elektro gitarda tona etkisi olan elemanlar

#1
Selam arkadaşlar ... elektro gitarda tona manyetik,gövde ağacı sap yanı sıra akort burgularının da etkisi olduğunu duymuştum.Doğrumudur ? ya da klavye ağacı fretler gibi başka elemanlarında etkileri olurmu ? mesela krom burgunun sustaine etkisi vardır da fretlerinde ton kalitesi için etkisi vardır şeklinde mi oluyor bu hadiseler ? biraz dağınık bir soru oldu ama kusura bakmayın...kısaca genel anlamda tona dahil olan tüm elemanları bilgisi tecrübesi olan arkadaşlar paylaşabilirmi?
 
#4
Burguların tonu etkileyeceğini zannetmiyorum. Akord stabilitesini arttırır sadece. Fretlerin yüksekliği ve fretlerin çakılmasında yapılan işçilik doğru orantılı olarak çalım kolaylığı ve entonasyonun doğruluğunu değiştirir diye düşünüyorum. Onun haricinde tonu neler etkiler bildiğim kadarıyla sıralayayım;
1- Gitarın gövde ağacı
2- Sap ve tuşe ağacı (Akçağaç veya maun,Rosewood ya da maple arasındaki farklar)
3- İşçilik
4- Manyetikler (Single-Humbucker farkı)
5- Elektronik aksamlar
-Standart kondansatör yerine yağlı tip (Paper in Oil) kondansatör ve mf cinsinden değerleri farklılık gösterir.
-Standart potans yerine kaliteli marka ve farklı değerli potanslar (250K yerine 500K v.s)
-Ton arayışına göre farklı bağlantılar; Treble bleed devresi veya Les Paullar için 50's wiring tarzı bağlantılar.
6- Az da olsa manyetik kapakları tonu etkiliyor. Kapaklar sökülünce ses biraz tizleşiyor fakat pek fazla fark etmiyor.
7- Tonu etkiler mi bilmem ama suni kemikten yapılan eşik yerine kemikten yapılmış eşik sustaini arttırıyor.
8- Köprü ve alt eşiğin materyali (Alüminyum,metal v.s) ve kalitesi muhtemelen tonu etkiliyordur.
Şimdilik aklıma gelenler bunlar. Unuttuklarım veya yanlış yazdıklarım varsa kusura bakmayın.
 
#5
10 yıldır günde mınımum 5 saat gitar çalan adamsan manyetik dışında tondaki farklılıgı hissedebileceğin bir ekipman bana kalırsa yok.
Tabiki amfiydi pedaldı falan bunlar ayrı hususlar ama esas mesele manyetikte onun dısında çok takılma derim.
Ama 10 yıldır deli gibi gitar çalan adamsan sana burda 1 sayfa yazarım,Pedallara kullandıgın jumper kablodan tut,gitar köprü,burgu üst eşik dahil tüm ekip,sap agacı maple,gül bunlar onemlı etkenler,maple tız bır karaktere sahıpken gül kesinlikle daha tok tonlara sahip ve maple bir klavede humbacker manyetik kullanmak bana gore cok dogru degılken gul agaclarında kesnlıkle humbacker olmalıdır.
Bunun dısında diğer konu herseyı bir kenara bırak ve o sıcak tonları veren asıl olay ise tuşedir adamdır.Müzisyenın parmaklarıdır.
 
#6
Selam arkadaşlar ... elektro gitarda tona manyetik,gövde ağacı sap yanı sıra akort burgularının da etkisi olduğunu duymuştum.Doğrumudur ? ya da klavye ağacı fretler gibi başka elemanlarında etkileri olurmu ? mesela krom burgunun sustaine etkisi vardır da fretlerinde ton kalitesi için etkisi vardır şeklinde mi oluyor bu hadiseler ? biraz dağınık bir soru oldu ama kusura bakmayın...kısaca genel anlamda tona dahil olan tüm elemanları bilgisi tecrübesi olan arkadaşlar paylaşabilirmi?
Çekirdek ton kesinlikle öncelikte kişinin dokunuşunda oluyor. Ben pena konusunda da saplantılıyım, 1.5 mm'den ince pena ile sadece naylon tellide çalıyorum. Bunun dışında her zaman için tercihim 2-3mm penalar, inanılmaz bir hacim katıyor. Aynı şekilde tel kalınlığı da çok önemli.
Bu unsurlar ne yazık ki çok hafife alınıyor ve ekipman ile teknoloji fazla abartılıyor. Oturmuş bir çekirdek tınınız varsa bunu istediğiniz gibi büyütebilirsiniz, teferruata çok takılmak doğru değil. Ancak sürekli amplifiye edilmiş enstrüman çalan arkadaşlar işin bu kısmını unutuyorlar. Ton saplantısı olan arkadaşlara tavsiyem, çelik telli bir akustik gitarla ne ton çıkartabildiklerine bakmalarıdır. Akustik bir enstrüman size bu anlamda çok daha iyi bir bazal referans noktası verir.
 
#7
Çekirdek ton kesinlikle öncelikte kişinin dokunuşunda oluyor. Ben pena konusunda da saplantılıyım, 1.5 mm'den ince pena ile sadece naylon tellide çalıyorum. Bunun dışında her zaman için tercihim 2-3mm penalar, inanılmaz bir hacim katıyor. Aynı şekilde tel kalınlığı da çok önemli.
Bu unsurlar ne yazık ki çok hafife alınıyor ve ekipman ile teknoloji fazla abartılıyor. Oturmuş bir çekirdek tınınız varsa bunu istediğiniz gibi büyütebilirsiniz, teferruata çok takılmak doğru değil. Ancak sürekli amplifiye edilmiş enstrüman çalan arkadaşlar işin bu kısmını unutuyorlar. Ton saplantısı olan arkadaşlara tavsiyem, çelik telli bir akustik gitarla ne ton çıkartabildiklerine bakmalarıdır. Akustik bir enstrüman size bu anlamda çok daha iyi bir bazal referans noktası verir.
Kesinlikle katılıyorum.Elektro gitarla ton yelpazesini ve tonunu güçlendirmek isteyen her muzısyen bana gore akustiğe çok iyi bir şekilde hakim olması lazım.
 
#8
20 yıldır bu işi yapıyorum tanıyan bilir beni =) benim fikrim deneyimlediğim kadarıyla ton farkı hissettiğim hususlar;

- Ağaç
- Tel
- Manyetikler
- PENA!! (benim için en önemli olan şey)
 
#10
10 yıldır günde mınımum 5 saat gitar çalan adamsan manyetik dışında tondaki farklılıgı hissedebileceğin bir ekipman bana kalırsa yok.
Tabiki amfiydi pedaldı falan bunlar ayrı hususlar ama esas mesele manyetikte onun dısında çok takılma derim.
Ama 10 yıldır deli gibi gitar çalan adamsan sana burda 1 sayfa yazarım,Pedallara kullandıgın jumper kablodan tut,gitar köprü,burgu üst eşik dahil tüm ekip,sap agacı maple,gül bunlar onemlı etkenler,maple tız bır karaktere sahıpken gül kesinlikle daha tok tonlara sahip ve maple bir klavede humbacker manyetik kullanmak bana gore cok dogru degılken gul agaclarında kesnlıkle humbacker olmalıdır.
Bunun dısında diğer konu herseyı bir kenara bırak ve o sıcak tonları veren asıl olay ise tuşedir adamdır.Müzisyenın parmaklarıdır.
turock arkadaşım teşekkürler ... asıl mesela ton etkisini duyabilecek olan kulaktır diyorsun ... aslolanı düşünmeden yazmışım ... önce duyabilecek kulak lazım valla katılıyorum ...
 
#11
Çekirdek ton kesinlikle öncelikte kişinin dokunuşunda oluyor. Ben pena konusunda da saplantılıyım, 1.5 mm'den ince pena ile sadece naylon tellide çalıyorum. Bunun dışında her zaman için tercihim 2-3mm penalar, inanılmaz bir hacim katıyor. Aynı şekilde tel kalınlığı da çok önemli.
Bu unsurlar ne yazık ki çok hafife alınıyor ve ekipman ile teknoloji fazla abartılıyor. Oturmuş bir çekirdek tınınız varsa bunu istediğiniz gibi büyütebilirsiniz, teferruata çok takılmak doğru değil. Ancak sürekli amplifiye edilmiş enstrüman çalan arkadaşlar işin bu kısmını unutuyorlar. Ton saplantısı olan arkadaşlara tavsiyem, çelik telli bir akustik gitarla ne ton çıkartabildiklerine bakmalarıdır. Akustik bir enstrüman size bu anlamda çok daha iyi bir bazal referans noktası verir.
bu detay için çok teşekkür ... akustik gitar çalıyoruz ama bu şekilde düşünmemiştim.
 
#12
Pena, tel yüksekliği, hava durumundan tutunda ekonomik, siyasi, sosyal olayların bile tona etkisi vardır ince düşünürsek. Siz bunu ne için soruyorsunuz? Eğer tonunuzu iyileştirmek için burguları, fretleri değiştirmeyi düşünüyorsanız bence gereksiz bir çaba olur
esas amacım kendi yaptığım gitarda gürgen ağacı kullanıyorum ve sap klavye de de gürgen kullanacağım... abanoz ve gül ağacının ton a çok etkisi oluyor diye duyuyorum ... bu sebeple farklı elemanlar kullanmanın tona nasıl etkileri olabilir diye bilgi toplama amaçlı idi sorum ...
 
#13
esas amacım kendi yaptığım gitarda gürgen ağacı kullanıyorum ve sap klavye de de gürgen kullanacağım... abanoz ve gül ağacının ton a çok etkisi oluyor diye duyuyorum ... bu sebeple farklı elemanlar kullanmanın tona nasıl etkileri olabilir diye bilgi toplama amaçlı idi sorum ...
Mantıken tek bir tip ağaçtan gitar yapmak cazip gibi gözükebilir, ancak ağacın çok tipik bir tonu olduğunda bu bir dezavantaj oluyor.
Örneğin, vaktiyle Cort firmasının Viva Gold isimli bir modeli vardı; hem gövde hem sap akçağaç idi ve tipik olarak midlerden yoksun ve parlak bir tınıya sahipti.
Gitar üreticileri bu nedenle farklı karakteristikte ve karakterleri iyi bilinen ağaçları birlikte kullanıyorlar. Elbette ağacın mukavemeti de çeşitli noktalarda önemli oluyor; sapta tercih edilen ağaçlarda mesela... Bu tip unsurlar konusunda hazırda bilgi yoksa bu durumda deneme-yanılma yapmanız gerekecek demektir ki, bu da emek ve malzeme israfı anlamına gelebilir. O yüzden acele etmemek lazım derim.
 
#14
arkadaşlar Allah razı olsun hepinizden ... ilginizden ötürü çok teşekkür ederim ... hayli yararlı oldu benim için ... umarım başka arkadaşlara da faydalı olur bu konu ... slash batu arkadaşımın belirttiği gibi kemik üst eşik kullanımının da etkili olabileceğini duydum .. mantıken çerçeve kapağı da yoksa o zaman yine tel salınımını iletmesinde farklılık olabilir ... arkadaşlar uzun zamandır gitarla haşır neşirim ama farklı gitar ve gitar elemanları tecrübem hiç olmadı (potanslar,kondansatörler,manyetikler,burgu vs.)bu sebeple konuyu açma ihtiyacı duydum ... herkese tekrar teşekkür ederim ...
 
#15
20 yıldır bu işi yapıyorum tanıyan bilir beni =) benim fikrim deneyimlediğim kadarıyla ton farkı hissettiğim hususlar;

- Ağaç
- Tel
- Manyetikler
- PENA!! (benim için en önemli olan şey)
Burguların tonu etkileyeceğini zannetmiyorum. Akord stabilitesini arttırır sadece. Fretlerin yüksekliği ve fretlerin çakılmasında yapılan işçilik doğru orantılı olarak çalım kolaylığı ve entonasyonun doğruluğunu değiştirir diye düşünüyorum. Onun haricinde tonu neler etkiler bildiğim kadarıyla sıralayayım;
1- Gitarın gövde ağacı
2- Sap ve tuşe ağacı (Akçağaç veya maun,Rosewood ya da maple arasındaki farklar)
3- İşçilik
4- Manyetikler (Single-Humbucker farkı)
5- Elektronik aksamlar
-Standart kondansatör yerine yağlı tip (Paper in Oil) kondansatör ve mf cinsinden değerleri farklılık gösterir.
-Standart potans yerine kaliteli marka ve farklı değerli potanslar (250K yerine 500K v.s)
-Ton arayışına göre farklı bağlantılar; Treble bleed devresi veya Les Paullar için 50's wiring tarzı bağlantılar.
6- Az da olsa manyetik kapakları tonu etkiliyor. Kapaklar sökülünce ses biraz tizleşiyor fakat pek fazla fark etmiyor.
7- Tonu etkiler mi bilmem ama suni kemikten yapılan eşik yerine kemikten yapılmış eşik sustaini arttırıyor.
8- Köprü ve alt eşiğin materyali (Alüminyum,metal v.s) ve kalitesi muhtemelen tonu etkiliyordur.
Şimdilik aklıma gelenler bunlar. Unuttuklarım veya yanlış yazdıklarım varsa kusura bakmayın.
teşekkürler valla özet gibi olmuş :) unuttuklarını da (varsa) diğer arkadaşlarımızı cevaplamaya devam eder inşallah...
 
#16
Mantıken tek bir tip ağaçtan gitar yapmak cazip gibi gözükebilir, ancak ağacın çok tipik bir tonu olduğunda bu bir dezavantaj oluyor.
Örneğin, vaktiyle Cort firmasının Viva Gold isimli bir modeli vardı; hem gövde hem sap akçağaç idi ve tipik olarak midlerden yoksun ve parlak bir tınıya sahipti.
Gitar üreticileri bu nedenle farklı karakteristikte ve karakterleri iyi bilinen ağaçları birlikte kullanıyorlar. Elbette ağacın mukavemeti de çeşitli noktalarda önemli oluyor; sapta tercih edilen ağaçlarda mesela... Bu tip unsurlar konusunda hazırda bilgi yoksa bu durumda deneme-yanılma yapmanız gerekecek demektir ki, bu da emek ve malzeme israfı anlamına gelebilir. O yüzden acele etmemek lazım derim.
eyvallah barrios söylediklerine katılmamak elde değil ... ağır ve sert ağaçlarda sustain de iyi olur diye duymuştum ama cort örneği gibi sustain iyi iken midleri kaybetmeyelim .bide ... :) bu durumda dezavantajlarla başedebilmek adına manyetik,potans,kapasitör,fretler, üst eşik gibi elemanlarda avantaj sağlamaya çalışmam lazım gibi ... kısıtlı imkanlarda farklı ağaç seçimleri yapamayacağımdan ...
 
#17
Çekirdek ton kesinlikle öncelikte kişinin dokunuşunda oluyor. Ben pena konusunda da saplantılıyım, 1.5 mm'den ince pena ile sadece naylon tellide çalıyorum. Bunun dışında her zaman için tercihim 2-3mm penalar, inanılmaz bir hacim katıyor. Aynı şekilde tel kalınlığı da çok önemli.
Bu unsurlar ne yazık ki çok hafife alınıyor ve ekipman ile teknoloji fazla abartılıyor. Oturmuş bir çekirdek tınınız varsa bunu istediğiniz gibi büyütebilirsiniz, teferruata çok takılmak doğru değil. Ancak sürekli amplifiye edilmiş enstrüman çalan arkadaşlar işin bu kısmını unutuyorlar. Ton saplantısı olan arkadaşlara tavsiyem, çelik telli bir akustik gitarla ne ton çıkartabildiklerine bakmalarıdır. Akustik bir enstrüman size bu anlamda çok daha iyi bir bazal referans noktası verir.
Nihayet böyle bir yorum gördüm forumda. Kesinlikle 1. etken dokunuşunuz. 2. ise manyetik. Ağaçların çok çok az etkisini olduğunu düşünüyorum solid body gitarlarda. Hatta semi hollow gitarlarda bile etkisi çok fazla değil.
 
#19
bence manyetikler ve gövde ağacı kadar bir etken de sap gövde bağlantı biçimi. Aynı EMG'ler takılı neck thru gitar ile bolt on gitardan aldığım tonlar çok farklıydı. İkisi de kızılağaç gövde, ortalama üstü kaliteli gitarlar diyebilirim. LTD M-1000, Jackson DKMG.
Metallica ritm tonuna çok yaklaşamamamızın bir sebebi de genelde uzun skala gitarlar ile bunu deniyor olmamızdır. Bir les paul ya da flying v ile hissiyat ve ton olarak çok yaklaşabiliyoruz uygun bir amfiniz de varsa.
 
#20
bence manyetikler ve gövde ağacı kadar bir etken de sap gövde bağlantı biçimi. Aynı EMG'ler takılı neck thru gitar ile bolt on gitardan aldığım tonlar çok farklıydı. İkisi de kızılağaç gövde, ortalama üstü kaliteli gitarlar diyebilirim. LTD M-1000, Jackson DKMG.
Metallica ritm tonuna çok yaklaşamamamızın bir sebebi de genelde uzun skala gitarlar ile bunu deniyor olmamızdır. Bir les paul ya da flying v ile hissiyat ve ton olarak çok yaklaşabiliyoruz uygun bir amfiniz de varsa.
uzun skaladan kastın 25,5 skala mı ? 24,75 skala çalım kolaylığı yanı sıra tonda yarattığı etki nasıl ? bunu gözlemleyebildiniz mi? skalaların tona etkisi ?
 
Üst