Profesyonel bir müzik grubunun kuruluşu ve yönetimi ?

Herkesin az-çok deneyimlemiş olduğu üzere, bir "grup kurma" işine genellikle kafa dengi bir grup insanın bir araya gelmesi şeklinde bakılıyor.
Ama bir de profesyonel oluşumlar var. Örneğin bir kişi şarkı yazarı-besteci olarak grubun lideri konumunda, diğer elemanlar duruma göre değişebiliyor. Tipik örnek Yüksek Sadakat, ama başka pek çok örnek de verilebilir.
Bu gibi süreçler nasıl yürüyor, DENEYİM ve BİLGİ paylaşan olursa çok sevinirim. (Yorum veya eleştiri değil, lütfen...)
Ben kendi çok kısıtlı deneyimimden örnek vereyim: Vaktiyle şarkı söylemeye heves etmiş ve bazı bağlantıları olan birine gitarla eşlik ettim. Bu arkadaş her performans için 3-5 kişiyi bir araya topluyor, canlı performans sonunda herkesin payına düşeni veriyor, sonra herkes kendi yoluna gidiyordu. Sabit bir grup yoktu, doğru düzgün prova bile alınmıyordu. Tanıtım filan da hak getireydi...
Bu bence son derece amatörce ve berbat bir yönetim şekliydi.

Sorum şu aslında: Şarkıları hazır olan bir proje, düzenli prova yapıp düzenli sahne alan bir ekibe nasıl dönüşüyor? Profesyonel bir grup oluşturulup bir proje etrafında nasıl bir araya gelebiliyorlar? Menajerlik gibi kurumlar-kişiler burada nasıl devreye giriyor? Şarkıları hazır bir projeye bir müzisyen ekibi kurmak ve yönetmek için neleri dikkate almak lazım? Eş-dost-tanıdık müzisyenler değil de, projede çalmak üzere teklif götürülecek insanlarla oluşacak bir ekip mesela...
Not: Prodüksiyon şirketi ile anlaşarak değil, BAĞIMSIZ işleyecek bir projeden bahsediyorum.
 
Son düzenleme:
Vallaha biz yeni başladık 3 arkadaş, ilk başta kendi projemi solo yürütmeyi düşünüyordum baktım enstrüman işinde sıkıntıya düşüyorum bir tek vokalim iyi, gitarist bi arkadaşıma bana beste yapmasını söyledim, ardından basçı bir arkadaşıma da diğer gitarist arkadaşın bestesini atarak bass yazmasını istedim. İki gitarcıyı tanıştırdım, düzenli olarak her pazar günü stüdyolara gitmeye karar verdik şu anda da öyle gidiyor. Şarkı sözlerini ben zaten projemi solo yürütmeyi düşünürken yazmıştım. Bu kadar yani sadece lead gitarist ve davulcumuz eksik, black metal grubu olduğumuz için de baterist bulmakta çok zorlanıyoruz.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #3
Ben derdimi anlatamadım herhalde. Ama beni iyi güldürdünüz akşam akşam... 🤣
1) Grup elemanı aramıyorum.
2) Amatör deneyimlerinizle ilgilenmiyorum.

Kendi projeleri-grupları ile profesyonel albüm-konser süreçlerini yaşamış insanların, bu grupları kurma-yönetme deneyimlerinden bahsediyorum.
Saçma sapan yanıtlarla başlığı meşgul eden iki yeni üyeyi engelledim bu arada. Daha fazla yazmasınlar buraya.
 
Benim sahit oldugum kadariyla bu isi mantikli cercevelerde mumkun kilan tek yol sozlesme!
Sozlesme imzalarsiniz. Boylece herkesin sigorta dahil ucret garantisini verirsiniz. Sonrasinda zaten herkes bunu kendi profesyonel "işi" olarak goreceginden bu noktadan sonra yol almak cok daha kolay olacak.
Tahmin edersiniz amator ve hatta bir cok profesyonel grubun toparlanamama veyahut yol alamama sebeplerinin en basinda uyelerin arasindaki farkliliklar geliyor.
En buyuk farklilik ise muzik yapma istegi ve hayalleri arasinda ki ucurum. Sozlesme en basinda projeyi "meslegi olarak" yapacak insanlari etrafinizda topluyor. Disiplin, uretkenlik ve calisma ise sonrasinda geliyor zaten.
Grup olarak kabul edermisiniz bilmem ama Avrupa ve Amerika gibi kitalarda klasik muzik organizasyonlarinda her zaman proje bazli anlasma yapilir mesela.
Dusunsenize bir proje icin birbirini tanimayan 100 un uzerinde insan bir anda bir araya gelir, dekoru kostumu provasi temsili yapilir ve sonra is bitiminde dagilinir.
Ve sistem makine gibi isler. Cunku is baslamadan elinde sınırlari net sekilde belirlenmis bir kontrat imzalamis oluyorsun.
 
Sözleşme deyince işin muhasebesel tarafına üstün körü bir giriş yaparsak Kişinin kendisini serbest meslek erbabı yapması lazım. İş sözleşmesi şekilleri part-time yada çağrı üzerine çalışmaya dayalı iş sözleşmesi olabilir sanırım. Ama grubun diğer üyeleri de serbest meslek erbabı olarak ödeme karşılığında makbuz kesiyorlarsa muhasebesel açıdan sıkıntı olmaz ki bence SGK ile uğraşmak istemiyorsan bu mantıklı bir seçim. Ama bende şimdi muhasebeci kafasıyla var olan kişilerin nasıl ismi resmiyete döktüklerini bilmiyorum ama resmi sözleşme durumu bir sürü muhasebesiydi, SGK'sıydı , odalara kayıt bir sürü masraf çıkarabilir.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #6
Sözleşme deyince işin muhasebesel tarafına üstün körü bir giriş yaparsak Kişinin kendisini serbest meslek erbabı yapması lazım. İş sözleşmesi şekilleri part-time yada çağrı üzerine çalışmaya dayalı iş sözleşmesi olabilir sanırım. Ama grubun diğer üyeleri de serbest meslek erbabı olarak ödeme karşılığında makbuz kesiyorlarsa muhasebesel açıdan sıkıntı olmaz ki bence SGK ile uğraşmak istemiyorsan bu mantıklı bir seçim. Ama bende şimdi muhasebeci kafasıyla var olan kişilerin nasıl ismi resmiyete döktüklerini bilmiyorum ama resmi sözleşme durumu bir sürü muhasebesiydi, SGK'sıydı , odalara kayıt bir sürü masraf çıkarabilir.
Teşekkürler Hakan.
Malum, biz alaturka iş yapmaya alışık olduğumuz için, bu gibi şeylerin pratikte ne denli uygulamaya girdiğini merak ediyorum. "çağrı üzerine çalışmaya dayalı" olarak tarif ettiğin gerçekten de zaman zaman sahne alıp elemanların başka işler yapmaya devam ettiği şeylere uyuyor gibi. Piyasada pek çok müzisyen freelance çalıştığı için, herhalde (akıl yürütüyorum) ancak stüdyo vs işleten kişiler için işleri kağıda dökmek daha pratik oluyor.
Diğer taraftan da, işin grup olma ucu gerçekte ne kadar sadece finansal güvence ile sağlanır, onu da bilemiyorum.
 
Geri
Üst