Dominant 7'li akor ile ilgili bir soru

Merhaba, çoğu(tamamı değil sanırım) 3 tel / 4 tel akorlar yaygın olarak kullandığımız full bare akorların içinde var.

Örneğin A akoru için bare akorumuz aşağıdaki gibi.

E. 5
B. 5
G. 6
D. 7
A. 7
E. 5

Bu bare akoru parçalayarak aşağıdaki şekliyle alt 4 telde de seslendirebiliyorlar. 6 tele birden bare basmaya gerek yok bu durumda. Hatta ince mi telini de basmayarak üç sese bile indirebiliriz.

E. 5

B. 5

G. 6

D. 7


Benim asıl merak ettiğim ise bir A7 akoru. Aşağıdaki gibi.
E. 5
B. 8
G. 6
D. 7

Bu şekilde basım nereden geliyor? Bu bir bare akorun parçalanmış hali mi? Düşündüm de başka bir akor formu ile ilişkilendiremedim.
 
Son düzenleme:
Merhaba, çoğu(tamamı değil sanırım) 3 tel / 4 tel akorlar yaygın olarak kullandığımız full bare akorların içinde var.

Örneğin A akoru için bare akorumuz aşağıdaki gibi.

E. 5
B. 5
G. 6
D. 7
A. 7
E. 5

Bu bare akoru parçalayarak aşağıdaki şekliyle alt 4 telde de seslendirebiliyorlar. 6 tele birden bare basmaya gerek yok bu durumda. Hatta ince mi telini de basmayarak üç sese bile indirebiliriz.

E. 5

B. 5

G. 6

D. 7


Benim asıl merak ettiğim ise bir A7 akoru. Aşağıdaki gibi.
E. 5
B. 8
G. 6
D. 7

Bu şekilde basım nereden geliyor? Bu bir bare akorun parçalanmış hali mi? Düşündüm de başka bir akor formu ile ilişkilendiremedim.
Gitarda kalıp olarak öğrenilen akor şekilleri, çiftlenmiş sesler içerir. Bunlar plaj gitarcısı/kowboy akorlarıdır. Caz gitaristleri bu akorları basmazlar çünkü gereğinden fazla kalabalıktırlar. Aynı nedenle de caz gitarda temel akorlar ardışık tellerdeki triadlar ve bunların içerdiği bir veya daha fazla sesin başka tellere oktav aktarımı (spread triads) ile çalınırlar.
7'li akorlar da yine bu mantıkla çalınır aslında. Sizin bare formu ile ilişkilendiremediğiniz şekil gerçekte ilk pozisyondaki E7 bare formunun 5. pozisyona aktarımından gelir. Bu E7 şeklinde B teli boş olarak çalınabileceği gibi, serçe parmağın altında re notası (si teli 3. perde) ile b7 derecesi de çalınabilir.
E 0
B 0 (3)
G 1
D 0 (2)
A 2
E 0 (opsiyonel)

Bu konuda yol almak için shell voicings denilen yapılara göz atabilirsiniz. Bu yapılarda 7li akorlar 5. dereceden tümüyle yoksun 3 notalı (1, 3. b7 gibi) formlarla çalınırlar.

Son olarak da, bu konularda halen çok temel bazı noktalarda takılıp kaldığınızı görüyorum. Yani halen gitarın klavyesi ile ile çok basit düzeydeki teorik unsurlar arasındaki bağları kendi başınıza kurmaya çalışıyor ve zorlanıyorsunuz gibi. Bu konuda daha iyi kaynaklara veya bir hocaya ihtiyacınız var gibi gözüküyor. Aksi takdirde Amerika'yı yeniden keşfetmeye çalışırken epey bir zaman kaybedersiniz. Berklee Modern Method for Guitar 2 - 3 bu anlamda iyi kaynaklardır (dizi veya arpej kısımlarını değil, akor kısımlarını kast ediyorum).
 
Belki özgüvensizlik gibi gelebilir ama müzik için yaşım çok yok , soruyu anlatabildiğim kadarıyla anlatayım. Belki yanlış şeyler yazabilirim ama olsun abilerim düzeltir.

Şimdi A akorunda zaten 1. 3. 5. sesler olduğu için bize 3 ses yetiyor. Zaten E ve D tellerinde bastığın notalar root ses yani aynı notayı 2 kere basıyorsun bu yüzden de 4 tele indirgeye biliyorsun. Aslında bareli basımda dereceler üstten alta şu sırada oluyor : 1-5-1-3-5-1 şeklinde oluyor ve 4 tele indirince 1-3-5-1 oluyor hatta dediğiniz gibi ince mi teline gerek yok çünkü zaten 1. derece var. 1-3-5 şeklinde basarsınız

Aynı şekilde A7 akoru için de 7. derecenin bemolü olan sol gerekir. Zaten 7 li akoru basarken üstten alta : 1-5-7-3-5-1 ya da 1-5-7-3-7-1 derecelerini sırayla basarsınız. Bu da D. 5 veya B. 8 bize sol sesini veriyor demektir. Bu yüzden indirgerken yine aynı yöntemle 1. - 3. - 7. - 1. dereceleri sırayla basarsınız. 5. dereceyi de bazen basmıyorlar örneği 13 lü akorlara bakarsak.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #4
Gitarda kalıp olarak öğrenilen akor şekilleri, çiftlenmiş sesler içerir. Bunlar plaj gitarcısı/kowboy akorlarıdır. Caz gitaristleri bu akorları basmazlar çünkü gereğinden fazla kalabalıktırlar. Aynı nedenle de caz gitarda temel akorlar ardışık tellerdeki triadlar ve bunların içerdiği bir veya daha fazla sesin başka tellere oktav aktarımı (spread triads) ile çalınırlar.
7'li akorlar da yine bu mantıkla çalınır aslında. Sizin bare formu ile ilişkilendiremediğiniz şekil gerçekte ilk pozisyondaki E7 bare formunun 5. pozisyona aktarımından gelir. Bu E7 şeklinde B teli boş olarak çalınabileceği gibi, serçe parmağın altında re notası (si teli 3. perde) ile b7 derecesi de çalınabilir.
E 0
B 0 (3)
G 1
D 0 (2)
A 2
E 0 (opsiyonel)

Bu konuda yol almak için shell voicings denilen yapılara göz atabilirsiniz. Bu yapılarda 7li akorlar 5. dereceden tümüyle yoksun 3 notalı (1, 3. b7 gibi) formlarla çalınırlar.

Son olarak da, bu konularda halen çok temel bazı noktalarda takılıp kaldığınızı görüyorum. Yani halen gitarın klavyesi ile ile çok basit düzeydeki teorik unsurlar arasındaki bağları kendi başınıza kurmaya çalışıyor ve zorlanıyorsunuz gibi. Bu konuda daha iyi kaynaklara veya bir hocaya ihtiyacınız var gibi gözüküyor. Aksi takdirde Amerika'yı yeniden keşfetmeye çalışırken epey bir zaman kaybedersiniz. Berklee Modern Method for Guitar 2 - 3 bu anlamda iyi kaynaklardır (dizi veya arpej kısımlarını değil, akor kısımlarını kast ediyorum).
sevgili @barrios , cevabınızı en kısa zamanda gitarda deneyeceğim, teşekkür ederim. Aslında triadlar konusunda en ufak bir sorunum yok. 3 tel setlerinde, 4 tel setlerinde rahatlıkla tüm triadları düşünmeden çalabiliyorum. 7'li akorları kullanmaya yeni başladım haliyle tıkanıyorum. Hoca konusundaki tavsiyenize de önem vereceğim, çok teşekkür ederim.
Esen kalın, saygılarımla.
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #5
evet denedim ve aşağıdaki gibi bastım.
E 0
B 3
G 1
D 2
ve bu perdeleri +6 perde transpoze edince benim sorduğum akor çıkıyor piyasaya.
Benim sorduğum akor da aynen sizin dediğiniz gibi, 5. perdeye shift edilmiş. Aslında bu transpoze de bareye de gerek yok. Shift edildiğinde Barelenmesi gereken tek tel mi teli. Onu da direkt basıyoruz zaten

Bilgiyi @barrios verir de yanlış olur mu hiç :))))
 
Son düzenleme:
sevgili @barrios , cevabınızı en kısa zamanda gitarda deneyeceğim, teşekkür ederim. Aslında triadlar konusunda en ufak bir sorunum yok. 3 tel setlerinde, 4 tel setlerinde rahatlıkla tüm triadları düşünmeden çalabiliyorum. 7'li akorları kullanmaya yeni başladım haliyle tıkanıyorum. Hoca konusundaki tavsiyenize de önem vereceğim, çok teşekkür ederim.
Esen kalın, saygılarımla.
7'liler konusunda yol almak için kök notanın 6., 5. ve 4. telde bulunduğu yapıları (dom 7, maj 7, min 7 ve min7b5) ezberleyerek başlamanızı öneririm. Gerisi biraz teferruat, caz eşliği çalmayacaksanız ihtiyacınız olmaz kolay kolay.
Ama eğer o düzeyde çalışmak isterseniz aşağıdaki yaklaşımları öneririm:
 
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #7
Geri
Üst