Bu Kirli Vokal Tekniği Nasıl Yapılır? Bilenler Aydınlatırsa Sevinirim.

Örnek Şarkıların Linki Aşağıda
Bahsettiğim kirli vokal tekniğini dinlediğim Catfish and The Bottlemen adlı grubun solisti Van Mccan yapıyor. Cümlelerin başlarında içerden bi yerden bi güç veriyor ve boğazı ağrıtmayan bi kir sesi geliyor. Sanki birkaç ses bir arada geliyor gibi, polifonik denir sanırım bilgisizim kusuruma bakmayın. Ya da buna yakın duyduğum başka kirli vokal tekniği The Strokes’dan Julian Casablancas. Yani bu adamlar sanki boğazını pek kasmadan rahat bir şekilde veriyor o kiri. Sigara vs. ile mi ilgili bilmiyorum.Eğer yapabilen varsa nasıl yaptığını anlatırsa çok sevinirim.

39. saniyede yaptığı gibi. daha rahat anlamanız için nakaratı dinleyin. beni tam anlamıyla anlayacağınız yer “you give me problem” dediği yer. sanki birkaç ses var ve bunlar kirli.
 
Örnek Şarkıların Linki Aşağıda
Bahsettiğim kirli vokal tekniğini dinlediğim Catfish and The Bottlemen adlı grubun solisti Van Mccan yapıyor. Cümlelerin başlarında içerden bi yerden bi güç veriyor ve boğazı ağrıtmayan bi kir sesi geliyor. Sanki birkaç ses bir arada geliyor gibi, polifonik denir sanırım bilgisizim kusuruma bakmayın. Ya da buna yakın duyduğum başka kirli vokal tekniği The Strokes’dan Julian Casablancas. Yani bu adamlar sanki boğazını pek kasmadan rahat bir şekilde veriyor o kiri. Sigara vs. ile mi ilgili bilmiyorum.Eğer yapabilen varsa nasıl yaptığını anlatırsa çok sevinirim.

39. saniyede yaptığı gibi. daha rahat anlamanız için nakaratı dinleyin. beni tam anlamıyla anlayacağınız yer “you give me problem” dediği yer. sanki birkaç ses var ve bunlar kirli.

1)"Bir kaç ses var" dediğiniz yerde geri vokaller var zaten:) O sesleri tek başına çıkartmıyor yani. Biraz daha dikkatli dinleyin. Adamlar arkada mikrofona yaklaşmış, açıkça geri vokal yapıyor görüntüde zaten.
2)Bahsettiğiniz vokal tarzı "grit" ve "rasp" olarak biliniyor. Vocal ve bu diğer sözcüklerle youtube üzerinden arama yapın. Burada doğru düzgün kirletme bile yok, biraz yükleniyor, o kadar. Sigara ile alakası yok, etrafınızda böyle saçma sapan şeyler uyduranlar varsa onları da dinlemeyin lütfen. Sigara, bir şarkıcının başına gelebilecek en kötü şeylerden biridir. İçiyorsanız bırakın, bırakamıyorsanız ileride şarkı söylemeyi unutun.
3)İnternet devrinde bu kadar sınırlı tutmayın zevklerinizi. Bunlar son derece sıradan vokaller ve icralar. Led Zeppelin'den bir "Babe I'ma Gonna Leave You" dinleyin mesela. Vokal dersi gibi şarkıdır. Vokal yapmanın anahtarlarından biri, çok iyi şarkıcıları dinlemektir. Robert Plant'In aşağıda 1:52'de başlayan cümlesini dinleyin mesela. 1969'da çıkmış albüm. Bugün bile her dinleyişte adamın dibini düşürüyor.
 
Örnek Şarkıların Linki Aşağıda
Bahsettiğim kirli vokal tekniğini dinlediğim Catfish and The Bottlemen adlı grubun solisti Van Mccan yapıyor. Cümlelerin başlarında içerden bi yerden bi güç veriyor ve boğazı ağrıtmayan bi kir sesi geliyor. Sanki birkaç ses bir arada geliyor gibi, polifonik denir sanırım bilgisizim kusuruma bakmayın. Ya da buna yakın duyduğum başka kirli vokal tekniği The Strokes’dan Julian Casablancas. Yani bu adamlar sanki boğazını pek kasmadan rahat bir şekilde veriyor o kiri. Sigara vs. ile mi ilgili bilmiyorum.Eğer yapabilen varsa nasıl yaptığını anlatırsa çok sevinirim.

39. saniyede yaptığı gibi. daha rahat anlamanız için nakaratı dinleyin. beni tam anlamıyla anlayacağınız yer “you give me problem” dediği yer. sanki birkaç ses var ve bunlar kirli.

İlk olarak boğazını ağrıtmaması; sesine zarar vermediği anlamına gelmez. Zarar verir demeye de korkuyorum işin açığı, birçok kişi uzun süredir bu teknikle sorunsuz şarkı söylediğini iddia edecek diye. Ancak şunları söyleyebilirim bu tekniklerden benim çalıştıklarımdan birisi hariç hepsi uzun vadede sese zarar veren tekniklerdi. Sesin parlaklığını, gürlüğünü azaltan, clean şekilde söylemeyi engelleyen tekniklerdi. Sadece ses tellerime yük uygulamadan, false cordlar ile elde ettiğim distortion'ın sesime zarar vermediğini düşünüyorum. Bu çok önemsediğim bir konu değil diyorsan, öncelikle tizlerde düşük baskı ve yüksek nefeste, min seviyede sesini kirleterek başlaman gerektiğini düşünüyorum. Sesin zarar görmeye başladıkça zaten daha kolay ve geniş bir rangede kirletebileceğini aynı zamanda alıştığı için acımadığını göreceksin. Benim gözlemlerim bu şekilde. İllaki eksik bir kısım vardır onu da bilen biri tamamlar umarım.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #4
1)"Bir kaç ses var" dediğiniz yerde geri vokaller var zaten:) O sesleri tek başına çıkartmıyor yani. Biraz daha dikkatli dinleyin. Adamlar arkada mikrofona yaklaşmış, açıkça geri vokal yapıyor görüntüde zaten.
2)Bahsettiğiniz vokal tarzı "grit" ve "rasp" olarak biliniyor. Vocal ve bu diğer sözcüklerle youtube üzerinden arama yapın. Burada doğru düzgün kirletme bile yok, biraz yükleniyor, o kadar. Sigara ile alakası yok, etrafınızda böyle saçma sapan şeyler uyduranlar varsa onları da dinlemeyin lütfen. Sigara, bir şarkıcının başına gelebilecek en kötü şeylerden biridir. İçiyorsanız bırakın, bırakamıyorsanız ileride şarkı söylemeyi unutun.
3)İnternet devrinde bu kadar sınırlı tutmayın zevklerinizi. Bunlar son derece sıradan vokaller ve icralar. Led Zeppelin'den bir "Babe I'ma Gonna Leave You" dinleyin mesela. Vokal dersi gibi şarkıdır. Vokal yapmanın anahtarlarından biri, çok iyi şarkıcıları dinlemektir. Robert Plant'In aşağıda 1:52'de başlayan cümlesini dinleyin mesela. 1969'da çıkmış albüm. Bugün bile her dinleyişte adamın dibini düşürüyor.

teşekkür ederim şarkı için. dediğiniz gibi her şeyden önce daha geniş bir repertuar edineceğim.”grit” ve ya “rasp” tekniğine baktım. sanırım biraz daha araştırırsam aradığımı o teknikte bulabilirim. ve back vokaller konusunda ise şunu diyeceğim. şarkının köprüsündeki back vokalleri duyuyorum zaten. bahsettiğim yeri en iyi nakaratta “you give me problem” derken yapıyor. sesi kir kazanıyor ve birkaç ses çıkıyor. ve benim duyduğum kadarıyla nakaratta back vokal yok(nakaratta back vokal olabilir,iddia etmiyorum:) şöyle canlı performansı da bırakayım.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
İlk olarak boğazını ağrıtmaması; sesine zarar vermediği anlamına gelmez. Zarar verir demeye de korkuyorum işin açığı, birçok kişi uzun süredir bu teknikle sorunsuz şarkı söylediğini iddia edecek diye. Ancak şunları söyleyebilirim bu tekniklerden benim çalıştıklarımdan birisi hariç hepsi uzun vadede sese zarar veren tekniklerdi. Sesin parlaklığını, gürlüğünü azaltan, clean şekilde söylemeyi engelleyen tekniklerdi. Sadece ses tellerime yük uygulamadan, false cordlar ile elde ettiğim distortion'ın sesime zarar vermediğini düşünüyorum. Bu çok önemsediğim bir konu değil diyorsan, öncelikle tizlerde düşük baskı ve yüksek nefeste, min seviyede sesini kirleterek başlaman gerektiğini düşünüyorum. Sesin zarar görmeye başladıkça zaten daha kolay ve geniş bir rangede kirletebileceğini aynı zamanda alıştığı için acımadığını göreceksin. Benim gözlemlerim bu şekilde. İllaki eksik bir kısım vardır onu da bilen biri tamamlar umarım.
öncelikle teşekkür ederim yanıtınız için. bence eğer doğru şekilde yaparsak kirli vokali, bir zararı olacağını sanmıyorum. en güzel örneği bahsettiğim Julian Casablancas. 2003 yılına ait bir kayıt
00.20-00.40 arasını dinleseniz yeterli

bu da 2019’a ait bir kayıt

3.06’dan itibaren başlayan bölümü lütfen dinleyin..

bilmiyorum belki de kirli vokal yapmak sese yıllar içinde gerçekten zarar veriyordur ama stüdyoda bi şekilde düzeltiliyordur. hiçbir bilgim yok. topu size attım.
 
teşekkür ederim şarkı için. dediğiniz gibi her şeyden önce daha geniş bir repertuar edineceğim.”grit” ve ya “rasp” tekniğine baktım. sanırım biraz daha araştırırsam aradığımı o teknikte bulabilirim. ve back vokaller konusunda ise şunu diyeceğim. şarkının köprüsündeki back vokalleri duyuyorum zaten. bahsettiğim yeri en iyi nakaratta “you give me problem” derken yapıyor. sesi kir kazanıyor ve birkaç ses çıkıyor. ve benim duyduğum kadarıyla nakaratta back vokal yok(nakaratta back vokal olabilir,iddia etmiyorum:) şöyle canlı performansı da bırakayım.

Bir kaç ses çıkıyor ile ne kast ettiğinizi gerçekten anlamadım. Muhtemelen duyduğunuz veya hissetiğiniz şeyi yanlış ifade ediyorsunuz. Bu zaten başlangıçta pek çok kişinin başına gelir. Çok daha iyi bilinen ve genel terimleri kullanamadığı için kişiler böyle şeylere kendilerinde uyandırdıkları duygularla ifade ederler, bu da hem kafa karışıklığı yaratır, hem de meseleyi çok gözümüzde büyütmemize yol açar. Teknik olarak ilerlemek için böyle şeyleri basite indirgeyip egzersizlere dökmek, müzik yapacağımız zaman ise işin duygu-his boyutuna yeniden dönmeyi öğrenmek gerekir. Zaten işin zorluğu budur.

Size şöyle teknik açıklama yapayım: "Ses" dediğimiz şey, zaten beraberinde bir dizi başka tonla duyulur. İngilizce'de bunlar "overtone" serisi olarak bilinir. Türkçe terim olarak kullanılan karşılık "doğuşkan" ifadesidir. Ses fiziği-mühendisliği ile ilgili arkadaşlar bunu daha detaylı açıklayabilir.

İşin vokal kısmında ise meydana gelen şey, yüzün ön kısmında rezonatörler olarak bilinen katı yapılar sayesinde (kemikler, dişler, vs...)bu seslerin "projeksiyonu"dur. Bunu doğru ve güçlü bir şekilde yaptığı zaman vokalistin tınısındaki doğuşkanlar ön plana çıkar. Bahsettiğim şey grit veya rasp ile gelen kirli etkiden BAĞIMSIZDIR. Kompreslenmiş ve belli frekansları öne çıkmış bir TINIdır aslında bu. Doğası gereği biraz keskin-yırtıcı bir tınıya sahiptir. Bunun egzersizleri var, "mixed voice" diye bakabilirsiniz mesela.

Bu tını, sesin overtone-doğuşkan denilen unsurlarının net bir şekilde duyulmasını sağlar, hatta bu bizlerin duyduğumuz insanların sesini "güzel" olarak nitelememize bile yol açar. Vokal koçlarının jargonunda bunun adı "önde tınlamak"tır. Sesi geriye düşüp ağızda-boğazda bir yerde takılmaktan kurtarıp "öne alma" becerisi, bu etkiyi getirir.

Duyduğunuz ama yanlış bir şekilde "bir kaç ses" diye ifade ettiğiniz şey, muhtemelen vokalistin kuvvetli yüz rezonansı sayesinde sesinin kazandığı bu etki. Doğuşkanların etkisini duyuyorsunuz. Kulağınızın bu tınıları yakalaması güzel bir şey bu arada.
Ancak insanlar idollerine çok farklı biçimlerde bağlanırlar, hem de bu yaşlarda iş müziğin filan çok ötesine geçer. O yüzden şu anda biraz farklı bir "mercek"ten bakıyorsunuz. Bahsettiğim etki, bütün iyi rock vokallerinde duyulur. Bunu söylemiş olmakla yetineyim ve kendimi tekrar etmeyeyim. Bahsettiğiniz şey ne bu vokaliste özel bir tını, ne de burada çok özel bir şey olup bitiyor. Ama bunu idrak etmek için çok daha fazla vokali dinlemeniz ve bilginizi arttırmanız lazım.

Diğer mesajınız ile ilgili olarak 3.06'da bahsettiğiniz yer ise çok farklı bir konu. Oradaki tını kirli filan değil. Orada duyduğunuz şey teknik olarak "falsetto" şeklinde isimlendirilen tınıdır. Onu da araştırın ve bu şekilde bilginizi arttırın derim.

Kolay gelsin.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #7
Bir kaç ses çıkıyor ile ne kast ettiğinizi gerçekten anlamadım. Muhtemelen duyduğunuz veya hissetiğiniz şeyi yanlış ifade ediyorsunuz. Bu zaten başlangıçta pek çok kişinin başına gelir. Çok daha iyi bilinen ve genel terimleri kullanamadığı için kişiler böyle şeylere kendilerinde uyandırdıkları duygularla ifade ederler, bu da hem kafa karışıklığı yaratır, hem de meseleyi çok gözümüzde büyütmemize yol açar. Teknik olarak ilerlemek için böyle şeyleri basite indirgeyip egzersizlere dökmek, müzik yapacağımız zaman ise işin duygu-his boyutuna yeniden dönmeyi öğrenmek gerekir. Zaten işin zorluğu budur.

Size şöyle teknik açıklama yapayım: "Ses" dediğimiz şey, zaten beraberinde bir dizi başka tonla duyulur. İngilizce'de bunlar "overtone" serisi olarak bilinir. Türkçe terim olarak kullanılan karşılık "doğuşkan" ifadesidir. Ses fiziği-mühendisliği ile ilgili arkadaşlar bunu daha detaylı açıklayabilir.

İşin vokal kısmında ise meydana gelen şey, yüzün ön kısmında rezonatörler olarak bilinen katı yapılar sayesinde (kemikler, dişler, vs...)bu seslerin "projeksiyonu"dur. Bunu doğru ve güçlü bir şekilde yaptığı zaman vokalistin tınısındaki doğuşkanlar ön plana çıkar. Bahsettiğim şey grit veya rasp ile gelen kirli etkiden BAĞIMSIZDIR. Kompreslenmiş ve belli frekansları öne çıkmış bir TINIdır aslında bu. Doğası gereği biraz keskin-yırtıcı bir tınıya sahiptir. Bunun egzersizleri var, "mixed voice" diye bakabilirsiniz mesela.

Bu tını, sesin overtone-doğuşkan denilen unsurlarının net bir şekilde duyulmasını sağlar, hatta bu bizlerin duyduğumuz insanların sesini "güzel" olarak nitelememize bile yol açar. Vokal koçlarının jargonunda bunun adı "önde tınlamak"tır. Sesi geriye düşüp ağızda-boğazda bir yerde takılmaktan kurtarıp "öne alma" becerisi, bu etkiyi getirir.

Duyduğunuz ama yanlış bir şekilde "bir kaç ses" diye ifade ettiğiniz şey, muhtemelen vokalistin kuvvetli yüz rezonansı sayesinde sesinin kazandığı bu etki. Doğuşkanların etkisini duyuyorsunuz. Kulağınızın bu tınıları yakalaması güzel bir şey bu arada.
Ancak insanlar idollerine çok farklı biçimlerde bağlanırlar, hem de bu yaşlarda iş müziğin filan çok ötesine geçer. O yüzden şu anda biraz farklı bir "mercek"ten bakıyorsunuz. Bahsettiğim etki, bütün iyi rock vokallerinde duyulur. Bunu söylemiş olmakla yetineyim ve kendimi tekrar etmeyeyim. Bahsettiğiniz şey ne bu vokaliste özel bir tını, ne de burada çok özel bir şey olup bitiyor. Ama bunu idrak etmek için çok daha fazla vokali dinlemeniz ve bilginizi arttırmanız lazım.

Diğer mesajınız ile ilgili olarak 3.06'da bahsettiğiniz yer ise çok farklı bir konu. Oradaki tını kirli filan değil. Orada duyduğunuz şey teknik olarak "falsetto" şeklinde isimlendirilen tınıdır. Onu da araştırın ve bu şekilde bilginizi arttırın derim.

Kolay gelsin.
gerçekten yardımınız , ilginiz için çok teşekkür ederim. bahsettiğiniz terimleri zamanla araştırdıkça üstüne düştükçe daha çok anlayacağım. ve evet repertuarımı da genişleteceğim. son olarak falsettoyu biliyorum. yukarıdaki arkadaş kirli vokal uzun vadede temiz okumalara engel olabilir demişti ona nazaran atmışım o videoyu. tekrardan size minnettar olduğumu belirteyim. henüz 16 yaşındayım etrafımda hiç böyle bu konuda bilgili biri yok. ne müzik öğretmenim ne başka birisi. tanıştığıma memnun oldum …
 
gerçekten yardımınız , ilginiz için çok teşekkür ederim. bahsettiğiniz terimleri zamanla araştırdıkça üstüne düştükçe daha çok anlayacağım. ve evet repertuarımı da genişleteceğim. son olarak falsettoyu biliyorum. yukarıdaki arkadaş kirli vokal uzun vadede temiz okumalara engel olabilir demişti ona nazaran atmışım o videoyu. tekrardan size minnettar olduğumu belirteyim. henüz 16 yaşındayım etrafımda hiç böyle bu konuda bilgili biri yok. ne müzik öğretmenim ne başka birisi. tanıştığıma memnun oldum …
Rica ederim.
Buradaki etki "kirletme" bile sayılmaz ve doğru teknikle kesinlikle vokale zarar verilmez. Hatta, rock tarzında yüksek notaları vurabilmekiçin zaten bu tekniğin öğrenilmesi gerekir.
Ama yanlış teknikle söylemek uzun vadede temiz sesle bile zararlı sonuçlar üretir. Mesela sesi zorlayarak, "iterek" söylemek, yüksek notalara bağırarak çıkmak gibi tipik hatalar ses zarar verir. Uzun vadede bu nedenle sesini belli ölçüde kaybeden, ameliyat olmak zorunda kalan vs... pek çok rock vokali var.
 
Geri
Üst