Gitar ve In-Ear Monitor Hakkında Sorular

Merhaba. Öncelikle herkese iyi bayramlar. Aramızda tonmeister veya yaşadıklarımı tecrübe etmiş gitarist arkadaşlarımız varsa eksik kaldığım bir kaç yeri danışmak isterim. Yaşadığım bir kaç sıkıntı var.
Sahnede HSS stratocaster ve headrush pedalboard kullanıyorum.

1- Sahnede amfi kullanmıyorum. Headrush'tan xlr olarak direkt masaya(genellikle x32) gidiyor. In ear monitörüme de masadan yollanıyor. Ancak şunu fark ediyorum ki; dışarıya giden ses kulağımdan daha gainli. Dışarıda hiçbir sorun yokken bazen kulağımda legatolarımda notalarım kayboluyor. Artık kabinler sesi sürerken bir miktar drive/gain mi ekliyor, masayla mı ilgili, kulaklığımda mı sıkıntı var bilmiyorum. İşin içinden çıkamadım.

2- Çaldığım mekanlardan birinde 300 Hz civarı deli gibi rezonansa giriyor. Özellikle do-do# notalarını tınlattığımda dehşet bir uğultu oluyor. Bunu 1-2 db kesmek önüne geçmiyor. 4-5 db kesmem gerekiyor. Bu sefer de gitarın tüm gücü ölüyor. Ne yapılabilir?

3- In-ear monitoru herhangi bir pan yapmadığımız sürece stereo yapmak herhangi bir şeyi değiştirir mi? Kimileri in-earı stereoya çevirmenin çözüm olacağını söylüyor. Ancak ben kulağımda panlanmış bir sound istemiyorum. Mantık olarak mono kalması ile arasında bir fark olmasa gerek.

4- Çok genel bir soru ancak; lead tonlarında alt tellerim cılız kalıyor. Tizleri aldığımda veya basları açtığımda bu sefer de üst teller çok kapalı oluyor. Tecrübelerinizi dinlemek isterim.

5- Bu sorum özellikle headrush kullanan arkadaşlarım için. Crunch/Overdrive tonlarınız için hangi amfi/pedal modellerini tercih ediyorsunuz? JTM45 benim baya hoşuma gidiyor, ancak genel soundda grup içerisinde hoş tınlamıyor. Daha esnaf bir şeylere ihtiyacım var.
 
Merhaba, in ear kulaklık ve headrush kullanmadım. Helix kullandım. Ama kullansam ben şöyle yapardım. Masadan almazdım. Prosesörün kulaklık çıkışına bağlarım. Kabloyuda Prosesörden gitara gelen kabloya bantlardım. Ekstra kablo karmaşası olmaz. Gitara kadar gelen tek kablo (aslında iki, biri kulaklık diğeri gitarın) işimi görürdü. Kulaklık sesimi kendi istediğim seviyede ayarlarım. İyi bir tonmasterıa denk gelmesseniz genelde dışarıyla ilgileniyorlar. İçeride sadece ses seviyesine bakarlar.
 
@tonedrive ,gruptaki kalan bileşenleri nasıl duyacak bu senaryoda?

1 - Masaya XLR ile yolladığınızda tonunuzun üstüne muhtemelen bir preamp daha ekleniyor. Üstüne yine masadan belirli ayarlamalar yapıldığı vakit tonunuz hatrı sayılır şekilde değişiyordur. Ayrıca bu sistemlerde in ear ve dışarısı için ayrı mixler yapılır, hatta çoğu zaman etrafta elinde tabletle gezen 2 kişi vardır. İhtiyaçlarınızı masa başındaki kişiye söylerseniz, dışarıyı bozmadan kulağınızdaki mix ile oynayabilir.

2 - Bunun çözümü multiband kompresörde bence. Sizin isteğiniz bir frekans aralığını tamamen yoketmek değil, haddinden fazla yükseldiğinde o aralığı tutmak. Eğer EQ ile bu işi yapmaya çalışırsanız, sürekli olarak belirli bir aralık kapalı/kısık kalacağı için dediğiniz gibi ton bozulacaktır. Ancak sıkıntılı frekans aralığına "X levelının üstüne çıktığında Y kadar kıs" komutunu verecek şekilde bir MB Comp ayarlanırsa icra esnasında tonunuz bozulmadan, kontrolsün yükselmelerin önüne geçebilirsiniz.

3 - Eğer sinyalin kaynağı mono ise (Prosesörden tek XLR çıkıyorsanız, alet içindeki stereo delayler vb.'de mono olacaktır.) masada da bu durum değişmeyip kulağınıza tek XLR ile aktarılıyorsa zaten mono sinyal stereoya dönüşmeyecektir.

4 - İcra edilen tarzı bilmiyorum ancak kirli tonlara gidebiliyorsak driveı düşük levelı yüksek bir overdrive, daha sakin tonlardaysak dB boost bence çözüm olacaktır. Tabi solo kısmı bitince tekrar kapatılmalı, yoksa "öne çıkma" hissi oluşmayacaktır. Masadan düzenlerken de 2 - 3 db öne çıkılmasına alan bırakacak bir ayar yapılmalı.

5 - Headrush kullanmadığım için yorum yapamayacağım ancak amfi modellerinden önce kabin kısmına "mix-ready" IR dosyaları kullanmak biraz daha etkili tonlar almanızı sağlayabilir.

Aşağıya bir dosya bırakmaktayım, SMG Stüdyolarının ücretsiz olarak verdiği bir IR dosyası. Sert tonlarda iyi çalıştığını düşünüyorum. Belki mevcut tonlarınız üzerinde kullanmanız faydalı olabilir.
 

Dosyalar

  • Spectre 2023 V30.zip
    31.6 KB · Gösterim: 79
  • Konu Sahibi Konu Sahibi
  • #4
@tonedrive ,gruptaki kalan bileşenleri nasıl duyacak bu senaryoda?

1 - Masaya XLR ile yolladığınızda tonunuzun üstüne muhtemelen bir preamp daha ekleniyor. Üstüne yine masadan belirli ayarlamalar yapıldığı vakit tonunuz hatrı sayılır şekilde değişiyordur. Ayrıca bu sistemlerde in ear ve dışarısı için ayrı mixler yapılır, hatta çoğu zaman etrafta elinde tabletle gezen 2 kişi vardır. İhtiyaçlarınızı masa başındaki kişiye söylerseniz, dışarıyı bozmadan kulağınızdaki mix ile oynayabilir.

2 - Bunun çözümü multiband kompresörde bence. Sizin isteğiniz bir frekans aralığını tamamen yok etmek değil, haddinden fazla yükseldiğinde o aralığı tutmak. Eğer EQ ile bu işi yapmaya çalışırsanız, sürekli olarak belirli bir aralık kapalı/kısık kalacağı için dediğiniz gibi ton bozulacaktır. Ancak sıkıntılı frekans aralığına "X levelının üstüne çıktığında Y kadar kıs" komutunu verecek şekilde bir MB Comp ayarlanırsa icra esnasında tonunuz bozulmadan, kontrolsün yükselmelerin önüne geçebilirsiniz.

3 - Eğer sinyalin kaynağı mono ise (Prosesörden tek XLR çıkıyorsanız, alet içindeki stereo delayler vb.'de mono olacaktır.) masada da bu durum değişmeyip kulağınıza tek XLR ile aktarılıyorsa zaten mono sinyal stereoya dönüşmeyecektir.

4 - İcra edilen tarzı bilmiyorum ancak kirli tonlara gidebiliyorsak driveı düşük levelı yüksek bir overdrive, daha sakin tonlardaysak dB boost bence çözüm olacaktır. Tabi solo kısmı bitince tekrar kapatılmalı, yoksa "öne çıkma" hissi oluşmayacaktır. Masadan düzenlerken de 2 - 3 db öne çıkılmasına alan bırakacak bir ayar yapılmalı.

5 - Headrush kullanmadığım için yorum yapamayacağım ancak amfi modellerinden önce kabin kısmına "mix-ready" IR dosyaları kullanmak biraz daha etkili tonlar almanızı sağlayabilir.

Aşağıya bir dosya bırakmaktayım, SMG Stüdyolarının ücretsiz olarak verdiği bir IR dosyası. Sert tonlarda iyi çalıştığını düşünüyorum. Belki mevcut tonlarınız üzerinde kullanmanız faydalı olabilir.
Merhaba. Cevaplarınız için çok teşekkür ederim.

Headrushta maalesef ki multiband comp veya dinamik eq seçeneklerim yok. Keşke olsa. Artık en sonunda gemileri yakıp laptop götürüp neural dsp + ir + fabfilter eq ton alacağım...

IR olarak dediğiniz gibi mix-ready irlar kullanıyorum. York audionun irlarını çok beğeniyorum. İcra ettiğim tarz pop ve rock.

Birinci soruma verdiğiniz yanıt bana şunu düşündürdü, sonuçta mikserde her kanalın belli bir gain potu var. Sanırım masadan pre(bu kanala gain eklenmeden önceki hal) gönderiliyor kulağıma. Bunu kontrol edeceğim.

Dördüncü soruma verdiğiniz yanıtı tam anlayamadım. Ben gitarın tonu olarak sormak istemiştim. Öne çıkma hissiyatı, ses düşüklüğü, kaybolma gibi bir sorunum yok. Sadece gitarımın alt telleri çok tiz, cılız geliyor. Tizlerimi alıyorum, bu sefer üst tellerim çok boğuk oluyor. Basları açıyorum, yine üst tellerim çok boğuk oluyor. İçime sinen bir "sweet spot" bulmakta zorlanıyorum biraz.
 
@Buffy

Bahsettiğim multiband olayının masadan ayarlanması gerekmekte. Nasıl ki normalde gitar tonunu gitar - pedallar - amfi - kabin sağlıyor ve bu mikrofonlanıp kalanı masadan yapılıyordu, prosesörden de bunların modellemelerini sağlamanız yeterli olacaktır.

Ben öne çıkmaktan ziyade bu kısmı belirgin hale getirme amaçlı önermiştim, ancak bunu sadece sololarda yaşadığınız için orada açıp kapatacağınız bir şekilde kullanmanın daha etkili olacağını belirttim. Birkaç dB öne çıkma durumu da bu yöntemin getirdiği bir başka sonuç sadece. Ancak tiz ve cılız geliyor ifadesi düşündürücü. Nihayetinde tiz frekanslar yükseldikçe seçilebilirlik artmakta. Hatta ton yetersiz kaldığında doğrudan volume yüklenmek yerine mid veya treble yükseltmek de bir db boost sağlıyor.

Cılız ifadeniz bana yeterince gain yok veya noise gate tarafından tutuluyor diye düşündürdü. Belki bir örnek paylaşırsanız daha rahat anlayabiliriz durumu.
 
Geri
Üst