya tutkal sürdüm. Sıkıca sardım. 24 saat sonra sapa sağlam olmuştu. Tekrar eder mi bilmiyorum. Pek sanmıyorum ama.
 
#10
Her Epiphone'un başına gelen sorunlardan biri. Benim ilk Epiphone'umda da aynı sorun olmuştu yıllar önce, basit bi tutkal işi var. Ucuz işçilik işte, görünmeyen yer diye tutkaldan çalmışlar.
 
#11
Çözemediyseniz ve Ankaradaysanız beklerim, pekçok sapta daha feci hatalar vardı hepsini bir şekilde hallettim, maliyeti yazılanlar kadar uçuk değil, ama bilmeyen ve tecrübesiz birinin yapabileceği işte değil.
 
#12
Bu tarz şeyler yüzünden Leş Paul almaya korkar oldum. Kalın saplı bir gitar arıyorum o sebeple başka çarem yok gibi, öneriniz var mı ikinci elde 2500 ü geçmeyecek şekilde fiyatlı işçilik olarak bu tarz sorunlar çıkmayacak bir Les Paul ? 22 perde kalın sap
 
#13
Bu tarz şeyler yüzünden Leş Paul almaya korkar oldum. Kalın saplı bir gitar arıyorum o sebeple başka çarem yok gibi, öneriniz var mı ikinci elde 2500 ü geçmeyecek şekilde fiyatlı işçilik olarak bu tarz sorunlar çıkmayacak bir Les Paul ? 22 perde kalın sap
Fretboard ayrılmasının pek sap kalınlığı ile ilişkili yok aslında, sanırım siz headstock çatlaması ve kırığından endişe ediyorsunuz. O tarz bir sapta rahat etmiyorsanız bence sırf bunun için beyzbol sapı gibi LP almak eziyet olur. İstatistiğini gerçekten bilmek istiyorum ama sanırım oranlarsak sap problemi olan Epi veya Gibson LP yine de epey azdır diye düşünüyorum. Ben bir ara paranoya yapıp hergün Gibson ve Epi LP'larıma bakıyordum sapı çatlamış mı diye, neyseki sonra geçti.

Epiphone Les Paul Std pro'larda manyetiği cidden güzel yapmışlar ve bence büyük tercih sebebi ancak sapı dediğiniz gibi kalın değil (ilanda bir gitarım var). Eskiden Epi LP custom'ların sapları kalın olurdu, şimdikileri bilmiyorum, ikinci elde onlara bakabilirsiniz. Ayrıca bu zamana kadar rapor edilen bu tür bir sorunu hiç duymadığım Schecter solo veya tempest model, gövdesi LP tadında ''full tickness'' gitarları hem konforlu sap profiline sahip, hem de kafa-sap birleşim yerinde adını hatırlamadığım kalınlık var. Lakin Schecter'ların sapı biraz daha geniş LP'ye göre. Ayrıca gövde de daha büyük.
 
#14
Fretboard ayrılmasının pek sap kalınlığı ile ilişkili yok aslında, sanırım siz headstock çatlaması ve kırığından endişe ediyorsunuz. O tarz bir sapta rahat etmiyorsanız bence sırf bunun için beyzbol sapı gibi LP almak eziyet olur. İstatistiğini gerçekten bilmek istiyorum ama sanırım oranlarsak sap problemi olan Epi veya Gibson LP yine de epey azdır diye düşünüyorum. Ben bir ara paranoya yapıp hergün Gibson ve Epi LP'larıma bakıyordum sapı çatlamış mı diye, neyseki sonra geçti.

Epiphone Les Paul Std pro'larda manyetiği cidden güzel yapmışlar ve bence büyük tercih sebebi ancak sapı dediğiniz gibi kalın değil (ilanda bir gitarım var). Eskiden Epi LP custom'ların sapları kalın olurdu, şimdikileri bilmiyorum, ikinci elde onlara bakabilirsiniz. Ayrıca bu zamana kadar rapor edilen bu tür bir sorunu hiç duymadığım Schecter solo veya tempest model, gövdesi LP tadında ''full tickness'' gitarları hem konforlu sap profiline sahip, hem de kafa-sap birleşim yerinde adını hatırlamadığım kalınlık var. Lakin Schecter'ların sapı biraz daha geniş LP'ye göre. Ayrıca gövde de daha büyük.
Hocam genel olarak epilerin işçiliğini hiç beğenmiyorum, bu forumda 10 tane başlık okumuşumdur belki perde sıkıntısı, sap kırığı, klavye çatlağı olan epi. Bir ara Schecter Solo 6 Custom aldım ama onun da perde demirleri medium çıktı, çalması hem zor hem de hiç zevkli değildi. Köprüdeki sh-11 de istediğim sert-sivri-köşeli tonları vermiyordu. Sizdeki epinin perdeler ne boyda ve diğer epi lp modellerinde perde boyu degisiyor mu biliyor musunuz ?
 
#15
@luthierturk
belli ki bu işleri para ile yapıyorsun. birkaç konuda da buna benzer mesajlarını gördüm.
eğer ticari bir faaliyet yürütüyor isen profiline; kimsin, adresin, telefonun, varsa web siten koysan iyi olur.
bunları yapmaz isen çok ciddiye alınmayabilirsin.
 
#16
Hocam genel olarak epilerin işçiliğini hiç beğenmiyorum, bu forumda 10 tane başlık okumuşumdur belki perde sıkıntısı, sap kırığı, klavye çatlağı olan epi. Bir ara Schecter Solo 6 Custom aldım ama onun da perde demirleri medium çıktı, çalması hem zor hem de hiç zevkli değildi. Köprüdeki sh-11 de istediğim sert-sivri-köşeli tonları vermiyordu. Sizdeki epinin perdeler ne boyda ve diğer epi lp modellerinde perde boyu degisiyor mu biliyor musunuz ?
Epi LP pronun da fretleri medium. Baska epi LP standardım vardı o da mediumdu. Saniyorum Epilerin alayi medium :) Bir tempest custom gitarım var o da medium (SD manyetikleri bence de klasik paf tadından uzak). Gibson LP standard gitarım hem medium, hem de çok ince fertlere sahip. Yeni seri Schecter solo ve tempestlerde jumbo kullanmışlar ama onlar schecter manyetik kullanıyor, hic bilmiyorum nasıldır. LTD'nin de LP tarzi gitarlari var onlari da bilmiyorum. Bu LP lerde medium fret kullanmak geleneksel mi bilmiyorum ama alisinca gayet guzel ve konforlu. Zaten action acayip düşük oluyor bu modellerde, ayrıca daha kucuk fretlerin gitarın ağaç tonunu daha iyi yansıtabilmesi gibi bir avantaji var. O nedenle ben kişisel olarak medium fertlere sıcak bakan biriyim :)
 
#17
Epi LP pronun da fretleri medium. Baska epi LP standardım vardı o da mediumdu. Saniyorum Epilerin alayi medium :) Bir tempest custom gitarım var o da medium (SD manyetikleri bence de klasik paf tadından uzak). Gibson LP standard gitarım hem medium, hem de çok ince fertlere sahip. Yeni seri Schecter solo ve tempestlerde jumbo kullanmışlar ama onlar schecter manyetik kullanıyor, hic bilmiyorum nasıldır. LTD'nin de LP tarzi gitarlari var onlari da bilmiyorum. Bu LP lerde medium fret kullanmak geleneksel mi bilmiyorum ama alisinca gayet guzel ve konforlu. Zaten action acayip düşük oluyor bu modellerde, ayrıca daha kucuk fretlerin gitarın ağaç tonunu daha iyi yansıtabilmesi gibi bir avantaji var. O nedenle ben kişisel olarak medium fertlere sıcak bakan biriyim :)
Hocam çok güzel anlatmışsınız medium da olsa bir daha sans veresim geldi lplere :) ltd ec serisinde hatırladığım kadarıyla jumbo fret vardı ama onlar da hem şuan piyasada pek bulunmuyor hem de aşırı pahalı. 2 yıl önce bir ec-400 denemiştim sıfır, 1800 lira gibi bir paraya alabilirdim tonu da çok güzeldi şimdi keşke alsaydım diyorum.
 
#18
@luthierturk
belli ki bu işleri para ile yapıyorsun. birkaç konuda da buna benzer mesajlarını gördüm.
eğer ticari bir faaliyet yürütüyor isen profiline; kimsin, adresin, telefonun, varsa web siten koysan iyi olur.
bunları yapmaz isen çok ciddiye alınmayabilirsin.[/QUOTE
Benimle tanışanlar bilir ki öncelikli derdim para değil gitar ve gitarcıların sorunlarının çözülmesidir, kaldı ki bir şey verilirse karşılığının alınması gerekir, sağ olsun bana gitarlarını getiren tüm arkadaşlarım bu konuda ne beni ne de ben onları üzmüşümdür, profesyonel anlamda Luthierlik işi ile uğraşmıyorum (yani bu işle ilgili resmi kayıtlı bir işyerim yok, ama 300 m2 den büyük atölyem, hassas tornadan frezeye, hızardan, şerit testereye, envai çeşit zımpara, modelleme frezeleri, pres ve el aletlerine sahibim) arkadaşından, oradan buradan duyanlar geliyor ki bende onlara ancak yetiyorum. Sorunu olup gelmek isteyen gitarcı hobidaşlarıma kapım her zaman açık, inanmayanlar için diyebileceğim bir şey yok. Uyarın için teşekkürler.
 
#19
Bu işe uzun zaman vermiş elinden yüzlerce gitar geçmiş birisi olarak naçizane fikrimi söylemek istiyorum. Gibsonlarda headstock arkaya doğru eğildiğinden eğer tek parça ağaçtan yapmaya kalksalar ağaç maliyeti ve işcilik süresi 2 katına çıkacak, (tonewoodlar ise en pahalı ahşap türleri olduğundan) onlarda bu işe kendilerine göre genius bir çözüm bulmuş ve headstoku ayrı ağaçtan sapı ayrı ağaçtan yapıp yapıştırmışlar aslında marangozluk kurallarına uyup sağlam ağaçtan bir kavale (çubuk) kullansalardı o sağlamlığı yüzde elli artırırdı, tabi paralelinde işçiliği de. Hatta headtockta burguların takıldığı kenarlarda 2 cm genişlikte ayrı ağaç yapıştırılarak sağlanır, yani gibsonunki hem pahalı sat hem ucuza mal et türünden bir kurnazlıktır. Zaten headstock ön levhası bu hataları gizlemek ve marka bölümünü daha kolay yerleştirmek için bir makyajdır, işten kaçmadır. Gördüğüm yüzlerce gitar arasında hiç hata yapmayan tek sap stili Framusların yanyana yapıştırılmış yüze yakın mmlik plaka ağaçla elde edilen saplarıdır, bunlar sap tekniğinde hiçbir firmanın ulaşamadığı, daha doğrusu maliyeti nedeniyle kaçtığı yöntemlerdir. Şu ana kadar 1960-70 arasında üretilmiş onlarca Framus geçti elime tek hatalı, burulmuş, terse dönmüş, zamkı bırakmış tek Framus görmedim, geneline bir şey diyemem ama sapta Nobel ödülü tartışmasız Framusun. Bu yönteminde tek hatası uzun sürede yüzey düzgünlüğünün ağaç çalışmaları sonucu bozulmasıdır, yani elimizi arka yüzeye sürdüğünüzde tırtıklı bir hisle karşılaşırsınız.
Gelelim başlıktaki soruna, Gibson/Epi gitarlarda headstock sap arasındaki ilişki zaman içinde form değiştirir, tel kalınlığı da buna katkıda bulunur, bu bölüm oynayınca fizik kuralları gereği fretboard ile sap arkası arasındaki, ilişkide olumsuz etkilenir ve zamanla fretboard üst eşik tarafından oynamaya veya ayrılmaya başlar, Saklama ortam sıcaklığı, gitarın kalitesi, saklama biçimi hep bu gelişimde rol oynar. Sapın kalınlığı veya inceliğinin bu işe olumsuz bir katkısı yoktur, fender gibi tek düzlem saplarda bu tür arızalar görülmez, Fenderlerde pek çok burulmaya rastladım, yani sap eşiği tarafında bir taraf hafifçe yükselir (gitarı masa üzerine paralel yatırdığınızda ince ve kalın mi taraflarından ölçerseniz aradaki yükseklik farkı görülecektir) böyle bir durumda fretleri söküp, az ise radyus bloğu ile zımparalamak veya radyus aparatı ile hafifçe frezelemekten başka yol kalmaz, Fretboard sökülüp alt sap düzeltilip tekrar yapıştırılabilir ancak iki durumda da kütle kaybı kaçınılmazdır, daha ucuz ve güvenli olması nedeni ile ilk yöntemi tercih ederim.
 
#20
işte buraya "beni bilen bilir" yazmak yerine,
senin kim olduğunu yazarsan en azından "bilmeyen" ben de tanımış olurum. belki de tanıyoruzdur.

düzeltiyorum;
profesyonel anlamda Luthierlik işi ile uğraşmıyorum

peki bu nedir?
İletişim – LuthierTurk

lütfen şeffaf olun. Acetin framusları dışında gitar gördünüz mü?

yazın iletişim bilgilerinizi insanlar kim olduğunuzu öğrensin.
ps: Boogieman markalı ürünler amerikalı bir luthier tarafından üretilmektedir. başka bir marka seçmek daha doğru olur.
 
Son düzenleme:
Üst