DenizSayman

Major Gam Ve Modları Anlamak (Modlar 1) Armoni Ders #1 - YouTube

Bu dersle veya genel olarak gitarla ilgili sorularınızı yorum olarak sorabilir, öğrenmek istediğiniz şarkıları veya bilgileri yazabilirsiniz. Önümüzdeki vide...
Çok daha iyi olabilirmiş açıkçası. Hem pek planlı olmamış ve fazla ayaküstü yapılmış havası var, hem de tek bir majör dizi üzerinden modları anlatmak duyumu zorlaştırıyor.
Modları anlamanın en iyi yolu, PARALEL perspektiften öğrenmek. Örneğin, C sesinden bütün yedi modu çalıp dinlemek (C majör, C dorian..vs.). Ardından, majör karakterdeki (majör, lydian, mixolydian) ve minör karakterdeki (Dorian, Aeolian, Phyrigan ve Locrian) çalıp her bir modu diğerlerinden ayıran tek farklı notayı duymak lazım. Aksi takdirde, insanlar mod dendiğinde majör dizinin bir notasında öbürüne gitmeyi anlıyorlar. Bu yanlış bir yaklaşım, çünkü temelde yine majör dizi var. Oysa gerçek anlamda modal düşünebilmek için her bir modun başlı başına ayrı karakterde bir dizi olduğunu anlamak lazım. Örneğin, D Dorian pratikte C majörün D'den D'ye giden şekli olarak tanımlansa da, gerçekte D Dorian, 6.sesi tizleşmiş bir D minör gamıdır. Yani merkezi (ekseni) D sesidir. Bu şekilde bakıldığında da verdiği duygu ve içerdiği yapı açısından C majör ile hiç bir alakası yoktur. Ama iş C majör temelinde anlatıldığı zaman insanlar bunu anlayamıyor.
İkinci en önemli şey de, arkada çalan bir bas notası veya backing trackin önemi. Modları duymak açısından bunların büyük faydası var. Örneğin, D bas notası üzerine çalınan C majör dizisinin nasıl olup da C majör gibi değil de D Dorian gibi tınladığını gösterebilmek böyle çok daha kolay oluyor.
Bir üçüncü nokta da, modların kompozisyonel kullanımı. Ne yazık ki gitaristler modları sadece klavyedeki dizi şekilleri olarak anlıyorlar. Öyle olunca da modlar sadece bir akorun üzerine çalınabilecek dizilerden ibaret zannediliyor. Oysa modları anlamak demek, onları farklı duygular yaratabilmek için de kullanabilmek demek. Bunun için de belli modların havasını veren akor dizilerinin nasıl yazılacağını bilmek lazım. Pek çok yerde bunlara hiç değinilmiyor ne yazık ki.
 
@barrios

Selamlar,

Gerçekte D Dorian 6.sesi tizleşmiş bir D minör gamı değildir, tanımı bu şekilde değildir. Asıl tanımı C majorde D'den D'ye gitmekdir, evet bahsettiğiniz gibi 6.sesi tiz D minör gamına denk gelmektedir ve böyle kullanılması güzel duyulur. Her modun zaten eksen sesi gittiğiniz sesin kendisidir. C majorün eksen sesinin C , E Phyrgian'ın eksen sesinin E olduğu gibi. Zaten bu sesten bu sese gitmekte eksen sesi olduğu anlamına gelmektedir. Zaten duygu ver içerdiği yapı açısından C majör ile alakası olmadığı için buna C Maj değil de C Maj'ın modlarından birisi diyoruz ki bu konuya videoda değinmiştim.

Edit ve ekleme : Modları anlamanın en iyi yolunun ne olduğu tahminimce görecelidir. Ben paralel bakış açısıyla anlamamıştım, böyle anladım ve böyle anlatmanın hem basit hem de daha anlaşılır olduğunu düşünüyorum. Çünkü majör gam içinde anlatıldığı zaman pozisyonlarla ilişkisi kurulabiliyor.

Bass notası ve altyapı olayı zaten hangi sesten hangi sese gittiğinizi tanımladığı için o modun tınısını veriyor zaten. Çünkü altyapı D olduğu zaman siz C major de çalsanız D'den D ye gitmiş oluyorsunuz (Bir D tınısı sürekli müziğin içinde varolduğundan). Yani aslında herşey bu basit tanımdan çıkıyor, bunu iyi bilmek gerekiyor. Videoda ilk verdiğim örnek zaten G#min gamını çalıp sonra buna bastan E notası ekleyerek Lydian tınlatmak, dikkat ederseniz. Tını olarak nasıl bir fark yarattığını anlatmak adına ufak bir giriş yaptım.

Videoda her modu tek tek ayrı anlatacağımı belirtmiştim zaten, bu modların ne olduğunun basit bir tanımı. Daha modların ne olduğunu anlatırken, hangi pozisyonların nasıl kullanılacağını anlatıp basit tanımı yaparken alt yapı hazırlamayı anlatmak çok mantıklı bir fikir gelmiyor ki ilerideki videolarımda bundan da bahsedeceğim.
 
Equivalent = Denk = Uygun, nitelik yönünden eşit. Burada zaten hemfikiriz.

Ben bahsettiğiniz gibi 'gerçekte' tanımı bu olmadığını söylüyorum. Gerçek tanımı dizinin hangi sesinden hangi sesine gittiğiniz.
Bu tanımı bildikten sonra, paralel düşünmeye veya modların nasıl çalındığını, klavye üzerindeki bütün pozisyonlarını bilmeye gerek kalmıyor. Çünkü hangi gamı kullanıyorsanız onun hangi sesleri arasında gideceğinizi seçmek size kalmış. Ve bu sadece majör gamın modları ile sınırlı da değil. Minör, armonik minör, melodik minör, egzotik gamlardan biri, hangisini kullanıyor olursanız olun sadece bu basit tanım ile istediğiniz modunu, hatta hangi mod olduğunu bilmediğiniz modları bile tınlatırsınız. Olayın özü bu, gerisi üstüne konulması gereken bilgiler. Herşey sırayla, sevgiler.
 
Tekrardan selamlar ve günaydın.

Gece ve sabah biraz düşündüm, video isminden dolayı benim aklımdakinden farklı bir beklenti uyandırmış olabilir. Bu yüzden ismini Major Gam Ve Modlar Konularına Giriş olarak değiştirdim.

Bunun haricinde söylemek istediğim bir iki şey geldi aklıma. Dorian ile ilgili söylediğiniz, sadece Dorian mod için olan bir yaklaşım, benim videoda bahsettiğim modların tanımı. Mod'ların wikipedia sayfasında sürekli olarak bahsettiğim ilişkiye değinilmiş ve bir diyatonik dizi içerisindeki yaklaşımdan bahsedilmekte.

"Regarding the concept of mode as applied to pitch relationships generally, Harold S. Powers describes a continuum between abstract scale and specific tune, with "most of the area between ... being in the domain of mode""

"In all three contexts, "mode" incorporates the idea of the diatonic scale, but differs from it by also involving an element of melody type"

"Modern Western modes use the same set of notes as the major scale, in the same order, but starting from one of its seven degrees in turn as a "tonic", and so present a different sequence of whole and half steps. The interval sequence of the major scale being T-T-s-T-T-T-s, where "s" means a semitone (half step) and "T" means a whole tone (whole step), it is thus possible to generate the following scales:

Mode Tonic relative
to major scale
Interval sequence Example
Ionian I T-T-s-T-T-T-s C-D-E-F-G-A-B-C
Dorian II T-s-T-T-T-s-T D-E-F-G-A-B-C-D
Phrygian III s-T-T-T-s-T-T E-F-G-A-B-C-D-E
Lydian IV T-T-T-s-T-T-s F-G-A-B-C-D-E-F
Mixolydian V T-T-s-T-T-s-T G-A-B-C-D-E-F-G
Aeolian VI T-s-T-T-s-T-T A-B-C-D-E-F-G-A
Locrian VII s-T-T-s-T-T-T B-C-D-E-F-G-A-B"

- https://en.wikipedia.org/wiki/Mode_(music)

Bunun haricinde aslında "Paralel" olarak nitelendirdiğiniz bakış açısının da ismi doğru değil. Zira ;

"Do majör ve la minör örneğinde olduğu gibi, dizileri aynı seslerden oluşan, bir başka deyişle ses gereçleri ortak olan tonalitelere PARALEL TONALİTELER denir."

- Nurhan Cangal, Armoni.

Bu durumda Paralel Tonalite bakış açısı aslında benim de videoda bahsettiğim bakış açısı da aynı zamanda.
 
Deniz Abi video 10 numara 5 yıldız olmuş modlara hiç bu şekilde yaklaşmamıştım. Çok yararlı buldum.Devamını da sabırsızlıkla bekliyoruz.. :) Bir de bir sonraki videolara egzersizler pratik yapmamız için ipuçları da verirsen tadından yenmez :)
 
Çok teşekkürler arkadaşlar,
Ben bu konunun baya bir şeyin temeli olduğunu ve bakış açısını çok geliştirdiğini düşünüyorum. Elimden geldiğince, bilgim dahilinde açıp, egzersizleri ve örnek kullanım şekillerini, en azından kendi yaptıklarımı anlatmaya çalışacağım.
 
Bence ayak üstü olmamamış bir çoğumuz bu konular hakkında az buçuk fikir sahibi oluyoruz sıfırdan anlatılır gibi anlatılan videoları izlerken canımız sıkılıyor böyle olunca iyi olmuş sıkmıyor hedefe dolandırmadan ulaştırıyor :cool: böyle trick Noktaları içeren videolar bekliyoruz :rolleyes:
 

Medya bilgisi

Kategori
Dersler ve Yardım
Ekleyen
DenizSayman
Eklendiği tarih
Görüntülenme
10,595
Yorum sayısı
9
Puanlama
4.00 yız 5 puanlama

Bu medyayı paylaş

Geri
Üst